Nu har helvetet frusit till is

Sv: Nu har helvetet frusit till is

Mike, jag förstår hur du tänker. MEN det är dessväre en utopi att avla bort dessa gener. De enda som i dagsläget skulle vara möjliga att avla bort är de gener man IDAG har identifierat. Hela tiden identifieras dock nya gener... vilket då skulle innebära att hästar hela tiden skulle gallras bort. Nya mutationer uppstår också hela tiden, både vad gäller OLWS-genen och nya oupptäckta gener.

Mycket tyder på OLWS-genens mutation uppstått (uppstår) hos Crop Outs, dvs två quarterhästar som får en avkomma som är Overo. Vissa kombinationer ger just Crop Outs, se ex.vis. Painted Robins föräldrar avlades för att ge crop outs. Detta är något som amerikanska uppfödare genom åren och även idag, finner intressant. Skulle man då förbjuda dessa Quarterhästar att paras med varandra för att inte riskera att få en crop out med OLWS-anlag?

Så det är inte alldeles lätt det här....

Och vad gäller O-genen (OLWS), så är den enormt eftertraktad i USA - och resten av världen. Man vill ha dessa Overohästar och en äkta Overo har just denna gen. Det finns t.o.m. de som tycker att rasen Paint är två raser, Overo och Tobiano.

Så säg till amerikanarna att nu ska vi avla bort O-genen och de kommer att svimma. För i praktiken betyder det att vi i princip plockar bort en hel "ras" ur deras synvikel, nämligen Overon.

Och att vi nu i Sverige också får använda dessa hästar kommer ju inte att betyda att det kommer att avlas hejvilt. Vi har bara fått möjligheten att använda ett antal riktigt bra kvalitetshästar i aveln. Och alla deras avkommor kommer ju inte heller att bära genen...

Att vi nu får använda Overohästarna i svensk paintavel är ett enormt lyft för rasen och intresset här i Sverige. Tyvärr har dock under årens lopp några stora och duktiga uppfödare inom rasen kastat in handduken och gett upp, just pga av förbudet att använda Overhästarna, som av dessa anses vara de bästa.
 
Sv: Nu har helvetet frusit till is

OLW = Over Lethal White...en dödlig defekt...

Ber om ursäkt för det korta och ofullständiga svaret:o... var lite trött och råkade skicka iväg det då jag precis hämtades för en snabbtripp till Tyskland. Sök på nätet för att få ett fullständigt svar...jag är ännu tröttare nu, nyss hemkommen;)
 
Sv: Nu har helvetet frusit till is

:bump::bump: YYYEEESSS!!! :bump::bump:

Många långa rosor till Joice:love: och alla andra som kämpat och orkat med byråkratin, GRATTIS! :D

Skulle vara önskvärt att fler inom andra rasföreningar kräver mer forskning och/eller åtminstone mer kunskap om genetisk forskning!! Eftersom dessa amerikanska rasers moderföreningar ligger hästlängder före med forskningen i USA finns här hemma inget att jämföra med, så självklart är okunskapen stor! Tyvärr har ju även så kallade 'proffs' inom hästmedia, visat otroliga brister!
Öka kunskapen så blir rädslan för allt främmande mindre :p
 
Sv: Nu har helvetet frusit till is

OJ vilka dörrar som öppnar sig för er quarter och paint folket!
nu kan ni ju avla med några av Sveriges bästa paint hingstar, vilken lyx- sporty danny och whatafrexlingkent.... (hmm undrar om det blev rätt där:confused:)
men kan inte säga riktigt vad jag tycker om det hela är inte så insatt i det- men första reaktionen blir WOW kanske ska köpa en paint eller quarter heheh
:D
 
Sv: Nu har helvetet frusit till is

Hej på er alla, hoppas ni har det bra! Det har jag. Jag kan tala om att jag var så jätte nära att köpa Nite Spot förra året men vi kom inte överens helt och tur va det för han har inte lämnat någon färg på fullblod bara på paint som har varit 2 färgade och han fick inte några ston med föl förra året . Han har bara 50% på sin sperma. Tänk er för, om ni tänker skicka era ston till honom han står inte på semin för att han har så dålig kvalite ocg då inte är tillåten för det. Men han är mycket snygg:love:
 
Sv: Nu har helvetet frusit till is

Hej på er alla, hoppas ni har det bra! Det har jag. Jag kan tala om att jag var så jätte nära att köpa Nite Spot förra året men vi kom inte överens helt och tur va det för han har inte lämnat någon färg på fullblod bara på paint som har varit 2 färgade och han fick inte några ston med föl förra året . Han har bara 50% på sin sperma. Tänk er för, om ni tänker skicka era ston till honom han står inte på semin för att han har så dålig kvalite ocg då inte är tillåten för det. Men han är mycket snygg:love:

Du tog ingen lång vila du inte.............:)
 
Sv: Nu har helvetet frusit till is

Nä jag börjar att fatta hur mycket tid jag har lagt på detta med gener och sådant så nu har jag inget att göra. Kan ju inte längre hjälpa belgisk blå uppfödare mer, de jublar och vill ha en fest med oss denna lagändring gäller ju dem med. De hälsar &:D bockar och bugar.
 
Sv: Nu har helvetet frusit till is

Nä jag börjar att fatta hur mycket tid jag har lagt på detta med gener och sådant så nu har jag inget att göra. Kan ju inte längre hjälpa belgisk blå uppfödare mer, de jublar och vill ha en fest med oss denna lagändring gäller ju dem med. De hälsar &:D bockar och bugar.

Guuud...vad ska vi nu prata om då?????..:angel:
 
Sv: Nu har helvetet frusit till is

Hoppsan, ja där ser man.... :)

Nåja, det går ändå inget bra för mig vad gäller hingstval i år, jag känner mest för att skita i det för tillfället!

Står med tre kanonston och har inte råd att ta från USA, o får inte ihop det alls med vad jag vill :(:crazy:
 
Sv: Nu har helvetet frusit till is

Hoppsan, ja där ser man.... :)

Nåja, det går ändå inget bra för mig vad gäller hingstval i år, jag känner mest för att skita i det för tillfället!

Står med tre kanonston och har inte råd att ta från USA, o får inte ihop det alls med vad jag vill :(:crazy:
Pm :a mig så ska jag tala om en hingst för dig här i Sverige som är super snygg han har enbart Qh stam men är paint och frame overo cropout han är bara så underbar med en mycket bra stam:love:
 
Sv: Nu har helvetet frusit till is

Pm :a mig så ska jag tala om en hingst för dig här i Sverige som är super snygg han har enbart Qh stam men är paint och frame overo cropout han är bara så underbar med en mycket bra stam:love:

Är han dubbelreggad? Vad är han avlad för??? :D
 

Liknande trådar

Avel Detta är saxat från ridsport. Vad anser ni om det?? Själv anser jag att det är för j-vligt... finns ju redan nu folk som skiter i...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 764
Senast: ameo
·
Övr. Djur Här är svaret jag fick: Lagen gäller för alla!! Men jag har hittat kryphålen :( Hon säger: Föreskrifter är fullt bindande medan...
Svar
5
· Visningar
2 053
Senast: Stollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp