Nu börjas det igen ;)

P

PyseN_

Nu börjar jag med mina oändliga frågor om tävling i körning, igen! Nu har jag läst hela tävlingsreglementet i körning (TR V) Jag jobbar på att få TR I också men färgen i skrivan är slut :( Denna gång lyder mina frågor såhär:
Måste groomen ha grönt kort i just Körning? Känner två st som ska vara mina groomers som har grönt kort hopp/dress men inte i körning.

Jag är 15 (fyller 16 i år) i reglementet stod det inget om ålder med junior osv (antar det står i TR I) men det står att man skall ha huvudbonad, men vad menas med det? Skall jag som minderårig då ha hjälm, eller ska jag ha hatt eller vad de menar med huvudbonad?

Det står att vagn skall ha reflexer i alla klasser. Vad för reflexer. Hur snyggt är det på en skala, bara undrar. Någon som har bild på det?

Det står att häst skall vara 50 cm osv från vagnen i dragläge. Det står inget sådant för ponny. Vad gäller då där?

Hur skaffar jag mätintyg till ponnyn?

Måste man tävla för en klubb om man tävlar Lokal Lätt Klass?

Har MASSOR av frågor, men det var dem här jag kom på för tillfälle.
Varsegoda å svara!
 
Sv: Nu börjas det igen ;)

Svar till grönt kort frågan: nej det är rätt sjukt egentligen för om du har ett grönt kort så får du tävla i allt förutom fältävlan (tror jag) men om du har ett grönt kort med en ruta i kryssad får du bara tävla i körning.

Svar på huvudbonad: Hjälm behöver du bara ha i maratonen oavsätt ålder.

Svar på reflexer: Två vita fram och två röda back en del säger att man måste ha gula på sidan också (samma som för cykel) har ingen bild men på våran vagn har vi bara två vita fram och två röda back men ingen domare har sagt något (har kört en medelsvår tävling).

Svar på 50cm frågan: har aldrig varit med om att de har mätt det men anta att det ska vara anpasat till ponnyn.

Svar på mätintyg: ja det måste man. Vi kontaktade våran klubb som sa att på våren anordnades det nån "mätar dag" där en klubb tog ut folk som hade behörigheter, detta kan man ju göra själv oxså men det kan bli lite dyrt tror de ska ha resersätning och sånt.

Svar på måste tävla för klubb: Mamma säger att man måste det och att det står i TR1

Förstår inte hur du har orkat läsa igenom hela tr:bow: jag har lärt mej av min mislyckande samt frågat andra ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nu börjas det igen ;)

med huvudbonad menas en snygg hatt/keps som harmonierar med övrig klädsel i dressyr och presition. Ingen reklam keps, tack! I maraton är det hjälm som gäller.
Du får börja tävla med enbet häst från det år du fyller 15 år och ponny får du tävla med från det år du är 12 år och med a/b ponny i ungdomsklass från det du är 8 år. Groomen måste vara minst 15 år i alla klasserna.
Reflexer fick du svar på. 50 cm gäller från bakhasen till någon del av vagnen som hästen kan slå i. Inte svängeln. Kom också ihåg att enl. nya reglementet är det 125cm spårvidd även för ponny i lätt och Msv klass.
Övrigt fick du svar på redan. / Gunilla
 
Sv: Nu börjas det igen ;)

50 cm gäller från bakhasen till någon del av vagnen som hästen kan slå i. Inte svängeln.


Samma fråga som ovan, är det 50 cm för ponny? För i TR stod det bara för häst. Vagn för ponny stod det ngt om att den skall stämma i storlek osv.
 
Sv: Nu börjas det igen ;)

Står det inte i TR att det gäller för ponny så gör det inte det heller. Men jag tror nästan du klarar det måttet ändå. Har aldrig varit med om att arrangören mätt. Vet nån kusk (på högre nivå som tävlat mycket) som kommit på att den regeln fanns och mätt... var nog på gränsen där! Du måste vara medlem i en klubb för att kunna lösa licens, som du behöver för att få tävla. Du tävlar då sedan för den klubben du löst licens för. Du ska ha reflexer på vagnen efter samma regler som att köra på allmän väg, även dressyrvagnen! Det finns reflextejp som brukar funka bra och vara lite diskret.
 
Sv: Nu börjas det igen ;)

Jag har tävlat en medlesvår 3 dagars (det är ju inte mycket men iallafall). Men som jag skrev tidigare har jag aldrig hört eller varit med om att dom mätter det men det kanske är så att om det ser ut att vara nära mätter dom för att kuna ta ett beslut. Vad gäller ponny tror jag att det ska vara anpasat för ponnyn.
 
Sv: Nu börjas det igen ;)

likaså att de INTE väger rockarden som jag har för mig måste väga 150 kilo för häst i lätt klass/maraton?? eller. Min väger inte 150 kilo iallafall.
Jag har även kört med reflexerna på fel håll, gula bak o röda fram, men ingen sa nåt :)
Groomen åker med på kuskens gröna kort.

Är det så att om man tar grönt kort och kör, får man inte tävla dressyr o hoppning då på det kortet?
 
Sv: Nu börjas det igen ;)

Är det så att om man tar grönt kort och kör, får man inte tävla dressyr o hoppning då på det kortet?

Japp så är det, men om du tar för hoppning och dressyr så får du tävla körning.
men när jag sa till min ridklubb att jag hade tagit ett grönt kort som jag bara fick köra på sa de att det inte fans nåt sådant, så vi vissade det för dom å då fixade dom ett nytt till mej som jag både får hoppa och dressyr på :)

Jo det är nått sånt vagnen måste väga för häst. Men för ponny är det bara 90kg
 
Sv: Nu börjas det igen ;)

Är det så att om man tar grönt kort och kör, får man inte tävla dressyr o hoppning då på det kortet?

Min sambo har precis tagit grönt kort, det är meningen att han skall tävla i körning.
På hans kort finns det en ruta där det står, "är kusk eller medföljande vuxen och har ej avlagt ridprov".
Men för det står det ju inte att han inte får lov att tävla i någon annan gren. Han hade inte en fråga om körning på hans prov.
Har aldrig hört talas om att det finns grönt kort för just körning. Sen att en kusk kanske inte kan visa upp ett ridprov kan jag förstå. Varken han eller jag (gjorde mitt -96) har gjort ridprov o det står inget om det på våra kort.
 
Sv: Nu börjas det igen ;)

På hans kort finns det en ruta där det står, "är kusk eller medföljande vuxen och har ej avlagt ridprov".
Om den rutan är i kryssad får man bara tävla i körning. men om den inte är i kryssad får du tävla i både körning, dressyr och hoppning (och kasnke distans vet inte vad som krävs för det:confused:).
 
Sv: Nu börjas det igen ;)

Om den rutan är i kryssad får man bara tävla i körning. men om den inte är i kryssad får du tävla i både körning, dressyr och hoppning (och kasnke distans vet inte vad som krävs för det:confused:).

Men det står ju ingenstans att man inte får tävla i hoppning/dressyr, bara att man inte har avlagt ridprov.

Är det någon här som har gjort ett ridprov i samband med sitt gröna kort? Min sambo blev inte tillfrågad att göra det o det är inte ikryssat att han inte har gjort det heller.
 
Sv: Nu börjas det igen ;)

men för att få tävla i hoppning/dressyr måste man ha avlagt ett ridprov. Haha om det inte är i kryssat så är det ju frit fram för då har de ju inget bevis ;) Jag gjorde inget ridprov då jag tog grönt kort i en körklubb men som jag skriv tidigare hörde av mig till min ridklubb (för jag ville börja tävla hoppning) de å då fixade de ett utan i kryssad ruta :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nu börjas det igen ;)

men för att få tävla i hoppning/dressyr måste man ha avlagt ett ridprov. Haha om det inte är i kryssat så är det ju frit fram för då har de ju inget bevis ;) Jag gjorde inget ridprov då jag tog grönt kort i en körklubb men som jag skriv tidigare hörde av mig till min ridklubb (för jag ville börja tävla hoppning) de å då fixade de ett utan i kryssad ruta :)

Men jag har aldrig gjort ett ridprov o jag har tävlat i hoppning. Varför handlar bara frågorna om hopp o dressyr o ingenting om körning om jag nu bara fick tävla i körning? Borde det inte ha varit ett speciellt prov för just kuskar då?
Egentligen bryr jag mig inte eftersom det inte är något problem för varken mig el min sambo. Tycker bara att det låter hur dumt som helst att man inte får tävla i hoppning/dressyr om rutan skulle vara ikryssad. Jag hävdar fortfarande att det inte står så i den meningen (där rutan för krysset är) på kortet. Det beror på hur man tolkar den. Var kan man få svar på detta tro? Bara av ren nyfikenhet.

Förlåt ts detta var säkert inte det du ville ha reda på, tycker bara att frågan är intressant.
 
Sv: Nu börjas det igen ;)

Känns ju ännu mera aktuellt att man INTE får tävla i körning om man inte gjort körprov..jag skulle hellre se att det var så, för körningen är lite allvarligare än dressyr.

Jag tog mitt 94-95 och då fanns inga ridprov så jag får tävla vad jag vill :)
 
Sv: Nu börjas det igen ;)

Men jag har aldrig gjort ett ridprov o jag har tävlat i hoppning. Varför handlar bara frågorna om hopp o dressyr o ingenting om körning om jag nu bara fick tävla i körning? Borde det inte ha varit ett speciellt prov för just kuskar då?
Egentligen bryr jag mig inte eftersom det inte är något problem för varken mig el min sambo. Tycker bara att det låter hur dumt som helst att man inte får tävla i hoppning/dressyr om rutan skulle vara ikryssad. Jag hävdar fortfarande att det inte står så i den meningen (där rutan för krysset är) på kortet. Det beror på hur man tolkar den. Var kan man få svar på detta tro? Bara av ren nyfikenhet.

Förlåt ts detta var säkert inte det du ville ha reda på, tycker bara att frågan är intressant.

När jag tog mitt gröna kort för 3 år sen fick jag bara körfrågor. :banana:

Jo det står i TR (har jag fått för mig) att man måste ha avlagt rid prov om man har ett grönt kort som är yngre än xx för att få tävla dressyr och hoppning.

vet det systemet är lite snet ur körsynpunkt. Tycker jag.
 
Sv: Nu börjas det igen ;)

Känns ju ännu mera aktuellt att man INTE får tävla i körning om man inte gjort körprov..jag skulle hellre se att det var så, för körningen är lite allvarligare än dressyr.

Jag tog mitt 94-95 och då fanns inga ridprov så jag får tävla vad jag vill :)

håller med dig till 100% :p det måste vara nån "kostym nisse" som missat det ;)
 
Sv: Nu börjas det igen ;)

50cm gäller för ponny oxså! En ponny skall inte vara närmre vagnen än en häst. Internationellt så mäter man tvecksamma fall framför all på par och spann.
/M
 
Sv: Nu börjas det igen ;)

Det låter ju konstigt att det ska vara så. Kan man inte frångå det genom att sätta svängeln så lågt/högt att man mäter från hasen och Neråt/Uppåt , om ni förstår hur jag menar. För det står ju inget om hur man ska mäta. Diagonalen är ju längre.
 
Sv: Nu börjas det igen ;)

man mäter från hästen till det som är närmst hästen på vagnen.
Vet inte riktigt hur lång en shettis är men 50cm mellan vagnen å hästen är ju jätte mycket för ett shettis ekipag medans 50 cm för ett shire ekipag är jätte lite.
 

Liknande trådar

Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 354
Senast: Habina
·
Dressyr Hej! Jag fyller 14 i slutet av året är sugen på att börja tävla dressyr. Jag har precis fått en ny medryttarponny som jag får lov att...
Svar
16
· Visningar
1 812
Senast: Kiwifrukt
·
Körning Här kommer några frågor från en som håller på å lära sig om kör-tävlingar! Sitter och läser bla TR men hittar inte vissa saker. 1...
Svar
12
· Visningar
1 871
Senast: Anna_
·
Träning Tävling är aldrig något som har intresserat mig. Jag har alltid tyckt,och tycker att det är jättekul att hänga med som hästskötare...
Svar
4
· Visningar
1 329
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp