Nu har jag klippt!!!! Och Cofie är randig...

B

**BORTTAGEN**

Hallå aalihopa, va har jag gjort för fel ....hon får ju liksom ränder, det ser inte bra ut. :crazy: Blir det bättre efter nån dag eller? Visst var det väl mothårs man skulle klippa? Usch, va har jag gett mig in på? :cry: Kan jag tvätta henne eller spraya pälsglans...
 
Är det första gången du har klippt? Det Blir nästan alltid ränder i någon form, om en vecka ser din pålla normal ut igen, det fixar till sig ganska snabbt :).

Jag lyckades klippa vinafina i år UTAN några ränder - trodde jag aldrig :D
 
Ja, det är första gången!! Det kommer alltså att se bättre ut?? :confused: I såfall känns allt mkt bättre!! / TACK
 
Ränderna försvinner när pälsen blir längre. För att undvika dem är det viktigt och hålla klipparen i samma vinkling och samma djup. Och sen får man klippa omlott så det inte blir randigt.
De första gångerna jag klippte våra var en katastrof. De var randiga och hackiga och ojämna. Stackars arma djur ville knappt visa sig ute. Men övning ger färdighet. Lycka till!
 
Är det en tjockpälsad häst du klippt...? Min fjorda blir nästan alltid rendig, mer eller mindre... :smirk: Dock mindre o mindre ju mer matte får öva. Iår blev det lite o efter ett par veckor var hon helt randfri... :D
Mitt vbl blir aldrig randig, även om hon kan ha mkt vinterpäls så går det inte att jämföra med fjordans isbjörnspäls. :smirk: Så där lyckas jag alltid få till det fint. :)
 
Som någon sa, oftast är de LITE randiga efter klippningen.
Men jag undrar också om det är HÄST-skär du haft p åklippmaskinen eller om det möjligen sattKO-skär på den? Koskären är lite glesare, för att orka tugga sig igenom kornas lite strävare och oftast skitigare päls och de ger också ett randigare resultat...

JA, det är mothårs man ska klippa. :)

Sen, jag hoppas att du borstat av hästen ordentligt efter klippningen? Det blir nämligen massor av mikroskopiska hårbitar kvar i pälsen och har du otur så får hästen utslag av dessa...
Själv brukar jag oftast duscha av hästen ordentligt efter klippning för att bli av med dessa minihårstrån.
 
En annan anledning kan vara att skären inte är tillräckligt slipade. Då kan det också bli randigt.
 
Är det jätte ränder får du antagligen ställa om klipparen lite... men det blir alltid ränder... de försvinner om bara några dagar...
 
Förutom alla andra bra tips du fått varför du nu har en zebra :smirk: , så kan jag tillägga att om man drar saxen för SNABBT kan det bli lite randigt också.
Egen erfarenhet... :o
 
Det är en ny klippmaskin för häst...men det kan nog stämma att jag körde för fort :crazy: Tyckte det var kul när jag väl började, men när jag sen såg ränderna...brrr
Men jag tror att hon ser bättre ut redan i dag. Vad menar dom med att man ska spara en trekant vid svansroten vid helklippning? Just nu har Cofie en fläck kvar där eftersom jag inte riktigt vet på vilken ledd trekanten ska va :rofl:
Puh, snart 34 år o kan fortfarande inte klippa en häst!! Får väl skylla på att jag alltid haft araber o täckar man dom relativt tidigt så brukar det räcka. Och Urbans ardenner...ska ha päls!! Vilket märke har ni på "svettäcken med hals"??
 
Övning ger färdighet!
Bra att pålle ser bättre ut idag i allafall!

Börjar skären bli slitna, kan det också bli randigt.
Även det en egen erfarenhet från en självlärd "klippare"... :o
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
7
· Visningar
216
Senast: Hazel
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 514
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 835
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 819
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp