Nu ska hästar ”folkbokföras”

Hoppas det men hästar är ju dyrare djur så att kartlägga dem känns inte helt bra tycker jag. På ett sätt kanske det är bra för kontroller För djuren men på ett annat sätt känns det tråkigt att den där grejen att en flicka(Oftast) kan få en Korsningsponny eller travare och ha den billigt i ett hrannstall kanske försvinner. I framtiden kanske det blir som i Tyskland, en dyr sport med dyra djur som kostar mycket pengar att hålla.
Varför skulle man inte kunna ha hästen billigt bara för att det finns ett register?:confused:

Det handlar ju om ett register för att lättare kunna hålla koll vid bl a smittspårning. Samma som med t ex får alltså, och det kostar inget....
 
Varför skulle man inte kunna ha hästen billigt bara för att det finns ett register?:confused:

Det handlar ju om ett register för att lättare kunna hålla koll vid bl a smittspårning. Samma som med t ex får alltså, och det kostar inget....
Ja om det bara gäller för smittspårning etc är det ju bra. Jag är kanske lite misstänksam men jag tror ändå att när alla hästar är kartlagda kommer det komma avgifter i någon form. Förhoppningsvis bara någon administrativ avgift men det kan ju också tänkas bli någon hästskatt av något slag. Hoppas verkligen jag har fel!
 
Ja om det bara gäller för smittspårning etc är det ju bra. Jag är kanske lite misstänksam men jag tror ändå att när alla hästar är kartlagda kommer det komma avgifter i någon form. Förhoppningsvis bara någon administrativ avgift men det kan ju också tänkas bli någon hästskatt av något slag. Hoppas verkligen jag har fel!
Jag tror du kan vara lugn, har väldigt svårt att tro att det är något annat än det de säger att det är.
 
Ja om det bara gäller för smittspårning etc är det ju bra. Jag är kanske lite misstänksam men jag tror ändå att när alla hästar är kartlagda kommer det komma avgifter i någon form. Förhoppningsvis bara någon administrativ avgift men det kan ju också tänkas bli någon hästskatt av något slag. Hoppas verkligen jag har fel!
Det är ju inget som är unikt för Sverige utan det här kommer att gälla hela EU. Precis som det gör när det gäller andra djur i livsmedelskedjan redan.
Alltså ingen baktanke med det från svensk sida. Hur det sedan kan komma att användas i framtiden av t ex djurskyddet, skattemyndighet m m är en helt annan sak.
 
Att det redan förs inom travsporten måste väl ändå vara en sanning med modifikation? Det är väl, så vitt jag vet, bara krav att travtränaren registrerar de hästar som hen har på träningslistan, eller har det ändrats? Jag tror säkert att jag vet minst 30 hästar som det inte är samma ägare på ST som har pass och faktiskt har hästen, ibland har hästen varit i flera stall sedan den personen hade hästen. Vem ska registrera och vara ansvarig? Stallägaren, hästägaren, den som har passet etc? Kan se mest problem med det, i vårt stall är vi t.ex tre som hyr och fem olika ägare, en stallägare som bor i USA och som knappast kommer lyfta ett finger för att registrera hästar i hans stall...
 
Att det redan förs inom travsporten måste väl ändå vara en sanning med modifikation? Det är väl, så vitt jag vet, bara krav att travtränaren registrerar de hästar som hen har på träningslistan, eller har det ändrats? Jag tror säkert att jag vet minst 30 hästar som det inte är samma ägare på ST som har pass och faktiskt har hästen, ibland har hästen varit i flera stall sedan den personen hade hästen. Vem ska registrera och vara ansvarig? Stallägaren, hästägaren, den som har passet etc? Kan se mest problem med det, i vårt stall är vi t.ex tre som hyr och fem olika ägare, en stallägare som bor i USA och som knappast kommer lyfta ett finger för att registrera hästar i hans stall...
Det kommer att vara stallägarens ansvar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Polisrytteriet i Stockholm har ett fall av abortviruset EHV-1 sedan en vecka tillbaka. Anläggningen är isolerad och inga andra hästar...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under fredagen meddelade länsveterinären Shivar Magdal att ytterligare två hästar visar symptom på EHV-1 på den drabbade anläggningen...
Svar
0
· Visningar
297
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Förra veckan fick flera hästar hos Göteborgs fältrittklubb feber och anläggningen stängdes för hästar att lämna eller komma till...
Svar
0
· Visningar
175
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Gustavsbergs ridskola räddas kvar ännu en gång. Nu står det klart att Rebecca Lagin, som hyr anläggningen, kommer att driva det vidare i...
Svar
0
· Visningar
206
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp