Nu får ni hjälpa mig med sadel innan jag blir galen

Pajala

Trådstartare
Alltså, jag söker en sadel med
- böjd bom
- hög och lång manke
- bredd normal mot vid (jaa, säger inte så mycket med alla dagens sadlar jag vet :p )
- mycket utrymme för ryggraden mellan panelerna.
- kort anläggningsyta (44cm) och
- mycket utrymme för bogbladen.

Jag har provat Kieffer, Zaldi, Sigma, Thorowgood, Prestige, Stubben, Supreme, Albion och en hel massa andra sadlar jag inte kommer ihåg, samt en del märkeslösa. :mad:
Vad för sadel finns det till en sån här rygg? Eller finns det alls? :confused: Joo, måttbeställla kan man göra, men det är absolut sista jag gör, och dit har jag inte kommit ännu ;) Sadelutprovare, japp, de finns, om de skulle ha någon sadel som skulle passa vill säga :devil:

Bomba mig med märken, modeller, lösningar etc. Tack på förhand!
 
Har du varit hos en ej märkesbunden sadelutprovare med brett utbud menar du? Flera av dina märken har jag fått för mig passar raka hästar o det skiljer ju mkt på modeller också så ditt inlägg säger väl inte så mkt...?

Är det hopp eller dressyr?

Min häst är lite knepig m hoppsadel o när jag akut behövde ny köpte jag en dressyrsadel från Maxflex som vi trivs extremt bra i (i väntan på hoppsadeln). Jag har också accepterat att använda förbygel o padd om det behövs o har en speciell sadelgjord jag tycker ligger bättre på honom. Hans problem är främst att allt åker bak o att han verkar ändra sig rätt mkt från stillastående o under ridning samt att han bara känns riktigt bra i ett fåtal sadlar. Där är just min sadelutprovare som känner honom väl sedan många år GULD värd. Hade aldrig funkat utan henne. Hon kan tänka lite utanför boxen o dissar inte bara sadlar för att de ser lite tråkiga ut på gången tex.
 
Alltså, jag söker en sadel med
- böjd bom
- hög och lång manke
- bredd normal mot vid (jaa, säger inte så mycket med alla dagens sadlar jag vet :p )
- mycket utrymme för ryggraden mellan panelerna.
- kort anläggningsyta (44cm) och
- mycket utrymme för bogbladen.

Jag har provat Kieffer, Zaldi, Sigma, Thorowgood, Prestige, Stubben, Supreme, Albion och en hel massa andra sadlar jag inte kommer ihåg, samt en del märkeslösa. :mad:
Vad för sadel finns det till en sån här rygg? Eller finns det alls? :confused: Joo, måttbeställla kan man göra, men det är absolut sista jag gör, och dit har jag inte kommit ännu ;) Sadelutprovare, japp, de finns, om de skulle ha någon sadel som skulle passa vill säga :devil:

Bomba mig med märken, modeller, lösningar etc. Tack på förhand!

Jag tänker på cobra, jaguar och kanske harry dabbs , alternativt islandshästsadel? Sök på cobra på Hästn*t, lät som en kunde passa in på en del av kriterierna :)
 
Tänkte precis som @Luzzan på harry dabbs och jaguar. De har kort anläggningsyta och modeller som passar svängda ryggar och ger utrymme för bogen (om de ligger rätt;)). Rejält bred kanal har de också. Men jag skulle inte leta själv utan spåra upp en bra sadelutprovare för en felköpt sadel blir rätt kostsamt. Det innebär ju inte att du behöver köpa en helt ny sadel, i alla fall de sadelutprovare jag anlitat har sålt både nya och begagnade sadlar.
 

Liknande trådar

Utrustning Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel...
Svar
14
· Visningar
2 419
Senast: Equilina
·
Utrustning Jag håller på att få gråa hår över damen härhemma. Hon har ingen lätt rygg till att börja med. Men sen ändras hon enormt i rörelse...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 780
Senast: caballus
·
Utrustning 3 frågor i samma tråd.... tycker det är onödigt att skriva två skilda trådar då alla frågorna gäller samma sak: sadlar. 1. Jag har en...
Svar
3
· Visningar
1 142
Senast: Spyro192
·
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
1 880

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp