Nu har det börjat skjutas raketer och smällare här hur ser det ut hos er?

Min hund hade inga problem med att höra skillnad på inspelat smatter av vilket slag som helst, och the real deal.
Fejksmällar rörde henne inte i ryggen. Till skillnad från en ensam raket på två kilometers håll.

Samma upplever jag med min. Nu verkar han inte påverkas nämnvärt negativt av riktiga smällare, men han märker dem. Det är inte samma sak som på TV. Däremot så föreställer jag mig att effekten av raketerna utifrån dämpas en del om man har en hög volym av nått inomhus, differensen blir liksom inte lika stor.


Tror faktiskt ofta det är "vibrationerna" liksom och de plötsliga ljusen som ger mest effekt, och inte själva ljudet av smällen.
 
Här har vi hört någon enstaka smäll hittills. Inne i stan har de haft problem med ungdomar som skjuter. Jag läste i tidningen om att polisen hade tagit några icke straffmyndiga, beslagtagit fyrverkerierna och föjlt dem hem och pratat med föräldrarna. Förhoppningsvis får det ringar på vattnet.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ett ungdomsgäng brände av en jävla salva vid 19 ikväll, 20 meter från mig och hunden. Som tur är så är hon inte rädd men självklart blev hon låg och lite överraskad. Hade lust att gå till dom och skälla och vråla men ville minska ev skada för min hund, så jag lät bli. Låtsades som inget och gick hem utan att det var övertydligt att jag fick bråttom. De gick efter oss och vem fan vet om min hund reagerat lika lätt på en salva till... :crazy:

Jävla idioter. Hoppas dom skadar sig så in i helvete när de håller på sådär. Lika mkt skada som ett djur kan få av att utsättas :rage:
 
Ett ungdomsgäng brände av en jävla salva vid 19 ikväll, 20 meter från mig och hunden. Som tur är så är hon inte rädd men självklart blev hon låg och lite överraskad. Hade lust att gå till dom och skälla och vråla men ville minska ev skada för min hund, så jag lät bli. Låtsades som inget och gick hem utan att det var övertydligt att jag fick bråttom. De gick efter oss och vem fan vet om min hund reagerat lika lätt på en salva till... :crazy:

Jävla idioter. Hoppas dom skadar sig så in i helvete när de håller på sådär. Lika mkt skada som ett djur kan få av att utsättas :rage:
Det är sånt här som gör att jag vill fly stan imorgon, även fast min hund inte är rädd nu. Jag vill inte råka ut för saker som GÖR honom rädd. Och det är så jävla oberäkneligt att det är helt sjukt.
 
Hmm, eftersom datorhögtalaren (som egentligen är en rejäl st hardman/kardon) står precis ovanför kattsängen på en bokhylla som sängen även står på så kan jag sätta på Metallica på högsta volym så blir det vibrationer nog :D Men jag tror nog jag föredrar Avengers eller någon krigsfilm.
 
Det är sånt här som gör att jag vill fly stan imorgon, även fast min hund inte är rädd nu. Jag vill inte råka ut för saker som GÖR honom rädd. Och det är så jävla oberäkneligt att det är helt sjukt.

Exakt. Kruxet är att jag jobbar dagtidsskift idag och imorrn. Det sabbar ju möjligheten att dra iväg nånstans då jag ska vara tillbaka i stan 6 imorgonbitti. Så blir nog att bittert uthärda, hade hoppats på skitväder så få vill vara ute men tyvärr ska vädret va okej här och coronaskiten kommer nog dessvärre göra att ännu fler är ute och jävlas...
Hade gärna skippat hela nyåret och lagt mig och sova vid 21 men är nog omöjligt när jag bor i centrum. Är bara uthärda till 1-2 och sen upp kl 6 oavsett. Jippi.
 
Hmm, eftersom datorhögtalaren (som egentligen är en rejäl st hardman/kardon) står precis ovanför kattsängen på en bokhylla som sängen även står på så kan jag sätta på Metallica på högsta volym så blir det vibrationer nog :D Men jag tror nog jag föredrar Avengers eller någon krigsfilm.
Kan utifrån syftet rekommendera Lost Batallion som krigsfilm. Mycket bombardemang.

Som kuriosa eller nåt kan jag berätta att första gången jag såg den filmen satt jag lugnt hemma i min soffa i min förra bostad, drack vin och kollade på filmen. Det var i mellandagarna för 5-6 år sedan. Jag bodde på bottenvåningen och hade en gångväg på andra sidan gräsmattan, kanske 20 m från mitt fönster. Tyskt artillerianfall på filmen och plötsligt ser jag ur ögonvrån hur det kommer granater - rakt mot mig! Kastar mig ner. Inget hände, för självklart var det inga WW1-granater utan snorungar som sköt raketer mot huset! De gick över taket, men det såg verkligen ut som om raketerna var på väg rakt in i mitt fönster. Mina dåvarande hundar reagerade inte (en helt skottoberörd och en skottgalning som älskade allt som pangade).

Jag ringde polisen. De måste varit i närområdet för plötsligt kom piketen farande på gångvägen.:devil:
 
Nu har det dragit igång rejält med smällare och fyrverkerier. Har precis kommit in från en promenad med hundarna och de noterade inte ens det men lider med alla som gör :( Nu stannar vi inne tills 01 då vi ska in till Stockholm och hämta husse från jobbet.
 
Jag var och hämtade min kinesiska takeout och satte på Pacific Rim på högsta volym innan jag gick (arma grannar fick offra sig) men det smäller i princip ingenting och katten är enbart hungrig och odräglig - hon var dålig i magen idag så det blev fasta och nu lite skonkost i taget - och bryr sig öht inte om det lilla som hörs. Så än så länge är det (peppar, peppar) lite antiklimax.

Men jag ska sätta på The Greatest Showman på högsta volym så hon bara hör Hugh Jackman :up: och kanske Les Mis efter det.
 
Fortfarande ingenting. Man hör som på ungefär 1 mils avstånd att det pågår nån form av krig. Men det är bara dova smällar, långt bort, som vare sig hundar eller hästar reagerar på. Har inte sett en enda raket än. Ovanligt. Men å andra sidan har jag inte heller hört ”Last Christmas ” i år.

Men förbjud skiten. Lider med er.
 
Idioter 50 meter från vårt hus har de smällt upp ett jättefyrverkeri 10 minuter har det hållit på och jag vaknade av det för jag har mått dåligt ikväll. De håller fortfarande på. Finns flera som har hundar här har hört flera yla. Är så djävla trött på idioterna:devil::devil::devil::mad::(
 
Summering: fyrverkerier på som närmast på kilometern när under 23:55-00:20, med enstaka ytterligare smällar fram till 00:30.

Det här tror jag min hund hade grejat utan att hässjat ihjäl sig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp