Nu börjar jag snart grina! Höanalysen har kommit.......

S

Sirisiri

Våra stallägare tänkte låta oss fodra med förra årets hö som var dammigt och inte det minsta grönt längre. Frågade om dom ville stå för en höanalys. Nej, det ville dom inte. Skickade iväg en egen och i samma veva kör dom in nytt hö eftersom dom blev rädda. Resutlatet var jättedåligt. 20 Smb rp!!!

Det nya höet var minst lika dammigt. Skickade även det höet på analys. Nyss ringde min sambo och sa att resultatet kommit. Här är resultatet (per kg foder):

0,84 TS
7,3 MJ
12 Smb rp
2,1 Ca
1,2 P
0,8 Mg
11,3 K

Jag blev helt upprörd!!!! :devil: :devil: :devil: :devil: Hjärtat går i 180, så arg är jag!!! Det går inte ens att räkna ut en foderstat med optignägg pga att proteinet är så extremt fruktansvärt jättedåligt! Hur lyckas man skörda så dåligt hö?

Jag bara skakar! :devil: :devil: Vissa i stallet vill inte vara med och betala på analysen. Ska nu kräva att alla är med, sen går vi/jag upp och lägger korten på bordet. Fixar dom inget nytt hö omedelbart tar jag min häst och flyttar imorgon alltså!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag tycker att min häst är lite slö för tillfället och tacka 17 för det!!!!!!!!!!!!!!!!! Det är ju djurplågeri!!

Tänk på det alla ni som tycker att det är onödigt med analyser...........
 
Oj, oj! :eek:
Det sämsta jag har haft har legat på 20 Smrp, men ditt hö var ju ännu värre! :crazy:

Ingår hö i er stallhyra?
Du kan inte be att få betala kallhyra och skaffa eget hö eftersom det de har är så kasst?
 
Stackare...!! Gud så dåligt proteinvärde..! :crazy: Om jag vore du skulle jag nog flytta vilket som, ägarna verkar ju inte seriösa för 5 öre. Hur är stallet i övrigt, brister de även på andra punkter?

Det GÅR ju att få ihop foderstat med det höet, men du kommer inte kunna ge mkt av höet, och det kommer att bli dyrt. Och om det dessutom är dammigt (dåligt hygieniskt med alltså) så skulle jag inte alls vilja fodra med det.

Gud så bra att du tog analys!!! Och för andra som undrar- detta hö kune varit grönt och friskt och fortf. haft dessa värden, för man kan inte se på höet vad det innehåller.
 
Detta hö VAR MKT grönare än det förra, men alltså mycket sämre!

Jag skakar fortfarande! Jag tänker kräva att dom fixar riktigt hö som går att fodra med. Annars gillar jag stallet och ägarna är aldrig omöjliga när det gäller andra saker. Det löser sig nog om alla är med (vi är 5 st) och säger till. Hö, halm och betfor ingår i stallhyran och vi betalar endast 700 kr.

Jag tycker så synd om hästarna som fått äta av det här dåliga höet hela hösten.........

Bor inte du i Västerås förresten? Vet du någon som säljer garanterat bra hö här i närheten?
 
:crazy: :crazy: Jag är fruktansvärt glad över de värden jag fick på mitt hö, hade jag haft några extra ton hade jag kunnat skicka med posten ;).
Hoppas det fixar sig - och att du får tag i annat hö!
 
700:- det är ju bara en kalhyra om man ska hårddra det...1500 är ju mera normalt... så köpp ett bra kvalitets hö för mellanskillnaden till din häst..

tipsar:
 
Vore det jag, och jag inte kunde ordna med ett annat hö (av utrymmesskäl, eller vad det vara må) skulle jag satsa på att byta ut åtminstone 2-3kg av höet mot lucern hack och fodra med ett proteinrikt kraftfoder typ Hippo Alfa. Ev. även ge vitamintillskott i form av Chevinal plus. e.dyl.

Hoppas att du kan få tag i bättre hö.

Alfa:
10MJ
135g smbrp
9g Ca
5g P
3g Mg

Krafft Lucern hack:
8,5MJ
105g Smb rp
13,0g Ca
2,8g P
1,6g Mg

Blir troligen billigare att skaffa nytt hö. :-/ Men om du inte har möjlighet så kanske lucern är att tänka på?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
2 898
Senast: MonteRose
·
H
Foder & Strö Tror äntligen jag fått tag i ett bra hö för min unghäst. Pratade med bonden för två veckor sedan och då hade han bara analyserat Energi...
Svar
3
· Visningar
894
Senast: Hawaii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp