Nu muskelkunniga, se hit..

Alexandra_W

Trådstartare
Jag undrar om konvalescentvalacken lyckats med något tok under nåt av sina hopp :crazy:

Skulle massera idag, vilket jag gör enligt 'schema' från equiatrikern varannan dag. Vision brukar tycka det är sköööönt och mest stå och sova, ibland när jag kommer åt något ställe där det är lite värre brukar han tugga, slicka och lyfta och ställa ner ett ben, på sin HÖJD gå något steg fram och tillbaka i uppbindningen.

Idag så började jag som vanligt med nacken på höger sida och for runt lite sporadiskt med gummigrejen med nabbar på (jag kör runt med den lite allmänt och handmasserar på de ställen som står på schemat). Och hästen höll på att gå i taket... Jag tänkte halvslött att 'ojdå, kanske är känslig idag, jag tog nog i för hårt' så jag gick över till bara händerna. Samma reaktion, slängde upp huvudet och ville inte alls vara med. Jag hade på lite radital värmesalva och lämnade det därhän sålänge och fortsatte med hals och bog (bogen är ett schematsälle) och han stod ochtyckte livet var helt okej. ganska spänd på insidan av armbågen HF men tyckte det var skönt när jag lossade det. Sen kom jag till manken på höger sida och fan flög i hästen som gick omkring frenetiskt åt alla möjliga håll och kanter så långt uppbindningen tillät och flera gånger med bakåtstrukna öron vände huvudet mot mig. Inte hotande eller elakt utan mer 'aj matte, det där gör ont'. Jag tänkte han skulle slappna av efter en stund men det blev inte bättre. Så på med värmesalva där med och knåda resten av högersidan. Inga konstigheter någonstans. Försökte gå tillbaka till manken (sidan av manken..) som fö vars tenhård - samma reaktion.

Nåväl, jag tog vänstersidan och förväntade mig en rejäl reaktion diagonalt över ryggen (ett annat schemaställe). Men icke då. Liiite bekymrad någon minut på vä sida nacken men sen dippade nosen ääända ner till golvet och öronen började vicka (dvs sköönt).

Gick tillbaka till högersidan (nu hade det gått kanske 30 minuter) och nu fick jag knåda på nacken på högersidan. Men INTE manken. Roade mig i 30 minuter till med att tvätta svansen och fixa och provade igen, och med lite envishet så fick jag försiiiktigt massera och han slappnade av, men såfort jag 'tog i' minsta lilla (dvs mer än bara strök och tryckte lite försiktigt) så blev det reaktioner igen.

Helt klart är att han INTE tycker om att jag är vid manken. Sist equiatrikern var här hade han ont där, men än mer på vä sida ryggen ganska långt bak, och lite mindre ont diagonalt över ryggen. Fick en nål där det gjorde ondast på ryggen och lyckades göra en spiral av den, men man såg verkligen hur det släppte. Men där upplevde jag med min 'mesmassage' inget konstigt :confused:

Vad jag undrar är vad finns det för andra muskler/muskelgrupper/etc sammanknippade med högersidan av manken som jag kan prova se om jag får reaktion på om det nu hänt något?

Jag ska se om han är lika 'anti' vid intag ikväll, och såklart ringa equiatrikern imorgonbitti (vetefan om hon kan komma innan påsk dock :crazy:) men för min egen nyfikenhets skull undrar jag?
 
Det här är bara en tanke.... Du sa att han ändrat sitt rörelsesmönster med frambenen pga PG, kan det ha orsakat en överansträngning i muskelgrupperna kring manken? :confused:
 
Det här är bara en tanke.... Du sa att han ändrat sitt rörelsesmönster med frambenen pga PG, kan det ha orsakat en överansträngning i muskelgrupperna kring manken?

KAN kan det säkert, men jag tycker rent spontant inte det stämmer? För det första så tar han lika långa/korta steg med fram, dvs finns där låsningar så borde de vara dubbelsidiga, och jag får ingen reaktion på vänstersidan? Och jag tycker han borde reagera mer i bogen och musklerna mellan bog och manke etc då?

Jag säger inte att 'nej så är det absolut inte', det KÄNNS bara inte så rent maggropsmässigt. Och han har haft sina PG sen i slutet av feb, och det här har kommit NU?

Men det han hade problem med sist equiatrikern var här (vilket inte är direkt länge sen, några veckor typ?) var höger bog (klassiskt problemställe, han har en gammal översträckning där som han tycker det är himla kul att slå upp med jämna mellanrum), höger sida manken och diagonalt därifrån över ryggen till ett ställe ganska långt bak på vänstersidan om ryggraden. DÄR reagerade han extremt mycket. Sen lite i vänster bakknä (klassiker, det tar stryk när han avlastar hasen vb). I övrigt var det inget man inte kunde förvänta sig på en häst som dels sövts och sen varit boxvilekonvalescent. Equiatrikern trodde det extrema i ryggen + diagonalt över var överansträngt pga att han försöker avlasta vänster has (som han vid det tillfället gjorde sitt allra bästa för att slippa stå ordentligt på).

Och det KAN fortfarande vara det, jag kanske utan att märka det gör annorlunda på olika ställen så att det känns 'merä vid manken. Jag fick dock INGA reaktioner från ryggen när han hade så ont, utan min 'mesmassage' var bara skön, men equiatrikern satte ju fingret på det direkt och jag såg ju hans reaktion. Så det behöver inte alls vara så att det BARA är högersida manken, därför jag tänkte jag skulle få tips på var jag kan klämma och se i övrigt?

Så det KÄNNS inte som det har ett dugg med PG:t att göra, men det är bara min magkänsla och den kan ha jättefel, muskler är inte mitt främsta område direkt :crazy:
 
Nej, du har rätt, det borde visat sig tidigare om det var PG. Har han haft anledning till att göra något konstig hopp ute då? Det är inte klokt hur dom kan förstöra sina kroppar genom bocksprång och, som min är expert på, hoppa rakt upp i luften från stillaståande.... :crazy:
 
Nej, du har rätt, det borde visat sig tidigare om det var PG. Har han haft anledning till att göra något konstig hopp ute då? Det är inte klokt hur dom kan förstöra sina kroppar genom bocksprång och, som min är expert på, hoppa rakt upp i luften från stillaståande....


Hoho, har Dolly Parton stora bröst? *sucka* Han har ju flugit i luften på både på promenader (och halkat ett par gånger, men då med bak iofs) och även fått ett par flippar ute i sin boxhage och demonstrerat både skolor ovan mark och galopp runt i fem gånger fem meters hage. I lera.

Så han har definitivt haft hur många chanser/möjligheter som helst att vrida till något eller sträcka till något alldeles galet. Jag vet ju det jag SETT, men jag vet ju inte vad som försigår när inte jag håller ögonen på honom. (99% av tiden står han still, men det är säkert mer än en gång som jag suttit framför datorn i godan ro och han ägnat sig åt saker som skulle gett mig hjärtstillestånd om jag visste om dem..)
 
det KAN ju vara så också att PGskorna är bra för honom och att det han avlastar i vänster has nu "bara" fastnar i manken.
han jobbar ju inte så att det inte finns smärta i ryggen är naturligt, även där hjälper säker PGna.
Prova att bara lägga handflatan mot manken och värm, efter ett tag, när han tycker Ok, kan du vibrera handflatan och sen försöka hitta spänningspunkterna (gropar eller knutor) genom att försiktigt dra med fingertopparna utefter manken. En bit ned, där brosket börjar.Där han reagerar stannar du och värmer/trycker en aning med fingertoppen och trycket kan du öka succesivt. Räkna till 20, lätta och upprepa.
 
han jobbar ju inte så att det inte finns smärta i ryggen är naturligt, även där hjälper säker PGna.

Fast det i ryggen kom under boxvila, har aldrig haft de problemen innan.

Prova att bara lägga handflatan mot manken och värm, efter ett tag, när han tycker Ok, kan du vibrera handflatan och sen försöka hitta spänningspunkterna (gropar eller knutor) genom att försiktigt dra med fingertopparna utefter manken. En bit ned, där brosket börjar.Där han reagerar stannar du och värmer/trycker en aning med fingertoppen och trycket kan du öka succesivt. Räkna till 20, lätta och upprepa.

Hittar varken gropar eller knutor tyvärr, utan hela muskeln/musklerna är bara stenhårda. Tillslut (se ursprungsinlägg) kunde jag hålla händerna där och bara hålla, och sen försiktigt röra händerna när de låg tryckta emot, så jag rörde skinnet eller hur man ska säga. Fick inte öka trycket från lätt då reagerade han sådär igen. Och det efter låång tid först med värmande salva och sen bara haft händerna där lång tid.

Men ska prova igen vid insläpp som sagt, så får vi se hur mycket som ev satt i 'huvudet' (dvs att jag var för brysk när jag började och han sen utgick från att det skulle göra ont)

Nu är det CSI, sen ska jag ta in hästarna så jag får rapportera sen efter det =)
 

Crime Scene Investigators (på svenska: Kriminaltekniker). Den bästa TV-serie (fristående avsnitt) som producerats. Går på femman.

Ang hästen så var han mer tolerant nu vid intag vid 22. Om det var för värmen gjort sitt till eller för det satt mycket i huvudet innan vet jag inte. Helt okej var det dock inte men jag fick massera utan de där extrema reaktionerna iaf. Däremot var hö bakbensstretch framåt betydligt sämre än vänster.
 
Det kan bero på värmesalvan. Var det första gången du använde den?
Man ska ALDRIG använda någon form av liniment på hästars muskler, speciellt inte om man tänker massera där. De har alldelles för känsig hud för sådant, det blir mikrosår i huden som gör ont. Vanlig massage räcker fint.
 
Det kan bero på värmesalvan. Var det första gången du använde den?
Man ska ALDRIG använda någon form av liniment på hästars muskler, speciellt inte om man tänker massera där. De har alldelles för känsig hud för sådant, det blir mikrosår i huden som gör ont. Vanlig massage räcker fint.

VAD skulle bero på värmesalvan? Att han fick ont? Det hade han INNAN, han blev BÄTTRE av värmesalvan.

Och jag har inte haft den på det aktuella stället förr nej, däremot på andra ställen och den har funkat då med. Och han har aldrig visat minsta lilla tecken på obehag av någon form av liniment förr heller. (Däremot använder jag i 9 fall av 10 arnika eftersom jag vill slippa att blistra av misstag).

Men det blev alltså BÄTTRE av värmesalvan.
 
Ja första gången blir de alltid bättre av värmesalvan, men gång två man masserar så är det smärtsamt, gäller även om du använder arnika, speciellt den sorten som är i gelform. Man ska tänka på att det är inte musklerna som är probemet, de är bara symptom på att något annat är fel, oftast i belstningen som hästen ustsätts för. Tar du bort symptomen i musklerna så tar du även bort sättet hästen har skyddat sig mot överansträngningen/felslitaget. Ta reda på orsaken och behandla den istället.I det afellet var det om jag minns rätt en has som inte duger något till och som snedbalastar hela hästen?
 
Ja första gången blir de alltid bättre av värmesalvan, men gång två man masserar så är det smärtsamt, gäller även om du använder arnika, speciellt den sorten som är i gelform.

Aldrig inträffat med varesig arnika eller värmesalva, eller radital eller blue lotion. Fast nu har jag kanske inte vad som kan kallas en normal häst, men som sagt aldrig upplevt det? Inte någo av de jag känner som anv någon form av liniment heller..

. Man ska tänka på att det är inte musklerna som är probemet, de är bara symptom på att något annat är fel, oftast i belstningen som hästen ustsätts för.

Såklart är det så om grunden är en snedbelastning. Men spänd, krampande muskler har aldrig gjort något gott oavsett. Sen så finns det annat än snedbelastningar, sträckningar t ex?


Men som du resonerar så är massage värdelöst i alla lägen? *förvirrad* Jag kan bara se till valacken och när han översträckte bogen, han blev oändligt mycket bättre efter besöket. Samma sak när han varit spänd i muskler pga fel/snedbelastning så har han blivit betydligt BÄTTRE efter besöket. Vissa saker kommer ju igen hela tiden men i mildare variant, andra är där en gång och kommer aldrig mer tillbaks.

Ta reda på orsaken och behandla den istället.I det afellet var det om jag minns rätt en has som inte duger något till och som snedbalastar hela hästen?

Inte vet jag vad du läst, men är det det du minns så har du endera läst som fan läser bibeln eller villat ihop. Det finns en defekt vänsterhas ja. Som inte gjort något väsen av sig förrän i augusti 03. Däremot har vb alltid varit hans 'svagare' ben, vilket jag varit medveten om. Sen i augusti 03 har hasen mest bråkat, dock har det inte förrän nu efter operationen gett några större problem i resten av kroppen. Men sövning, transport, en koliksväng och sedan en evinnerlig tid på boxvila (och första tiden på inte helt idealiskt underlag) gjorde att det tog stryk en del i övrigt ja (det jag skrev fanns förra gången). Detta är dock knutet till op + boxvila och inte något som följt med hasen allmänt.

Om du vill diskutera muskler så varför inte vara på URSPRUNGSFRÅGAN?
 
Reagerade direkt på att du fick en reaktion vid armbågen på samma sida som manken, det där hänger verkligen ihop. Kommer man på rätt ställe kring manken blir de helt knäppa om de har ont, rycker i skinnet och vill bara smyga sig undan. Dom som kan det där ordentligt kan då trycka på rätt punkt (jag kan inte, får bara reaktion i "ändarna") och få en reaktion hela vägen ner till armbågen. Det är ju en ganska stor muskel som löper mellan armbågen och manken, så det är väl inte så otroligt att han skojat till sig en sträckning eller nåt sånt. När även nacken finns med ligger det väl nära till hands att tro han landat/halkat snett med det benet.
 
Reagerade direkt på att du fick en reaktion vid armbågen på samma sida som manken, det där hänger verkligen ihop. Kommer man på rätt ställe kring manken blir de helt knäppa om de har ont, rycker i skinnet och vill bara smyga sig undan. Dom som kan det där ordentligt kan då trycka på rätt punkt (jag kan inte, får bara reaktion i "ändarna") och få en reaktion hela vägen ner till armbågen. Det är ju en ganska stor muskel som löper mellan armbågen och manken, så det är väl inte så otroligt att han skojat till sig en sträckning eller nåt sånt. När även nacken finns med ligger det väl nära till hands att tro han landat/halkat snett med det benet.

Mm, det där du beskriver, från manken ner till armbågen är ju ett av de ställen som är inritat på schemat, så jag var förvånad att jag inte fick likadana reaktioner hela vägen. Men som du säger, man kommer ju inte 'åt' lika bra som de som kan.

Pratade nyss med equiatrikern som har knökfullt den här veckan, men som ska ringa ikväll eller imorgon fm och se om hon kan klämma in mig någonstans på torsdag eller därefter (fördelen med att bo nära). Hon tyckte inte heller (fast jag glömde nämna nacken) det lät osannolikt att han sträckt sig och tyckte att han kanske behövde lite nålar där.

Men ni får gärna fortsätta peka på andra punkter som borde vara 'sammankopplade'
 
Ja du Alex, vad ska jag säga.
Har egentligen inget svar på ursptungsfrågan i den här diskussionen. Har du ringt och frågat Bea vad det kan vara? Måste bara säga att du och Vision inte har turen på er sida.
Själv har jag ju varit hästlös (nja ridhästlös då, shettisar och travarna är inte riktigt samma sak juh) och ridabstinensen gör sig påminnd. Ska till helgen åka "land och rike" runt med min mor som sällskap och titta på en del hästar. Håll tummarna att jag äntligen hittar en ny häst som den här gången är HEL!
 
DU har mitt fulla medlidande för ridabstinense. Jag klättrar på väggarna =/

Bea tyckte inte det lär osannolikt med en sträckning utan tyckte dte lät troligt. Sen kan det ju vara att avlastningsproblemen förvärrats men som det lät var hon inne på sträckning. Men hon måste ju se och känna för att säga nåt 'säkert'.

Kom på att han nu under boxvilan när han varit uttråkad stått och kastat med huvudet en massa. Han slänger med det som i en cirkel uppåt. Det kan säkert ha gett problem kring manken (det är ju hela halsen han använder när han gör slängarna men huvudet rör sig mest). Och han kan säkert tagit i för häftigt med det med.

ELler så har han sin vana trogen gjort lite av varje och summerat :crazy:

Och vår tur tycks ha försvunnit för länge sen, jag har inga direkt bra känslor inför återbesöket tyvärr. Men hoppet är ju det sista som överger en..
 
Vilken ursprungsfråga? Menar du alla symptomen du beskriver? Det är alldelles normala symptom, följer alla regler och är inget speciellet konstigt, försvinner när man tränar pållen korrekt.Inget speciellet att diskutera om man inte gillar att älta sake i det oändliga.
Visst finns det annat än snedbelastningar, har aldrig påstått något annat.

Massage värdelöst?
Jag är ingen direkt vän av massage, det är korrekt, har periodvis anlitat hästmassörer, nu på slutet tre olika för att verkligen kolla om det jag tycker stämmer och det enda de gör är att lösa upp spänningar som hästen har satt dit som skydd för att den snedbelastar sig vilket gör att hästen kan röra sig lättare i sin snedhet och felbelastar sig då ännu värre.

Ger man den massage ofta så börjar den gå sönder vilket kan vara ok på tex en travhäst som har en kort karriär som man bara ska hålla på topp i några år, men om man har en ridhäst som man vill ha glädje av i många år så måste man gå lite djupare än så och fina orsaken till att musklerna blir dåliga.
Dåliga msukler är symptom, inte problemet i sig.

Visst kan lite mysmassage vara bra, det sätter igång cirkulationen i kroppen och det är aldrig fel. Det ger stressiga hästar lugnare och harmoniska men det gör dem ju som sagt var även mkt svagare för att kunna stå emot tex snedheter hos sin ryttare o.s.v.
 
Min ursprungafråga var: Vad finns det för muskler/muskelgrupper som hänger samman med hö sida av manken, dvs vad finns det för ställen där jag kan kontrollkolla om han också är spänd för att få lite bättre bild av vad han kan tänkas ha gjort (dvs är det en isolerad sträckning av den muskeln...missförstå inte isolerad, men om jags träcker en muskel tar det ett tag innan andra muskler börjar ta stryk av kompensationen) eller är det en kedja av trassel.

Ang massage så kan jag bara se till mig själv (och har märkt detsamma på hästarna) att när musklerna låser sig (jag har en skadad rygg) så kan de inte användas korrekt, vilket gör att andra muskler får ta en belastning som är onormal och då blir DE musklerna överansträngda och tillslut har jag sjukt ont i ryggen och kan knappt röra mig. Släpper man kontinuerligt på 'grundspänningen' (som är ett SYMPTOM och inte en grundorsak) så skonas de andra musklerna eftersom den kan arbeta och inte är låst i kramp. Därför tror jag på massage både på mig själv och hästarna. Fast det är en helt annan 'tråd' egentligen =)
 

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 309
Senast: prallan
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 187
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Jag är väldigt orolig för min ena häst i dagsläget och tänkte att jag kunde kanske få lite tips om vad det kan va här. För en dryg...
Svar
9
· Visningar
1 335
Senast: TITTI
·
Hästvård Nu har hästen vilat i 8 dagar pga först en svullnad på utsidan på vb (se tidigare...
Svar
5
· Visningar
1 212
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp