Nu måste vi prata om köpebröd.

Luff

Trådstartare
Alltså tycker ni att köpelimpor/hällbröd är döbakta? Jag äter ju bara knäckebröd men de andra två i huset vill ta sig en mjukmacka då och då. Det får inte heller vara samma bröd vecka ut o vecka in. Jag har länge tyckt att (sirapslimpa, skogaholm, hällakakor o liknande) luktar jäst och att det ju ser obakt ut ibland men skogaholmslimpan jag fick tag på sist var som en mjuk kudde i konsistensen. Även lingongrova och liknande halvmånebröd som ska lite grövre är ju nu degiga enligt mig. Varför? Det är ju inte färdigt? Gillar ni att äta dessa underjästa, degiga saker? Eller slinker det bara ner av gammal vana?
 
Alltså tycker ni att köpelimpor/hällbröd är döbakta? Jag äter ju bara knäckebröd men de andra två i huset vill ta sig en mjukmacka då och då. Det får inte heller vara samma bröd vecka ut o vecka in. Jag har länge tyckt att (sirapslimpa, skogaholm, hällakakor o liknande) luktar jäst och att det ju ser obakt ut ibland men skogaholmslimpan jag fick tag på sist var som en mjuk kudde i konsistensen. Även lingongrova och liknande halvmånebröd som ska lite grövre är ju nu degiga enligt mig. Varför? Det är ju inte färdigt? Gillar ni att äta dessa underjästa, degiga saker? Eller slinker det bara ner av gammal vana?
Jag har då och då köpt bröd från ICAs eget märke från ett "stenugnsbageri", där det är en pinsam tjock linje i botten med knappt genombakad deg. Kan verkligen höra hur domarna i "Great British Bake Off" pekar, gör sur min och klagar både på jäsningsprocess och tid i ugnen. "Inte ätbart" säger de om samma rand, Ica tar glatt 90kr/kg!

Vi äter pågens råglevain, polars vetekakor eller hembakat bröd. Tycker som du om de flesta köpebröd vi testat!
 
Tycker inte generellt att de ser döbakade ut, även om det händer då och då att några är det. Vissa sorter är mer vanliga än andra att vara det. Sirapsbröd är även de man bakar själv lite mjukare och ”kladdigare” än typ en grekisk eller italiensk vit limpa utan att för den delen vara varken underjäst eller underbakt. De flesta är oftast svåra att skära av denna orsak när de är nybakta. Jag köper färdigt bröd av ren lathet när jag inte orkar baka själv och sambon äter inte knäckebröd som jag. Men jag har inte så mycket problem med ”mjukheten/degigheten” utan för mig är det snarare att en del bröd smakar kemiskt, tycker de flesta bröden smakar samma-samma oavsett sort och jag vill helst äta så rena produkter som möjligt så därför väljer jag gärna bort industribakat bröd.
 
Alltså tycker ni att köpelimpor/hällbröd är döbakta? Jag äter ju bara knäckebröd men de andra två i huset vill ta sig en mjukmacka då och då. Det får inte heller vara samma bröd vecka ut o vecka in. Jag har länge tyckt att (sirapslimpa, skogaholm, hällakakor o liknande) luktar jäst och att det ju ser obakt ut ibland men skogaholmslimpan jag fick tag på sist var som en mjuk kudde i konsistensen. Även lingongrova och liknande halvmånebröd som ska lite grövre är ju nu degiga enligt mig. Varför? Det är ju inte färdigt? Gillar ni att äta dessa underjästa, degiga saker? Eller slinker det bara ner av gammal vana?
Hellre segt eller degigt än smuligt och torrt! Men allt bröd som heter "kaka" eller "limpa" går bort för mig.
 
Hellre segt eller degigt än smuligt och torrt! Men allt bröd som heter "kaka" eller "limpa" går bort för mig.
Vad kallar du brödet du äter?
Själv bakar jag tekakor (med havregrynsgröt i) och min mamma bakar "kaka", stora runda bröd. Inte ett dugg likt hönökaka något av det. Tror "kaka" är värmländska för bröd bara?
 
Jag kommer vara himla fräck nu och säga att jag inte ätit gott bröd sen jag flyttade till Sverige 🙈 Svenskar är bra på mycket annat! Men bröd är ingen paradgren. Så jag är böjd att hålla med om hur TS beskriver de flesta bröden... å andra sidan kommer jag på nu att jag nog aldrig ätit tyskt köpebröd som sådant, förpackade limpor liksom. På större matbutiker i Tyskland finns bageri innanför dörren, så vardagsbrödet kom nog alltid från bagaren ändå vilket ju gör min jämförelse extra ofördelaktig.
 
Jag kommer vara himla fräck nu och säga att jag inte ätit gott bröd sen jag flyttade till Sverige 🙈 Svenskar är bra på mycket annat! Men bröd är ingen paradgren. Så jag är böjd att hålla med om hur TS beskriver de flesta bröden... å andra sidan kommer jag på nu att jag nog aldrig ätit tyskt köpebröd som sådant, förpackade limpor liksom. På större matbutiker i Tyskland finns bageri innanför dörren, så vardagsbrödet kom nog alltid från bagaren ändå vilket ju gör min jämförelse extra ofördelaktig.
Kan hålla med om det, brödkulturen är till och med bättre i finland.
 
Vad kallar du brödet du äter?
Själv bakar jag tekakor (med havregrynsgröt i) och min mamma bakar "kaka", stora runda bröd. Inte ett dugg likt hönökaka något av det. Tror "kaka" är värmländska för bröd bara?
Bröd? För mig är kaka typ hönö eller tekaka dvs mer åt desserthållet och smuligt.
 
Det mesta köpebrödet är alldeles för sött enligt mig. Svårt att hittar nåt ätbart som inte kostar skjortan.
Så förutom ekonomin så bakar jag själv för att det är godare.
Äter ibland av pappas hembakade men tycker att det blir torrt så fort. Är brödet mörkt nog tycker jag att det funkar med lite sötma (gärna frukt och nötter) men ljusa bröd ska vara sega och osötade.
 
Köper polarbröds vetekakor allt som oftast, sällan en besvikelse. Andra köpebröd är mest meh.

Annars hade önska hade mer ork till hembakat, kanske ta i det nån gång 😅
 
Saknar bageri från när jag bodde utomlands. Brödbilen som kom med färskt bröd varje morgon :d Finns gott bröd på 1-2 bagerier jag känner till, båda sådär 3 h från mitt hus:down:

Butiken har okej butiksbakat. Annars blir det typ grövsta rågbrödet till vardags ändå, men saknar ett riktigt surt, segt bröd till varm gryta på hösten.
 
Allt som Pågen gjort är ju degigt och sött så förstår inte hur någon kan hylla det.

Äter sällan bröd, men ibland kan det slinka ner en smörgås av Skånskt finbröd alternativt Lantbröd. Annars föredrar jag helt klart danskt rågbröd eller rågfrallor.

Vissa surdegsbröd och levain i alla dess former vad det nu kan heta, går fetbort då det är seeeegt som kola och inte går att bita av.

Vörtbröd köper jag till jul och påsk, älskar det! Dock Södervidingebagarens vörtbröd som är oskivat med russin, har ännu inte ätit en skivad variant som inte är torrt och tråkigt. Det är oerhört gott det där!

347-Vortbrod-2019-10-31.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp