Nu rensar vi ur sadelkammaren! (Motsatsen till Shoppingtråden)

Undrar om det funkar att stå på hästloppis? Är det någon som provat?

Jag har stått på en årligen återkommande hästloppis här i närheten. Det är en stor loppis, vid det här laget välkänd, med många säljare och många besökare.
Blandat resultat för män del. Nån gång var det tydligt många som mest var ute efter billigast möjliga. Men innan dess har jag fått sålt en helt ny, handsydd tömkörningsdäckel och därefter har jag fått sålt en sadel, och ja - en hel drös mindre saker etc förstås.
Oftast är det rätt bra att stå där. Jag har sett allt från begagnade grimskaft till Amerigo-sadlar där. En del företag brukar stå också. Har jag grejer kvar i slutet av oktober, när nästa tillfälle är, ska jag nog boka en plats och slumpa bort prylarna (inte mina sadlar, då..) med målet att åka hem tomhänt! :p

En gång stod jag på en loppis som inte var liks uppstyrd, hölls av och på ett naturbruksgymnasium. Skapligt med besökare och det var trevligt ordnat, men jag sålde nog inte en enda grej trots väldigt låga priser. Eller jo, ett täcke fick jag sålt! Efter det håller jag mig till den större, det känns som att det är mer värt där att betala/åka/stå hela dagen (plats och bensin kostar ju också..).
 
Jag borde sälla mig till denna tråden men har svårt att sälja alla hela rena saker som passar/ev passar nästa häst..
Har på tok för mycket schabrak, försöker att bara ha 2 per sadel framme åt gånger men då jag rider typ en gång i månaden max så blir det 6 schabrak per sadel och år även om jag inte tvättar efter varje gång..
Har nog en 15st i schabrak kistan..

Har också 5st träns som var till mina bortgångna hästar och även om 3st passar nuvarande häst såhär hon redan 3st varav 2st används frekvent då de betten är bäst.

Har mängder av täcken som är 20cm för långa för nuvarande, har sålt ett par till en bekant men det skär i hjärtat att se en annan använda min fux's täcken som hållt 10år utan en skråma....

Hur mycket tycker ni är ok att ha kvar av enbart sentimentala skäl?
Har en låda med loppis saker men det är mest billigt skräp som ingen vill ha oavsett hur billigt jag lägger ut det.
 
Hur mycket tycker ni är ok att ha kvar av enbart sentimentala skäl?

Det är upp till var och en, tänker jag. Jag lägger verkligen ingen värdering i hur andra gör.

För egen del så har jag egentligen varken ekonomi eller utrymme för att ha saker liggandes. Därför försöker jag att vara lite hård mot mig själv. På senare tid har jag dessutom börjat få ångest över att ha mycket prylar hemma och i förrådet (bor litet).
Jag har några sadlar (som jag gjorde under min utbildning) och ett träns (måste numera beställas från USA vilket blir duktigt dyrt, och tillverkaren har dessutom tydligen strulat till det lite med fel färger osv tidigare..) som gjordes/köptes till min förra häst. De är väldigt starkt förknippade med honom, känslomässigt, och sadlarna passar absolut inte min nuvarande häst i vilket fall. Tränset har haft provat på henne men det blev för jobbigt och det lämpar sig dessutom bäst för användning med bett (hästen rids bettlöst av olika skäl), så hon har fått egna istället. Varken sadlarna eller tränset tar skada av att ligga hemma, och affektionsvärdet är högt samtidigt som jag tror att det är svårt att få ut vad sadlarna är värda vid försäljning. En grimma som jag sydde upp till honom har jag också kvar. I övrigt har jag sålt av det mesta, har nåt täcke kvar som används till nuvarande istället och en uppsättning benskydd som sparades till nuvarande eftersom de råkade passa bra (skydden har dock inte använts på tre år så nu ligger de uppe till försäljning).
 
Jag borde sälla mig till denna tråden men har svårt att sälja alla hela rena saker som passar/ev passar nästa häst..
Har på tok för mycket schabrak, försöker att bara ha 2 per sadel framme åt gånger men då jag rider typ en gång i månaden max så blir det 6 schabrak per sadel och år även om jag inte tvättar efter varje gång..
Har nog en 15st i schabrak kistan..

Har också 5st träns som var till mina bortgångna hästar och även om 3st passar nuvarande häst såhär hon redan 3st varav 2st används frekvent då de betten är bäst.

Har mängder av täcken som är 20cm för långa för nuvarande, har sålt ett par till en bekant men det skär i hjärtat att se en annan använda min fux's täcken som hållt 10år utan en skråma....

Hur mycket tycker ni är ok att ha kvar av enbart sentimentala skäl?
Har en låda med loppis saker men det är mest billigt skräp som ingen vill ha oavsett hur billigt jag lägger ut det.
Du får behålla allt! Jag skulle nog kunna sälja allt utan problem, men känner jag mig själv så kommer jag "råka" köpa ny häst. Jag har genom åren uppgraderat min utrustning, så jag har bara "dyra/bra" grejer. Så jag behåller alla täcken och köper förhoppningsvis en till häst i samma storlek. Träns tycker jag saknar andrahandsvärde, och mina var rejält dyra när dom köptes.

Så jag har lite utvalda smågrejer till salu. La upp lite tävlingskläder, riktigt billigt, men inte ett napp. Har det blivit svårare att sälja begagnat? Jag kanske får vända mig till Tradera ändå.
 
Hur mycket tycker ni är ok att ha kvar av enbart sentimentala skäl?


Jag har kvar ett broderat schabrak som jag köpte för egna pengar till hästen med stort H.
Jag hoppas att våra vägar möts igen någon gång i framtiden även om chansen är minimal.
Hon hade inget super vanligt namn så det skulle bli svår sålt, legat hemma nu i över 10 år och blir fortfarande ledsen när jag ser det. Kommer ta väldigt lång tid innan jag kan göra mig av med det. :)
Man får behålla hur mycket man vill, jag hoppas att nästa häst kan ha samma storlek som min nuvarande.
 
Jag håller på att avveckla mitt hästeri. Säljer successivt av utrustning som inte använts på ett bra tag och slänger gamla trasiga täcken och annat. Ska dessutom sälja ena hästen till fodervärden, om de vill köpa henne. Det hoppas jag.
Säljer utrustning via facebook. Småsaker som kan skickas, som träns och sporrar går rätt lätt att bli av med för en mindre peng. Sålde grejer för nästan 1500 förra helgen. Kändes bra att bli av med.
Större saker som sadel och rockard går svårare. Jag ligger nog lite för högt i pris, men samtidigt vill jag ju inte skänka bort grejerna..
 
Hur mycket tycker ni är ok att ha kvar av enbart sentimentala skäl?

Jag har en (ganska stor)låda med nostalgi.
Jag har plats för den och störs inte av att det ligger där. Så den stannar. Det är lite viktigt för mej.
Liksom jag har en låda med ickehästprylar av samma skäl.

Jag har lätt att sälja saker jag köpt själv i vuxen ålder men som inte passar längre.

Än saker jag haft sen liten och bringar oerhört många minnen.
Skräp för andra, säkerligen. Men det ligger mej varmt kring hjärtat.
Mycket är dock lädergrejor som liksom aldrig blir gamla.
Endel använder jag, medan mycket är fel storlek.

Jag skulle kunna ha tio hästar, minst. Utan att köpa en pryl 😎
 
En som bor i närheten kom förbi för att köpa ett nytt och fint schabrak som jag lade upp häromdagen, och när hen fick veta att jag hade ett till för en billig peng köpte hen det också. Så nu äger jag inte ett enda schabrak. Det känns bra - sånt tar mycket plats i säljkassen :rofl:
 
Jag borde sälla mig till denna tråden men har svårt att sälja alla hela rena saker som passar/ev passar nästa häst..
Har på tok för mycket schabrak, försöker att bara ha 2 per sadel framme åt gånger men då jag rider typ en gång i månaden max så blir det 6 schabrak per sadel och år även om jag inte tvättar efter varje gång..
Har nog en 15st i schabrak kistan..

Har också 5st träns som var till mina bortgångna hästar och även om 3st passar nuvarande häst såhär hon redan 3st varav 2st används frekvent då de betten är bäst.

Har mängder av täcken som är 20cm för långa för nuvarande, har sålt ett par till en bekant men det skär i hjärtat att se en annan använda min fux's täcken som hållt 10år utan en skråma....

Hur mycket tycker ni är ok att ha kvar av enbart sentimentala skäl?
Har en låda med loppis saker men det är mest billigt skräp som ingen vill ha oavsett hur billigt jag lägger ut det.
Själv tycker jag det är helt onödigt att spara saker som man inte använder alls. Sorterar bort allt så ofta jag kan. Men jag fäster inte heller känslor för en häst vid sakerna den haft. Gör man det så blir det en annan femma såklart.
Man kan ju inte säga åt andra vad de ska göra. Jag tror dock många inte hade saknat grejer de sparar på.
 
Har ju delvis gått över från engelsk ridning till western, så har blivit en hel del att sälja(för att kunna köpa w-utrustning begagnad istället).
Men många är fruktansvärt krångliga!
Blev förvånad när jag igår fick några ridbyxor sålda smidigt ”säg vad priset blir med frakt så swishar jag”. Mycket riktigt swishen kom direkt :) packade, skrev ut lapp och hängde på brevlådan så brevbäraren tog med sig det. Vid en så smidig affär blir man sugen på att sälja mer:up:
 
Här har säljandet kommit av sig lite. Föga förvånande dock, för nu har jag mest kvar de där "en femtiolapp per styck-sakerna". Grimma, sadelgjord, fluff till sadel, helt vanliga senskydd, benlindor osv. Allt oanvänt eller bra skick, men inte så lättsålt och inte så väldigt dyrt att köpa nytt. Plus lite reflexer, snösulor etc som jag inte orkat lägga upp med tanke på årstiden. Det av värde (förutom min westernsadel, då) som finns kvar i säljhögen är en fårskinnspadd.

Har ett par sadelgjordar som jag är lite i valet och kvalet kring fortfarande. (Åtminstone den ena är rätt dyr i inköp och kostar oftast så pass mycket begagnat att jag hellre köper en ny i butik. Jag hade turen att hitta min begagnat - knappt använd och på lämpligt avstånd för att hämta - för ett väldigt bra pris då jag lade upp en sökesannons för typ femtonde gången... Min häst är grymt "kräsen" när det gäller sadelgjordar, har en likadan fast kortare till dressyrsadeln, så den skulle egentligen vara värd att spara. Å andra sidan sidan har jag ingen sadel med korta stroppar längre, och den har fått hänga ett tag nu. Ska fundera lite till.)

För justja, jag har faktiskt fått sålt min fina sadel (som tyvärr mer eller mindre blev hängande efter köpet, pga omständigheter som uppkom..) ! :banana:
 
Här har säljandet kommit av sig lite.


Aaaaand, I'm back! :banana:

Tvättade av en gammal (men bra skick, fullt funktionsduglig ett bra tag till!) sadelgjord på Facebook och den hittade en köpare direkt. Lade upp ett gäng grejer i en lokal hästgrupp på Facebook igår kväll och skrev att paketpris kan ordnas vid snabb affär - har nu en kasse grejer som förhoppningsvis hämtas nån gång idag. Hoppas hoppas!
 
Japp, en kasse med grejer + en sadelgjord + en liten "midjeväska" (för mobil etc, gjord för träning) sålt idag. Gött att kunna ta bort annonserna för de där svårsålda/billig sak-dyr frakt grejerna, och att slippa skicka dem och hålla på! :)

Lade efter en del ågren upp de där sadelgjordarna på annons också, får köpa en ny om det blir aktuellt med den typen av sadel igen (lär ju ändå köpa nya stigbyglar isf, eftersom jag sålde dem :p ). Utöver dem så är det mest lite småsaker kvar nu (och en sadel, då). Undrar hur nära hösten det behöver vara för att jag ska kunna sälja de där reflexerna + snösulorna (som jag inte ens orkat annonsera ut ännu) ....

//Liten, som (uppenbarligen) inte firar midsommar i år.
 
Gett bort två par osäljbara kingsland-ridbyxor i bra skick. Har haft dom ute i två år till typ 10% av inköpspris. Omöjligt.

Sen sålt ett Rambo svettäcke, betydligt enklare, tog någon timme.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 930
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 587
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 749
Senast: ako
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 066
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp