nu har jag sagt åt tody

G

GoddessOfLove

att jag vill ha ett marsvin i julklapp .

vad behöver en sån :confused:

en bur o vatten men va käkar dom ? lr vad kostar maten ungefär :p
 
oh så då kan ja mata den me pållans havre? hur mycke då ungefär :angel:

räcker d bara me havre o hö? ger varken korn lr pelletts ... bara fibergi , lucernpelletts o kli ...

kli känns inte som nån höjdare o ge :rofl:
 
Men det finns såna där "små-pellets" i affären som jag ger. Ser ut som mini-lucern typ. Blanda det och havre och så ge ca 1 dl per mål. Eller mindre, har ju två så det blir ju lite mer. Men vanlig havre går bra. Och så hö då :)
 
Det ett marsvin behöver är Hö , vilket aldrig får ta slut i buren , får då kan dom få problem med matsmältningen och till och dö :crazy: så Hö är livsviktigt ! Sedan brukar ja ge mina marsvin marsvinspellets. Och nåt annat som är mkt viktigt är c.vitamin. detta kan marsvin inte producera själva och måste få denna vitamin dagligen antingen genom cvitaminrika frukt / grönsaker, eller så kan du ge cvitamin brustablett i vattnet. Sedan så skall marsvin helst ha frukt och grönsaker varje dag. Marsvin är underbara djur :love:
 
verkligen enligt lag?
men tanke på att hästar också är flockdjur och där finns det ingen lag på det... :crazy:
 
det är väldigt viktigt att dom har fri tillgång till hö och vatten. Dom ska även ha C-vitaminrika grönsaker varje dag (t.ex. vitkål) :d

Pellets och havre kan man komplettera med men man ska inte ge dom för mycket. då blir dom tjocka :)

Dom ska gärna ha en stor bur så att dom kan springa omkring ordentligt, och dom vill ut och springa på golvet varje dag. :bump:

Marsvin är himla mysiga djur. :love:
Lycka till!
 
det är en ganska ny lag så det kanske inte är så konstigt att du inte hört talas om den.

ja tror det var alla gnagare som skulle leva minst 2 st ? Lite osäker: Men ja har en kanin som sällskap till mitt marsvin vilket säkert inte är lagligt.. faktum är att mitt marsvin skulle inte överleva utan kaninen.. dom är som ett par :smirk:

ps ja skrev ju gnagare, hamstrar är oftast svårt att ha ihop med nån annan. ds.
 
Hamstrar räknas nog som solitärdjur, skulle inte tro att man behöver ha sällskap till dem.

Försöker hitta lagen på sjv:s hemsida men det går inte. Vet att det finns gamla trådar om den här lagen!
 
Ja dom räknas som solitärdjur och brukar sällan acceptera en burkompis.
 
Lagen och jordbruksverket säger att alla gnagare skall ha en burkompis (med guldhamster som undantag då dom är solitära) men (det finns nästan alltid men i lagen av någon anledning :crazy:) om man anser att man som människa kan tillgodose deras sociala behov så får man ha dom enskilt och alla icke kastrerade könsmogna hannar bör inte bo tillsammans.
Huruvida jag tycker att man skall jämföra råtthannar, mushannar, marsvinshannar osv med varandra tänker jag inte uttala mig för jag tycker det är absurt :mad:
Deesutom så räknas inte en kanin som sällskap till marsvin men människan går bra :smirk:
 
Marsvin är mysiga :love:
Jo mina råd.

Köp en stor bur men längsta sida på minst 100 gärna 120 om dom inte kommer ut och rör på sig varje dag.
Du kan också bygga en om du inte vill lägga ut för mycket pengar på buren.

Två honor råder jag dig att köpa.
Minst risk för bråk i framtiden såvidare du inte köper av en bra uppfödare som ser om hannarna dom har är dominanta eller inte.
Hö vill dom ha fri tillgång till.
Dom äter ca 50 g om dagen men räkna med 100 g/marsvin så dom har lite att gömma sig i.
Hur mycket det kostar beror på vad du köper höet ifrån.
Spån...samma där....beror på vad du köper det ifrån.
Själv köper jag från ridvaruhuset eftersom dom ligger närmast, är billigast och har störst balar.
Jag betalar 50 kronor för 575 lite pressat spån.
Vitkål och morötter är billigt och skall gärna ges varje dag.
Ca ½ blad vitkål/marsvin räcker för att tillgodose deras c-vitamin behov.
½ morot/dag får mina marsvin också.
Pellets blandat med havre är bra kraftfoder.
Mina får ca 2 msk/dag av min blandning (hästfoder för föl och unghäst/havre+lite betfor).
Glöm saltsten, mineralösten, vitaminer i vatten.
Det är bara ett sätt för dom att tjäna pengar i zoo affären.

Så korta drag.
Spån

Pellets/havre
Vitkål
Morot
Vatten

Var du köper det avgör vad det kostar.
Vitkål kan man kopletera/byta ut mot andra grönsaker då och då.
Frukt skall inte ges för ofta.
Mina får en gång i veckan :)
Dom får huvudsallad och gurka som godis på fredagar och är mycket bättre än dessa godisstänger + att marsvin ofta är tokiga i gruka och huvudsallad (mina slår nästan knut på sig och tom Stina kan tänka sig stå på bakbenen för en bit :D)
 
av egen erfarenhet om du vill ha hanmarsvin så brukar det gå bra så länge ingen av hanarna är "oskulder" det har ja haft , men det var innan ja visste att dom kunde bli soom monster mot varandra oom man lät ena hanen para sig dom hanar som tidigare vart bästa vänner blev ovänner, för hanen som "förlorade oskulden" gav sig på den andra hanen :crazy:
 
Jag har haft hannar som inte använts till avel som inte gått ihop och jag har hannar som använts i avel som går ihop så det stämmer inte.
Dominans är vad det handlar om :)
 
förlåt :crazy: nu rörde ja ihop det för dig, ja menar så länge båda hanarna ÄR oskulder så är det ingen fara ! :)
 
det beror nog lite från fall till fall, ja har haft flera hanar tillsammans som är oskulder utan några som helst problem.
 
glömde skriva att det är klart att dom kanske ryker ihop nån gång , men ja brukar låta mina marsvin ryka ihop första gången de träffas för att göra upp , sedan är dom som bästa vänner så länge ingen hona är i närheten.
 
Jag har haft honor som hatat varandra
också. Jag tror att det är som med människor
man kan inte gilla alla.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Hej! Hoppas på att det finns någon hamsterkunnig här inne, försöker läsa på så mycket som möjligt men min kunskap räcker inte till just...
Svar
4
· Visningar
1 187
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 815
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
951
Senast: Praefatio
·
Övr. Djur Hej alla fina! För några månader sedan tog vi hand om två hamsterbröder som förra ägarens små barn inte ville ha kvar. Nu har deras...
Svar
7
· Visningar
865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp