Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Seabaz

Trådstartare
Covid-19 vaccin....
Sambo och jag hade en diskussion ikväll om vi ska vaccinera oss eller ej....

Skillnad på oss är Jag har Facebook och han har Inte Facebook.

Vi bor i Australien där vi varit (är) förskonade från Covid iom stängda gränser och karantän. Men såklart bryter det ut till och från och områden/stater går i lock down.
Vi är nog mer "efter" i Covid än många andra.

Pga vårt låga antal döda har vi många som inte vill vaccinera. Ochja, jag ser detta på min FB varje dag, både för och emot.

Min sambo däremot, som inte är på FB och inte köper tidningar och vi tittar inte på tv.... har inte hört NÅGONTING om.varken för eller emot vacc.

Såklart pratar vi om.det lite sådär men för tillfället är vi båda "vänta och se". Jag vill inte vaccinera mig innan jag vet att det är säkert. Vad är bieffekter inom.1-2 år?

När jag läser covid-trådarna på Buke verkar det vara shame shame om man inte vill vaccinera sig. Folk skriver hur upprörda de är över familj och vänner som inte vill osv...

Jag är inte anti-vaxx men jag vill se resultat innan.

Och sen min sambo, som.han sa, "jag är inte på social media and no where have I seen I need to be vaccinated"
Det är ju också intressant.....


Jag är absolut inte anti-vax men vill avhålla lite... typ som 10 miljoner andra australiensare...


Hugg mig inte vid fotknölarna i denna tråd, tack.

Vill bara prata ut
 
Ni kommer ju vara extremt sårbara som land om smittan får fart, även om det har gått ganska snabbt att stänga ner drabbade områden.
Ja det är vi ju redan. Så fort det blir ett utbryt så går delar av staten i lock down. Sydney/nsw för tillfället...

Detär så de hanterar det.

Small businesses går under MEN "smittan hålls ner"
 
Vill man ta ett litet samhällsansvar, så vaccinerar man sig.

Jag vaccinerar mig i första hand för att skydda de som inte kan/får vaccinera sig och som blir sjukare än befolkningen rent generellt om de blir smittade och i andra hand för min egen skull.
 
Det bryter ut till och från nu med stängda gränser och karantän. Vad tror du händer när gränserna öppnar igen?

Ser man främst till sin egen personliga del så är det inte alls säkert att vaccin är nödvändigt, om man inte planerar att resa eller träffa mycket folk, utan mest håller sig hemma och själv inte är i riskgrupp. Men man vaccinerar sig inte för sin egen del, utan för att rädda livet på andra människor och skydda samhället från ekonomisk kollaps.
 
Jag var väldigt skeptisk mot vaccinationen förra året. Jag ville också se på långtidseffekterna och biverkningar av vaccinet innan jag ville vaccinera mig, men vi har också ingen aning om vilka långtidseffekter själva sjukdomen har för de som drabbas och vilka långtidseffekter nedstängning i olika variation påverkar människor. Jag vet folk som blivit sjukskrivna lång tid pga långtidscovid. Jag hade troligen covid förra året och jag vill aldrig uppleva den typen av andningssvårigheter igen och den isolering som krävdes. Och jag var påverkad både fysiskt och mentalt lång tid efter det (har nog fortfarande 15 månader senare vissa men). Dessutom har jag jobb där jag inte kan jobba hemifrån och måste träffa människor = stor risk att smittas. Så för mig är det självklart att jag ska vaccinera mig.
 
Alltsa, jag tanker sahar - vaccinerna ar framtagna av proffs, hart granskade, och typ sa sakra som det ar manskligt mojliga.
Ja, vi har inte kunnat kora langtidsstudier pa effekterna av just de har vaccinen an, men det ar ju knappast som att det har ar de forsta vaccinen som manskligheten framstallt, sa man kan sakert dra en hel mangd rimliga slutsatser i stil med "detta vaccinet liknar det har andra vaccinet, och darfor borde det bete sig pa foljande satt" osv.

Dartill har du ju att de tva scenariorna att a ena sidan har du en teoretisk och mycket lag risk for att fa nagon langtidseffekt av vaccinet, och o andra sidan har du en rell och hog risk att ha ett mycket smittsamt virus spridas genom befolkningen..

Den avvagningen har jag gjort.
Har val dessutom hogre risktolerans an snittet ocksa, da jag faktiskt deltar i en vaccinstudie sjalv - det nya vaccinet som testas har bara testats i nagra mander pa 154 personer innan det rullades ut till fas 2 studien som jag tar del av.
 
Det bryter ut till och från nu med stängda gränser och karantän. Vad tror du händer när gränserna öppnar igen?

Ser man främst till sin egen personliga del så är det inte alls säkert att vaccin är nödvändigt, om man inte planerar att resa eller träffa mycket folk, utan mest håller sig hemma och själv inte är i riskgrupp. Men man vaccinerar sig inte för sin egen del, utan för att rädda livet på andra människor och skydda samhället från ekonomisk kollaps.
Vad jag hört kommer inte gränserna här öppna förrän denna tid nästa år så det ger mig tid att se hur Europa går
 
Jag fattar inte hur flygplan funkar heller, men jag litar tillrackligt mycket pa processerna nar det kommer till att bygga och testa flygplan, och att utbilda piloter osv att jag flyger anda

Visst gar det anda fel da och da (med bade vaccin och flygplan), men det ar risker med livet som jag ar okej med. Tusan, rida hastar ar val inte varldens riskfriaste beslut heller
 
Lock down inom 24h

Vi hade just en här på ön jag bor på
Som sagt så verkar ni agera snabbt gällande den biten åtminstone. Men alltså, det är många miljoner som är vaccinerade vid det här laget, det har gjorts många studier, såklart kan man inte mäta en långtidseffekt än - men inget verkar tala för negativa aspekter där. Om du är osäker, försök att läsa på lite (inte Facebook :D).
 
Du är ju i en helt annan kontext än vi som bor i Sverige.

Jag tror det sociala trycket kommer att öka i Australien. Ni kommer ju inte kunna öppna upp samhället om ni inte blir vaccinerade.

Jag tänkte som du fram till början av november 2020 och det gjordes undersökningar då som visade att svenskar var inte helt positiva till att vaccinera sig om jag minns rätt. Men opinionen vände i Sverige och jag ställde mig först i vaccinkön. Något liknande kommer säkert hända i Australien också. Om alla man känner vaccinerar sig och om det är en nackdel att inte vaccinera sig, då vaccinerar man sig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp