Nu har det börjat skjutas raketer och smällare här hur ser det ut hos er?

Här har har smällt då och då sedan jul ungefär och från kl 23 igår fram till ca 00.20 helt hysteriskt och då bor jag ändå ute på landet i Skåne. Smällare är väl förbjudna numera? Jag skulle vilja se ett totalförbud mot all slags fyrverkerier, det är en tradition inte värd att bevara.
Jag har alltid tyckt att fyrverkerier är fina att titta på, men ju äldre jag blir desto mer onödiga känns de. Kan man inte ha någon slags ljussow någonstans som sänds på TV för resten av landet istälelt för att alla och envar ska skjuta en massa skit i luften och skada människor och djur? Då kan man få det fina att titta på, men det stör inte i varenda stad, varenda by, varenda land och det skadar ingen.
 
Det var mer skjutande än vanligt detta år. Det började runt 16-17 och höll på ganska oavbrutet med korta avbrott, även om det inte var DIREKT inpå oss. Jag hade tänkt sticka ut och gå i skogen för tolvslaget, så vi slapp stan just då. insåg när jag kom ut till skogen sent på kvällen att alla som bor runt skogen också gillar att skjuta raketer flera timmar före tolvslaget relativt oavbrutet, och att det ekar väldigt bra genom skog och över sjöar.. Så vi skippade att hänga kvar där för just tolvslaget eftersom det kändes som en onödig chansning. Även om min hund nu klarade allt artilleri FÖRE tolvslaget väldigt bra. När vi var i skogen lät det som det var full jakt igång och en jäkla massa skjutande, ungefär. Hunden tittade upp vid de värsta smällarna.

Så tolvslaget för oss blev i bilen på väg tillbaka till stan, heh.

Det måste ju för övrigt vara det bästa om man tex har en riktigt rädd hund. När vi körde på motorväg såg jag alla raketer runtom oss, men hörde dem inte överhuvudtaget.
 
Härute är det lugnt, särskilt som 08-orna inte kom upp (har dessutom egna hästar, men att panga här är visst ok):confused:

Inne i stan var det värre, allmänt stök på torget med förstörelse av såväl lekpark som polisbilar. Även raket skjuten mot polis som fick hörselskada och nu är tagen ur tjänst:cry::rage:

Må eländet förbjudas för privatpersoner....
 
Här sköt dom som idioter. Mycket värre än vanligt. Det var nästan uteslutande stora bomber och dom där stora sakerna. Jag mådde riktigt illa och var så förbannad när jag tänkte på alla stackars panikslagna djur. Det var verkligen sjukt alltså. Skulle gå ut till bilen strax efter 24 och åka hem. Grannen stod fyrade av nån skit som sköt flera i rad och small jättehögt. Var så glad att jag inte hade nån hund i år. Då hade jag nog mest troligt gått över och läst lusen av dom.
 
Här var det ingen som smällde något inom den närmaste kanske kilometern (tack grannarna :heart), men på längre avstånd smälldes det en del, framförallt i tätorten 3 km bort och det börjades med några få raketer redan lite efter lunch.

Hundarna brydde sig inte mer än att vaktskälla om det kom vissa raketer som var högre eller när det var som värst. Hästarna gick i hagen/lösdriften, och 4-åriga minishettisen verkade inte bry sig ett dugg (det har hon inte gjort tidigare år heller, även när det varit raketer närmare). 8-åriga storhästen, som kom hit för någon månad sedan, verkade tycka att det var lite konstigt men inte värre än så.
 
Sedan kan man ju även spara några pjäser till nyårsdagen, och bränna av dem när det är ljust (eller ”ljust”) vid 1430-tiden. För då är kanske någon ute och rider, eller har vågat sig ut med hunden. 🤬 Och fyrverkerier är ju väldigt intressant att se i dagsljus också.

Nu var det lyckligtvis på lite avstånd från där jag red så det gick någorlunda bra. Men rent principiellt hade jag gärna returnerat en missil till det utdragna nyårsfirandet.
 
Man blir så less. Ja, det är vackert och härligt, men fan sånt elände det drar med sig. Hunden var uppe i varv hela dagen, var hemma hos mamma som har nya treglasfönster som stänger mycket ute men trots det fick hon ha honom i buren med en filt över så det blev lite mörkt för att han skulle vara lite lugnare.

Jag skulle kunna tänka mig att städer kan anordna fyrverkerier prick kl. 00.00 som folk kan få titta på och bor man långt ifrån så får man väl titta på TV då. Så hålls det undan från de flesta stall och vilda djur, och hundägare kan förbereda sig på de 5 minuter som skulle vara.
 
Sedan kan man ju även spara några pjäser till nyårsdagen, och bränna av dem när det är ljust (eller ”ljust”) vid 1430-tiden. För då är kanske någon ute och rider, eller har vågat sig ut med hunden. 🤬 Och fyrverkerier är ju väldigt intressant att se i dagsljus också.

Nu var det lyckligtvis på lite avstånd från där jag red så det gick någorlunda bra. Men rent principiellt hade jag gärna returnerat en missil till det utdragna nyårsfirandet.

Det var några svagbegåvade som gjorde det här nyss också :rage:
 
Jag skulle vilja att fler och fler faktiskt pratade på riktigt, IRL med samtliga grannar. Och berättade för dem vilka problem det medför och försökte övertala dem att förstå. Det skulle förstås inte ta bort allt, men det skulle hjälpa till att förändra kulturen kring detta, som till viss del har förbättrats, men även försämrats på sina håll.
 
Hemma efter ett dygn ute på landet. Väldigt glad att jag kunde besöka mina vänner, för även fast vi var 8 km utanför staden såg och hörde vi smällandet från 18-tiden till efter midnatt. Min valp var lite frågande först, men sen fick hon så mycket att tänka på eftersom hon aldrig varit i huset förr så allt gick väldigt bra. Jag rastade henne naturligtvis kort och i koppel. Efter lite letande hittade vi en plats mellan husen där det tydligen var tryggt att kissa, så när det väl var klart gick vi direkt dit vid rastning.

Idag fick hon vara lös och springa på tomten, vilket uppskattades. Trött valp nu. Jag är glad att hennes första nyårsafton är över och att den gick bra.

Beträffande allt smällande känner jag bara - totalförbud.
 
Jag skulle vilja att fler och fler faktiskt pratade på riktigt, IRL med samtliga grannar. Och berättade för dem vilka problem det medför och försökte övertala dem att förstå. Det skulle förstås inte ta bort allt, men det skulle hjälpa till att förändra kulturen kring detta, som till viss del har förbättrats, men även försämrats på sina håll.

Går väl bara om man vet vilka det är som smäller upp saker,. där vi bor i vår BRF är det över 500 lägenheter. Svårt att veta vilka man ska prata med då och att gå ut när de håller på som värst ger ju inte heller någon större effekt då det inte går att göra sig hörd i princip. Vet att ingen av mina närmaste grannas skjuter raketer iallafall, vi har pratat om det.
 
Sedan kan man ju även spara några pjäser till nyårsdagen, och bränna av dem när det är ljust (eller ”ljust”) vid 1430-tiden. För då är kanske någon ute och rider, eller har vågat sig ut med hunden. 🤬 Och fyrverkerier är ju väldigt intressant att se i dagsljus också.

Nu var det lyckligtvis på lite avstånd från där jag red så det gick någorlunda bra. Men rent principiellt hade jag gärna returnerat en missil till det utdragna nyårsfirandet.


Ja så är det ju har smällt här idag både smällare och raketer.
 
Går väl bara om man vet vilka det är som smäller upp saker,. där vi bor i vår BRF är det över 500 lägenheter. Svårt att veta vilka man ska prata med då och att gå ut när de håller på som värst ger ju inte heller någon större effekt då det inte går att göra sig hörd i princip. Vet att ingen av mina närmaste grannas skjuter raketer iallafall, vi har pratat om det.
Jag pratar om att kulturen i allmänhet bör ändras. Inte att det funkar för alla, nu.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp