Nu måste jag göra något. Men vad? Och hur?

Surrealistiskt

Trådstartare
Jag har en förälder med alkoholmissbruk sedan många år tillbaka. Det finns även annan psykisk ohälsa med i bilden, som depression och visst ätstört beteende. Det finns fysiska omständigheter som försvårar, som tandproblem, ryggont och i princip helt avsaknad av muskler. Hen äter knappt något alls och är mycket tunn och svag. Sociala omständigheter försvårar ytterligare - det har funnits ett socialt nätverk, men som min förälder har isolerat sig ifrån senaste åren. Jag och mina syskon bor en bit ifrån föräldern, men det finns annan familj nära som kan ställa upp bara min förälder godkänner.

Jag har försökt prata med min förälder några gånger genom åren. Främst om alkoholmissbruket. Det har inte gett något, mer än enorma skuldkänslor hos min förälder. Nu är det flera år sedan jag gjorde detta. Vi spelar alla med i det fina lilla spelet och låtsas som ingenting. Det är gräsligt. Samtidigt har jag varit livrädd att prata med hen igen, jag tror helt enkelt att det skulle kunna göra att skuldkänslorna blir så pass kraftiga att självmord känns som enda utvägen.

Nu har jag besökt min förälder för första gången på ett par månader och det har gått rejält utför. Hen är mycket svag. Jag vet att hen har tillbringat senaste månaderna i princip helt i soffan. Jag fick veta från ett syskon att min förälder ramlat på tomten för ett par veckor sedan och blivit liggande. En granne hade fått hjälpa hen upp. Detta hade hänt efter att min förälder gått till affären som ligger några hundra meter bort, orken hade helt tagit slut. Jag tror ej det var alkohol. Idag gjorde vi en liten utflykt med bilen och jag märker att min förälder knappt orkar gå mer än några hundra meter. Blicken är totalt tom och och hen behöver stödja sig för att orka. Jag kan inte förklara vad det här, men blicken som min förälder har nu vittnar om att något är rejält fel. Såhär svag, trött, tom och borta har hen aldrig sett ut tidigare någon gång under åren.

Just nu förstår jag att det bara är en tidsfråga tills min förälders kropp inte orkar mer. Nu måste jag göra något. Ställa ultimatum, inte ge min förälder något annat val än att söka hjälp. Det kanske inte går, men då har jag i alla fall försökt. Hen har aldrig sökt hjälp från sjukvården i hela sitt liv, förmodligen av rädsla. Hur går jag till väga nu? Var vänder man sig först? Hen är i behov av så omfattande hjälp. Mat, bygga upp muskler igen, depression, missbruk, tänder. Hen vill inte ta hjälp av oss barn över huvud taget, men någon måste ju hjälpa för det finns ju ingen som helst ork eller friskt kvar i hen. Hen kan inte göra det själv, inte ens om hen skulle vilja.

Vad är första steget? Vilken vårdinsats ska vi vända oss till?

Vad skulle ni säga till min förälder om ni var i min sits? Hur pratar jag kring detta på bästa sätt utan att de depressiva skuldkänslorna tar över totalt? I mitt huvud skulle jag vilja säga ungefär "Nu är jag så orolig för dig att du måste söka hjälp. Oavsett om du vill eller inte. Såhär kan du inte ha det, såhär kan du inte må. Om du inte vill ta hjälp av mig/oss barn får du välja andra personer. Någon eller några måste hjälpa. Du måste gå till sjukvården, oavsett om du vill eller inte. Jag är ganska säker på att din kropp inte orkar mer, och jag vill att du ska leva. Jag vet inte om du vill det, för är man så pass sjuk som du är så kan det kännas helt totalt becksvart och hopplöst. Men jag vet att det finns hjälp att få. Du måste söka den, men du orkar inte själv. Så nu måste vi bestämma vilka personer som ska hjälpa dig att ta första stegen." Men blir det bra? Vad gör jag om hen vägrar?

Vad kan jag göra? :(
 
För mig låter hen så svag och sjuk att samtal inte riktigt är meningsfullt. Vad händer om du tar med hen till akuten eller psykakuten? (Det låter som att tvångsvård inte är helt feltänkt?)
Du satte ord på mina tankar innan jag hann skriva ned dem.

Mer bestämt säga att nu måste du få hjälp och helt enkelt bara åka till akut eller psykakut på en gång.
 
En person i min närhet var nyligen extremt svag, och det fanns rädslor hos anhöriga att det snart skulle gå mycket illa (då att personen skulle bli för svag för att alls ta sig upp ur sängen på morgonen, eller just ramla och inte kunna ta sig upp. Det hade hänt tidigare). Det de anhöriga gjorde var att ringa efter en ambulans. Personen blev intagen, fick vård, vätskades upp och fick mat och näringsdrycker. Därefter vidareflyttad till korttidsboende och inte hemsläppt innan ett vårdplaneringsmöte hade ägt rum. Det var en person som aldrig(!) självmant skulle sökt läkarvård. Det fanns dock ingen alkohol med i bilden utan problemen berodde på andra saker, till stor del psykiska problem.
 
@Petruska @Cattis_E Jag är osäker på om LPT kan träda i kraft här. Min erfarenhet är att det brukar krävas väldigt mycket. Jag trodde det främst berörde rädsla för skada sig själv/andra, tex starka suicidtankar eller psykoser. Min förälders besvär är mer fysiskt kopplade (brist på mat, rörelse, tandproblem, missbruk i kombination med smärtstillande etc), men det bottnar såklart i psykisk ohälsa. Jag ska nog ringa akutenheten och höra. Min förälder kommer dock aldrig gå med på att sätta sig i en bil för att åka till en psykiatrisk klinik heller. Hur gör jag då?
 
@Red_Chili Det låter som något som vore lämpligt i min förälders fall. Det låter som att den du känner kanske var i ännu sämre skick dock. Gick personen frivilligt med på att åka med ambulansen? Det skulle inte min förälder göra, och vad händer då? hens tillstånd är ju akut på ett sätt, men kanske inte hen-behöver-hjälp-just-idag-och-kan-ej-tala-för-sig-själv-akut.
 
@Petruska @Cattis_E Jag är osäker på om LPT kan träda i kraft här. Min erfarenhet är att det brukar krävas väldigt mycket. Jag trodde det främst berörde rädsla för skada sig själv/andra, tex starka suicidtankar eller psykoser. Min förälders besvär är mer fysiskt kopplade (brist på mat, rörelse, tandproblem, missbruk i kombination med smärtstillande etc), men det bottnar såklart i psykisk ohälsa. Jag ska nog ringa akutenheten och höra. Min förälder kommer dock aldrig gå med på att sätta sig i en bil för att åka till en psykiatrisk klinik heller. Hur gör jag då?
Tycker det låter som en bra idé att kolla med akutenheten.
 
Jag ringde akutenheten. De sa att det sluta lät främst somatiskt och att vi bör etablera kontakt via VC. De sa att LPT är långt, långt borta. Jag får ringa VC imorgon.
 
Jag ringde akutenheten. De sa att det sluta lät främst somatiskt och att vi bör etablera kontakt via VC. De sa att LPT är långt, långt borta. Jag får ringa VC imorgon.
Men om din förälder är så dålig som du beskriver, tror du inte att det är bäst att bara åka till akuten? I stället för att ringa.
 
Nej, det går ju inte. Min fundering var i och för sig om att åka till den "vanliga" akuten och inte psykaktuen, men föräldern kanske skulle vägra båda.

Det är ju inte en akut fara för liv vad jag förstår, då är akuten fel. Det är tragiskt men svårt, det är möjligen via socialen eller vc jag kan se att man kan få hjälp. Men det bygger ofta på frivillighet, det är och ska vara svårt med tvångsvård.
 
Jag vet inte. Jag kan tänka mig att @Görel vet.

@Hyacinth tack!

Vi har en lagstiftning som till stor del bygger på frivillighet där man utgår från att den som behöver stöd ansöker om detta. Det finns en mycket stor gråzon mellan vad som är en anständig tillvaro och när rekvisiten för tvångsvård uppnås. Den lagstiftningen är både en trygghet mot myndighetsmissbruk och gör att man måste bli riktigt ordentligt nedgången innan samhället kan ingripa.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
910
Senast: Crossline
·
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 840
Senast: Pilot
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 971
Senast: mars
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 168
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp