Nu rasar hästen i vikt!!!

M

moondance

Hästens urin & träck har luktat lite konstigt ett tag, så jag tog ut veterinären som tog prover (ca 1 månad sedan), allt visade sej vara okej, inga konstigheter alls, hästen verkade helt okej för övrigt. Så jag har fortsatt som vanligt. Hästen är konvalecent nu pga en benskada, liten hagvila. Men nu dom senaste 3 veckorna har hästen rasat i vikt & nu har hästen gått ner runt 25 kg & det har börjat att synas väl, så jag har lagt på lusern & dragit bort foderjästen & oljan för en vecka sedan, men ingen skillnad! :( Man känner hästens revben väl, hästens form ser lite konstig ut, den har blivit ganska så bukig & tappat massa muskler, den ser nästan lite insjunken ut i flankerna eller vad man ska säga, men med stor mage, magen ser nästan uppsvälld ut, men man ser nästan revbenen ändå. :eek: Någon som har förslag på vad det kan bero på???? Kan det har något med fodret att göra eller konvalecenten eller något annat???? :confused: Jag väntar på en hel del provsvar & att veterinären ska komma igen. Men någon som har något förslag???? :confused:


Foderstaten ser ut som följande:
11 kg hö + 1-1,5 kg halm
800 gr Lusern hack
300 gr Vetekli
300 gr Betfor
60 gr Biomineral
25 ml Chevinal
10 ml Basic e


Hövärden:
Ts 84%
Smrp 40g/kg
MJ 7,0Mj/kg
Ca 2,5g/kg
P 1,5
Mg 0,9


Tacksam för svar!!!! :bow: :smirk:
 
Sv: Nu rasar hästen i vikt!!!

Ett plötsligt ras är oftast inte fodret. Dock finns det många hästar som får problem med hullet när de ställs av.
 
Sv: Nu rasar hästen i vikt!!!

Nu kanske jag är helt ute och cyklar, jag vet ju inte hur hästen ser ut, men många hästar rasar i vikt i samband med pälsbytet. Tappar den mycket päls? Prova att ge B-vitamin, det hjälper hästar som har det jobbigt med pälsen.
 
Sv: Nu rasar hästen i vikt!!!

Okej. Så det KAN bero på att hon har blivit avställd??? Men hur fasen får man henne i fint hull & muskler ändå??? Ofta ser man ju hästar som har blivit avställd som ändå är jätte fina i hull & muskler, men hur lyckas dom????? :confused: :( Känner mej som en dålig hästägare som inte lyckas med det. :cry:
 
Sv: Nu rasar hästen i vikt!!!

Den tappar väldigt mycket päls, fäller som tusan!!! :crazy: Men borde inte chevinalen & vetekliet ge ett x-tra tillskott av b-vitamin??? Men ska jag prova att lägga till lite ren b-vitamin också, hur mycket???
 
Sv: Nu rasar hästen i vikt!!!

Ge foderjäst igen, ger ganska mycket protein och mycket b-vitamin.
 
Sv: Nu rasar hästen i vikt!!!

Äter hon allt hö, eller trampar hon ner en del i bädden? Hö i en kissig bädd luktar nämligen skunk, och kan i så fall förklara lukten. Iofs borde hon äta upp, för det var ju ingen jätte-högiva. :)
 
Sv: Nu rasar hästen i vikt!!!

Jo, det kan jag ju göra. Men jag tyckte att det kändes lite 'onödigt' & 'dyrt' att ge det, därför slutade jag. 200:- för 5 kg, som är köpt på Granngården!! Finns det inget billigare??? Men bara hon håller sej fin i hull & muskler, så är det värt det. Det är kanske lika bra att prova & ge det igen. :smirk:
 
Sv: Nu rasar hästen i vikt!!!

Nja, hon har fri tillgång till hö & halm. Men jag har räknat ut att hon ungefär äter runt 10-12 kg hö/dygn & 1-1,5 kg halm/dygn, inte så mycket kanske. När det var som kallast i vintras då åt hon över 15-16 kg, men nu äter hon sällan mer än 12 kg, så jag räknar på 11 kg. Hon har ingen bädd, men jag har halm som strö i boxen & jag går igenom allt varje dag & det är inget hö iblandat. Utan hon ha sitt hö i ena hörnan av boxen & det behåller hon fint där. :D
 
Sv: Nu rasar hästen i vikt!!!

Själv vet jag inte hur mycket b-vitamin dom innehåller, så det kanske någon annan kan svara på betydligt bättre!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 359
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Okej, jag börjar med att säga att jag har tagit på mig en häst nu som inte är i det bästa skicket. För ca 1/2 år sen var han mycket...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
17 337
Senast: lewellyn
·
J
Foder & Strö Hej! Jag skulle behöva lite foderråd. Min häst är 18 år, halvblod/travare, 178 cm i mankhöjd. Han rids 5-6 dagar i veckan ca 50-60 min...
2
Svar
20
· Visningar
12 723
Senast: Leroy Udsen
·
S
Foder & Strö Jag har en islandshäst som är överviktig. Så jättefarligt är det inte, man kan inte säga att hon är fet. Det är bara buken som är stor...
2
Svar
25
· Visningar
2 692

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp