Nu har jag räknat

G

guldmane

Kan ni kunniga se över om det ser ok ut. Jag har slitit mitt hår länge nu för att få till det.

Häst #1 Stort men lätt kallblod, lätt ridning. Steel-Joint ett måste.

6kg hö
1kg halm
0,3kg kraft grund
1kg morötter
0,5kg havre
0,25kg betfor
2mått fosforbalans
0,05 Steel joint

Ger följande värden:
Mj 59,275
SmRP 396,5
ca 29,95
p 18
mg 11,04

Smrp-kvot 6,69
Ca/p-kvot 1,66
Ca/mg-kvot 2,71

Häst #2 Islänning i stort sett ingen ridning

5kg hö
1kg halm
0,25kg kraft grund
1kg morötter
0,05 miner röd
1,5 mått fosforbalans

Ger följande värden
Mj 43,95
SmRP 284,0
ca 24,65
p 14,55
mg 7,575

Smrp-kvot 6,46
Ca/p-kvot 1,69
Ca/mg-kvot 3,25
 
Vikt på pållarna? =) kvoterna i sig ser bra ut. Om du vet vilka värden de brukar ligga på och det där är samma värden så är nog det med bra. Hur det slår mot "standardnormvärdena" vet jag inte utan att veta vikt =)

Men vid en snabbkoll så ser det okej ut. Men om kallblodet väger 600 kg så skulle jag faktiskt vilja se mer stråfoder där, den får av 7 kg stråfoder (halm + hö) marginellt i underkant av minimibehovet av TS. OM den väger 600 kg.
 
Tyvärr vet jag inte deras normalvärde då jag inte haft dem så länge. Stora hästen hade föl förra året och fick då mycket högre värden (tappat bort vilka värden det var). Hon är ca 158cm kallblod/fullblod vikt vet ej men gissar på 500-550kg.

Islänningen räknade jag på ca 40Mj förra vintern, han blev lite för smal. Boven kan varit den enda giva oanalyserad hösilage han varje dag fick. (övrig mat och hö var analyserad) Han är 145cm hög.
 
nu beror det ju på vad du menar med lätt ridning, och om hon är lättfödd eller ej. Men om hon väger 500 så är väl 60 MJ ganska okej, motsvarar enligt tabellen normalfödd häst med 10% träningstillägg.

Du får hålla koll på så hon inte faller ur, då måste du öka MJ på henne.

Väger hon 550 ligger du mer i underkant.

men prova helt enkelt, och håll koll på dem, börjar de falla ur eller gå ner så måste du öka på =)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har suttit och kliat mig i huvudet ang vilket mineralfoder jag ska använda till detta hösilage... Kanske är det busenkelt och jag bara...
Svar
13
· Visningar
1 876
Senast: HannaZ
·
Foder & Strö Nu behöver jag er hjälp, vi har fått en ny hösilage i stallet som har följande värden: Ts: 66% MJ: 6 SmRp: 37 Ca: 3,6 P: 1,4 Mg...
Svar
16
· Visningar
2 252
Senast: miiiiiiia
·
Foder & Strö Min pålle är i riktigt fin form nu, muskelmässigt och hullmässigt. Riktigt fräsch i ridningen, precis så framåt som jag vill ha honom...
Svar
7
· Visningar
992
Senast: Estivuz
·
G
Foder & Strö Mitt dräktiga ponnysto har precis som förra året börja magra av i alldeles rasande fart nu sista månaden innan beräknad fölning. Vi har...
Svar
19
· Visningar
2 029
Senast: rosita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp