Nu ska det märkas att Ronja är Karolins häst

Sv: Nu ska det märkas att Ronja är Karolins häst

Är det lag på chipmärkning nu?
 
Sv: Nu ska det märkas att Ronja är Karolins häst

Det stämmer nog inte. Alla hästar oavsett ras måste ha pass innan årsskiftet, men chipmärkning är väl bara ett önskemål från en del avelsföreningar? Någon som vet säkert?
 
Sv: Nu ska det märkas att Ronja är Karolins häst

Jag har hört att ponnyer måste, men inte hästar.
 
Sv: Nu ska det märkas att Ronja är Karolins häst

vart hittar man den lagen om chipmärkning? nån som vet? vore intressant att se vad det står!
 
Sv: Nu ska det märkas att Ronja är Karolins häst

Vad jag hört var att ponnyer som SKA slutmätas måste vara chipmärkta, men övriga behöver inte det??????????? :confused:
 
Sv: Nu ska det märkas att Ronja är Karolins häst

:banana: Hej. gå in på risport,där får du svar på detta. Är inte hästen chipmärkt from nästa år, får du inte tävla....MVH Therese
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nu ska det märkas att Ronja är Karolins häst

Det är ingen lag på chipmärkning,(men kan bli på vissa raser typ fjording) däremot ska ju alla hästar ha pass år 2006.....hur nu det ska gå till??? Idkontrollanten som jag hade hem i sommras som chipmärkte min shettis sa att dom rekommendera att göra det på hästraser där hästarna ser väldigt lika ut typ fjording.....och shettis, som ju oftast är utan tecken. Så jag gorde det. Why not? Mina shettisar är bägge två svarta utan tecken.
 
Sv: Nu ska det märkas att Ronja är Karolins häst

För att få tävla i år...Lokal och uppåt så måste din ponny vara shipmärkt i år (om ponnyn slutmäts detta året.)...annars gäller det from 2006.
 
Sv: Nu ska det märkas att Ronja är Karolins häst

kirre78 skrev:
Det är ingen lag på chipmärkning,(men kan bli på vissa raser typ fjording) däremot ska ju alla hästar ha pass år 2006.....hur nu det ska gå till??? Idkontrollanten som jag hade hem i sommras som chipmärkte min shettis sa att dom rekommendera att göra det på hästraser där hästarna ser väldigt lika ut typ fjording.....och shettis, som ju oftast är utan tecken. Så jag gorde det. Why not? Mina shettisar är bägge två svarta utan tecken.
Detta är ganska nytt, var tvungen att skipmärka mina hästar för att få vara med att tävla, Gå in på ridsport och läs mer eller ring SH eller ASRP

Detta står på ASRP: sida...
Nytt mätreglemente fr.o.m 2005

Reglemente för mätning av ponnyer för Svenska Ridsportförbundet, Svenska Ponnyavelsförbundet och Svenska Ponnytravförbundet.
OBSERVERA ATT:

Från och med 2005 ska alla ponnyer som slutmäts vara chipmärkta och från och med 2006 ska alla ponnyer som tävlar vara chipmärkta.

Ponny som tävlar i Sverige med svensk ryttare ska ha svenskt mätintyg.
 
Sv: Nu ska det märkas att Ronja är Karolins häst

Vissa av oss talar om HÄST inte ponny!!

Från SvRF:
Från och med i år ska alla ponnyer som slutmäts vara chipmärkta. Från och med 2006 skall samtliga hästar och ponnyer ha pass.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nu ska det märkas att Ronja är Karolins häst

*Christine* skrev:
vart hittar man den lagen om chipmärkning? nån som vet? vore intressant att se vad det står!

Det stämmer att ponnier som tävlar måste vara märkta redan i år och att vissa raser kräver märkning.

Vad det gäller lagar så är det Jordbruksverket som bestämmer sådant i Sverige, fast Sverige måste i sin tur följa EUs lagar. På Jordbruksverkets sida
http://www.jordbruksverket.se/start...er/hastpass.4.7502f61001ea08a0c7fff49634.html går följande att läsa om märkning:
"Märkning av hästar
För att ytterligare säkerställa hästens identitet rekommenderar Jordbruksverket märkning. Chipmärkning i samband med id-kontroll är aktuellt främst på de hästar där färger och tecken kan vara svårare att särskilja, t.ex. fjordhästar. Svenska Hästavelsförbundet rekommenderar sina medlemsföreningar att chipmärka sina hästar. På hästar inom travsport är dock den gängse metoden frysmärkning." Det är alltså bara önskemål på de flesta raser ännu så länge.

Eftersom jag är ID-kontrollant/chipmärkare vill jag "pusha" lite för att ni som hästägare ska komma igång med passen. Om alla väntar till i höst har vi (ID-kontrollanter/chipmärkare) inte en chans att hinna med alla hästar/ponnier. Jag lägger in vad som står på Jordbruksverkets sida:
"Omfattande arbete
Av Sveriges drygt 200 000 hästar är i dag långt ifrån alla registrerade. De hästar som fått pass är i första hand föl som fötts. Arbetet med att utfärda hästpassen kommer att bli mycket omfattande för de olika föreningarna. Räkna med att det kommer att ta viss tid att få ett hästpass utfärdat."

Det tar c:a en timme att rita ett konturdiagram och chipmärka en häst/ponny ... men då gäller det att hästen är ren/torr, lätthanterlig och att alla uppgifter som finns om den är samlade. Ta er den tiden nu, istället för till hösten. ;)
 
Sv: Nu ska det märkas att Ronja är Karolins häst

Förutom det som redan skrivits är det så att Jordbruksverket kommit med ett förslag om obligatorisk märkning, men såvitt jag vet har det inte gått igenom än. Det är dessutom fel att just chip skulle bli obligatoriskt, frysmärkning är också ett alternativ. Märkningen skulle i så fall gälla föl som föds 2006 och alla hästar fom 2012. (Undantag kan ges för häst som är DNA eller blodtypad)

Kort info:
http://www.sjv.se/startsida/nyhetsarkiv/nyheter/5.7502f61001ea08a0c7fff109950.html

Hela rapporten (pdf på 45 sid)
http://www.sjv.se/download/18.7502f61001ea08a0c7fff109975/Rapport_h%E4stutredn_ID.pdf

(Däremot verkar det som om ridsportförbundet inte anser att det är en OK metod för identifiering utan kommer att kräva chippning av fd travare som ska mätas in/tävlas som ponny)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 258
Senast: TinyWiny
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 085
Senast: Trissa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
845
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oj va många dagar sen jag skrev sist. Finner ingen riktig ro att skriva på telefonen eller plattan som när jag sitter vid en dator...
Svar
0
· Visningar
282

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp