Nu har hästarna fått vända på dygnet

Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna.

Men en sak har stressat mig väldigt mycket senaste tiden. Jag har inte fått till hästhållningen för mina två hästar på ett tillfredställande sätt.

Min filosofi är att mitt hästägande (förutsatt att hästarna är friska förstås) ska vara enkelt och lustfyllt i vardagen. De är ju min hobby och så mycket mer än så. Min identitet. Min källa till glädje och ibland tror jag, huvudanledningen till att jag inte förlorar fotfästet...

Jag har ju häst för att jag vill rida och träna. Men ofta genom åren så har viljan varit större än de praktiska möjligheterna och då dygnet faktiskt bara har 24 timmar, har mitt hästande ofta fått stå tillbaka för att vardagspusslet ska gå ihop.
Därför är det av yttersta vikt för mig att mina hästar har ett bra hästliv, även utan mig i ekvationen. Ja, självklart får de alltid erfordlig skötsel. Men de ska vara nöjda, harmoniska och med alla grundläggande behov tillfredställda oavsett om jag hinner motionera dem eller inte.
Jag arbetar alltså heltid natt och kan inte släppa ut tidigt eller ta in sent pga det. Intag och utsläpp är inte heller något jag vill att mina tonåringar ska göra eftersom hagen är belägen på andra sidan landsvägen. Lösdrift är i dagsläget inte ett alternativ bl a. för att hagmarken arrenderas.

När jag jobbar har det blivit mer än tolv timmar på box och det är alldeles för mycket, enligt mig. Särskilt som jag inte hinner motionera dem utanflr hagtiden heller (eller inte alls, snarare) de dagar jag jobbar.

När jag är ledig är jag ändå ensam med allt. Jag har försökt ha hästarna ute sent för sitt kompensera för jobbdagarna, men har då blivit för trött efter barnläggning och allt annat. Mått illa, blivit yrslig och ja, det har helt enkelt inte fungerat något vidare.

Men förra helgen kom lösningen till mig:
De får vända på dygnet!
På sommaren har hästarna ju alltid fått komma in och vila på dagen vid behov relaterat till sol och insektsteyck. Och när jag pluggade häst i slutet av 90-talet, så fanns det åtminstone en travtränare som hade unghästarna inne på dagen och tävlingshästarna inne på natten (nu ska man väl ha boxar till samtliga installade hästar, om de inte har tillgång till godkänd ligghall dygnet om, om jag inte missminner mig, men så var detta några år sedan också).

Nu går i alla fall mina damer ute nattetid och får sina 16 timmar i sin fina vinterhage. Hittills fungerar det bra och de sov gott och kom till ro inne redan från början.

Självklart kommer de täckas efter väder i vinter och är det risk för full storm får de stå inne. Precis som de fått göra vid otjänligt väder (typ när de riskerat att få omkullblåsta träd i skallen) någon gång om året på dagen.

Vid sol på mina lediga dagar i vinter kommer jag att fodra förmiddagsgivan ute, så att de får fånga D-vitamin.

Ikväll börjar min jobbhelg och hästarna kom in kl. 9. Kl. 17 ska jag släppa jag ut dem igen för att hinna duscha och byta om tills jag ska åka till jobbet 18.30.

Nu kan jag slappna av lite. Och fortsätta sätta alla rutiner, så att jag förhoppningsvis snart kan börja rida mer regelbundet och träna igen. Som jag längtar...
 

Kl. 8 i morse. Undertecknad nyss hemkommen från jobbet och ute med hunden. Därefter blev det mockning och intag. Stordonnan betar medan ponnytanten har har huggit in på halmfrulle.
Balkupa är beställd...
 

Bifogade filer

  • 20221112_081809.jpg
    20221112_081809.jpg
    404,2 KB · Visningar: 124
Smart idé, men en fråga, hur har hästar det med behov av dagsljus?

Jag skulle anta att det är ett sekundärt behov.
De har absolut behov av dagsljus, precis som alla andra daglevande djur.
Det reglerar massa fysiologiska saker i kroppen, bland annat pälsen.

Jag förutsätter dock att @Tualma har fönster i boxarna (det är ju vanligast att man har det) och då bör det inte vara något jätteproblem. Man kan också kompensera genom att ha belysningen tänd :)
 
Nja, det är lagstiftat att de ska ha dagsljus. Så det är ganska grundläggande.

(Jag förutsätter att @Tualma har koll på det och med det i beräkningen :) )
Och @Blyger

Jo, absolut, jag menar bara att det kanske inte är lika grundläggande som mat och vatten. Därmed inte sagt att de inte ska få dagsljus! Men det verkar ju @Tualma se till att de får ändå så det tog jag som självklart att de inte lever i konstant mörker/artificiell belysning.
 
Smart idé, men en fråga, hur har hästar det med behov av dagsljus?
De behöver ju få D vitamin och det är säkert viktigt för hälsan och kroppens funktioner, precis som för människor och andra djur. att de kan följa solens gång under dygnet, se @Blyger inlägg.
Men jag vet inte hur mycket D-vitamin en häst som är täckad från öron till svans antingen med flugtäcke eller regn-/vintertäcke året om lyckas tillskansa sig. Så ser det ut för rätt många hästar nu förtiden.
Det har jag inte funnit någon forskning på.

I övrigt är ju hästens grundläggande etologiska behov födosök i rörelse många timmar per dygn, möjlighet till fysisk kontakt med artfränder samt tillräckligt med grovfoder för att ha en väl fungerande matsmältning och undvika magsår.
Nja, det är lagstiftat att de ska ha dagsljus. Så det är ganska grundläggande.

(Jag förutsätter att @Tualma har koll på det och med det i beräkningen :) )
Ja, det har jag koll på. Mina kommer att vara utomhus i dagsljus minst en timme varje dag. Flera ggr per vecka kommer de kunna gå ute längre. Idag kom de in kl. 12 t ex. Dessutom har stallet gott om ljusinsläpp.
Jag tänker att det är ju som när vi jobbar dag i veckorna.
Många av oss hinner inte få så mycket dagsljus utomhus på jobbdagar under vinterhalvåret. Vi tar igen det när vi är lediga.
Men de flesta av oss har ändå arbetsplatser med fönster så vi i alla fall kan se dagsljuset. :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 038
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 383
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 064
Senast: Twirro
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 886
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att rensa i kalendern
  • Arbetsintervju
  • Jag vill inte vara så trött 😭

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp