Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Girasol

Trådstartare
:devil: Skogstokig, ja det är bara förnamnet. I dag har jag nästan skjutit ett hästskrälle. Men bäst att ta det från början.

Men först vill jag gärna påpeka att jag gärna vill ha era tankar och åsikter hur ni skulle gå till väga i följande situation.

Jag har idag alla våra hästar på bete. Runt stallet går i en hage fyra ston med föl. I en annan går 4 åringar. I nästa hage har jag 1 dräktig, en tvååring samt en 16årig märr. Kommer till stallet vid lunchtid för att kolla av alla, de kollades senast 22.00 i går kväll. Vi har folk som bor på gården och ser unghästhage + märr/föl hage från huset.

Nåväl, vad ser jag om inte fyra hästar i den hage där det ska gå tre!!!!! Funderar på om det är en av åringarna, men nej redan på 300 meters håll ser jag att den är för stor för det. På väg från bilen ser jag hur detta jäkelskap till fanstyg kastar sig över ett av stona!!! Visar sig vara grannens hingst! -ja eller en av dem. Han har 3 oreg. travhingstar samt en högdräktig märr.

Detta har hänt: han har betäckt alla 3!!! Den dräktiga visar svag brunst, men slog så sent som igår ifrån mot vår egen hingst. Valde att prova henne mot honom istället för att åka och ula ytterliggare en gång. Hon har spark resp bitskador samt ödem i v. öga. Hon har även ytliga sår på vulva. Caslicken höll.
Nästa sto har han definitivt betäckt grundligt ett flertal gånger. Caslicken har spruckit upp och slemhinnor/vävnad i vagina har bristningar och hon är kraftigt röd. Såg även med egna ögon då han betäckte under tiden jag tog ut tvååringen.

Ja tvååringen i sin tur brunstar också. Hon har blivit betäckt, har ytlig bristning i vagina och uppskuren vid vulva. Har blivit sydd och står nu på penovet.

Hingstägaren vet att hästen varit borta sedan i morse och har inte letat efter honom. Skrället var inte hanterbar. Ahhh, lustigt då. Ett helt smörgåsbord med damer..... Han tyckte att jamen han är ju fin så det blir ju bra föl....:devil::eek::devil::devil::cool:

De som bor på gården har hört lite bråk men trodde det var märrarna som rykt ihop eftersom de fördes samman för två dagar sedan.

Nog om detta. Har idag haft ut vet. som har noterat skador och behandlat såren. Men spruta dem kan vi inte göra ännu. Dessutom så sabbas avelsäsongen för mig på två av stona. Jag är ytterst tacksam över att han inte verkar ha haft sönder tvååringen invändigt.

Karlf-n inser inte vad som hänt. Han tillhör också en skara av sveriges mer tvivelaktiga medborgare....

Jag kräver givetvis att han betalar alla mina vet.kostnader. Men sen då?

Hur hade ni gjort? Bara spruta och hoppas på att de kommer om? Antagligen har vi tappat en dräktighet....
Att slå på stora trumman hjälper mig inte, för det är tveksamt om jag kommer få betalt. Distriktsvet. kan absolut inte skicka fakturan till honom för jag har ju beställt åtgärden.


Gira tvärföbannad, upprörd, ledsen, galen... u name it!
 
Senast ändrad:
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Hmm, med tanke på hur han lever och ev. krets han umgås i så kan det ställa till en del med polisanmälan. Funderar dock på att ringa polisen och be dem notera (diarieföra) att jag har problem med honom. Detta är andra gången vi har hingstbesök. Sist var det två hingstar. Men då var alla dräktiga alt. i vintervila eftersom det var fel säsong. Då rev det "bara" staketet och bet hål på ett tiotal hösilagebalar ute på åkern.

Vad gäller försäkringsbolag -så jobbar jag på ett, så den saken är redan kollad, vidtalad och kräkt galla till kollegor ;)

Antar att snubben inte har någon ansvarsförsäkring!!! fick dessutom höra nu i kväll att han inte ens har el i staketet *morr* mer *morr* osv.

Undrar hur lång tid det tar innan skrället är i hagen igen? Låter jag avliva fanskapet så kan han ju stämma mig!


Gira -själv hingstägare. men har gossarna i annan by, just för att minimera riskerna.
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

USch vilket folk det finns:eek: Jag kan inte komma på fler åtgärder än de du vidtagit, för jag antar att djurskyddsinspektören inte kan göra något sålänge hans hästar mår bra? hade han alltså även betäckt det dräktiga stoet?

Men oavsätt hur arg du är så tänk på att det är gubben som är fanskapet och inte hästen:devil:
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

hade han alltså även betäckt det dräktiga stoet?

Men oavsätt hur arg du är så tänk på att det är gubben som är fanskapet och inte hästen:devil:

Japp, hon visade sådär lite lagom brunst som en del dräktiga ston gör. När hon har normal brunst så sätter hon på träd eller annat som hon kan trycka upp baken emot.


Så sant, hingsten handlar ju helt efter hormoner = han fungerar ju som han ska. Dessutom måste jag säga att det var en riktigt snygg exteriör, men nääää en travare/hbl korsning är inte vad jag satsar på. :grin:.
Givetvis är det snubben som är boven. Vilket jag ganska tydligt klargjort för honom, hans bror, brorson. Byggjobbare + dennes tjej. *flinar* Karlsloken själv var i stan och struntade att komma hem..... förräns på em. Eftersom byggjobbaren var den första jag hittade på gården så fick han en ordentlig harang, visade sig att han inte kan svenska, så då blev det en harang till på engelska :rofl:. Har bett om ursäkt relativt tidigt under dagen eftersom han är oskyldig och dessutom gjort allt för att försöka fånga skrället trots att han är hästrädd.


Gira
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Håller nog med om djurskyddet. Ett upprepat antal anmälningar borde ju kunna leda till någon form av åtgärd. Han kan ju onekligen inte ta hand om sina djur på ett tillfredställande sätt när han låter en av hästarna springa på byn en hel dag utan att ens leta efter den, i mina öron låter det som en ickeseriös djurägare. Jösses vad förbannad jag skulle vara om det hände mig. Då kan man säga att det är tur att man har bössorna inlåsta i vapenskåpet så man inte gör sig olycklig på antingen gubben eller hingsten :eek:
Mycket tråkigt med dina ston, man vet ju inte vad han hade med sig på "daggmasken" när han friade till dina damer så man får väl hoppas att det inte blir en massa olustigheter efter detta.
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Självklart ska du anmäla detta hos polisen. Har inte den blekaste vad det borde rubriceras som eftersom det är levande djur. Men skadegörelse borde det kunna bli eftersom hästar borde kunna räknas som egendom? På något vis borde du kunna få ett skadeståndskrav på honom. Även om han inte betalar direkt så kan det då gå vidare till kronfogden och de får driva in skulden. Men detta är ju en lång process.

Vad det gäller stona är det enklaste att kolla dom om 16 dagar och sen spruta dom och försöka få igång dom igen. Så hemskt är det inte med sena föl!
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Verkligen tråkigt med dina ston, hoppas att det ordnar sig med dem så att du kan betäcka dem i år.

Jag hade polisanmält samt anmält till djurskyddsinspektören då hingstarna ej har ett godkännt staket.

När det gäller ansvarsbiten så gäller strikt ansvar för en hästägare om hästen dödar eller skadar annat fä - i normalfallet gäller det strikta ansvaret dock bara för halva skadan. Dock kan annan ersättning gälla vid oaktsamhet eller om djurägaren är medveten om att något som nu hände kan hända. Detta är en gammal lagstiftning som heter byggningabalken, men denna lagstiftning är ännu i kraft. Läs kap 22, 7 § här http://www.notisum.se/RNP/SLS/LAG/17361231.htm
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Eftersom hingst ägaren uppenbarligen inte har varken staket för att hålla hingste eller ansvar för det hade jag reagerat annorlunda.

De ston han har betäckt och tillfört skador på, hade jag;

¤ Fotograferat skadorna.
¤ Begärt skriftligt intyg ifrån veterinären över skadorna samt behandlingsplan.
¤ Fotograferat dina staket i den hagen som stona går i.

_________________________________________________

En polis anmälan är på plats, det finns lagar om hur ett hingst staket skall se ut.
Men det viktigaste i detta fallet är att lämna över de bevis du har samt tidigare företelser denna hingst hållare har gjort till en advokat, där han/hon kan föra talan gentemot den här hästägaren.
Du skall ha ersättning för veterinärvård samt för utebliven dräktighet i år, och gör du det så skall du se att han tänker mer än en gång innan han släpper ut sina hingstar. För det kommer att stå honom dyrt.
Så ring du och prata med en advokat, är inte hundra % säker men jag tror att det kan löpa över din hemförsäkring.

Hade det varit hos mig, hade jag blivit vansinnig, ledsen och kännt mig väldigt utlämnad.
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Du kan stämma honom så du får skadestånd, för egendomsskada, omkostnader och inkomstförlust. Det är bara att gå till tingsrätten och begära att få göra en stämningsansökan, kostar ett par hundralappar och får jobbet gjort. Dock måste du ju ha bevis för att det är den hingsten som har gjort skadorna!
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Men herre gud, eller någon annan:devil:. Och så undrar folk om dom verkligen behöver kastrera:mad:.

Hoppas att det löser sig och hingstskrället var infertilt det blir ju tillräckligt med krångel och kostnader ändå och hingstägaren verkar ju inte vara den ansvarsfulla typen.

*Kramar om Gira*
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Men jisses! :eek: Förstår att du blir tokig! Jag för min del hade dels såklart krävt att han står för alla veterinärkostnader. Hade även polisanmält samt krävt skadestånd för förstörd säsong. Kontakta en advokat/jurist är mitt råd. Hör dig för över telefon vad som kan göras.
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Polisanmälan torde fungera bäst på lagliga/skötsamma människor .Ju större skitstövlar ju mindre effekt av anmälan .
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Nu är jag inte någon hejare på regler inom travet då jag egentligen håller på med halvblod, men finns det inte hårda regler på att man sköter sig och sina förehavanden för att man inte skall få startförbud på sina hästar? Om det nu finns är inte detta då ett giltigt skäl att anmäla honom?

Eller är jag helt ute och cyklar ? :confused:

Eller så ringer du till Ridsport och delger dem din berättelse så dem ev. kan skriva om den. Då gör dem säkert en research hos en advokat om vad du har för rättigheter i detta specifika fall.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Nu är jag inte någon hejare på regler inom travet då jag egentligen håller på med halvblod, men finns det inte hårda regler på att man sköter sig och sina förehavanden för att man inte skall få startförbud på sina hästar? Om det nu finns är inte detta då ett giltigt skäl att anmäla honom?

Eller är jag helt ute och cyklar ? :confused:

Japp, tycker trådskaparen ska höra av sig till stc, där kan hon kanske få hjälp o råd...

www.travsport.se
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Men ja undrar.. ts skriver att det är oreg.travhingstar, menar hon då ej reggad hos stc eller som avelshingst?
Är ägaren inte tränare, kan STC inget göra..
Ingen aning.. Hon borde väl kunna kontakta STC med namnet på ägaren till hingstarna så får dem kolla upp om han är tränare eller något annat...
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Ingen aning.. Hon borde väl kunna kontakta STC med namnet på ägaren till hingstarna så får dem kolla upp om han är tränare eller något annat...

Räcker med att skiva in hans namn under "sportinfo" för att få reda på saken....
Eller hästens namn för den delen, så ser hon om den är i träning, reggad osv.. :)
 

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 877
Senast: ginnies
·
Hästvård Jag köpte ett d-ponnysto till min dotter i vintras, jättetrevligt sto på 8 år som fått ett föl -14. Hon går ihop med mina två valacker...
Svar
16
· Visningar
3 576
Senast: tanten
·
Ekonomi & Juridik Har ett par hästar på utbildning hemma. Både ston och hingst. Hingsten går tillsammans med ett sto som han ska betäcka samt mitt sto med...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 117
Senast: Whirlie
·
Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
6 781
Senast: andover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp