Nu räcker det!

Catania

Trådstartare
Jag och min hund är dagligen i stallet där jag har min häst. Jag har alltid hunden kopplad eller i min box. Det finns andra som också har med sig sina hundar dit och det har funkat bra. Men, det finns en tjej som alltid har sina hundar med och alltid lösa. Hon kan inte kontrollera dom utan dom springer omkring hejvilt som dom vill. Den ena kan stå utanför stallet och skälla i en timme.

Den här tjejen har inte ens nån häst i stallet utan är där för att hennes kille har en häst där. När hon är ute med hästen springer hundarna lösa på vägen. Hon kan vara inne i stallet och dörren vara stängd med hundarna utanför springandes omkring.

Flera personer i stallet har bråkat med henne pga detta. Min hund har attackerat den ena hunden för att den kom fram och skulle hälsa. Min hund var kopplad och hennes lös. Det blev inga skador men hon blev galen och kallade mig diverse saker. Jag ville inte sänka mig till hennes nivå så jag försökte prata med henne men hon gick bara iväg. Den hunden går numera iväg när den ser min hund. Den andra hunden har nåt fel då den så fort den ser oss kommer rusandes i full fart typ attack mode och visar tänderna, morrar och skäller ca 2 dm från min hund. Precis så att hon inte kan nå den då hon är kopplad och det vet den andra hunden om. Jag har sagt åt tjejen tusen ggr att ta bort sina hundar, på ett lugnt och civiliserat sätt. Hon bryr sig inte alt hon går iväg. :banghead:

Min hund HATAR den här hunden. Den retar henne varenda gång och hon blir helt spänd så fort hon ser den. Hon ignorerar oftast dessa hundarna men jag känner hur arg hon blir när den kommer fram och håller på. Hon har aldrig haft problem med hundar förr och hon har flera hundkompisar som hon brukar leka med. Även små hundar, både tikar och hanar.

Häromdagen hände det såklart. Hunden är lös med ägaren utom synhåll. Jag ska gå förbi med min. Då jag är trött så inåt helvete på detta går jag bara förbi med min hund. Då rusar lösa hunden fram och kör sitt vanliga, jag blir förbannad och skriker åt den och min hund skäller och drar i kopplet. Då går kopplet sönder i metallhaken, min hund kommer lös och attackerar den andra. Den andra skriker och springer iväg. Jag kan ärligt säga att jag inte ens ropar på min. Det kanske var fel av mig men... så gjorde jag då. Ser att ägaren står100 m bort och hennes hund springer mot henne med min hund efter. Min hund fick inte tag på den då den gömmer sig bakom sin ägare som skriker en massa saker. Min hund kommer tillbaks till mig och är helt lugn. Jag är fly förbannad och minns knappt senast jag var så arg. Skäller ut henne efter noter och sänker mig totalt till hennes nivå. Hon går iväg. As usual.

Dagen efter vem är det som möter mig och min hund på stallplan? Hennes lösa hund såklart. Alltså :rage::rage::rage:
Jag har lust att släppa min hund så den får sätta åt hennes en gång för alla... men vad ska man göra??

Stallägaren bryr sig inte btw. :banghead:
 
Sv: Nu räcker det!

Anmäl det är strikt ägar ansvar, se bara till så att din hund är ordentligt kopplad så du har ryggen fri.
 
Sv: Nu räcker det!

Och varför bryr sig inte stallägaren? Vad säger hon/han?
Vill de ha hundar som gapar och skäller bland hästarna?
Jag hade sagt att gör de inget åt saken så flyttar jag hästen.
 
Sv: Nu räcker det!

I alla stall brukar det finnas stallregler av något slag.

I de stall jag har stått i (även små privatstall) har det funnit ett gäng "allmänna ordningsregler", bland annat att hundar ska vara kopplade och/eller under strikt uppsikt, ofta även en hänvisning till den perioden under året då hundar inte får vara lösa i skogen.

Det kanske vore något?
Att ha det "en nivå ovanför" er båda?
 
Sv: Nu räcker det!

Om ägaren inte bryr sig så blir det ju svårt.
kl
Jag hade inte stått kvar i ett stall utan regler där ägaren inte bryr sig. Som bäddat för olyckor och problem
 
Sv: Nu räcker det!

För mig är det viktigt med en engagerad stallägaren. Är det slappt med vissa saker är det ofta detäven med andra.
Skulle ta mitt pick och pack och flytta.
 
Sv: Nu räcker det!

Stallägaren är kompis med den här tjejen, så hon verkar stå över våra stallregler som bla säger inga lösa hundar i eller omkring stallet.
Hon säger ingenting när jag har pratat med henne utan menar att vi får lösa det själva och att hon inte har nån lust att lägga sig i.
Jag kommer flytta men jag måste stå kvar till mitte av september för min nya stallplats blir ledig då plus att jag har 2 månaders uppsägningstid.
Så det är en och en halv månad att stå ut. :(
 
Sv: Nu räcker det!

Tills det får du hämta tjejen och säga till henne att ta fast hundarna varje gång du kommer med dina hundar.
 
Sv: Nu räcker det!

Pratat med pojkvännen som äger hästen om problemen? Kopplar hon inte upp sina hundar/stänger in i box, så förklara om ägaransvaret/koppeltvång osv. och att det kan leda till en anmälan på studs?
 
Sv: Nu räcker det!

Nu har jag inte exakt koll på vad rubriken i brottsbalken blir. Men det bristande uppsikt i det strikta ägaransvaret. Och det är koppeltvång på hund förutsatt att man inte har 100% koll på hunden och den/dom springer iväg vind för våg utan uppsikt.
 
Sv: Nu räcker det!

Antingen pratar man sansat med hundägaren (inte skäller ut) och försöker komma fram till en lösning som passar alla - kan innebära att man själv också måste tulla på sina egna önskemål.

Eller så pratar man med stallägare (inte heller i arg-mode) och förklarar problemet och kommer med förslag på tänkbar lösning. En bra ide kan vara att alla som har problem med detta går tillsammans, eller att man tar upp det ett stallmöte där alla är närvarande så att man kan diskutera det tillsammans - på ett moget och civiliserat sätt.

Sen får man hoppas lite på sin karma för det är trots att så att stallägaren måste få bestämma vilka regler denne vil/inte vill ha på sin gård. Hade jag haft gård så hade jag aldrig infört koppeltvång på några villkor. Stallet är en plats där man ska kunna ha med sig sin hund utan att krångla och där den ska kunna gå lös och roa sig själv, följa med på turer, träffa olika djur och leka med andra hundar och människor. MEN jag skulle heller inte tillåta hundar som är aggressiva eller hotfulla, dessa skulle inte ens få vistas på gården i koppel därför att det finns alltid en risk att lösa hundar vars ägare är nån annanstans går fram. När jag är i stallet sköter jag mitt och om hundarna jagas ur hagen av en unghäst eller får en stöt av tråden och drar iväg medan jag mockar hallen går jag inte efter och hämtar dom utan då får dom sköta sig själv tills jag är färdig. Med andra ord kan jag inte kontrollera dem om det kommer en annan hund, det finns en risk att de går fram. Och så hade jag velat ha det på min gård - så har jag haft det som inhyrd på alla ställen utom ett.

Däremot gälle givetvis respekt och kommunikation. När jag är ny i ett stall ser jag till att hålla mina hundar nära tills dom och jag har träffat och lärt känna alla hundar och hundägare så att jag vet att de fungerar ihop och vilka önskemål och förväntningar dom har.

Konstant skällande utanför stallet hade jag däremot som stallägare inte accepterat. Den hunden hade fått lära sig sluta eller hamnat i bilen när den störde övriga.
 
Sv: Nu räcker det!

För övrigt gäller inget koppeltvång på egen gård. Du får ha lös hund på gården året om.
 
Sv: Nu räcker det!

Du är helt enkelt säker på att ingen är hundrädd eller blir irriterad på att hundarna är inne i hagarna med hästarna?

Och om hunden blir sparkad så får den sköta sig själv tills du har mockat klart...:crazy:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 113
Senast: Acto
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 112
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Jag är inte hundägare så jag har ingen aning, men är nyfiken och vill veta vad som gäller. Ställer frågan i jagform för att det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 470
Senast: MiaMia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 298
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp