Nu har jag läst i min journal för att se vad som stod.

Status
Stängd för vidare inlägg.




Storrökande kvinna som haft besvär. Astma, hypertoni och depression. Sökte akuten flera gånger 2018 p g a nedsatt allmäntillstånd. Patienten har haft pittingödem och gjorde en hjärtutredning 2014. Datortomografi torax 181025 och PET-CT 181126 visar solida infiltrat dorsalt apikalt höger underlob 3,2 x 1,7 cm med lätt ökat FDG-upptag. Inga andra patologiska infiltrat. Ospecifikt under 5 mm stort nodulärt infiltrat perifert vänster ovanlobnivå med hilus utan ökat FDG-upptag. Fullständig spirometri visar FEV1 på 1,14 L, 46% av förväntat, diff kap 51%.

Tidigare finnåls- och mellannåls-punktion har visat endast atypiska celler varför vi bestämde att man ska göra en ny finnåls-punktion samt ergospirometri för bedömning.
Vilket dom nu gjort.
Mångårig rökare med astma och KOL. På höger underlob malignitetssuspekt infiltrat, dock enbart misstanke i tidigare prover. Konferensen beslutar om en ny finnålspunktion och för att överväga möjlig operabilitet ergospirometri. Dessa beställs som brådskande.

C349 Icke specificerad lokalisation av malign tumör i bronk och lunga

Det är alltså adenocarcinom, den vanligaste.
Skall till KS på måndag då dom skall göra DT med radioaktiv kontrast.
 

Enda avvikande var
B leukocyter 9,4x10(9)L ref 3,5-8,8
B erytrocyter 3,6x10(12L ref 3,9-5,2
 
Förstår du allt som står i journalen ? Hur kändes det att läsa den?

Jag tycker det var modigt av dig att vilja läsa den, jag hade nog inte vågat läsa min tror jag.
 
Jo då, jag begriper det mesta, dock kan jag inte tolka provsvaren från de kliniskt/fysiologiska proven.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp