Nu har dagen kommit . . .

Wildchild_84

Trådstartare
Min gamle man orkar inte längre. Han är trött, dämpad, äter dåligt, vintern har tagit hårt på honom. Jag ahr tagit beslutet att han måste få vandra vidare, det är nog de jobbigaste jag gjort.

Men att titta in i ögonen på sin bästa vän och se orklöshet, hopplöshet och nästan ett "jag orkar inte längre" är fruktansvärt. Jag blir tårögd när jag tänker på hans blick. Han är nu 25 år gammal och vi har haft en underbar tid tilsammans.

Men han är min bästa vän, hur ska jag klara av att ta farväl? Jag har redan bestämt mig för att det blir vet. som kommer ut och avlivar med spruta sen lantbrukstjänst. Men jag vill egentligen att de sker i hans box med massa mjuk halm och massa godis i krubban. Inte ute på gårdsplanen eller i hagen . . Lantbrukstjänst kunde inte säga om dom kom en exakt dag utan dom kommer 1-3 dagar efter at man ringt. . Är de någon som har erfarenheter av detta? Hur har ni gjort?
 
Sv: Nu har dagen kommit . . .

Usch vad tråkigt. Jag känner verkligen med dig!

Jag har ingen erfarenhet av att behöva ta beslutet och sen vänta. Mina båda hästar jag har tagit bort var sjuka och det gick fort. Den ena fick somna in på klinik och den andre hemma. Men inte i boxen.

Jag hade nog sagt att vad du än väljer så tänk på vad som är bäst för din häst och att det ska gå snabbt och smärtfritt.
Jag själv vill inte göra det i boxen eftersom man måste hantera kroppen och sen få ut den. Ser hemska bilder framför mig. Och jag tror inte min ponny brydde sig om att han fick somna in på gräsmattan utanför stallet istället för inne. Men han blev iofs bultad istället för spruta.

Och hur man klarar av att ta farväl? Det gör man inte... Jag har fortfarande inte gjort det. Och jag kommer aldrig helt ta farväl av någon av mina hästar. Min ponny gick det fort me eftersom han var riktigt riktigt dålig. Men mitt sto stod jag nästan en timme i boxen och tog farväl av, och ändå kändes det bara som tio minuter.
Men tänk på alla fina tider ni har haft tillsammans och att ni en dag kommer träffas igen. Och glöm inte att säga till honom att det är okej, att allting löser sig. Det låter kanske töntigt om man inte tror på att hästar förstår, men i vilket fall så underlättar det för en själv.

Gör det som är bäst för hästen och lycka till!!! Och en stor kram!!
 
Sv: Nu har dagen kommit . . .

Min gamle man orkar inte längre. Han är trött, dämpad, äter dåligt, vintern har tagit hårt på honom. Jag ahr tagit beslutet att han måste få vandra vidare, det är nog de jobbigaste jag gjort.

Men att titta in i ögonen på sin bästa vän och se orklöshet, hopplöshet och nästan ett "jag orkar inte längre" är fruktansvärt. Jag blir tårögd när jag tänker på hans blick. Han är nu 25 år gammal och vi har haft en underbar tid tilsammans.

Men han är min bästa vän, hur ska jag klara av att ta farväl? Jag har redan bestämt mig för att det blir vet. som kommer ut och avlivar med spruta sen lantbrukstjänst. Men jag vill egentligen att de sker i hans box med massa mjuk halm och massa godis i krubban. Inte ute på gårdsplanen eller i hagen . . Lantbrukstjänst kunde inte säga om dom kom en exakt dag utan dom kommer 1-3 dagar efter at man ringt. . Är de någon som har erfarenheter av detta? Hur har ni gjort?

jag har tagigt bort två hästar, båda var "planerade" dvs inte akutfall.

Min allra första häst var 25 år och i samma tillstånd som din. Efter omständigheterna var det ett lätt beslut att ta då jag tänkte på hennes eget bästa. Självklart var jag helt förstörd men man måste ju orka och livet går vidare. Det kom ut en man som bultade henne och tog med kroppen. Väldigt smidigt och gick fort tyckte jag. Jag stog och höll i henne när han bultade men gick därifrån innan avblodningen. Det hela slutade väl på fem tusen men det var det värt.

Min andra häst var lite svårare, han var 19 år o fortfarande pigg o fräsch men han var inte lätt att handskas med och tillslut blev jag rädd för honom. Då jag inte hade samma fem tusen att lägga på avlivning denna gång så åkte mannen jag hyr stallplats av iväg med honom till ett slakteri och han fick sluta sina dagar där, inte det jag ville men det kändes bra när jag fick höra att han varit lugn hela tiden.

Ang ditt önskemål om avlivning i boxen vill jag bara avråda dig. Tänk på att flera hundra kilo död häst ska forslas ur stallet och i värsta fall kan man behöva dela på kroppen för att få ut den. Tror inte heller att lantbrukstjänst står för utforsling ur stall utan att man får göra det själv.
 
Sv: Nu har dagen kommit . . .

har varit med om några akutavlivning i box. vik in benen när hästen dött, annars blir de vääldigt knepigt att få ut den hel. vid ett tillfälle vinschade nödslakt ut pålle, vid ett annat rullade vi över hästen på en grov kapell presening och drog ut ("vår" lantbrukstjänst vinschar inte ut längre utan har kran).

personligen skulle jag aldrig göra en planerad avlivning i boxen eftersom det kan bli besvär/problem.

jag vet att det är jobbigt, tog bort min gamla efter 29 år ihop härom året, kan du inte hålla dig lugn så be någon du litar på att vara med. någon du kan fråga sen när frågorna ev dyker upp, blir oftast lugnast för hästen. är man upprörd och ledsen märker ju hästen att "något inte stämmer". jag tog bort min gamla av samma anledning som du men valde att bulta på den kulle där vi även begravde henne.

jag har försökt att rubba rutinerna så lite som möjligt, klappat o borstat lite extra. har även tagit bort på slakteriet och varit med hela vägen själv. ingen av hästarna har reagerat negativt på de heller.

*känner med dig, styrkekramar*
 
Sv: Nu har dagen kommit . . .

Som sagts tidigare så är det inte så lätt att få ut hästen från boxen när den är avlivad. Det är ju inte bara att ta den under armen. Det måste ju ske på ett ställe där det är lätt för lantbrukstjänst att komma åt att hämta den. Problemet med att en avlivar och en annan hämtar är att hästen kanske får ligga någon dag till de kan hämta. Om nu inte veterinären kan anpassa sin tid efter lantbrukstjänst? Annars så tycker jag det bästa är när de som hämtar också avlivar för då blir det liksom ingen tid däremellan. Slaktmask går fort, men ser kanske läskigare ut eftersom de dimper ned så snabbt. Fast jag tror att det är det bästa för hästen, den hinner inte fatta vad som händer.

Det är jobbigt att ta bort ett djur, men samtidigt så är det bättre för dem att sluta innan de lider alltför mycket, tycker jag.
 
Sv: Nu har dagen kommit . . .

Men hur fungerar det med lantbrukstjänst, har inte kunnat ringa dom då de haft stängt dessa dagar. Bestämmer man en speciell tid och dag med dom eller dom kommer när dom kommer? Har ju läst att om man anmäler hämtning på nätet så kan de ta mellan 1-3 dagar. . .
 
Sv: Nu har dagen kommit . . .

Jag tog bort min häst i mellandagarna.
Jag valde att göra det hemma och det var lantbrukstjänst som gjorde det.

När allt beställdes kunde de inte säga exakt när utan att det kunde bli någon av två dagar. De ringde dock kvällen innan och sa tidpunkt. Det var skönt att de ringde med så pass bra framförhållning - jag hade en del ångest över att de kanske kunde ringa jättekort innan.

När de kom så brast allt för mig. Jag trodde inte jag skulle vara så ledsen och det var skönt att ha både sambo och pappa på plats. Jag tog farväl av hästen inne i boxen och sen fick min pappa (som skulle hålla henne vid bultningen) leda ut henne. Det var oerhört jobbigt att se henne gå iväg.

Allt gick bra till och hon hann aldrig fundera på om det var något konstigt som hände. Hon stod med huvudet i havrehinkan och mumsade.

Det enda som jag känner i efterhand är att det var läskigt med lastbilen med alla anordningar. Det har även varit jobbigt med blodet efteråt - det är svårt att få bort det nu i snön och kylan.
 
Sv: Nu har dagen kommit . . .

kan säkert variera lite mellan olika företag, jag har ringt dom och på så vis fått en dag och ca tid. (jag vill ha en särskild farbror som jobbar där hit) dom har ringt upp när dom är på väg.

vad avblodningen anbelangar så är det oftast svårt att skölja bort, vi har valt att bulta på gödselstacken (i kanten) eftersom det är ett ställe där blodet försvinner fort självt (den ligger dessutom så den är lätt att nå med kranen)
 
Sv: Nu har dagen kommit . . .

Jag gjorde så att jag gick ut med min ponny där dom skulle bulta honom. Sen sa jag hejdå och lämnade över grimskaftet och sen gick jag därifrån.
Sen gick allting väldigt fort. Det man nog ska tänka på är ju att det hörs lite fastän man går en bit bort. Så vill man inte höra själva bultandet så gå en bra bit bort.
Men det var lite lättare att jag gick ifrån honom än att han gick ifrån mig...
 
Sv: Nu har dagen kommit . . .

*kl*
Usch, jag känner verkligen med dig. Jag har aldrig klarat av att hålla någon av mina egna hästar vid avlivning. Jag har sett till att jag haft någon annan som känner hästen som hållit i och vid ett tillfälle sa jag till Nödslakt att jag ville att de skulle ordna med någon som kunde hålla. Det kom med en riktig gammal hästkarl som pratade en stund med hästen i boxen innan och sen ledde iväg henne. De är otroligt proffsiga och lugna, i alla fall på stockholms nödslakt som jag haft att göra med.

Instämmer med övriga, det blir mycket jobb att få ut hästen ut ur en box efter avlivningen. Bultning är snabbast men lite otäckt med blod osv (men man behöver inte stå kvar och bevittna varken det eller själva lastningen av kroppen). Nu minns jag inte om man avblodar även när man sprutar?... Det tar längre tid och det kan se otäckt ut även då, när de väl faller.

Jag har tänkt att de får träffa alla andra hästar i Trappalanda och att alla skador och krämpor är som bortblåsta där. Tänd ett ljus och gråt ögonen ur dig, det är okej att sörja! *Styrkekramar*
 
Sv: Nu har dagen kommit . . .

Känner med dig!

Och som dom andra säger är det bättre att ta utanför boxen.

Har inte varit med vid avlivning med spruta bara bult.
När jag skulle ta bort min mammas häst åkte jag till ett litet slakteri i närheten där jag bor. Jag lastade ut och ledde in henne, hon va helt lugn och stod och tittade sig runt med öronen spetsade. Jag ville inte vara med så jag lämnade över till en av killarna där. Dom va helt underbara:laugh: kände mig helt trygg. Så min sista bild av henne är när hon står med spetsade öron.

Nästa gång åkte jag till samma slakteri, den här gången va det en kompis häst. Nu hade jag bett om att få vara med, mest för att se hur det går till så jag vet till den gången någon av mina egna ska bort. Pratade med killarna på slakteriet, och fick följa med när en av dom andra hästarna skulle tas bort bara för att se hur det gick till.
Sen ledde jag fram ponnyn, höll inte i grimman men stod med en hand på halsen.
Dom bultade honom och det var helt odramatiskt. Sen fick jag en liten stund att säga hej då innan dom avblodade. Gick fram igen för att se hur det såg ut och det var faktiskt inte speciellt otäckt.

Vet inte hur jag kommer reagera den dan någon av mina egna ska tas bort, för dom jag har nu kommer att bultas hemma. Den killen som bultade ponnyn har lovat att komma och fixa det åt mig den dagen, och honom har jag fullt förtroende för.

Så se till att du har någon med dig som kan hjälpa dig om du inte orkar, och tänk på att hästar lever i nuet, dom vet inte vad som ska hända.

En jätte stor styrkekram till dig.

MVH Russin8
 
Sv: Nu har dagen kommit . . .

Skulle inte rekommendra att göra det i boxen. Är besvärligt och det ser inte trevligt ut när man ska försöka få ut en häst. Även en ponny väger en hel del. Vet 2 hästar som dött i boxen och att få ut dom var riktigt besvärligt.

Kan du inte halma upp en yta utomhus om det känns bättre med det än att den faller i snön?

Här avlivade lantbrukstjänst min gamla häst och jag bokade tid så dom kom på förmiddagen. Kompisen tog bort sin med spruta och lantbrukstjänst kom senare under dagen för att hämta kroppen. Går säkert att samordna hyfsat så att kroppen inte behöver ligga flera dagar. Tycker dom verkar vara väldigt förstående hur vi hästägare känner för våra djur.
 
Sv: Nu har dagen kommit . . .

Jag har tagit bort både med bult och spruta.

Det bästa är att vara ute, och gärna en plats där hästen känner sig trygg. Med bultning så blir det en blodpöl, så försök att vara på ett ställe där man inte behöver bli påmind om blodet sen. Tyvärr är det svårt att få bort blodet nu. Kanske finns någon som kan komma och lägga en snöhög över sen så slipper du/ni se blodet. Bultningen är bra för att det går fort och hästen hinner inte märka nåt, nackdelen är blodet och att hästen kan rycka och sprattla en stund. Hästen är borta men kroppen reagerar på att blodet försvinner och musklerna får syrebrist.

Sprutan, är bra när det funkar somdet ska, men tyvärr så reagerar hästar väldigt olika och endel hästar kan skrämma matte/husse i diverse konstiga manövrar som det kan bli. Jag har tagit bort en vuxen och två föl med spruta, allt har gått bra, men jag vet dom sim det inte gått lika bra för.
 
Sv: Nu har dagen kommit . . .

När jag bestämde mig för att ta bort min ponny, så ringde jag först lantb.tjänst . Dom kunde " komma förbi "först efter 2 dagar Bulta + ta med sig ponnyn, eftersom jag ville ta bort honom omgående, så fick jag ringa en annan privat som kunde komma och bulta och ta med sig ponnyn.
Om vet hade avlivat, så hade jag alltså fått ha ponnyn liggande ett par dagar och det ville jag självklart inte .


Styrkekram Från Hambo
 
Sv: Nu har dagen kommit . . .

Jag har bokat dag och tid med veterinär men ska som sagt ringa lantbrukstjänst på Måndag för att höra när dom har tid. Veterinären är väldigt medgörlig och har sagt att jag ska höra av mig när jag pratat med lbt om det skulle vara så att vi ska flytta dag. Just för att slippa att han ska ligga kvar. .

Jag tror att jag bestämt mig för att ta bort honom i sommarhagen, ingen som går där just nu, insyns skyddat men ändå lätt för lbt att komma till dvs jag slipper själv flytta honom. Har dock börjat tvivla på mitt beslut, har tankar som att vem är jag att bestämma över liv och död? Han försöker ju ändå vara till lags dom gånger vi försöker hitta på något och han lider ju inte där han står. Jag antar att det är hjärtats sätt att försöka vinna över förnuftet . .
 
Sv: Nu har dagen kommit . . .

Jag upplever att har man väl börjat känna att det är dags så är det dags...

Jag tycker att det är ett fint beslut att kunna ta när man gör det i rätt tid. Man vill ju inte att de ska lida en endaste minut för mycket. Tänk på de fina år och stunder av livet som han och du upplevt tillsammans och vårda dem.

Att ett liv så småningom tar slut är ingenting hemskt. Det är en del av livet.

Hoppas allt går bra nu!:)
 
Sv: Nu har dagen kommit . . .

Om du tycker det är jobbigt nu så tänk hur jobbigt det blir den dagen du ser ljuset slockna i hans ögon och du vet i hjärtat att du väntat för länge med att låta honom vandra vidare. :(

Det är aldrig lätt och värsta tiden är fram tills det är gjort, tänk på den tid som varit och hur han alltid ställt upp för dig, nu är det din tur att ställa upp för honom och släppa taget för bådas skull.
 
Sv: Nu har dagen kommit . . .

Pålle blev dålig under natten så planerna blev ändrade och nu är han borta. Det blev ingen veterinär eller spruta utan en privat aktör kom ut, bultade och tog honom med sig.

Och nu är allt upp och ner. Nu finns han inte mer, aldrig kommer han att finnas mer. Aldrig mer kommer han frusta över boxdörren när jag kommer in för jag kansek har något gott med mig, aldrig mer komma i full galopp från sommarhagen när jag ropar. . . Det är nog "aldrigheten" som gör mest ont. .:cry:

Han har varit en så stor del och nu, vad gör man med all tid som spenderats i stallet?

Cause I always saw in you
My light, my strength
And I want to thank you
Now for all the ways
You were right there for me
For always
 
Sv: Nu har dagen kommit . . .

Jag beklagar verkligen och vet allt för väl hur ont det gör och i synnerhet när det kommer akut. Det är fruktansvärt tomt och gör så ont. :cry:

En dag kommer du att hitta en ny vän att älska även om det aldrig kommer att vara samma sak, låt det ta den tid du behöver och sörj din älskade vän, låt aldrig någon tala om för dig att det "bara" var en häst, de som säger ngt sånt vet inte vad de pratar om och det är ok att sörja och sakna i åratal bara man går vidare och inte fastnar. :(

Kram.
 
Sv: Nu har dagen kommit . . .

tusentals kramar till dig.
och vetdu vad jag väljer att tro? att de du älskar alltid kommer finnas med dig, i själen. han är fri och lycklig där han är nu.

håller med Mia-R's kloka ord.

kram igen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 394
Senast: monster1
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 740
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 821
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp