Nu finns inte Pelle längre...

Caoimhe

Trådstartare
... och det känns som mitt hjärta har gått sönder.

För lite mindre än ett år sedan, efter ännu en otäck infektion från bett av någon av grannkatterna, åkte mor min med honom till veterinären. Pelle, som trots sin spinkiga kropp alltid varit pigg och matglad, var rätt så dålig och såret luktade illa. Men i samma ögonblick som veterinären fick se honom sade hon att den där infektionen var det minsta av kattens problem. Prover togs och det konstaterades att Pelle hade fruktansvärt dåliga njurvärden. :cry: Åkte hem från veterinären med mer eller mindre en dödsdom.

Nu fick Pelle plötsligt inte äta sin goda mat längre, dietmat för njurarna skulle han ha. Så länge han äter mår han bra, sade veterinären. Han var ju fin i pälsen och pigg och kelen. Han skulle få så bra återstod som möjligt i sitt liv, det var vi alla överens om. Så vi önskade att han åtminstone skulle få sommaren innan det var dags att säga farväl.

Och sommaren fick han! Den strikta dieten kunde han inte bry sig mindre om - här fångades flera möss om dagen, varje dag! Han levde livet och vi var lyckliga för att vår kise ändå mådde bra.

Hösten och vintern gick också bra. Innan snön kom så gick han gärna ut ofta, om han inte bestämde sig för att vända tillbaka och umgås med oss istället. Socialare katt får man leta efter! :love:

Men för ett par veckor sedan vände allt. Han fick sårskorpor på nosen från ingenstans som bara blev fulare och fulare och inte ville läka. Pälsen blev matt och tufsig. Dietmaten lämnade han orörd. Ibland var det svårt att hoppa upp på diskbänken. Inte samma flygande rörelser och när han låg hos någon i familjen var det bara ihopkurat, han lade sig inte längre med magen i vädret när man kliade honom.
Jag ville inte se, men mamma såg. Utomstående såg, och jag såg väl jag med, men jag hoppades att det skulle bli bra igen. Eniga tog vi ändå beslutet att det var dags.

Igår morse ringde mamma veterinären för att boka en tid för avlivning. Hon fick en tid nästan direkt. Pelle fick en slags tablett som hade för avsikt att vara lugnande och ångestdämpande. Den ökade hans aptit men gjorde honom väldigt groggy och han var fortfarande stressad i kattburen. Väl hos veterinären lugnade han sig. När han fick sprutan stretade han emot. Veterinären bestämde sig för att vänta med resten av sprutan, men det behövdes inte. Det lilla han hade fått var nog för att han skulle somna in i mitt och mammas knä.

Det är något av det svåraste jag varit med om. Jag har aldrig haft en så personlig och speciell katt som Pelle. Han älskade att hänga helt avslappnad över ens vänsteraxel - alltid vänster, annars flyttade han självmant dit! :grin: Väldigt pratig, pep och jamade för att få uppmärksamhet. Kom alltid för att umgås och kela. Höll alltid koll på familjen. Eftersom han var så törstig på grund av njurarna så skulle han alltid hoppa upp på diskbänken och dricka eller springa in i duschen. I duschen kunde han till och med nästintill somna i!
Pennor kunde man inte heller lämna framme hur som helst. När han fick sina busryck så åkte de jämnt i golvet eller blev bitna på.:love:

Jag vet att det var rätt beslut att ta bort honom. Han har levt ett underbart liv, det tvivlar jag inte en sekund på! Och han visste att han var älskad. Aldrig en klo framme, fräste aldrig mot någon. En liknande katt får man aldrig tag på igen.

Han hann inte ens fylla sju år. Född i ett stall där det fanns alldeles för många okastrerade katter bland sina egna syskon. Så lite inavlad kanske han var, köpt för en femkrona. Vi tror att njurarna var ett förlorat fall redan då, att det kan ha varit medfött till och med.

De sista dagarna fick han sin goda, icke-njurkost mat, både för att inte hungra ihjäl och för att hans sista tid skulle bli så trivsam som möjligt. Allt för att han skulle må bra. Han hann inte börja lida. Jag vet att han har levt ett jättebra liv, att han har mått jättebra och varit mer än lycklig och älskad. Men det gör ändå så fruktansvärt ont! Hur ska jag klara mig utan honom, min fina, fina kise?

Han ligger nu begravd på Pelle Hill, där han brukade sitta och blicka ut över grannskapet och jaga möss. Där han trivdes så bra.

Min älskling.

752949438.jpg


753324887.jpg
 
Sv: Nu finns inte Pelle längre...

Jag vet hur det känns, det är vi många som gör. Men sorgen efter ett älskat djur är så svår. Mest därför att vi måste fatta ett så svårt beslut, ingen skulle behöva gå igenom detta. Hur mycket vi än har gjort känns det aldrig tillräckligt och tankarna finns; kunde jag gjort mer? kunde det gått att bota?

Helt normala tankar och det vore omänskligt att inte ha dom.

Jag vill bara säga att jag känner med dig och kan bara säga att det blir lättare även om det tar lång tid. Själv får jag fortfarande tårar i ögonen när jag tänker på mina fyrfota som inte längre är med oss.

Kramar från mig och mina djur/Gugge
 
Sv: Nu finns inte Pelle längre...

Vilken fin beskrivning av Pelle och hans liv.
"Genom sorgens tårar skymtar de lyckliga minnena."
 
Sv: Nu finns inte Pelle längre...

Så fint skrivet om Pelle :love: En väns dotter döpte det en gång till "Kisseland", dit katter kommer när de inte orkar stanna hos oss längre.
Hon (som själv lider av flera svåra sjukdomar samt utvecklingsstörning och autism) berättade så inlevelsefullt för mig om Kisseland att jag på fullt allvar hoppas och tror att det finns.
Vår Ojsan fick också njursvikt och var bara 3½ när han fick tas bort. Enligt vår veterinär vanligt på inavlade katter - i Ojsans fall tror vi att pappa och morfar är samma individ.
 
Sv: Nu finns inte Pelle längre...

Så fin! Det är sant som det sagts; sorg är kärlekens pris. Kram, du är den som har det jobbigt. Pelle verkar ha haft ett jättehärligt liv och fick ynnesten att somna in utan plågor omgiven av sin familj.
 
Sv: Nu finns inte Pelle längre...

Jag beklagar sorgen och så vill jag tacka er för att ni tog hand om en stallkatt som troligen var inavlad och gav honom ett bra liv så länge det varade.
 
Sv: Nu finns inte Pelle längre...

Vilken fin beskrivning av din älskade Pelle. Tårarna rann när jag läste den... :cry:
Styrkekramar till dej i massor!
 
Sv: Nu finns inte Pelle längre...

:heart

Idag läste jag en efterlysning av Kattjouren (en katt de kallar Pelle). Då tänkte jag på denna tråd och din underbara Pelle. Jag önskar så att alla kissemissar därute får det liv och den kärlek som din fine kattpojke fått
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 287
Övr. Katt Idag finns inga ord. Bara tårar och ett oändligt svart mörker. Ensamhet och en brutal och obarmhärtig sorg som sliter i bröstet. Elvis...
Svar
16
· Visningar
1 671
Senast: Eva S
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 084
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp