Nu, ett förhoppningsvis lite...

G

Getaway_hon

utförligare inlägg.
Skrev för ett tag sedan och frågade om hjälp med foderstat.
Har vägt lite foder och sådär nu och hoppas på att få hjälp att fixa till en någorlunda foderstat till pållan.

analysen:
Torrsubstans 84 %
Smältbart protein foder 37 g/kg foder
Energi 8.1 mj/kg foder
Kalcium 2.2 g/kg foder
Fosfor 1.5 g/kg foder
Magnesium 0.9 g/kg foder
Kalium 13.3 g/kg foder

Råprotein 80 g/kg Torrsubstans
Smältbart protein 44 g/kg Torrsubstans
Energi 9.7 mj/kg Torrsubstans

Hon är arab, ca 1.53-1.55 m i mankhöjd. 13 år. Tyvärr så vet jag fortfarande ej vad hon väger. För att vara arab är hon hyffsat kraftigt byggt, men inte fet. Lite mer "ridhäst modell". Nu rids hon 6 dagar i veckan. Skrittas ca 40-60 min varannan dag och skrittas + lite trav ca 40 min varannan. Håller på och sätter igång henne nu.
Har ej klurat ut än om hon är svårfödd eller ej, men verkar (hittills) ej vara direkt svårfödd, eller direkt lägga på sig i vikt. Lagom :smirk:

Hennes foderstat nu:
8 kg hö.
0.2 kg havrekross morgon och kväll.
0.2 kg betfor (torrvägd)
75 g krafft miner blå.

Förslag? :bow:
 
Hon behöver mer protein.

Jag har räknat på nuvarande MJ-intag, ca 70 MJ.

Jag lade henne på ganska hög Smrp/MJ kvot eftersom jag har förstått att fullblod ofta behöver det.

7 kg hö
1 kg lucern
0,5 kg krafft breed
1,5 dosmått fosforbalans
(5 ml Basic E, om du vill)

MJ 70,2
Smrp 464
Ca 38,4
P 22
Mg 11,9

Smrp/MJ 6,61
Ca/P 1,74
Ca/Mg 3,23

Vill du fortsätta med havre så går det också men då måste du nog använda soja eller Krafft Protein och skippa lucernet annars drar MJ iväg och blir för högt.

mvh Jessica
 
Ett förslag till. Lite lägre värden dock och ingen beräkning på magnesium.

7 kg hö
0,5 kg havre
0,3 sojamjöl.

Ger 65,3 Mj 416,5 smrp och 16,64 ca och 14,04 P

Protein/energikvot = 6,37
Ca/P kvot= 1,18 (liiite låg men ok tycker jag)
 
Tackar :bow:
Jo det var protein jag tänkte mest på om hon fick i sig tillräckligt. Hon ska ju dessutom börja bygga muskler nu och behöver det verkligen.
Tänkte nog fortsätta med havren tills den hon har tar slut. Ca 1 månad kvar på den.
Men borde jag byta ut krafft miner blå, och börja gå över till krafft protein redan nu?
Tänkte se hur det funkar iallafall, och kanske slippa byta ut hela foderstaten.
Du har skrivit 7 kg hö i första foderstaten, är det nödvändigt att även sänka högivan om jag fortfarande ger havre men krafft protein?
Tack igen. :bow:
 
Om du vill ge 8 kg hö kan du tyvärr inte ge någon havre alls, om du inte vill höja MJ.

Ger du 7 kg hö kan du ge 600 gr havre och 300 gr krafft protein och 400 gr vetekli.

Tyvärr funkar inte ditt hö med kraffts mineraler alls utan jag råder dig till att köpa Biomineral och ge 2 dosmått.

Foderstaten ovan ger

MJ 70
Smrp 454
Ca 31,9
P 21,5
Mg 10,9

Smrp/MJ 6,49
Ca/P 1,148
Ca/Mg 2,92

mvh Jessica
 
Ok. Så hennes foderstat borde vara:
7 kg hö
0.6 kg havre
0.3 kg krafft protein
0.4 kg vetekli

Biomineral, menar du att ge även det i foderstaten ovan?
Kan man köpa vetekli och Biomineral hos typ granngården/lantmännen?
Förlåt om jag krånglar till det :smirk:
 
Ja, den foderstaten kan funka på henne. Du får testa den på henne ett tag så får vi se sen.

Biomineral och vetekli bör finnas på Granngården.

Mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 620
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 191
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Min häst är en svårfödd krabat och skulle behöva lägga på sig lite till, framförallt överlinjen. Vet att man inte kan fodra till sig en...
Svar
2
· Visningar
573

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp