Nu klampar vi in igen... på ett personligt plan

Oj, som i gamla östblocket när kommunisterna styrde...
Ja lite märkligt. Jag får resa ut eftersom jag är medborgare i annat land (sverige) samt får resa tillbaka till aus eftersom jag har permanent uppehållstillstånd.

Problemet är mer att Australien bara tar in X antal människor per vecka så det är svårt att få en flygstol om man inte betalar business class.
Samt 2 veckors hotellkarantän till självkostnadspris av runt motsvarande 15-16000kr...
 
Menade mer er personligen, om det påverkat dig och de som är nära dig på något vis :)

Nej inte direkt, vi har varit förskonade från covid här i norr.
Vi hade lock down ett par veckor i April-Maj 2020 som typ resten av världen.

Sedan en liten 3-dagars lock down för ett par veckor sedan då de flesta här på ön testades efter att en smittad rest runt här i 4 dagar. Men ingen smittades.
Samt vi var tvugna att bära munskydd i 2 veckor efteråt men det behövs inte längre nu.

Vi lever rätt som vanligt och har gjort i stort sett hela tiden, här där jag bor.

Frågar du någon från Melbourne eller Sydney får du nog helt andra svar
 
Nej inte direkt, vi har varit förskonade från covid här i norr.
Vi hade lock down ett par veckor i April-Maj 2020 som typ resten av världen.

Sedan en liten 3-dagars lock down för ett par veckor sedan då de flesta här på ön testades efter att en smittad rest runt här i 4 dagar. Men ingen smittades.
Samt vi var tvugna att bära munskydd i 2 veckor efteråt men det behövs inte längre nu.

Vi lever rätt som vanligt och har gjort i stort sett hela tiden, här där jag bor.

Frågar du någon från Melbourne eller Sydney får du nog helt andra svar
Jag blev jag nyfiken på hur det ser ut för er nu?
Har de börjat rulla ut vaccinationer, tog ni själva och har man börjat vaccinera sig/prata om vaccinationer i ert område?

Det låter ju just nu i media som att Australiens teknik att bekämpa med nära bara lockdowns inte fungerar så bra (speciellt för barnens skolgång i stora städer)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...KvOCCC9kMzZI6BDicIPjJ6eAeHWpw0zMkI00jeD50cIVY
 
Jag blev jag nyfiken på hur det ser ut för er nu?
Har de börjat rulla ut vaccinationer, tog ni själva och har man börjat vaccinera sig/prata om vaccinationer i ert område?

Det låter ju just nu i media som att Australiens teknik att bekämpa med nära bara lockdowns inte fungerar så bra (speciellt för barnens skolgång i stora städer)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...KvOCCC9kMzZI6BDicIPjJ6eAeHWpw0zMkI00jeD50cIVY
Detsamma tycks ju gälla NZ; det går inte att isolera sig och tro att viruset inte ska hitta landet. Förr eller senare dyker det upp. Det enda som hjälper är vaccination på ett brett plan. Dvs i typ alla.
 
Jag blev jag nyfiken på hur det ser ut för er nu?
Har de börjat rulla ut vaccinationer, tog ni själva och har man börjat vaccinera sig/prata om vaccinationer i ert område?

Det låter ju just nu i media som att Australiens teknik att bekämpa med nära bara lockdowns inte fungerar så bra (speciellt för barnens skolgång i stora städer)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...KvOCCC9kMzZI6BDicIPjJ6eAeHWpw0zMkI00jeD50cIVY
Nej det verkar inte gå så bra för Aus.
Det folk är mest upprörda över just nu är att QLD har stängt sina gränser totalt, även för "sina egna".

Det är några uppmärksammade fall om "border-familjer" där typ ett barn varit och hälsat på sina grandparents som bor 20 min bort men på "andra sidan" och blivit fast där.

Nån annan som jobbat nattskift och på morgonen inte kunde åka hem, 20 min bilväg men, över gränsen osv... helt sjukt.

Samtidigt chartrar man ett plan för att flyga ett helt rugby-team med familjer över gränsen så att man fortfarande kan tävla/spela rugby osv, dom har fått "excemption". Men om någon vill vara nära en döende anhörig eller gå på begravning, det går inte.

Det är nog det som upprör mest (detta är Queensland)

Här där jag bor (Far north Qld) har vi inte haft ett enda coronafall någonsin.
Sambon och jag har inte vaccinerat oss
 
Nej det verkar inte gå så bra för Aus.
Det folk är mest upprörda över just nu är att QLD har stängt sina gränser totalt, även för "sina egna".

Det är några uppmärksammade fall om "border-familjer" där typ ett barn varit och hälsat på sina grandparents som bor 20 min bort men på "andra sidan" och blivit fast där.

Nån annan som jobbat nattskift och på morgonen inte kunde åka hem, 20 min bilväg men, över gränsen osv... helt sjukt.

Samtidigt chartrar man ett plan för att flyga ett helt rugby-team med familjer över gränsen så att man fortfarande kan tävla/spela rugby osv, dom har fått "excemption". Men om någon vill vara nära en döende anhörig eller gå på begravning, det går inte.

Det är nog det som upprör mest (detta är Queensland)

Här där jag bor (Far north Qld) har vi inte haft ett enda coronafall någonsin.
Sambon och jag har inte vaccinerat oss
Om ni bara haft ett enda fall i trakten någonsin skulle jag springa och vaccinera mig direkt om det bara gick. Det betyder ju att det finns ingen immunitet alls utan smittan skulle gå som en löpeld genom hela staden. Sedan kanske ni inte har ett jättestort sjukhus heller. Dessutom lär det vara lättare att få tider innan någon smitta startat.

Dvs om vaccin erbjuds i något område man kan resa till.
 
I vilken utsträckning erbjuds vaccination?
Hade ni kunnat vaccinera er om ni ville?
Svar ja. Vi hadekunnat vaccinera oss med Pfizer om vi velat, ungefär i samtid när denna tråd startades.


Det verkar som om det dragits tillbaka nu dock och jag antar att vi står i kö.

Anledningen till "akut-vacvination" erbjöds är för att vi bor på en ö. Jag vet inte hur många som tog erbjudandet under den veckan som det erbjöds (och med uppföljande 3-4 v senare). Ca 2500 bor här på ön permanent.
 
Om ni bara haft ett enda fall i trakten någonsin skulle jag springa och vaccinera mig direkt om det bara gick. Det betyder ju att det finns ingen immunitet alls utan smittan skulle gå som en löpeld genom hela staden. Sedan kanske ni inte har ett jättestort sjukhus heller. Dessutom lär det vara lättare att få tider innan någon smitta startat.

Dvs om vaccin erbjuds i något område man kan resa till.
Alltså Queensland som stat är ju många gånger större än Sverige och många andra länder i Europa. Vi bor i en del som inte haft covidfall alls "so far".
Vad som händer i Brisbane tex påverkar inte oss.
 
Alltså Queensland som stat är ju många gånger större än Sverige och många andra länder i Europa. Vi bor i en del som inte haft covidfall alls "so far".
Vad som händer i Brisbane tex påverkar inte oss.
Jag vet inte hur geografin påverkar att ni bor på en plats där nära ingen är vaccinerad och ingen har fått Covid.

Om Covid kommer till er kommer det antingen att bli kö till vaccinationen eller till akutmottagningen, sannolikt båda, så det är ju lite som att försöka komma före rusningen. Om ingen Covid kommer till er de närmsta åren kanske ni ändå kommer resa till en större stad eller ett annat land någon gång i framtiden, då tar ni den tillbaka till trakten om ni inte är vaccinerade.

Dvs så som Covid fungarar påverkades Stockholm av vad som hände i Kina. Och Uppsala påverkas av att vaccinationerna går långsamt i områden i Göteborg. Pga mutationer som uppstår och till slut kanske en kommer som vaccinet inte hanterar.

Förresten inte påverkar? Ni verkar ju ha restriktioner på resande som inte uppskattades, hur många år ska ni ha det?
 
Alltså Queensland som stat är ju många gånger större än Sverige och många andra länder i Europa. Vi bor i en del som inte haft covidfall alls "so far".
Vad som händer i Brisbane tex påverkar inte oss.
Förr eller senare kommer ju smittan komma till er. Vi kommer nog få leva med covid precis som vi lever med säsongsinfluensan, känns naivt att tro att ni skulle klara er bara för att ni inte haft ngn smitta än :)
 
Jag vet inte hur geografin påverkar att ni bor på en plats där nära ingen är vaccinerad och ingen har fått Covid.

Om Covid kommer till er kommer det antingen att bli kö till vaccinationen eller till akutmottagningen, sannolikt båda, så det är ju lite som att försöka komma före rusningen. Om ingen Covid kommer till er de närmsta åren kanske ni ändå kommer resa till en större stad eller ett annat land någon gång i framtiden, då tar ni den tillbaka till trakten om ni inte är vaccinerade.

Dvs så som Covid fungarar påverkades Stockholm av vad som hände i Kina. Och Uppsala påverkas av att vaccinationerna går långsamt i områden i Göteborg. Pga mutationer som uppstår och till slut kanske en kommer som vaccinet inte hanterar.

Förresten inte påverkar? Ni verkar ju ha restriktioner på resande som inte uppskattades, hur många år ska ni ha det?
Det är definitivt folk som är vaccinerade här på ön. Alla mina jobb-kollegor är vaccinerade. Men det är liksom de enda 4 jag vet säkert som är vaccinerade (2 doser pfizer ). Jag frågar inte folk om de är eller inte är liksom....

Vi har inga planer på att resa någonstans. Vi sparar pengar för att kunna köpa hus, vi har inga barn och vill inte ha osv... 🤷‍♀️
 
Förr eller senare kommer ju smittan komma till er. Vi kommer nog få leva med covid precis som vi lever med säsongsinfluensan, känns naivt att tro att ni skulle klara er bara för att ni inte haft ngn smitta än :)
Jag har aldrig haft influensa i hela mitt liv men ja, du har kanske rätt 🤷‍♀️ kanske fel
 
Jag syftade mer på att det finns smittor som vi inte blir av med utan som kommer finnas kvar i samhället. Det finns idag inget som tyder på att vi skulle lyckas utrota covid.
Håller med,jag tror covid kommer mutera hit och dit och finnas länge till
 
Har en släkting i riskgrupp som inte vill vaccinera sig för hen ”tror inte på medicin” och jag känner bara :banghead::banghead::banghead:
Hen behöver inte komma hit och be om hjälp fler gånger
 
Ja, och då lär det ju förr eller senare ta sig till er också. Om inte annat när restriktionerna släpps och ni får dit turister igen.

Det turistar här som bäst varje helg. Minus alla backpackers dock så hostels har byggt om till familjevänliga rum/bungalows istället för att främja "qld for qld" sas.


Ärligt talat tror jag att covid kommer hitta oss. Det har du rätt i. Men tills dess, lever vi som vanligt
 
Jag har aldrig haft influensa i hela mitt liv men ja, du har kanske rätt 🤷‍♀️ kanske fel
Har du aldrig haft feber och förkylning och behövt vara hemma några dagar från jobb/skola/dagis? Inte ens när du var liten?

Ang vaccinering så hade jag tagit det om jag var du och det erbjudits igen. Jag är helt med på att ni är väldigt skyddade där ni bor nu. Men även om de flesta i västvärlden snart är vaccinerade och därmed inte blir sjuka i någon större utsträckning så kommer ju smittan att finnas kvar och kunna spridas bland ovaccinerade. Du vet ju inte om du kommer vilja resa någonstans i framtiden eller om smittspridningen faktiskt tar fart även i AU. Då hade jag tyckt att det var skönt att vara så skyddad det bara går. Covid kan bli riktigt illa om man har otur och är man vaccinerad minskar man dessutom risken att man sprider smittan vidare och kanske orsakar att någon annan blir jättesjuk.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp