Nu börjar stallägarna att tröttna!

S

shampiz

Stallet som jag hyr in mina hästar hos har en relativt stor hage som endast används 2-3 månader per år. Den ligger precis intill deras gård efter en enskild väg. Mellan vägen och staketet finns ett dike på knappt 1 meter bredd.
Vägen sköts av en vägförening som anlitar någon firma till att sköta vägen, dikning och uppröjning längs vägen.
Och VARENDA gång det ska göras, (minst en gång per år), så kaster de över sly och både större och mindre träd och buskar över deras staket, så att de många gånger river hela staketet. Så varje gång blir de tvungna att bygga upp staketet och byta ut stolpar som gått av. Även den träbro som fanns över diket till ingången mot hagen har dom tagit bort helt och hållet.
Jag undrar om någon vet ifall stallägarna kan börja kräva ersättning av dem som utför arbetet, eller om det är vägföreningen som bär ansvaret, eller om de har tillåtelse att förstöra hagen, och stall/markägaren bara ska acceptera det.
Vore tacksam om det fanns någon som visste vilka lagar och regler som gäller i samband med detta.
 
Jo det är väldigt irriterande!!
Det är även jobbigt när dom röjer upp i skogen och kallhugger......dom lägger träden PÅ stigarna istället för att lägga dem vid sidan av...VAD tänker man med då?? :confused: :D
 
Om deras fastighet ligger vid vägen så borde de ju vara med i vägföreningen som ansvarar för vägen?! Ett första steg är ju att ta upp det där eftersom det är de som är beställarna av arbetet. Så kan föreningen i sin tur gå på dem som utför jobbet.
 
Det där har jag också tänkt och retat mig på. Oftast är det dock sly och ris som läggs över stigar så att man inte kan använda dem längre. Vet inte men, kanske är det så att markägaren inte vill ha stigen på sin mark utan vill plantera där istället? Eller så vet han inte om att det är en stig som används. Självklat måste skogsägare kunna bruka sin mark men, det känns lite trist när stigar som funnits i kanske flera hundra år bara förstörs på det här viset. Många gånger är det kanske bara några hundra meter det rör sig om men, är det då ett hygge så går det kanske att komma vidare till stigen som kommer längre fram med följd att denna växer igen. :(
 
ett smart trix är ju att inte sätta upp staketet alldeles vid diket, utan ha en lite 'bufferzon' så att det är möjligt att rensa dikena. stallägarna borde rimligen vara med i vägsamfälligheten, så att de vet vilket datum dikesrensningen kör igång så att de kan flytta bort träbron. eller också anlägger de lämpligen en 'ordentlig' bro med trumma. dikesrensningen måste ju göras, även under träbroar, och jag tycker det är lika respektlöst av stallägarna att inte plocka i ordning sina saker (sin bro) så att firman kan sköta sitt arbete utan en massa extra jobb som av firman att plocka bort den helt utan att höra av sig.

staketet går säkert att få ersättning för, om det är så att stallägarna har följt de föreskrifter som vägsamfälligheten har satt upp angående staketuppsättning utmed vägen.
 
Självklat måste skogsägare kunna bruka sin mark men, det känns lite trist när stigar som funnits i kanske flera hundra år bara förstörs på det här viset. Många gånger är det kanske bara några hundra meter det rör sig om men,
Men det är väl inget som hindrar dig att röja upp stigen själv? Om den står på kartan, så kommer nog ingen att klaga.
 
Jag håller med dig. Jag skulle inte hindra någon från att rensa en stig från ris om den är på rätt ställe. Jag skulle bara bli glad. Anledningen till att ingen rensat stigen är nog oftast att skogsägaren inte har någon direkt nytta av stigen och därför inte vill lägga tid på den.
 
Nä, det har du såklart rätt i och på något ställe där det bara varit ris har vi också lagt det åt sidan. Kruxet är ju när det är lite grövre dimensioner så blir det för tungt att göra det för hand och så väljer man att rida någon annanstans istället och stigen växer igen helt. En annan sak är att om stigen är "framröjd" så planteras den på och då går det inte att rida där i alla fall. Dessa stigar är inte utmärkta på nyare kartor (efter typ 1960, har sett dem på äldre), de kan finnas med på orienteringskartor men, sådana finns inte över hela området vi brukar rida i.

Ett annat problem kan vara om det ligger vindfällda träd över stigen ifråga. Är det nära oss hemmavid frågar vi ägaren om de kan tänka sig ta bort det (det är inget vi klarar själva). Längre bort vet vi inte vilka som äger skogen och då blir det att man slutar rida den rundan istället. Visst man kan leta upp ägaren ändå men, i detta fallet blir det minsta motståndets lag.
 
Problemet är att dom inte är med i vägföreningen p g a att dom bara hyr stället, ägarna bor på Gotland, och det är dom som är med i vägföreningen, och dom bryr sig inte om stället. Så eftersom de bara hyr så har man då ingen rätt att vara med och bestämma. Och därmed får dom heller ingen information om när vägröjning ska ske.
Och överhuvudtaget är denna information dålig. Vi som bor längre ner och är med i vägföreningen får ibland information om när det ska ske röjning, men det är inte alltid. Jag lyckades i sista sekund rädda våra kablar som går till elstängslet för att jag råkade komma hem när de håll på att dika ur.
 
men om ni är med i vägföreningen så får ni väl påverka så att information går ut. kanske är det så (som det ofta är) att det är några få ansvarsfulla som är med i vägföreningen och går på årsmötena varje år, och att de faktiskt inte har TID att informera alla boende om när dikesröjning ska göras utan har fullt upp med att få dikesröjningen gjord, medans alla andra på vägen går omkring och klagar på hur dåligt allt sköts? om informationen sköts dåligt, slå en pling och hör efter när och sköt sedan informerandet själv. plättlätt.
 
Jo visst, allt är lätt som en plätt, men ibland har man annat att göra än att jaga information. Vi har en anslagstavla nere vid brevlådorna där information kan sättas upp. Det händer någon gång ibland att det sätts upp, så där skulle styrelsen kunna ta sitt ansvar att använda den lite oftare, men de kanske tycker det är bättre att 30 familjer ringer dom istället för att fråga vad som är på gång. Vägföreningen har en styrelse som träffas varje eller varannan månad och beslutar det som ska göras. Och ännu har jag inte sett ett endaste protokoll, men vi som inte har något annat att göra kan ju springa hem till sekreteraren varje gång de haft ett möte och fråga vad som kommer att hända nu. Tyvärr diskutteras inte allt detta på årsmötet, där ekonomin och verksamhetsberättleser och lite vad som planeras att göras tas upp, sedan beslutar styrelsen när det gäller detaljerna.
Och tro mig, vi som bor där försöker att göra något åt det som vi tycker inte sköts bra, och det är en hel del. Så vi springer inte bara och gnäller. Utan min fråga på forumet var om någon visste vem man ska begära skadeståndskyldig, ifall man kunde göra det.
Eftersom de som bor där inte har något med vägföreningen att göra, så vill de inte gå dit och "gnälla". Och det som händer där, har ju inte vi med att göra, men visst kan jag gå till styrelsen och fråga dom, men det jag ville veta var om någon vet ifall jag ska gå till dom direkt eller vända mig till de som utfört arbetet. Eftersom jag inte tror att styrelsen har sagt åt dem som utför arbetet att förstöra stolpar och stängsel.
Sen tycker jag att det är tråkigt när folk bara förutsätter att folk bara går omkring och gnäller utan att göra något åt saken. Jag ville bara ha ett råd om det fanns någon som visste vad man kunde göra.
 
jag förutsatte inget. jag sa att det väldigt ofta funkar så. styrelsen för vägsamfälligheten har antagligen en massa annat att göra också, arbetet i styrelsen är ju ideellt.

sköter inte styrelsen sig är det ju bara att misstroende rösta på årsmötet. f.ö. finns alltid "övriga punkter" med på ett årsmötesdagordning, där är ordet fritt för alla som är med att ta upp sådant som inte fungerar bra, exempelvis bristfällig information. och ringer 30 familjer varje år till sekreteraren och frågar så kanske sekreteraren inser att det är en större tidsvinst att skutta ned till anslagstavlan och sätta upp en lapp? ibland får man lov att anstränga sig lite för att saker ska förbättras.

och angående din fråga; de ska vända sig till vägsamfälligheten angående skadestånd för sitt demolerade staket, eftersom det är vägsamfälligheten som är uppdragsgivaren. kommer de inte överens med vägsamfälligheten får de stämma dem eller droppa ärendet.
 
Är det inte de som hyr som också betalar in avgiften till vägföreningen? Då borde de kunna få fullmakt från ägarna så att de också kan gå på mötena i vägföreningen och skaffa sig den information de behöver.
 
De som hyr betalar inte in vägavgiften, utan det gör ägarna. Men jag förmodar att de på något sätt lagt det på hyran. De har pratat med ägarna många gånger om att de ska få fullmakt, och ägarna har sagt att det är ok, men de skickar aldrig fullmakten till dem.
 
Riset läggs på stigen för att dagens tunga skogsmaskiner ska köra på riset istället för att åstadkomma onödiga markskador när de kör ut virke ur skogen. Valet står mellan mycket sönderkörda marker/stigar/traktorvägar och stigar som är användbara för skogsbruket (och även oss ryttare men kanske inte förrän riset multnat/vi städat undan det).
 

Liknande trådar

Anläggning Jag vet inte än, men kanske har jag fått nog av den jag hyr bete av på sommaren. Vad tycker ni om detta? Ska jag byta bete eller inte...
2
Svar
22
· Visningar
3 366
Senast: bigganl
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 369
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 258
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp