Nu har det börjat skjutas raketer och smällare här hur ser det ut hos er?

Summering från ca 23.30-01.00 smällde det nästan oavbrutet på ca 50-200 meters avstånd. Värst var det som höll på 50 meter ifrån vårt lägenhetshus i en kvart

Hört flera utryckningsfordon en stund efter tolvslaget hoppas innerligt att det inte är någon skadad allvarligt eller brinner någonstans. Men tyvärr troligt Värsta nyår på många år vad gäller smällare och fyrverkerier här. Tycker synd om de som har hundar och andra djur här vilket är ganska många lider verkligen med dem.
 
Några av grannarna smällde litegrann runt kl 15-16 medan jag var ute och skottade snö, och så blev det ganska livat under ca en halvtimme vid tolvslaget, men annars har det varit förvånansvärt lugnt här. Förhoppningsvis inser de flesta i grannskapet att vi är många djurägare här och det därför är snällast att inte panga.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Massa med fyrverkerier under hela kvällen men värst kl 00:00 till 00:05 och en himla massa rislyktor.
Hästarna får vara kvar inne tills jag sökt igen hagen för rislyktornas kadaver, marken är så vattensjuk så igen risk för brand👍
 
Har i Oregon har jag aldrig ens sett en ljuslykta men det ar en del mark krypare och smallare runt 4th of July ... det ar dock forbjudet att skicka upp de som kan ramla ner i vara oerhort torra och brand attraktiva skogar sa allt som aker upp i luften kommer polisen ut och undersoker. Tack och lov.

Daremot har de flesta stader runt USA helt fantastiska fyrverkerier vid nyar och 4th of July ... samt manga sports evanemang som Nascar, nar loppet ar klart (minst 20 minuter) och under nationalsangen ...
Daytona Nascar (i Florida) brukade ha 30 minuter av fireworks ... mer an 20,000 individuella "bursts" och mer an 24,000 pounds (11,000 kg) "explosive powder".
Det hela ar magnifict ... och uppsatt at experter som vet vad de gor (och det finns de som samlar upp det som ramlar ner nar man vet vart det hamnar) och jag aker garna en bit (utom om det ar kallt eller corona tider) for att titta pa fyrverkerierna.
 
Lite smällar här kring 12 men helt hanterbart. Kisse brydde sig inte som väntat, hon hoppade upp i fönstret för att kolla vad det var men det var bara nyfikenhet. Hon kom tillbaka rätt snabbt och la sig och sova igen.
 
Här var det som väntat ganska mycket fyrverkerier under kvällen som utvecklades till inferno på tolvslaget. Barnen lyckades mirakulöst sova sig igenom det, även vår ljudkänsliga 6-åring. Tack och lov var det över redan vid 00.20, efter det hördes bara någon enstaka salva 🙏
 
Det smallde mycket fa smallare i kvall/natt. Det var 5-6 smallar runt 9:30 pm ... sedan borjade de med fa, langt emellan, smallare efter 11 ... det var inte fler an att vi kunde rakna dem och nu 12:19 ar det tyst och lugnt och alla sover (endast tomten ar vaken:p)
 
Som väntat här också, massa fyrverkerier som avslutades i en "big bang" vid tolvslaget. Jag kör treglasfönster och överkast framför för att dämpa ljuden samt TV och radio på hög volym men det är klart att det hörs. Vi fick trots det en lugn nyår. Hundarna åt grisöron vid tolvslaget. Innan dessa skällde tiken ut några mer högljudda smällar men i övrigt var båda lugna.
 
Tur min hund inte är rädd för ljuden, kvällen gick hur bra som helst. Var även hundvakt åt en kollegas hund , eftersom jag tyckte det var olämpligt för den att lämnas ensam medan de gick på middag (hur tänkte de???). Den hunden var tackolov också lugn, men fick åka hem redan vid 21 när middagen var över.
Jag gav upp vid 22 och gick och la mig, Netflix hade gett upp (internetbekymmer) och på teve var det bara skit och jag skulle upp till jobbet tidigt idag. Lyckades somna men vaknade såklart vid 00 när kriget bröt ut på gatan utanför. Min hund var arg och skällde, men i form av vakt och inte i form av rädd tackolov. vi somnade om efter infernot 0.30 och sen var det lugnt resten av natten. Tack och lov. Men jag skippar kvällsrundor resten av helgen för säkerhets skull, efter incidenten i förrgår när vi nästan blev jagade av smällare vid 19 på kvällen....
 
Det hördes en flock vildgäss som var ute och flög vid 0145 här. Huvudnumren av fyrverkerier slutade ganska snabbt efter tolvslaget men med enstaka eftersläpningar här och där. Fåglarna har säkert varit på flykt i mer än två timmar i mörkret, stackarna. Inte lätt för dem att hitta en plats som känns trygg. :(

Hästen var också orolig när det pågick som värst men varvade ner framåt ettiden med hjälp av klappande och prat, katten tämligen oberörd.
 
Nu har vi lagt en timme på att städa efter andras skit på skolgården. Fyllde en hel sopsäck.
20210101_131653.jpg
 
Här har har smällt då och då sedan jul ungefär och från kl 23 igår fram till ca 00.20 helt hysteriskt och då bor jag ändå ute på landet i Skåne. Smällare är väl förbjudna numera? Jag skulle vilja se ett totalförbud mot all slags fyrverkerier, det är en tradition inte värd att bevara.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp