Nu har jag fått analysen, men jag fattar ingenting, hjälp?

vaggvisa

Trådstartare
Nu har jag fått analysen på vårt ensilage, jag är ju inte alls så insatt på sånt här, vet inte ens var jag hittar program att räkan ut foderstater med på internet :o Har kört på kän och med hjälp av tränarens åsikter innan..

Så här ser analysen ut iaf:

TS 35,4%
Råprotein 157 k/kg TS
Smb. protein häst 41 g/kg vara
Energi till häst 3,6 MJ/kg vara
Ca 7,4 g/kg TS
P 4,3 g/kg TS
MG 2,5 g/kg TS

Sååå, vad säger ni?
Hon får för tillfället 12kg av detta ensilage, nästan 2l lusern (torrt), ½l betfor (torrt), 1 dl mineraler, kalk, 1 kg hö (oanalyserat), några nävar halm eller vad man ska säga. Hon har fått 1l Krafft Grund/dag innan också men den är slut nu så då är frågan om jag ska köra på kornkross eller fortsätta på Krafft?
Hästen är ett halvblodssto på 8 år, ganska svårfödd men nu verkar det fungera som rids ca 6 dagar i veckan.
Åsikter och hjälp, tack! :bow:
 
Sv: Nu har jag fått analysen, men jag fattar ingenting, hjälp?

Hej.

Om du går in på http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm Så är det bara att fylla i uppgifterna på ditt foder o trycka på beräkna.... Sen kan du oxå prova med olika foder.... Gå in och sök på google och på olika foder och ta analysen på det och sitt o fyll i. Lättare kan det inte bli.

Lycka till! MVH Tina

Hoppas du kommer fram till något vettigt att ge henne. Det här med foder är en DJUNGEL.
 
Sv: Nu har jag fått analysen, men jag fattar ingenting, hjälp?

Om hon är fin i hullet på det du beskriver är hon inte svårfödd, utan då har hon troligen snarare fått för lite protein eller ngt innan.

Jag skulle för övrigt döda för det där hösilaget till min ena treåring ;) Så väldigt lågt i MJ =)

Men med det du skriver, minus höet, så är det inte en mängd MJ som indikerar svårfödd häst alls!
 
Sv: Nu har jag fått analysen, men jag fattar ingenting, hjälp?

Hon är lite tunn fortfarande, det går lååångsamt för henne att gå upp i vikt. Men då kanske det bara var hennes period i sommras när hon gick ner så mkt som inte har gått upp igen, för hon blir ju rundare iaf, det går åt rätt håll.
 
Sv: Nu har jag fått analysen, men jag fattar ingenting, hjälp?

Mmm, och det är ju alls ingen nackdel om hon nu visar sig inte vara svårfödd =)
 
Sv: Nu har jag fått analysen, men jag fattar ingenting, hjälp?

Precis, då blir jag bara glad :)
 
Sv: Nu har jag fått analysen, men jag fattar ingenting, hjälp?

Rent spontant är det på gränsen vad gäller ts/kg häst.

Riktvärdet är MINST 1 kg ts/100 kg häst. Ensilaget, som är rätt blött för att vara till häst, ger 4 kg ts. 1 kg hö till det ger strax under 1 kg ts, drygt 5 kg ts

Nu ser jag att du ger lusern också, vilket ju räknas till grovfodret.

Tycker du att det fungerar bra med Krafft hade jag kanske väntat med att byta till hästen är i det hull du önskar (men jag är så himla försiktig med sådant, eftersom fullblodet är så kinkig att han matvägrar när man skiftar foder, och då tappar värdefulla kg).
 
Sv: Nu har jag fått analysen, men jag fattar ingenting, hjälp?

Nu har jag fått analysen på vårt ensilage, jag är ju inte alls så insatt på sånt här, vet inte ens var jag hittar program att räkan ut foderstater med på internet :o Har kört på kän och med hjälp av tränarens åsikter innan..

Så här ser analysen ut iaf:

TS 35,4%
Råprotein 157 k/kg TS
Smb. protein häst 41 g/kg vara
Energi till häst 3,6 MJ/kg vara
Ca 7,4 g/kg TS
P 4,3 g/kg TS
MG 2,5 g/kg TS

Sååå, vad säger ni?
Hon får för tillfället 12kg av detta ensilage, nästan 2l lusern (torrt), ½l betfor (torrt), 1 dl mineraler, kalk, 1 kg hö (oanalyserat), några nävar halm eller vad man ska säga. Hon har fått 1l Krafft Grund/dag innan också men den är slut nu så då är frågan om jag ska köra på kornkross eller fortsätta på Krafft?
Hästen är ett halvblodssto på 8 år, ganska svårfödd men nu verkar det fungera som rids ca 6 dagar i veckan.
Åsikter och hjälp, tack! :bow:



:eek: :eek: :eek:
Är du säker på att du hare skrivit rätt TS-halt??
Isåfall har ni ett väldigt blött ensilage va?

TS-halten säger dig hur mkt av innehållet i 1 kg som är vatten och hur mkt som är "torrsubstans" dvs där näringen finns. 35% torrsubstans är väldigt lågt för ett hästfoder. Det innebär att för varje kilo grovfoder du ger, är ca 65% BARA VATTEN. Vad betyder det? Jo att du måste ge enormt många fler kilon foder, för att få i henne tillräckligt mycket näring. Vatten gör ju ingen rund om magen, näringen är det du vill åt.

Ett normalstort hbl väger runt 500-600 kg. Vet du vad hon väger exakt?
Säg att hon väger 500 kg. Hästens behov av fibrer, som finns i torrsubstansen, brukar uppskattas till 1,5- 2kg torrsubstans per 100 kilo häst. Fibrerna håller igång mag och tarmar, binder vatten och är livsnödvändigt för hästen. 500 kg häst behöver alltså MINST 1,5 * 5 = 7,5 kg torrsubstans. Gärna mer, eftersom hästen din är lite tunn. Räknar du på 2 kg per 100 kg häst blir det 10 kg torrsubstans.

Alltså nånstans mellan 7,5 och 10 kg torrsubstans behöver din häst.
Vad får hon i sig idag?
12 kg ensilage med endast 35% torrsubstans ger 12 * 0.35= 4,2
:eek:
Nu får man säga stopp.
Tänka efter.
Det är på tok för lite för din stora häst.
Hon kommer bara falla ur mer och mer på denna foderstaten.

Får att få i henne 7,5 kg torrsubstans krävs det 21-22 kg ensilage!
Orkar hon äta det tror du??

Det låter som om du måste köpa nytt foder tyvärr.
Eller byta ut halva givan emot något betydligt torrare, såsom hö som har 84% torrsubstans (ja även hö innehåller lite vatten ;) )


Sen tittar man förstås också på själva innehållet i den näringen som finns i de 35% torrsubstans av varje kilo, men först och främst måste man täcka det grundläggande behovet, och näringen hänger ihop. Du inser nog också att om bara 35% av varje kilo har näring i sig, måste det till måååånga kilo för att få i sig tillräckligt mycket näring...


Dubbelkolla siffran för ts på analysen, annars hade jag sett mig om efter nytt foder... Lycka till!!
 
Sv: Nu har jag fått analysen, men jag fattar ingenting, hjälp?

*dubbelpost*
 
Senast ändrad:
Sv: Nu har jag fått analysen, men jag fattar ingenting, hjälp?

Jepp TS-halten är rätt.
Sen är iofs våra balar väldigt olika, en del är torra, en del väldigt blöta, analysen är ju från en bal.
Vet inte vad hon väger exakt.
Hon har ju börjat gå upp av den här foderstaten så känns ju konstigt om hon skulle börja falla ur. Ca 22kg tror jag inte hon orkar äta upp, när vi var uppe på 14kg åt hon inte upp allt.. Men om man försöker gå upp till 15kg iaf och sen ge mer hö, för höet tycker hon om :p
Saken är den att hon måste få så mkt mat inne på kvällen och det är då hon inte äter upp, för ute går hon med en ponny som de inte vill ge så mycket mat, hon får redan mer än ponnyn och de blir osams om maten. Så nu får hon 3+3+6. Skulle man öka till 15 skulle hon få 3+3+9. Men kan ju höra med ponnyägarna också hur mkt de kan lägga ut i hagen.
Jag vill allra helst ha fri tillgång men det går inte heller eftersom alla betalar för sina kg i stallet jag står tyvärr :(
 
Sv: Nu har jag fått analysen, men jag fattar ingenting, hjälp?

Hon har fått korn förut så jag vet att hon äter både det & krafften ;) Det jag tänkte mest på är att de kanske går upp mer i vikt av korn än Krafft?
 
Sv: Nu har jag fått analysen, men jag fattar ingenting, hjälp?

Korn har riktvärden på 90 gr smrp/11 Mj. Grund har 80 gr smrp/11 Mj. Det är inte jättestor skillnad, men om du upplever att hästen är svårfödd hade jag provat att lägga den på en högre kvot än 6, vilket ju ger en fördel för kornet. Men med tanke på den lilla skillnaden och att det för kornet bara är riktvärde, spelar det ingen praktisk roll.

Kör du på Grund om du föredrar det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 382
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 583
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej Jag skulle uppskatta jättemycket om några ville hjälpa mig att tolka denna analys. Vill ha bra värden för fånghäst... Mvh Pernilla...
Svar
6
· Visningar
2 270
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Halloj! Ni är så många som är duktiga på foder här så kan ni snälla hjälpa mig med denna analys o se om den passar våra relativt...
Svar
0
· Visningar
445
Senast: Maria_81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp