Nu bryter jag bekantskapen...eller

Status
Stängd för vidare inlägg.

Thelma

Trådstartare
Det låter lite drastiskt, men jag är lite less på resten av mammorna i gruppen från MVC. Vi har fortsatt träffats och det har hittills känts givande. Jag har tyckt att min nu 8-månaders dotter behöver träffa lite andra barn. Vi har inte besökt öppna förskolan, men vi går på babysim och dottern fullkomligt älskar badhuset. :bump: :bump:

Anledningen till att jag är less är att de, nästan samtliga, alltid kommenterar min rullta till flicka. "-åh vad rund hon är... vilka kycklinglår... HUR mycket väger hon NU??" Hon väger mest trots att hon är en av de yngsta. Dock följer hon numera normalkurvan. När hon föddes var hon underviktig, men hon lade fort på sig..

Varken jag eller bvc för den delan är oroliga för hennes vikt. Hon håller sig ju "inom det normala". Hennes pappa var exakt lika "rultig" när han var i den åldern. Jag visste nästan innan jag skulle få en rulltig "goding"

Men det är så tråkigt att det alltid ska pratas om vikt när de pratar med mig om henne.. aldrig om hon gjort några framsteg. De frågar mig alltid hur mycket hon äter, som om de försöker finna en förklaring till varför hon är större än deras barn. De blir förvånade när de får höra att hon äter lika mycket eller till och med mindre än deras barn. (Jag ammar fortfarande henne som "mellis" och första frukost)

Jag försöker iaf engagera mig så pass att jag varierar frågorna ang deras barn, men jag lackar snart ur och vill ställer någon småelak fråga. Men jag inser ju att DET knappast förbättrar relationen.. :eek:

Nu har jag fått erbjudande om att följa med en tjej från stallet som jobbar på en öppen förskola där de har babyrytmik som tema. Min dotter älskar när jag sjunger för henne och hon har själv börjat tralla med lite spontant. Dessutom gungar hon i takt sittandes på sin "enorma" :D rumpa :banana:

Jag är starkt frestad att säga sanningen till denna grupp mammor. Att jag tycker att våra träffar inte är givande. Dottern behöver inte åka runt och träffa andra barn varje dag och babysim och sång och dans tror jag skulle uppskattas mycket av henne. :)
Den mindre goda sidan av mig vill att de ska veta varför jag inte vill fortsätta träffas. Jag blir den första som hoppar av gruppen...

Vad skulle ni göra?

1. hoppat av...
2. hoppat av och sagt varför...
3. fortsatt träffats + börjat de andra aktiviteter
4. annat alternativ..


Tack på förhand.. / Ältande Thelma
 
Senast ändrad:
Sv: Nu bryter jag bekantskapen...eller

Jag skulle absolut hoppa av, och OM någon undrade så säga att jag inte uppskattade den negativa uppmärksamheten barnet fick i fråga om sin storlek, annars inte säga något. Och självklart börja på andra aktiviteter! Det verkar ju jätteroligt, tänk om vi hade nåt sånt kul här.
 
Sv: Nu bryter jag bekantskapen...eller

Mamma-grupper :confused:

Jag har inte ens noterat att det finns sånt.

Välj ditt umgänge själv, varför skulle man gilla folk bara för att de fått barn samtidigt som en själv?

Sedan är ju nyblivna mammor enormt jobbiga och känsliga och fixerade på att deras bebis är bäst. Gärna genom att racka ner på andras :mad: Skit i det de säger eller skyll dig själv för att du inte säger ifrån om det är jobbigt att höra!
 
Sv: Nu bryter jag bekantskapen...eller

En reflektion bara: jag ser en risk med att du överför en vuxens viktfixering och känslighet för kommentarer om vikt på en liten som bara är åtta månader... :o
 
Sv: Nu bryter jag bekantskapen...eller

Var glad för din rultiga lilla tjej, hon äter och växer, det blir säkert inga problem om hon skulle bli sjuk ett tag.Mina älsta var riktiga sumo killar stora och krafitga utam överflöds fett.(det har inte små barn) men minstingen har alltid varit som en tarm ,vill inte äta speciellt i vanliga fall och ännu mindre när han blir sjuk. Hade jag kunnat på verka mer hade han också fått bli en sumo. De äldre är idag snygga och fina i kroppen utan någon antydan till överflöd alls.
Njut av de goa baby vecken ,snart nog har du en gänglig tonårig. :)
 
Sv: Nu bryter jag bekantskapen...eller

Skratta åt det :-)Min lilal flicka är oxå aningens rultig, hennes lår påminner om en michelingubbes och när nån kommenterar det så skrattar jag och säger att hon är lik mig :-)
Men att du inte står ut med mammagrupper förstår jag, jag stod ut en gång. Kan inte fatta att när man umgås med bäbis 24 timmar om dygnet måste snacka om bäbisar när man träffar andra vuxna. Många mammors liv verkar sluta när de får barn, jag står inte ut att lyssna på det.
 
Sv: Nu bryter jag bekantskapen...eller

Tyckte precis lika ,jag föredrog att träffa andra än sådana som bara har bebisar att prata om, vem än man träffade så kom man i alla fall in på babyn. Jag tror inte att man måste aktivera barn så mycket som samhället vill få det till, det räcker med närhet och kärlek från föräldrarna till stor del.Om vi sjunger själva eller i grupp för barnen spelar ingen roll. Jag tror att jag är/var bäst för mina barn annars så hade jag inte skaffat dem.
 
Sv: Nu bryter jag bekantskapen...eller

Dessa nedras mammagrupper där det sak jämföras och skrytas över sina barn, och nåde den som kommit lite längre än de andra, och stackars den som är sist... :smirk:

Strunta i dem. Din dotter är helt normal.
Oavsett hur ruligt hon är. Så länge inte BVC skriker så är allt normalt.
Några vänner fick höra att de skulle blanda mer vatten i vällingen från bvc, det gjorde de inte, och deras dotter, visserligen fortfarande lite härligt rund och go, är ändå helt och hållet normal!

Lämna gruppen, det skulle jag ha gjort, kanske även en BRA pik om varför, eller så går du med och skrattar glatt åt ditt härligt runda barn och vid varje "elak" komentar kramar du henne och säger "bara mer at tälska" :love: .

Min kille har alltid varit stor, hade en egen kurva på bvc... han har visserligen alltid varit relativt smal, meddans hans kusin är helt normal men ser pytteliten ut.
Det är bara att inse fakta, alla barn ser olika ut, och slutresultatet brukar dock bli ganska bra... gå hem till de här mammorna och kolla i deras bebisalbum så får du se att de minsann hade kycklinglår själva en gång i tiden ;) kanske fortfarande om du kollar noga :eek: :smirk: .

Gå med dina vänner istället.
Träffa barn när det känns bra, gör sådant ni tycker är kul, så kommer ni bägge känna er lyckliga!!! :banana:
 
Sv: Nu bryter jag bekantskapen...eller

Det problemet hade jag också! Jag var aldrig med i en mammagrupp, utan det var släkt och vänner som ansåg att min minsting var tjock. Att han sedan var sen i utvecklingen försökte några flrklara med att han var så tjock! Jag blir jättearg för sånna komentarer eftersom det är bra att barn är rultiga som små, för när de kommer upp i runt ett år så duggar sjukdomarna tätt. Är de då för smala blir det ju inget kvar av dem! Min minsting är nu snart 13 månader och växer rejält på längden, vikten har tagit en paus.

Jasg tycker inte att du ska hoppa av gruppen om du gillar deras sällskap förutom kommentarerna om ditt barns vikt. Däremot ska du säga stop till dem. Gör klart att det absolut inte är skadligt när banr är lite tjocka så länge det rör sig om barn under året!

Lycka till!
 
Sv: Nu bryter jag bekantskapen...eller

Sluta omedelbums! :mad:

Mammagrupp skall man gå på för att det är roligt. Annars kan det kvitta. Jag hade aldrig något större utbyte av mammagruppen, men gick ändå. Det ångrar jag nu - för det var urfånigt.

Mitt problem var inte jämförandet, utan att mammorna sällan pratade om annat än centliter välling eller bajskonsistens.

Inte min grej alls.
 
Sv: Nu bryter jag bekantskapen...eller

Min son är född två månader efter sin kusin, och var då en månad för tidigt född. När kusinen gick vid åtta månaders ålder och min son inte ens hade börjat fundera på att krypa fick jag många kommentarer... framför allt av kusinens mamma. Till sist sa jag att "jaaa, han är väl efterbliven".

Att uttrycka det de tänkte fick dem att hålla käften... och naturligtvis har min son (nu elva år! :love: ) utvecklats helt normalt - kröp vid elva månader, gick vid tolv... Jag tycker det borde ha varit ganska jobbigt att ha en gående bebis.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu bryter jag bekantskapen...eller

Klart du ska sluta på mammagruppen om det inte är kul där!
Jag blir så arg då barn jämförs och jämförs. Jag har ju tvillingar och "gissa" om de alltid har jämförts och folk gör det fortfarande. Jag har alltid sett dem som individer och då folk säger "hur mår tvillingarna" så vet jag inte riktigt vilka de menar :crazy: , tänker inte på dem som tvillingar utan som två barn. Mina killar är väldigt olika trots att de som sagt är tvillingar, de är i stort sett så olika som två 11-åriga pojkar kan vara, frånsett hårfärg, längd och vikt som är ungefär samma.
Överhuvudtaget så ogillar jag när folk försöker framhäva sig själv och sina barn på bekostnad av andra... :mad: och enligt min uppfattning så är ett barn under året, och upp till ca tre års ålder, inte överviktigt - oavsett vad kurvan visar och vad folk säger.
 
Sv: Nu bryter jag bekantskapen...eller

Jag skulle hoppat av, tydligen är det människor som du i normala fall inte skulle umgåtts med. Isåfall ska du inte stå ut med dem för din dotters skull.

Som jag sa till min sambo, en bebis/småbarn kan inte vara tjock. Det är mycket ohälsosammare om de är magra.

Leta upp andra trevligare mammor som har lite vett att tänka innan de slänger ur sig massa kommentarer. Man är ju väldigt känslig som nybliven mamma och då vill man inte känna sig påhoppad.

Sen om du ska säga din nuvarande mammagrupp sanningen eller inte är upp till dig!
 
Sv: Nu bryter jag bekantskapen...eller

mandalaki skrev:
En reflektion bara: jag ser en risk med att du överför en vuxens viktfixering och känslighet för kommentarer om vikt på en liten som bara är åtta månader... :o
Det är nog inte specifikt att det är hullet som kommenteras, utan att NÅGOT speciellt på/om barnet kommenteras ständigt och jämförs.
 
Sv: Nu bryter jag bekantskapen...eller

En av våra bekanta som har en stooor bebis (tjej som vägde 10 kg vid ett halvår) är jättestolt och smått skrytig om att hon har grädde i tuttarna och ser sig nån supermamma... Jag tror att du kan välja hur du vill se på det, som Mandalaki säger, fundera på varför du tycker det är så farligt att hon är stor och varför du tolkar det som negativt. Det är ju faktiskt möjligt att de andra är smått avundsjuka.
 
Sv: Nu bryter jag bekantskapen...eller

Jaa, gående bebis är INGEN hit! Det hade jag och det blev koppel på för att få vila tanken ens en sekund...

Store pojken var en tarm och lille pojken är en sumo. Barn är olika helt enkelt! Min bästis fick tvillingar och flickan var minst i mammagruppen och pojken överlägset störst. De ammades lika mycket och fick samma mat. Gener kallas det.
 
Sv: Nu bryter jag bekantskapen...eller

Jag avskydde mammagrupperna. Detta larviga jämförande och pratades om framsteg. INGEN är ett dugg intresserad av de andras barn och deras framsteg - det enda folk gör är att prata om sitt eget underverk. Däremot om något är "annorlunda" typ som din runda unge så skall detta debatteras och kommenteras, till vilken nytta då ? Jo, jag tror att det är för att DERAS perfekta barn skall verka ännu mer perfekta. Antingen säger du ifrån eller så väljer du annat umgänge.
 
Sv: Nu bryter jag bekantskapen...eller

Jag har också tvillingar - till från från blev vi behandlade som nån sorts jävla attraktion. Usch !

Däremot så håller jag inte helt med om att barn kan vara hur tjocka som helst upp till 3-års ålder utan att vara överviktiga. Det är väl klart att människor kan vara överviktiga oavsett ålder. Det är lika illa med föräldrar som inte ser att barnet är överviktigt som föräldrar som har vilktnojja åt andra hållet.

jag har en kompis vars dotter är överviktig - hon har varit det i princip hela livet, nu är hon 10 år och rund som en ost. Men det är inte så konstigt, mamman ser det helt enkelt inte, dessutom låter hon flickan äta precis vad som helst, tex så kan ungen lätt sätta i sig en marängsviss istället för lunch.
 
Sv: Nu bryter jag bekantskapen...eller

Blä mammagrupper är vidriga. När jag fick mitt första barn så hamnade jag i en sådan grupp. Det var mammor från den mer faschionabla boplatsen Österskär och så vi två mammor från Åkersberga........ Ö mammorna såg ner på oss och ville nog inte ha oss kvar i gruppen. MEN så fick de reda på att jag var uppfödd i Ö och DÅ dög jag :smirk:
Sen var det mkt jämnförelse. Mina barn går tidigt (8mån) men pratar sent. Typiskt arbetarbarn sa den ljuva mammagruppen då, vars barn var små keruber som pratade men inte rörde sig. Redan där ser man att de är individer, vissa springer och är magra medan andra pratar och filosoferar och är rundare.
Att sitta och prata bebisar hela dagarna var inte vad jag ville. Har man en bebis runt sig i 24 h om dygnet så är det roligare att träffa "vanligt" folk som man kan prata annat med.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu bryter jag bekantskapen...eller

Silverkedjan skrev:
Sedan är ju nyblivna mammor enormt jobbiga och känsliga och fixerade på att deras bebis är bäst. Gärna genom att racka ner på andras :mad: Skit i det de säger eller skyll dig själv för att du inte säger ifrån om det är jobbigt att höra!

:smirk: Tänk på att du svarar en nybliven mamma. ALLA nyblivna mammor kanske inte är sådana? :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 205
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 411
Senast: Nepenthe
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 411
Senast: alazzi
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 510
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp