Nu rensar vi ur sadelkammaren! (Motsatsen till Shoppingtråden)

Jag tycker det är skit svårt, rent ut sagt, att få sålt begagnade saker :down:

Har också mina saker ute löjligt billigt för att få det sålt men har fortfarande mycket saker kvar.
Jag vill främst få sålt mina täcken så jag kan köpa ett nytt till vintern. Fick otroligt nog sålt min dressyrsadel fort denna gång, max 2 veckor! Den ska jag skicka iväg imorgon. :up:

Lägger mest ut på Facebook och ibland hästnet, folk blir intresserade och ska komma och hämta sen hörs inget mer!
 
Jag säljer hur mycket som helst. Nästan alla nya hästgrejer jag köper för tillfället är finansierade helt eller delvis med försäljning av annat. Köper gärna begagnat själv också, bra för både plånbok och miljö :).

Sålt allt ifrån schabrak, täcken, kavajer, benskydd, sadlar, träns, bett mm.mm.
I dagsläget har jag en sadel och ev ett PS kandar som ska säljas. Tycker det är roligt att sälja (och fynda), det mesta går via Facebook eller hästnet. Aldrig haft några problem :)
 
Ja usch! Har sålt sålt grejer på löpande band nu känns det som. Blev till slut tvungen att börja skriva upp vilka grejer och till vem de skulle o sånt för att inte blanda ihop allt 😊 Jobbigt när man går från engelsk till western. Har fortfarande en dressyrsadel och lite småkraffs jag inte får sålt... 😞
 
Mina annonser blandar och ger - en del blir sålt inom en timme eller två, en del inom ett par dagar och annat..well, annat. Jag har väldigt blandade priser - en del slumpar jag bort och en del har jag sålt för nära nypriset (och, ironiskt nog, oftast blivit av med snabbt då det varit populära saker i gott skick eller nyskick).

Sen sist har jag skickat iväg lite småsaker, och lagt upp två sadlar på annons igen (med insikten att ja, får väl se om de blir sålda. Den ena har en prislapp som motsvarar ungefär vad jag får ut i lön efter skatt och jag lånar inte ut för prov pga färgen, den andra kan/vill jag inte skicka pga brist på lämplig låda/story och tung sadel..).

I slutet av oktober är det en stor hästloppis här i närheten igen. Men jag vill ju ha in cash och bli av med grejerna, för otålig för att vänta tills dess trots att det var den ursprungliga planen! :p
 
Jag har nästan alltid något att sälja. Jag försöker sälja av sådant som jag uppgraderat ifrån eller som av annan anledning inte kommer till användning.

Nu har jag stött på en ny situation och behövt sälja täcken och sadelgjordar för att spinkfisen gått och blivit tjockis.

Rambotäckena gick som smör, alla utom vintertäcket vilket inte är så konstigt i april.

Jag tycker att många begagnade saker läggs ut till överpris. Om det inte kommer till användning, varför vara snåljop och inte få sålt? Roligare om någon annan kan ha nytta av det.

Jag säljer alltid för 50% eller mindre av nypriset om saken inte är helt oanvänd,då kan det bli lite dyrare.

Sedan delar jag upp det på:
~ Saker som jag älskar men inte använder, ett sprengerbett till exempel, det är lite dyrare och har därför inte blivit sålt men det kan jag lika gärna spara till nästa häst.
~ Sådant som jag har tröttnat på och aldrig kommer använda igen, det säljs billigt. Täcken och sådant som bara är jobbigt att förvara slumpas också bort billigt.

EEftersom jag använder mycket svindyra märkesgrejer brukar jag skänka bort det som är Välanvänt och slitet, istället för att slänga. Det finns många som blir jätteglada för det även om det inte är värt några pengar.
Håller med om att en del lägger ut dyrt. Ibland skiljer det typ en hundring från nypris och det äter ju frakten upp direkt..
 
Jag har en splitter ny boxgardin från Christina Sports som jag har försökt sälja i över ett halvår till minst halva priset. Ingen intresserad. Jag är faktiskt inte sugen på att sänka den mer. :cautious:
 
Ni har inspirerat mig här i tråden (trots att ni inte verkar ha helt smärtfria försäljningar). Jag har börjat lägga ut lite grejer jag haft i förrådet ett tag då det inte blev sålt på en hästloppis för typ 1,5 år sedan. En del av det är helt nya grejer som bara inte kommit till användning. Får se om någon vill köpa. Har lite till i tvätten som jag tänkte försöka lägga ut. Blir det inte sålt får det väl ligga här något år till :).
 
Ni har inspirerat mig här i tråden (trots att ni inte verkar ha helt smärtfria försäljningar). Jag har börjat lägga ut lite grejer jag haft i förrådet ett tag då det inte blev sålt på en hästloppis för typ 1,5 år sedan. En del av det är helt nya grejer som bara inte kommit till användning. Får se om någon vill köpa. Har lite till i tvätten som jag tänkte försöka lägga ut. Blir det inte sålt får det väl ligga här något år till :).

Bar roligt! Tanken är väl lite att vi ska försöka inspirera varandra :)

Själv har jag en hel ikea-kasse att ta tag i igen...
 
Sålde ett par stigbyglar idag, skönt då var jag av med dem. De vart kvar när jag sålde dressyrsadeln. Har lite kvar och rensa ur i källaren sen börjar de faktiskt bli rätt tomt, då är de bara kvar de jag använder nu till nuvarande häst.
 
Lade upp en fin ridjacka på Facebook igår. Under kvällen blev den såld. Bort med den annonsen, upp med ett par nya...

Många gillar ju inte att skicka, men jag känner nästan tvärtom även om det är lite drygt att boka frakt etc. För mig känns det mycket smidigare att kunna lägga upp ett pris inkl frakt (jag skickar mycket så har skaplig koll på priset), ta betalt med Swish på direkten och så skicka iväg. Snabba affärer. Jämfört med att folk ska boka tid, inte dyka upp alternativt passas osv. Undantaget är väl saker som blir väldigt dyra att skicka, som tex ett fleecetäcke som jag tänkte sälja för typ 20-50 spänn och ett schabrak för 50 spänn - dem vete sjutton om jag kommer att få sålt men det märker jag när jag lägger upp dem.. Börjar med annat :p
 
Lade upp en fin ridjacka på Facebook igår. Under kvällen blev den såld. Bort med den annonsen, upp med ett par nya...

Många gillar ju inte att skicka, men jag känner nästan tvärtom även om det är lite drygt att boka frakt etc. För mig känns det mycket smidigare att kunna lägga upp ett pris inkl frakt (jag skickar mycket så har skaplig koll på priset), ta betalt med Swish på direkten och så skicka iväg. Snabba affärer. Jämfört med att folk ska boka tid, inte dyka upp alternativt passas osv. Undantaget är väl saker som blir väldigt dyra att skicka, som tex ett fleecetäcke som jag tänkte sälja för typ 20-50 spänn och ett schabrak för 50 spänn - dem vete sjutton om jag kommer att få sålt men det märker jag när jag lägger upp dem.. Börjar med annat :p
Ja men det är nog smart att lägga pris inkl frakt! Lättare för folk att ta ställning då när man direkt vet den totala kostnaden.
 
Ja men det är nog smart att lägga pris inkl frakt! Lättare för folk att ta ställning då när man direkt vet den totala kostnaden.

Och jag slipper alla som ändrar sig när de får veta att ett hästtäcke inte kostar 20:- att skicka. Särskilt nu när Postnord höjt priserna igen... :idea:




I helgen har jag skickat iväg en liten hög grejer :banana:. Ett par stigbyglar, halsring, ett schabrak (som jag egentligen inte tänkt skicka men köparen betalade glatt nästan lika mycket för frakten som för schabraket, så..har nog inte samma tur med det som jag lade upp för 40 spänn!), ett par olika små sadelväskor, tyglar och nån mer grej som jag inte kommer ihåg. Yay!

Har lagt upp ett gäng grejer för en tjuga per styck och skrivit hämtning i annonserna, återstår att se om nån nappar på dem.
 
Ni har inspirerat mig här i tråden (trots att ni inte verkar ha helt smärtfria försäljningar). Jag har börjat lägga ut lite grejer jag haft i förrådet ett tag då det inte blev sålt på en hästloppis för typ 1,5 år sedan. En del av det är helt nya grejer som bara inte kommit till användning. Får se om någon vill köpa. Har lite till i tvätten som jag tänkte försöka lägga ut. Blir det inte sålt får det väl ligga här något år till :).

Kul, tror säkert du kan få sålt en del! Tycker det mesta går att sälja i hästväg, men man får sätta pris efter skick och användning. Jag är alltid väldigt noga med att grejer jag skickar iväg är nyputsade, nytvättade (om inte annat har avtalats) och allmänt rena. Aldrig haft ett klagomål :).
Så det är ett bra tips! Har själv fått hem oputsat träns någon gång när jag köpt, inte alls roligt... Putsa upp / snygga till och ta bilder i bra ljus underlättar också!

Och just det, tradera funkar bra också! Brukar slänga ut småpryttlar där för låga utrop, brukar nästan alltid bli sålt o till ett pris jag är ok med :)
 
Jag älskar att sälja av grejer jag inte har användning av eller som inte passade någon av hästarna. Känns bra för alla inblandade och miljömässigt riktigt. Bett är ju verkligen toppen att köpa begagnat. Speciellt om man vill testa ett nytt och inte vet hur hästen gillar det.

Var med i en stor facebookgrupp med köp och sälj och det funkade bra. Står dessutom på en ridskola och ibland vill de köpa av en grejer. Väldigt smidigt.
 
Lade upp mina Sprenger-stigbyglar på Facebook igår, de var sålda inom en timme med flera på kö. Smoooth! (Hade egentligen inte tänkt sälja dem men med nuvarande sadel blev de liggande hemma och där har de legat i över ett år nu. Får köpa nya om det blir aktuellt framöver helt enkelt!) Nu på morgonen har jag fått sålt en uppsättning dyra benskydd i toppskick, som inte funkar att använda ihop med hästens barfotaboots och som lades upp på annons igår.

Idag ska jag lägga upp några saker till. Har en sån där prasslig "bag" med dragkedja (typ Ikea-kasse i annat format) från Ikea, där jag har det som är till salu - förutom sadlar då förstås.

Ni som annonserar på Hästnet: får ni mycket försök till bedrägerier där? Sedan det blev "nya Hästnet" får jag himla mycket meddelanden i stil med "maila min bror på random-namn-med-siffror-hotmail.com, han är intresserad". En gång (förra året, kanske i höstas..) svarade jag men bad hen att fara och flyga när det började svamlas om kurir och PayPal. Sedan dess blockerar jag dem bara. Meddelandena är likadana fast med olika avsändare och olika "bröder". Fördelen är att det går att blockera folk på sidans meddelandefunktion, men har reagerat på att det blivit så många sådana på sistone. Oftast gäller annonserna som de "svarar på" sadlar, men idag kom det även "angående" en stigbygel. :cautious:
 
Jag både köper och säljer en del saker och det brukar gå smidigt.
När jag säljer så skickar jag alltid - om det inte är någon jag känner, eller typ väns vän som vill hämta och kommer förbi jobbet och hämtar eller liknande.
Brukar skicka spårbart med PostNord och lägger ut sakerna med pris inkl spårbar frakt, sällan tjafs om pris och frakt då.

Nu har jag ingen häst sedan en tid tillbaka men har mycket utrustning kvar även om jag rensat ut en del. När jag sa upp stallplatsen hade jag en liten loppis i stallet och blev av med en del saker till de andra inackorderade, och annonserade ut en del på Facebook och Hästnet.

Planerar väl att ha häst igen "någon gång" så sparar en del saker för framtida bruk (hrmm, tittar särskilt på dig Erreplus-sadeln som hänger i föräldrarnas förråd....). Jag har haft ett litet (:angel:) shoppingintresse för hästsaker och har mycket saker som jag verkligen vill ha och försöker spara just det, inte småsaker som man kan köpa varsomhelst/närsomhelst utan de här riktigt fina sakerna som jag själv letat efter länge för att få tag på.
 
Lade upp mina Sprenger-stigbyglar på Facebook igår, de var sålda inom en timme med flera på kö. Smoooth! (Hade egentligen inte tänkt sälja dem men med nuvarande sadel blev de liggande hemma och där har de legat i över ett år nu. Får köpa nya om det blir aktuellt framöver helt enkelt!) Nu på morgonen har jag fått sålt en uppsättning dyra benskydd i toppskick, som inte funkar att använda ihop med hästens barfotaboots och som lades upp på annons igår.

Idag ska jag lägga upp några saker till. Har en sån där prasslig "bag" med dragkedja (typ Ikea-kasse i annat format) från Ikea, där jag har det som är till salu - förutom sadlar då förstås.

Ni som annonserar på Hästnet: får ni mycket försök till bedrägerier där? Sedan det blev "nya Hästnet" får jag himla mycket meddelanden i stil med "maila min bror på random-namn-med-siffror-hotmail.com, han är intresserad". En gång (förra året, kanske i höstas..) svarade jag men bad hen att fara och flyga när det började svamlas om kurir och PayPal. Sedan dess blockerar jag dem bara. Meddelandena är likadana fast med olika avsändare och olika "bröder". Fördelen är att det går att blockera folk på sidans meddelandefunktion, men har reagerat på att det blivit så många sådana på sistone. Oftast gäller annonserna som de "svarar på" sadlar, men idag kom det även "angående" en stigbygel. :cautious:

Jag fick också meddelande från nån vars bror var intresserad av min sadel. Anmälde till Hästnet så de tog bort användaren.
 
Hittade den här tråden nu först :o
Jag håller på att sälja bort alla hästsaker som jag samlat på mig under nästan 50 år...
Jag tycker att det går i perioder lättare att sälja vissa saker, just nu känns det heldött att sälja.
Körtillbehör och vagnar försvann i ett nafs! Ridprylarna är svårare, det är nog pga modet och märkeshysterin ;)
Undrar om det funkar att stå på hästloppis? Är det någon som provat?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 080
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 589
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 770
Senast: ako
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 075
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp