Nu gar det inte langre

Jillybean

Trådstartare
Ni har sakert sett dem pa tv eller last om dem i dagstidningar och skvallerblaskor. Manniskor som utat sett lever ett helt normalt liv men som gommer en hemlighet. Nu ar val inte mitt fall sadar himla dramatiskt, inte sa att det fortjanar rubriker i E*pressen iaf. Inte ar det direkt hemligt heller, inte for bekanta atminstone. Men for mig kanns det otroligt jobbigt, jag vet varfor det blivit sahar (mitt eget fel), jag vet vad som maste goras men jag fixar det liksom bara inte. Angest, skam, skuldkanslor, ja det ar bara fornamnet. Jag har velat skriva om det har lange men har dragit mig eftersom jag inte vill ha en massa pekpinnar eller "men herregud manniska HUR kan du ha latit det ga sahar langt??" kommentarer.

Mitt problem? Katter. 18 stycken, narmare bestamt. Vi hade 2 nar vi flyttade hit for 7 ar sedan. En blev pakord och fick avlivas sa givetvis maste vi da skaffa en ny. Sagt och gjort. En liten kattflicka fran en granngard som naturligtvis lyckades bli gravid innan vi hann sterilisera henne. Gav bort 2 och beholl 2 (pojkar som kastrerades). Det var ju sa himla gulligt med kattungar sa hon blev gravid igen. Beholl 2 (1 av vardera konet), honan for hon var sa gullig och hanen for att han var speciell, vet diagnoserade honom senare med Feline Down's Syndrome. Och sedan har det liksom bara rullat pa. 2 st har hittat hit pa egen hand, det gar sakert rykten inom kattkommunen har :smirk:

Varfor inte sterilisera dem? Har inte rad, det kostar $180 for honor och $100 for hanar. Jag har verkligen forsokt att separera dem nar honorna lopt men det har inte gatt sa bra uppenbarligen. Vi har ocksa tva "tomcats" (vilda hanar) som kommer pa regelbundna besok, vi ar val rena bordellen for dem. Jag tar val hand om dem, de avmaskas regelbundet, far ordentligt med mat, de langhariga borstas och badas vid behov, sommartid far de loppmedel etc. Jag alskar varenda en, de har alla sin egen personlighet och de ar underbart sallskap; vi bor ju relativt ensligt till och min enda kompis jobbar heltid, jag gar hemma hela dagarna ochd et blir ratt sa ensamt.

Men nu gar det liksom bara inte langre. Jag har just nu 8 honor ( 5 ar inte annu konsmogna) och 8 hanar (2 konsmogna). Det gar at mangder med kattmat och kattsand (8 ar utekatter och 10 innekatter) 2 honor som ar inne loper regelbundet och kissar overallt. Min make haller pa att bli tokig, han sager att det gar ju inte ens att bjuda hem folk langre, det luktar ju kattpiss i hela huset (sant) Vi har enats om att 15 maste ga, vi behaller de tva hanarna som ar kastrerade (Sandy och Gizmo) och en hona, Dusty, som ar valdigt speciell for mig. Jag maste alltsa ta mig i kragen och ringa the Humane Society och be dem komma och hamta de andra (ok, nu kommer tararna)

Jag kan inte forklara med ord hur fast jag ar vid mina katter. Squirt som alskar att sova under tacket hos mig. Maddie som alltid kommer och hamtar mig nar hon ska ha ungar och som inte sitter i nagon annans kna utom mitt. Mitzi som jag hittade i blomrabatten for tva ar sedan med en bruten ryggrad. Angel som kanner pa sig nar jag ar ledsen och da foljer mig som en skugga hela dagarna. Sandy som alltid kommer och sover med mig nar jag ar sjuk men aldrig annars. The list goes on. Det kommer att bli sa otroligt tomt har. Och tyst. Kommer deras nya agare att alska dem lika mycket som jag gor? Kommer de att fa det lika bra? Battre sager sakert manga, hos en agare som har ad att vaccinera dem och sterilisera dem, men da skulle ni se nar de rullar ihop sig 4-5 st i en stor hog och tvattar varann och sedan somnar tillsammans! Eller nar nagon hittar nagon kul leksak och alla jagar runt som tokiga efter varann. Eller nar jag ligger pa soffan sent om kvallen och tittar pa tv och har 5-6 katter ligger och sover pa mig. Eller nar man kommer ned till koket en kall vintermorgon och de ligger draperade over varandra och myser framfor vedspisen.

Jag vet att jag maste satta stopp NU. Men det ar sa otroligt svart.
 
Sv: Nu gar det inte langre

Ojdå. Jag kan verkligen förstå att det känns jobbigt för dig. Men samtidigt är det ju helt oundvikligt att de måste bort, det där är ingen bra livsmiljö för någon av er, varken dig, din familj eller katterna. Vi är helt enkelt inte gjorda för att bo i konstant ammoniakstank! :crazy:

Dessutom, oavsett deras personligheter, så är katterna nu en belastning för dig och din familj. Det är bättre att du tar bort dem så värdigt som möjligt, än att göda nån slags naiv tanke om att "skänka bort dem till ett bättre liv någon annanstans". Jag skulle INTE skänka bort ngn av mina katter till en oviss framtid. Definitivt hellre avliva dem allihop om jag inte kunde ta hand om dem ordentligt, eller kände att de "tog över" delar av mitt vanliga liv.

Om min man hade 18 katter skulle jag kräva att han tog bort de flesta, och jag är ändå total djurvän och älskar katter. 18 katter, det är bara..för mycket.

Ta tag i saken. Du gör rätt!! :bow:

Kram

Sthlm23
 
Sv: Nu gar det inte langre

Man kan ha 15-20 vuxna katter med bibehållen hygien oav, men det kräver mycket och är väl inte att rekommendera om man inte har ett enormt kattintresse.

Jag tycker det är bra att du inser att ni inte kan ta hand om alla, 18 i år kan vara 50 nästa år, osv. Hoppas det går bra för er att omplacera dem, och sätt sedan stålhjärtat till och skaffa inte fler katter än att ni kan hålla dem kastrerade.

Du har absolut min medkänsla i din våndan över att skiljas från dem, men det är den enda vettiga beslutet.
 
Sv: Nu gar det inte langre

Jag förstår hur svårt det är :( men det är det enda rätta! *styrkekram*
 

Liknande trådar

Samhälle Jag sag nagonstans att det var lang vantetid att fornya pass i Sverige sa jag kollade och upptackte att mitt svenska pass gar ut i...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
17 071
Senast: 95johsv
·
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 199
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 363
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
907
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp