Nu ska dressyrfånen starta western igen...

Camilla_H

Trådstartare
.. och behöver svar på lite frågor!

Det är mer än ett år sedan jag gjorde min första start i en westerntävling och om några veckor är det alltså dags för min och hästens andra westerntävling i karriären! Rider i vanliga fall klassiskt men med mycket NH-inspiration och det gick jättebra på tävlingen förra året.

Nu har jag några frågor inför den här gången (det är en D-tävling):

1. Får jag tävla på rakt tränsbett?
2. Hur ser reiningmönstret nr 14 ut? Jag har beställt regelboken från WRAS i april men ännu inte fått den (måste ta reda på vad som hänt!)
3. Förra året fick jag lite tips ang pleasureklassen - något om att jag inte ska vända över planen eller så om jag kommer i kapp utan rida förbi? Var det så? Var det något speciellt när det gällde att byta varv? Vanlig volt tillbaka eller?
4. Jag ska tävla WH, WR, RE och Pleasure - några tips?
 
Vet faktiskt inte om man får använda rakt bett på tävling,men skulle tippa på att man inte får det.Har du något annat?

Kommer heller inte ihåg hur reining mönstret nr 14 såg ut :D någon annan kanske vet....

När du rider pleasure får du inte rida över banan eller göra en volt eller något,bara rida runt.Domaren säger till när det är dags att byta varv,antagligen volt tillbaka då ja.Rider du då ikapp någon så rider du förbi.Kan tänka på att hålla lite avstånd då,och heller inte ligga i baken och trycka på någon heller.

I horsemanshipen kan det vara lite klurigt.innan tävlingen kan du träna på att du ska ha skritt/trav/galopp/stopp/flyttning etc. precis när du ber om det.Om du har svårt att få rätt galopp på rakt spår kan du flytta baken ngt åt den galopp du vill ha,dvs höger galopp-flytta baken till höger(vä skänkel).
Vad som ska hända i mönstret ska ske när hästens framben passerar konerna.Är hästen seg så kan du,t.ex. om du ska fatta galopp,fatta lite tidigare så det kan bli lite mer precis.Håll dig på avstånd från konerna också så du inte har omkull någon.Sen på rail worken gäller samma som i pleasure typ.

w riding kan du träna på att få hästen att inte slå i bommarna t.ex.Göra SNYGGA serpentiner runt koner(om det finns med i mönstret),dvs håll ut bågarna och rid över i nästa båga mittemellan konerna.Träna på att få galopp precis när du ber om det.
Brukar väl sluta med stopp-ryggning på mitten i slutet??Vänta med att rygga tills hästen lugnat sig,så den inte börjar rygga av sig själv.Träna det hemma!

Reiningen.Om du börjar på mitten och ska göra en galopp åt t.ex. höger så kan du förbereda hästen för det med att lätt gunga på benen,flytta baken ngt till höger-och fatta.
Har hästen svårt för byten/ni inte kommit så långt,gör ett enkelt byte,dvs sakta av till trav och byt galopp.

Står det jämnt mellan 2 tävlande om vilken som får 1a pris vinner den som putsat sig och sin häst finast och som är finast klädd osv.

Fler tips kommer jag inte på.Men lycka till på tävlingen!Skulle det inte gå bra så strunta i det,det är ju kul att vara med iaf :) se det som en träning!
SKULLE hästen balla ur,så ställ er i mitten på banan bara och lugna ner dig och hästen.Skola hästen!

Lycka till igen ;)
/Susanne
 
Tack för ditt svar "gubben"!

Bra att få lite råd av de mer erfarna. Jag hoppas få rida på rakt tränsbett men annars får jag väl ta det tredelade då.

Är det någon som vet hur jag får tag i någon ansvarig för WRAS butik? Jag kollade hemsidan men hittade bara mailadresser till styrelsen och jag vet inte om de vill bli störda av min fråga. Jag har ju inte fått min regelbok än och det är klart att jag kan beställa en gång till men antingen kommer det två då eller så kommer ingen iaf... Var kan man annars hitta de olika mönstren?

Min häst är lydig och fin att tävla med (tävlar både dressyr och distansritt annars) så några problem med urballningar och att fatta galopp vid rätt tillfälle är inget jag bekymrar mig över. Mera då "etikettbrott" pga jag inte är så insatt i att tävla western.
 
Är du medlem i Wras?I så fall så kan du logga in på hemsidan och skriva på medlemsforumet, där brukar de vara snabba att svara!
Annars tycker jag att du visst kan "störa" dem i styrelsen med din fråga! :devil:
 
Angående rakt bett, i regelboken säger man att mundelen måste vara minst 8 mm längst ut och avsmalande mot mitten.

De raka bett jag sett är lika tjock över hela. Så det skulle i sådana fall tala emot ditt raka bett. :smirk:

Och sen står det "mundelen får vara av två eller tre delar"!
Vilket i praktiken skulle ge dig rätt att tävla på ett odelat :smirk:

Så enligt min mening kan du rida på ritt raka om det är avsmalande mot mitten annars inte :idea:
Givetvis tror jag att WRAS inte tänkt att det skall vara ok men det säger inte regelboken :cool:
Detta innebär att du måste hänvisa till regelboken om du behöver visa bett och dom ifrågasätter det bett du ridit på!!!!!
Att du gör det innebär inte att du får rätt, så du kan äventyra dina ev placeringar :confused:

Vad gäller mönster 14, så ser det ut såhär:
1. Börja mitt på banan, fatta höger galopp och rid en stor snabb volt åt höger.
2. Rid en liten långsam volt åt höger. Byt galopp på mitten av banan.
3. Rid en stor snabb volt åt vänster.
4. Rid en liten långsam volt åt vänster. Byt galopp på mitten av banan.
5. Rid mot banans kortsida och gör en rollback åt vänster, minst sex meter från vägg/staket, utan att stanna till.
6. Gör en run down längs långsidan följt av en rollback åt höger, minst sex meter från vägg/staket, utan att stanna till.
7. Gör en run down längs långsidan förbi mitten, gör en stop och rygga till mitten. Stanna till och skritta därefter till domaren för kontroll.
Det är tillåtet att ta av huvudlaget vid domarkontroll. :D

Mitten är i detta fallet mitt på långsidan, alltså när du börjar går du längs motsatt långsida mot där domaren sitter. Mitt framför domaren viker du in och och på medellinjen stannar du och hälsar på domaren, som då ger dig tillåtelse att starta.
Så "the show is on" :p

Varsågod och hoppas att det hjälper.
Monke :)
 
Tack för mönstret Monke! Det verkar svårt för att vara beginners... Jag kommer nog inte att få till en korrekt rollback men vad tusan! Vi gör vårt bästa!

Men efter den sista volten till vänster och galoppombytet ska jag till höger kortsida då? Eller ska han gå i förvänd?

Apropå bettet så tror jag helt enkelt att jag frågar domaren innan tävlingen. Rent tekniskt så avsmalnar det faktiskt eftersom det är lite bredare just vid ringarna.... ;-)
 
Har du broblem med rollbacken kan du ju träna det innan tävlingen.Rygga hästen några steg och,om du ska svänga till höger,precis när hästen ska lyfta höger framben lägger du på ytterskänkel,"sätter dig" på höger bak och vänder om.
Träna på :)

När och var är tävlingen?
 
Efter vä volterna galopperar du tillbaka åt höger och istället för att sluta volten rider ner längs långsidan= vänster långsida måste det väl bli. :crazy:
Hur som haver, den långsida som domaren inte sitter på.
Var noga med att hålla dig ifrån väggen, minst 6 meter, vilket innebär att du måste vika av från voltspåret. :idea:

Men vad är det du tycker verkar svårt :confused:
De moment som är med äe dom som tillhör Reiningen och dom bör man ju kunna :angel:
Sen kan jag säga att det är säkert många andra som inte heller får till korrekta Roll backs ;)

Hej på och kämpa på

Monke :)
 
Jo, självklart ska jag träna.. :-) Igår tränade jag på stops och det gick faktiskt riktigt bra - min häst kan ju stanna för bara sätet! :-)

Tävlingen anordnas av WRZ i Bräcke.
 
Jag har fortfarande inte hört något från WRAS ang regelboken så jag har inte sett mönstren jag ska rida ännu. Först och främst RE-mönster nr 14:

När jag har bytt tillbaka till höger galopp och ska till med rollbacken - rider jag en stor högervolt och när jag kommer på domarens motsatta långsida gör jag en rollback (mot staketet= vänster) istället för att avsluta volten och galopperar tillbaka runt hela banan tills att jag åter igen är på domarens motsatta långsida och gör där en rollback till höger och återigen galopperar runt hela banan för att göra stoppen och ryggningen? Har jag fattat rätt då? Gud, jag måste få tag i regelboken!

Sen insåg jag att jag ju också ska starta WR mönster nr 11. Tror att det är samma som jag red förra året men jag kommer ju inte ihåg det. Påminde lite om ett LC-program i dressyr om jag minns rätt??

Svårt och svårt - klart svårare mönster än mönster nr 15 som jag red förra året. Där var det "bara" dubbla volter i vardera varvet, två galoppombyten och en rundown. Inga rollbacks alltså men vad tusan min häst vänder för tygel och yttterskänkel på en femöring så bara jag börjar träna detta så känns det säkert okej.

Tack för att ni ger så bra svar och är så tålmodiga! Men westernfolk verkar vara det?
 
Om man inte är helt van att tävla reining så kan det ju vara skönt att lära in det innan.. Även om det inte är bra att sitta o träna mönster hemma på hästarna, en del blir lätt showsmarta då och förutser vilken manöver som kommer näst. Det vill man inte ha. Då blir det minuspoäng.

Camilla_H:
Det bästa är att öva in de olika delarna i mönstrena utan ordning och på olika ställen. Tex inte alltid göra galoppombyten i mitten o rollback utefter långsidorna osv.. Men det är givetvis upp till var och en hur man vill träna och vad som är bäst för sin häst.
Jag kan tex inte göra rollback åt samma håll flera gånger i rad då hinner jag knappt stanna förrän pållen vänt..

Tänk på att hellre ta det lugnt o göra ett korrekt mönster än att speeda upp o göra ett slarvigt...

Lycka till!
 
Jo det är ju klart.Men jag tänkte mest på att hon undrade om man skulle rakt ner på kortsidan efter bytet eller sluta volten o ner på andra kortsidan...så jag tänkte att det finns väl att kolla på på tävlingsplatsen.Men självklart kan det ju lätta att kunna mönstret innan helt..... :smirk:

Jo det är ju inte bra att träna hela mönstret hemma.Då vet ju hästen vad som ska ske och gör det själv utan att man ens bett om det,så får man en häst som gör saker utan att man sagt till.
 
Fast ibland finns inte mönstret utsatt utan bara numret. Men det kanske inte är så på D-tävlingar utan mer på QH-showerna?!
 
Hmmmm...på dom d-tävlingar jag varit på 2002 och 2003 har mönstret varit uppe iaf,men det betyder ju inte att det finns på den tävlingen Camilla_H ska på iof :)
 
Vet ni vad? Jag har precis fått svar från WRAS - de skickar regelboken bums! Så nu kan jag titta själv... :-)

Det där med att rida igenom program - det gör jag inte när jag tävlar dressyr heller. En gång några dagar innan brukar jag rida igenom hela för att känna att jag kan sätt ihop bitarna men annars tränar jag varje ingående övning för sig.

Det är faktiskt en fin finess med western som inte dressyr har och det är att man till vissa klasser får mönstret när man kommer dit. För det värsta jag vet är all den programridningshysteri som en del sätter som lika med träning inför tävling..:-/
 
Vad bra att WRAS svarat dig, var du tvugnen att skriva en gång till till dem?
Ett tips till inför reiningen: se till att volterna(både stora och små) knyts ihop på mitten på samma ställe- ger bra poäng! :)
 
Tack för tipset - det var bra! Mer om reiningen:

* De små långsamma volterna - ungefär hur stora ska de vara? 10-15 meter? Ger det bättre poäng ju mindre man kan hålla dem? (I dressyr är det bättre att göra för små volter än för stora)
* När jag börjar på nr 14 - ska jag ta galopp direkt eller skritta fram till där volterna knyts ihop, stanna till och sen fatta galopp? Det är svårt att se på mönstret! (Ja, jag har fått regelboken! Jag mailade kassören i WRAS och hon skickade ett ex bums).
* Hur snabb ska galoppen vara när jag gör rundowns? Lika snabb som de stora volterna eller något mellanting?

Jag har nu tränat att skritta, göra en snabb bakdelsvändning och få galopp direkt ur och det går riktigt bra! Jag blir lika förvånad varje gång.. :-)

Regelboken var kul att läsa för en som är van SvRF:s TR. För det första tyckte jag att det var bra att man trycker på hur hästen ser ut att må i tävlingssituationen - svansföringsreglementet var kul! För det andra var det roligt att se exakt vad som bedöms och hur mycket minuspoäng vissa saker ger. Bedömningen påminner mig om skogskörning (har domarcert för det). Sen var jag tvungen att gå in på WRZ:s hemsida och kolla resultatet från förra årets tävling nu när jag vet vad prestationerna innebär. Det visade sig att jag låg nära medel i RE och WR och i WH hade jag 16+ vilket innebär bedömningen "Bra" enligt regelboken och det gjorde mig så här i efterhand väldigt stolt! ;-)

Eftersom jag bara fuskat och nosat på western hittills så var det en hel del aha-upplevelser när jag läste igenom regelboken. Nu fattas det bara att jag börjar träna på allvar också. Men det blir liksom inte när man är ensam om att tävla western inom 5 mils radie... Så är det att bo i Norrland! :-)
 
Det är sjölvklart snyggast om det är ordentlig skillnad på de stora och små volterna. Gör dem så små som du VET att du klarar utan at riskera något. Det är SKILLNADEN mellan volterna (storlek och TEMPO) som ger poäng. Har du svårt för de små volterna så ta ut de stora lite extra så har du mer spelrum.

När du startar ett reiningmönster får du antingen fatta galopp från skritt eller stillastående. Det ger ingen skillnad i bedömningen. Gör vad som känns tryggast för dig och din häst.

I en rundown ska galoppen anpassas efter hästens förmåga att stoppa. Gasa inte på om inte hästen klarar stoppen bra. tempot i rundownen bedöms inte om det sker på bekostnad av en bra stopp. Ta det tempo där hästen stoppar absolut bäst, oavsett vilket tempo det är.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 799
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 232
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·
Dressyr hej! Är en tjej på 14 år som tävlar på lätt c-lätt b nivå i dressyr på min d-ponny. Tränar även vissa delar ur lätt A1, så har vi tur...
Svar
5
· Visningar
2 070
Senast: Emma2000
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp