Nu har vi debuterat, barfota!!!

movgli

Trådstartare
Så var våran första ritt över och jag är supernöjd! Red CR 50 på Rönningen och både jag och hästen var debutanter. Var ju orolig för pulsen, men vi pulsade in på 48 innan ritten och när vi kom in i grind igen efter 29 km så vila vi ca 15 min innan vi pulsa, fick samma puls igen dvs. 48 :rofl: Supernöjd med det, Trodde verkligen inte att han skulle coola ner så pass bra.
Men tyvärr så fick vi utgå pga hälta på höger fram, det var en ganska så lätt markering men den fanns där. :( Men det gjorde verkligen inget att vi fick bryta, jag var/är supernöjd ändå och det verkade som om hästen också var nöjd. Hovarna såg bra ut. Fick dessutom massor av komplimanger för att vi hade en så fin häst. :D
TACK alla här på Buke/Distans som har gjort att jag har fått upp ögonen för denna roliga sport. Och TACK alla från Rönningens kör och ridklubb som har gjort ett så himla bra jobb.
/movgli som vill rida Wasaritten i augusti.
 
Sv: Nu har vi debuterat, barfota!!!

Kul att du gillar distansridning! Ska du inte testa att rida Fornabodaritten 1 juli om hältan/markeringen försvinner snabbt?
 
Sv: Nu har vi debuterat, barfota!!!

Har för mig att det var 2 stycken som red barfota bak, men hur det gick för dom det vet jag inte.
I 50 km T klassen, de pratade om det på bangenomgången.
 
Sv: Nu har vi debuterat, barfota!!!

Hej!
Det ekipage som placerade sig som 12:a i T50 km red barfota bak. Det vet jag säkert för jag red i sällskap med dom bitvis.
/Camilla
 
Sv: Nu har vi debuterat, barfota!!!

CK skrev:
Kul att du gillar distansridning! Ska du inte testa att rida Fornabodaritten 1 juli om hältan/markeringen försvinner snabbt?

Men CK, Fornabodaritten är väl inget att rekommendera till en barfotahäst som fick utgå efter första sträckan, när vi du t.o.m. rekommenderat sulor på hästarna.

Hälsning Maja
 
Sv: Nu har vi debuterat, barfota!!!

Du kopplar inte ihop hältan med barfota?
Hästens enda sätt att kommunicera vid smärta är hälta.

Det låter som om det är ngn manlighetsrit eller kanske kvinnlig, att klara av en distanst. barfota.

Spring runt själv barfota o se hur långt du kommer- det ser jag som en bragd.

Om hästen har klarat att gå barfota hela sitt liv är det OK, men inte om den tidigare har behövt skor.
 
Sv: Nu har vi debuterat, barfota!!!

Det är väl klart att hältan kan bero på att han är öm i hovarna men det kan ju också vara något annat. Överansträngd sena eller någon sträckning kanske? Det var ju en ganska lång sträcka på slutet av slingan som var väldigt tung med blött och sumpig torv. När vi tittade och undersökte hovarna så såg dom fina ut, inga stenar som satt fast eller andra synliga skaddor. Reagerade inte heller för tryck.
Hästen har gått barfota i snart tre år och fått en försiktig övergång. Har gått på lösdrift i ca fyra år. Sen januari -05 så rids han på alla underlag i alla gångarter, mestadels på grusväg (av naturliga skäl). Allra bäst och finast hovar har han under vintern och våren då det är hårdare i marken och hoven alltid går på jämnhårt underlag. Nu har han gått i ganska mjuk sommarhagen sen 1 april, så självklart så påverkar 3 mil grusväg hovarna. Men, varför skulle han inte klara av en fem milare på tävling om han klara det hemma på träning? Man måste ju självklart rida med förstånd. Jag kanske skulle ha gått brevid på sträckorna med det allra grövsta gruset, men eftersom han inte ömade där och då så tyckte jag att det gick bra att fortsätta rida. Idag kanske jag hade tänkt annorlunda.
Om jag och hästägaren inte trodde att han skulle klara det så hade vi inte anmält oss.

Om hästen har klarat att gå barfota hela sitt liv är det OK, men inte om den tidigare har behövt skor.

Jag vet inte om han "har behövt skor" tidigare, han har gått på trav där skorna sätts på och tas av stup i kvarten. Jag vet bara att han idag har fina och hållbara hovar, och jämför jag hans hovar med dom flesta skodda hovar som jag har kontakt med så har dom som är skodda betydligt oftare skador/sprickor/hovbölder m.m

Spring runt själv barfota o se hur långt du kommer- det ser jag som en bragd.

:idea: Var det inte någon kille som vann en massa långa lopp och även marathon lopp som sprang barfota. Han kom från Nigeria eller någt sånt och där springer dom väll mest på grus?
Allt handlar om vad man är van vid och om hur länge man har tränat barfota, skulle jag gå barfota 365 dagar om året i tre år och gått/stått lika mycket som hästarna så tror jag att jag också (förhoppningsvis) skulle kunna ta mig runt en 3-5 mils bana.
Jag är övertyggad om att vi kommer kunna rida godkänt på 50km.
 
Sv: Nu har vi debuterat, barfota!!!

Jag är mycket intesserad av hur det går för dig i fortsättningen barfota. Har precis ridit 80 km på Dacke. Han skoddes för en vecka sen. skorna är helt blanka. finns inga sömmar, dessutom är dom kanske hälften så tjocka. För mig låter det obegripligt att kunna rida längre distanser barfota. Men jag kan ju bli överbevisad. funkar det så är det säkert bättre för hästen och för min ekomomi, tänk att slippa sko....Jag följer vad som händer ! Lycka till på din nästa ritt och berätta gärna hur det går!!
 
Sv: Nu har vi debuterat, barfota!!!

Sitter och tittar på resultaten från ritten och tycker det var rätt många som vart uteslutna för hälta alt utgick på egen begäran... Inte i 10mil klassen dock.

Hade han blivit utesluten pga att hovarna var överslitna och han inte klarat att gå barfota hade säkert veterinären nämnt det...
Vi red ju tillsammans och det var inte en ömmande stappelhäst där inte :D
Jag vart ju också utesluten för hälta och hästen jag red var skodd. Jag kan tänka mig att det är lätt att de vrickar sig i de väldigt mjuka partierna som var mot slutet av första sträckan? Eller..?
Det var ju i stort sett hälften av alla startande som vart us eller ug, det är väl inte helt som vanligt?
Annars var det fint väder och en mycket trevlig ritt tycker jag!! Synd att man inte fick se den "andra sträckan" bara :D
 
Sv: Nu har vi debuterat, barfota!!!

Tack. :) Alltid kul att höra att det finns folk som är positivt intresserade. Jag funderar också på hur/om det går att rid längre distanser barfota, 50km är jag övertygad om att det går, 80km borde gå bra men sen kan det kanske bli lite svårare. Men det vissar sig. Vet inte om jag kommer satsa på längre distanser med denna häst, har blivit sugen på att köpa egen häst nu. :angel:
 
Sv: Nu har vi debuterat, barfota!!!

Att en häst rids barfota är inget nytt.
I tex england är det fritt att rida som man vill.

Jag tycker det är kanon att vi har börjat med det här i sverige nu och hoppas att fler hoppar på den trenden!
 
Sv: Nu har vi debuterat, barfota!!!

Appropå resultaten så står det ju jätte konstigt i listan om oss. Jag vet att vi hade 12 min kvar av dom 20 när vi gick till puls, men om jag fattar rätt så står det att vi kom till puls efter 37 min. :mad:
min uttid har dom dessutom skrivit som 23.59... Nu spelar det kanske ingen roll men lite retsamt är det iaf. Dina tider stämmer ju... :crazy: :devil: ;) = Avunsjuk...
 
Sv: Nu har vi debuterat, barfota!!!

Jag är en inbiten barfotaförespråkare och håller fullständigt med dig! Jag tror att det kommer att gå jättebra att rida även längre sträckor barfota för dig (trådskaparen)! Det är jättebra att fler och fler inser fördelarna med att ha hästarna barfota. :bow:
 
Sv: Nu har vi debuterat, barfota!!!

Vad konstigt?? Vi red ju ut samtidigt och i mål på exakt samma tid..? Fast jag är inte helt säker på att vår tid stämmde heller? Måste titta igen men jag tyckte det stod lite fel när jag kollade. Gör ju inget på en CR men jag hoppas de andras stämmer..?
 
Sv: Nu har vi debuterat, barfota!!!

Cecely skrev:
Att en häst rids barfota är inget nytt.
I tex england är det fritt att rida som man vill.

Jag tycker det är kanon att vi har börjat med det här i sverige nu och hoppas att fler hoppar på den trenden!

Tänkte höra om du vet någon som rider längre sträckor och tävlar barfota? Har hittat fler som tävlar som inte har sina hästar skodda, men de använder boots vid tävling. Skulle vara kul att läsa om fler som rider barfota och som inte rider med boots.
 
Sv: Nu har vi debuterat, barfota!!!

Jag har ingen aning, vet bara att jag har hittat några på nätet både i england och USA. Men det var så länge sen att jag har inga adresser kvar...
 
Sv: Nu har vi debuterat, barfota!!!

Darolyn Butler-Dial har runt 50 hästar som går som turridningshästar till vardags och tävlar distans i världsklass (inte alla 50, men flera stycken), alla barfota. För ett halvår sedan var jag inne på distansens hemsida, och då låg hon 32 på världsrankinglistan. Web: www.horseridingfun.com/barefootin.html
 

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 283
Senast: Morces
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 790
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 906
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp