Nu har helvetet frusit till is

Wild Rein

Trådstartare
Kan man tro sina ögon??? Har SJV insett det galna i bråket om OLWS???
Vi hoppas och tror att detta är på riktigt och inte en dröm....
Än finns det hopp om frid på jorden:
Se citat nedan från Stall***asinets hemsida

Jordbruksverket backar i OLW:s frågan. Man kommer inte längre kräva att alla paintar ska testas innan de får användas i avel. I en ny remiss konstaterar Jordbruksverket att det svenska regelverket riskerar att strida mot EG-rätten.
- Det är helt fantastiskt. Äntligen är det sunda förnuftet som får råda, säger Annika Müller-Hansen, uppfödare som länge kämpat mot det svenska förbudet.
- Det har varit lite Davids kamp mot Goliat, men nu har vi äntligen fått rätt, säger Annika ägare till avelshingsten Sporty Danny.
Går Jordbruksverkets remissvar igenom, vilket allt tyder på, blir det i stort sett fritt att avla igen. Ansvaret lämnas nu hos den enskilda hästägaren.
- Det här har varit solklart från början. Det är bedrövligt att Jordbruksverket fått driva det här så långt, säger advokat Eva Kornhall som företräder Annika Müller-Hansen samt flera andra painthästägare.
Nästa steg kommer nu att handla om skadeståndsanspråk.
- Det är självklart. Det här har fått långtgående konsekvenser för ett flertal människor, både ekonomiskt och på andra sätt, säger advokat Eva Kornhall.
Johan Loberg, på Jordbruksverket, säger att remissen som nu gått ut är väl förankrad och han inte ser några problem med att den ska gå igenom.
- Våra regler har varit för långtgående. Vi har tolkat det för hårt gentemot EG-rätten, säger Loberg.
Eva Kornhall konstaterar att paintarnas moderförening, APHA, American painthorse Association, skött hela OLW:s ärendet föredömligt.
- De har informerat, forskat och testat. Uppmuntrat uppfödarna att avla positivt/negativt. Det kallar jag en seriös uppfödarförening. I Sverige har all den här kunskapen använts för att stoppa aveln. Det har fått långtgående konsekvenser, säger Eva Kornhall och berättar att några av hennes klienter till och med polisanmälts för att de ”avlat mot lagen”.
- Det är inte svårt att föreställa sig hur de här personerna mått. Jag har pratat med åklagaren idag som kommer att avskriva de ärendena nu, säger Eva Kornhall som varit engagerad i den här frågan ända sedan 1996.
- Jag har blivit idiotförklarad mer än en gång, men mitt engangemang kommer ifrån att jag hela tiden har sett att det varit uppenbart fel. Det är ingen svårtolkad juridik i den här frågan. EG-rätten är tydlig, säger Eva Kornhall.
Så här skriver Jordbruksverket i ett pressmeddelande.
Djurhållare får ta ett större ansvar för att djur som går i avel verkligen inte får sjuka avkommor när kravet på att djur ska vara fritestade från genetiska defekter slopas. Detta blir resultatet om den föreskrift som Jordbruksverket idag skickar på remiss går igenom.
Om ett djur bär på ett genetiskt fel som gör att djurets avkomma kan drabbas av lidande får djuret inte användas i avel. Detta är en grundregel i den svenska djurskyddslagstiftningen. Enligt föreskriften ska testningen genomföras när det är sannolikt att djuret bär på ett genetiskt fel som kan orsaka lidande hos djurets avkomma. Testet ska göras innan djuret går i avel.
Sverige har möjlighet att ha hårdare regler för avel än andra EU-länder om vi kan hävda tillräckliga djurskyddsskäl. Men kravet på testning, i kombination med de restriktiva regler som Sverige har för avel, gör att de regler som finns idag bedöms vara för långtgående. Sveriges bestämmelser riskerar därmed att strida mot EG-rätten.Den ändring som Jordbruksverket nu föreslår innebär inte att det är fritt fram att avla på vilka djur som helst. Djurskyddsförordningen förbjuder fortfarande avel som kan medföra lidande för djuren. När reglerna ändras minskar dock säkerhetsmarginalerna. Djurhållaren måste därför bli ännu noggrannare med vilka djur som går i avel.I de fall det ändå föds ett djur som är sjukt och lider, på grund av en genetisk defekt, uppstår en bedömningsfråga. Kontrollmyndigheterna måste avgöra hur sannolikt det var att båda föräldradjuren bar på farliga anlag. Om sannolikheten bedömdes vara hög var beslutet att avla på djuren ett brott mot djurskyddslagen.

:banana::bump::rofl::love:
 
Sv: Nu har helvetet frusit till is

JAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :bump::banana::bump::banana:


:bow:


ÄNTLIGEN!!! Rättvisa!!!!!!!!!

:D

Gúdars, det öppnar en helt ny marknad för oss!


HBF Iron Man!!! :love: (om han nu ens är positiv...)
 
Sv: Nu har helvetet frusit till is

Nu tänker jag ta lite ledigt, om det är ok.
 
Sv: Nu har helvetet frusit till is

Snacka om Halleluja-moment!

Det finns återigen en framtid för amerikanska hästraser i Sverige!

Och ur djurskyddsynpunkt är det välkommet. Nu törs alla ägare av amerikanska raser testa sina djur för de anlag som behövs och sen para sin ev. bärare med en ickebärare och få friska föl.
För - återigen - det här gäller ju inte bara OLWS och painthästar!

1000 rosor till SPHA och alla de människor som vågat stå upp och kämpa för det här!

Det är sannerligen en glädjens dag!!!! :banana:
 
Sv: Nu har helvetet frusit till is

Qtrsforpleasure hejar, hoppar o studsar av glädje...hon har inget internet för dagen...MEN HON GÖR VÅGEN!!:love:
 
Sv: Nu har helvetet frusit till is

Nu tänker jag ta lite ledigt, om det är ok.

Joice....du är och har varit en klippa i ärendet....Jag beundrar din envishet och ditt mod.
Du får givetvis en välförtjänt vila nu när det här blir klart!!!
Blir läckra föl efter märra nu va??
Puss på dig!!:love:
 
Senast ändrad:
Sv: Nu har helvetet frusit till is

Snacka om Halleluja-moment!

Det finns återigen en framtid för amerikanska hästraser i Sverige!

Och ur djurskyddsynpunkt är det välkommet. Nu törs alla ägare av amerikanska raser testa sina djur för de anlag som behövs och sen para sin ev. bärare med en ickebärare och få friska föl.
För - återigen - det här gäller ju inte bara OLWS och painthästar!

1000 rosor till SPHA och alla de människor som vågat stå upp och kämpa för det här!

Det är sannerligen en glädjens dag!!!! :banana:

Många är vi som har skrivit, ringt, bråkat och slitit vårat hår för att fortsättningsvis kunna avla på våra fina djur...
Att som erfarna och kunniga hästmänniskor och uppfödare få göra våra val baserade på kunskapen om våran ras.
Vi har testerna och ingen seriös uppfödare vill lida känslomässig eller ekonomisk förlust...sååå vi använder test för att gardera friska, fina välstammade Paints!! Att kunna planera sin avel som vi kan gäller inte för många andra raser, dom har ännu inte kommit så långt i forskningen, så tack till APHA och forskningsteamen!!! Och tack alla andra inblandade...tack, tack, tack!!!!:bow:

:bump:
Helt fantastiskt!!!
 
Sv: Nu har helvetet frusit till is

Im back! (lånar mammas internet)
Så himla bra!!! Det finns hopp för paint i Sverige!

:bump::bump::bump:
 
Sv: Nu har helvetet frusit till is

Övriga Buke har upptäckt detta också på avelstråden men fått en något annorlunda vinkling/syn på det... slopning av defektlista!....?

I övrigt :bow::banana::rofl::bump::D
 
Sv: Nu har helvetet frusit till is

*suck*

Vet inte ens om jag orkar ta mig dit o yttra mig.... :crazy:

Det jag tycker är väldigt positivt är att SJV verkar inse att de har TÄNKT och TOLKAT det hela fel, inte bara att de ger efter för EG/EU har sagt att dom måste...... :banana:
 
Sv: Nu har helvetet frusit till is

....attans också jag kunde inte låta bli :devil::angel:

Jag måste verkligen fortsätta städa, har ju inte mockat till alla sjuttielva hästarna än heller! :eek:
 
Sv: Nu har helvetet frusit till is

Nu får de till att leverera ADSL snart, svara tar tid med uppringt internet från djupa skogarna.... Du var snabb! Ut o mocka med dig!!!:cool:
 
Sv: Nu har helvetet frusit till is

*suck*

Vet inte ens om jag orkar ta mig dit o yttra mig.... :crazy:

Det jag tycker är väldigt positivt är att SJV verkar inse att de har TÄNKT och TOLKAT det hela fel, inte bara att de ger efter för EG/EU har sagt att dom måste...... :banana:

Gör inte det...låt dom hålla på och yvas i det forumet för sig själva. Jag har blivit fullständigt sågad och anklagad för att prata ner en hel ras för att jag vill veta hur stor förekomst/koll man har på OCD/cystor m.m. Jag har också ställt frågan om letala gener hos rasföreningen och är fullständigt bemött med tystnad. Jag kommer att byta ras...till en där man aktivt forskar för rasens skull...:o...

Även jag gläds åt det nya beslutet:bow:
 
Sv: Nu har helvetet frusit till is

Gör inte det...låt dom hålla på och yvas i det forumet för sig själva. Jag har blivit fullständigt sågad och anklagad för att prata ner en hel ras för att jag vill veta hur stor förekomst/koll man har på OCD/cystor m.m. Jag har också ställt frågan om letala gener hos rasföreningen och är fullständigt bemött med tystnad. Jag kommer att byta ras...till en där man aktivt forskar för rasens skull...:o...

Även jag gläds åt det nya beslutet:bow:

Ha, ha, ha vad tror du hände när jag "bara frågade" om nedäärvningsbar sjukdom hos galoppörerna:angel:
INGET svar...INGEN kommentar överhuvudtaget...snacka om att försöka sopa under mattan...:mad:
 
Sv: Nu har helvetet frusit till is

*suck*

Vet inte ens om jag orkar ta mig dit o yttra mig.... :crazy:

Det jag tycker är väldigt positivt är att SJV verkar inse att de har TÄNKT och TOLKAT det hela fel, inte bara att de ger efter för EG/EU har sagt att dom måste...... :banana:

*asg*
Jag var där redan innan:angel:...och ALLA som har krigat mot oss...visst var vi i minoritet....
Men med rätt fakta och information och en jävla massa vilja går det att komma långt....:D
 

Liknande trådar

Avel Detta är saxat från ridsport. Vad anser ni om det?? Själv anser jag att det är för j-vligt... finns ju redan nu folk som skiter i...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 783
Senast: ameo
·
Övr. Djur Här är svaret jag fick: Lagen gäller för alla!! Men jag har hittat kryphålen :( Hon säger: Föreskrifter är fullt bindande medan...
Svar
5
· Visningar
2 059
Senast: Stollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp