Bukefalos 28 år!

Nu har hon tappat en till sko..

M

mystar

Idag upptäckte jag att min häst hade tappat en av sina framskor, jag hade tänk att få ut hovslagaren för att sko henne på fredag (det är alltså dags för skoning), kan man vänta i 3 dagar på att slå på en tappsko eller ska man helst göra det så fort som möjligt?

Sen såg jag att hon hade sömmarna kvar i hoven..är det farligt?

Hur hade ni gjort?
 
Antar att hästen får vila tills fredag och då är det ju ingen fara att ha en sko mindre. Jag hade försökt dra ur sömmarna om jag vore du, om du har verktyg till det?
Så brukar jag göra om nån av mina får tappskor och det tar några dgr innan hovis kan komma. :)
 
självklart får hon stå tills på fredag, men det är mjukt ute pga all snö så i hagen får hon strosa på dagarna..jag ska försöka få ur sömmarna..men vet inte om det finns något hjälpligt verktyg för det.. tack så mycket för svaret :bow:
 
Brukar hon tappa skorna fram? Då kan det vara så att hon trampar av sig dem. Det kan nog behövas ett par boots i hagen så hon inte trampar av sig dem.

Sömmarna hade jag försökt att dra ut på något sätt. Vila är nog att rekommendera.
 
hur hjälper ett par boots i hagen när dom trampar av sig framskorna? så långt ned går bootsen inte om du inte köper x antal storlekar för stora.
Sen så om hästen har bra hovkvalité så borde du nog kunna rida, skritta ut på pållen iaf. speciellt nu när det är snö o mjukt i skogarna. det är inga leksaker vi håller på med.
 
Tja, för mig har boots hjälpt utmärkt. Har storlek medium till ett halvblod på strax under 1,65 - och nog sjutton skyddar de skon! :confused:

Jag kan se på bootsen att han går hårt åt dem, stora flikar som lossar i bakkant nedertill. :crazy: Men ändå billigare än ständiga omskoningar pga tappskor.
 
Själv löste jag det på ett ännu smidigare sätt.
Jag gick kurs o lärde mig att slå på tappskor.
Det kanske är vanligare inom travet (där jag för det mesta håller mig) än inom ridpsorten att man lär sig sånt?
Det kom iallafall till använding, då jag hade ett varmblod som plockade av sig minst en sko i veckan och gärna 2 sommarhalvåret. :mad:



//MDusty
 
Har funderingar på det också, men eftersom min kära kuse aldrig nöjt sig med att lite vackert tappa skon utan nödvändigtvis måste trasa sönder hoven också känns det inte som om jag kommer våga ge mig på att slå på skon igen. :crazy:

Men, vill nog lära mig ändå. Kan ju om inte annat hjälpa någon annan stackare någon gång. :D
 
Idag var hovis ute, jag fick tag på en snäll kille som kunde åka ut å sko om pållan..(han skodde på alla fyra för det var ju dags) å jag fick svar på varför hon lätt har trampat av sig framskorna..dom var för stora..dom stack ut en bit bakom hoven..(borde ju jag märkt eg :o :crazy:) så han fixade till det å nu borde dom sitta kvar :)

föresten så fick jag reda på en rolig sak, hovisen frågade vart pållan kom ifrån från början å när jag berättade vart så kom vi fram till att han känner/kände dom som hon stod hos (å fick ett föl hos) när jag var där & provred henne i höstas :idea: det var roligt faktiskt..världen är allt bra liten :)
 
Men akta dig för att slå på tappskor när folk ser!
Innan du vet ordet av så står du snällt o slår på tappskor på varenda hästkräk i stallet för ryktet har spridit sig om att du kan slå på tappade skor. ;)
Och som bonus så är säkert hälften av hästarna rikigt ouppfostrade åbäken, så blåmärken o träningsvärk är att vänta. :D


//MDusty
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 005
Senast: Miingla
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
884
Senast: Habina
·
Hästvård Kan vara en orimligt paranoid fråga, men jag har gått och tänkt på det några veckor nu. Min häst är inne i en period med rätt många...
Svar
3
· Visningar
964
Senast: EmmaN
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 639
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp