Nu kom snön

Bullen22

Trådstartare
Nu kom snön och min hovslagare har redan varit här.😥
8 minusgrader och hon står i en hage som har en kulle och en bergsknall.
Finns det något annat jag kan sätta under hovarna förutom de sulor som hovslagaren sätter?
(Han kommer ju först om 6-7 veckor igen)
Vi rider I ridhus på dagarna nu, så detta gäller i hagen.
Någon som ha ett bra knep mot snöstyltor och halka? (Har haft häst i tre år, men vi har inte haft snö de andra vintrarna här,så är grön på detta😅)
 
Finns snösulor som man fäster i broddarna, om hästen har det. Har inte provat själv dock men hört bra om dom.
 
Det finns tre varianter av snösulor som funkar utan att sätta dem under skon. Huf-flex, polar pads och snow feathers. Finns en annan, relativt ny, tråd om detta med folks erfarenheter av dessa och hur de funkar.
 
Vi provar dessa just nu och de har funkat bra 😊
 

Bifogade filer

  • B9EE9921-2734-4EF6-A121-33A8BDA71DE6.png
    B9EE9921-2734-4EF6-A121-33A8BDA71DE6.png
    311,8 KB · Visningar: 37
Tips för framtiden, så brukar jag sätta snösulor på höstskoningen oavsett. Den brukar vara i November-ish och då ber jag alltid om vinterskor (snösulor och 4hålsskor). Vissa vintrar har vi kanske två snöfall som ligger ett par dagar, men det är helt klart värt det.

Vet att endel inte vill ha snösulor i onödan men jag har aldrig ångrat att göra så.
 
Tips för framtiden, så brukar jag sätta snösulor på höstskoningen oavsett. Den brukar vara i November-ish och då ber jag alltid om vinterskor (snösulor och 4hålsskor). Vissa vintrar har vi kanske två snöfall som ligger ett par dagar, men det är helt klart värt det.

Vet att endel inte vill ha snösulor i onödan men jag har aldrig ångrat att göra så.

På gammelhästen gjorde jag alltid så. Inga problem

Nya Fröken fick dock hovböld på hovböld. Så då är fasta snösulor inte ett alternativ, då får man hitta på något annat.
 
Tips för framtiden, så brukar jag sätta snösulor på höstskoningen oavsett. Den brukar vara i November-ish och då ber jag alltid om vinterskor (snösulor och 4hålsskor). Vissa vintrar har vi kanske två snöfall som ligger ett par dagar, men det är helt klart värt det.

Vet att endel inte vill ha snösulor i onödan men jag har aldrig ångrat att göra så.
Jag skor också med snösulor för säkerhets skull. Ville i början ha dem från oktober men lät hovslagaren övertala mig till att ta dem från och med november/december-skoningen utifrån väder just det året, sen är de kvar tills det känns som att det snöat färdigt. Har alltid minst traktbroddhål, när jag tror det kan komma snö gör hovis hål för tåbrodd också.
 
Tips för framtiden, så brukar jag sätta snösulor på höstskoningen oavsett. Den brukar vara i November-ish och då ber jag alltid om vinterskor (snösulor och 4hålsskor). Vissa vintrar har vi kanske två snöfall som ligger ett par dagar, men det är helt klart värt det.

Vet att endel inte vill ha snösulor i onödan men jag har aldrig ångrat att göra så.
Fast om man bor där det inte varit snö på två vintrar i rad så låter det lite overkill 😉
Däremot är det ju bra att hålla koll på väderprognoserna!
 
Fast om man bor där det inte varit snö på två vintrar i rad så låter det lite overkill 😉
Däremot är det ju bra att hålla koll på väderprognoserna!
Det är ju lika overkill som när vi får snö som förra säsongen två gånger som låg max ett par dagar.
Men det är guld värt, tycker jag.
 
Enda fördelen med att sko var 5e vecka, sällan långt till hovis kommer 🤷🏼‍♀️🙈

Nejdå, men vi kan inte heller sätta snösulor i oktober ”för säkerhets skull” utan har bara om vi är relativt säkra på snöprognos, bor ändå i Dalarna. Men polarpads fungerar bra! Ifall du har tåbrodd på din häst.

Jag såg också något tips där man lindat vetrap runt och nått varv under hoven, mellan brodden. Men spontant känns det som att det nog inte håller så länge, kanske mer för uteritter i så fall.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 560
Senast: muslidag
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 425

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp