Nu ska jag svära i kyrkan

Du skriver på ett sätt som får sådana som mig att framstå som någon fanatiker. Lite roande när det i själva verket verkar vara ganska tvärtom. :smirk:

Jag har aldrig påstått att allt ska räknas in i minsta decimal och att allt annat är förkastligt. När jag räknar åt folk här så försöker jag pricka energin så bra som möjligt, de andra värdena varierar lite och jag avrundar alltid till den jämnaste siffran. Jag skriver även här och där att SÅ noga är det inte, du kan ju leta igenom mina inlägg innan du påstår något annat.

Vad är naturlig kost då om jag får fråga? Hö och havre? Jag anser att en hästs foderstat ska bestå av så mkt hö som det bara går. Men ibland är inte det möjligt om du har ett extremt dåligt hö. Då måste du fodra upp med krafftfoder som passar höet. Hur ska annars hästen kunna fixa till obalansen i foderstaten? Glöm inte att det är vi som serverar hästarna maten, de är inte vilda och har tillgång till enorma betesmarker där de kan hitta allt de behöver.

Alla fel som "prestationshästar" får tror jag personligen beror på att människan rider dem fel, avlar dem fel och inte låter dem vara ute och röra på sig. Det avlas fram STORA hästar med för smala ben för kroppen, dessa ställs på box 22 timmar per dag fastän man vet att hästen behöver röra sig för att pumpa runt blod genom hovarna. Hästen får mat när det passar människorna och de får tyvärr för mkt krafftfoder och för lite hö i många fall. Detta leder också ofta till magsår. Jag kan fortsätta... :smirk:
Men det jag syftade på ang urkalkat skelett var att många unghästar "går sönder".. Då har man inte fodrat rätt.

Ang din sista ganska löjliga fråga, har jag inget att tillägga till då de andra som svarat har tagit orden ur min mun. :smirk:

MVH Nina
 
Jag skulle inte ens våga titta på min häst om jag följde ditt råd om fri tillgång på grovfoder
Nehej, varför inte? Jag skrev: "hästar mår bättre av en allsidig kost (precis som vi människor) och klarar utmärkt att disponera födointaget själva." Tror du att din häst har svårare för det än mina?
och sen försökte chansa med t.ex fräsh havre som kraftfoder
Var ser du att jag anser det?

Det är inte Planck som "hittar på" nya saker, utan forskning som går framåt.
Den gör väl så. Samma sak sade man för 15 år sedan. Det som då var ett absolut måste, för att hästarna skull överleva, är fel idag. Hur ser det ut om 15 år från nu?

Som vanligt LIA så rättfärdigar du bara din egen "lathet" eller snålhet (vilket det nu är).
Det där var väl i alla fall lägsta "under bältet-slaget" på länge. SKÄMS!!! Tryter argumenten?

LIA
 
Kommenaterer till:
Argument 1
Så det är besväret som gör, att barnen erbjuds "sämre utfodring" än hästarna? Eller är det kanske för att behovet av foderstater inte så stort? :confused:
Därefter kanske jag missuppfattar dig, men nog sjutton vill hästarna ta ett äpple mellan fabriksfodergivorna!?!

Argument 2
Skillnaden mellan hästar och människor är ju trots allt att när vi känner sug efter något så äter vi ofta det, men om hästen känner sug efter något, exempelvis mer protein eller mer salt osv osv så är det helt utlämnad till vad vi ger dem.
Här slår du huvudet på spiken!! För även hästarna äter det dom känner sug efter, OM DOM BARA HAR MÖJLIGHETEN! Se vad jag skrev: "Helt enkelt för att dessa hästar (99,9% av alla hästar) mår bättre av en allsidig kost (precis som vi människor) och klarar utmärkt att disponera födointaget själva. Enligt min uppfattning skall hästar leva på ett sådant sätt, att dom kan tillfredsställa "sitt sug". Vad jag själv gör, är att erbjuda dom komplettering, t ex saltsten, som dom käkar vid behov. Här kan jag tillägga, att dom ratar saltsten med mineraler till förmån för den utan. Året runt går dom i stora hagar och kan äta av olika växter och rötter förutom det kraftfoder (mycket blygsamt) och hösilage, vi erbjuder dem.


Jag tycker den frågeställning "varför vi inte gör foderstater till oss själva och våra barn?" är utomordentligt barnslig. :angel:
Varför det? Tycker den är självklar mot bakgrund av den foderstatshysteri, som råder här. För du menar väl ändå inte t ex, att barnens skelett skulle löpa mindre risk för urkalkning?


Vi måste väl ändå kunna vara överens om att hästar har ett visst energi-, protein- och mineralbehov
Javisst, plus säkert en hel del annat som "vetenskapen" och Planck inte upptäckt än. Frågan är bara, vem avgör vad som behövs, hur mycket, hur ofta och till vilka individer, vilka gånger? Det finns antagligen inte 2 hästar i landet med exakt samma behov året runt. Kan vi vara överens om det?
I så fall, är hästarna antagligen begåvade med mycket stora marginaler att röra sig med.
Om vi är överens även om det, är vi tillbaka till grundfrågan: Finns verkligen behovet av decimaltilldelning av varje olika sorts foder, varje gång? Har själv sett hästägare stå och väga hö på grammet! :smirk:



Det skulle innebära att en normalstor häst skulle få i sig mer än hälften så lite protein som den behöver.
Nä, jag kontrar med: vem f-n har bestämt hur mycket protein en häst behöver, hur har man kommit fram till det, och framför allt, är behovet verkligen detsamma för alla hästar (med samma vikt) alltid? ;) :confused:

LIA
 
Skulle vi precis som hästarna äta samma sak varje dag så skulle vi också mycket lättare råka ut för någon form av brist.
Behandlas väl i dom två första argumenten?

Jämför t.ex. veganer som måste vara mycket mer noggranna med sin kost eftersom deras matvariation är mkt mer begränsad.
Det är det jag gör! Se mitt svar till Jessica.
Det är JAG som vill att hästarna skall ha en omväxlande, allsidig kost och inte industri-koncentrat.

Avslutningsvis till er alla. Varför tror ni att foderstatshysterin existerar? För hästarnas skull? Glöm det. För hästägarnas skull? Glöm det. För elit-prestations-hästarns ägares skull? Delvis. För foderfabrikanternas(Magdalena?) skull? Nu börjar det nog bli varmt, tror

LIA
 
Hej NINA!

Du skriver på ett sätt som får sådana som mig att framstå som någon fanatiker. Lite roande när det i själva verket verkar vara ganska tvärtom.
Trevligt om jag missuppfattade dig, men du skrev ju faktiskt: "Med tanke på aveln och prestationskraven idag tror jag att det är viktigt att vara exakt. Men också hos hobbyhästarna, varför inte?"
Vad menar du med "exakt"? För mig är det något precist, t ex 4 fötter och inte några eller 2-6 fötter. Om du förstår hur jag menar. ;)

I övrigt tror jag du hittar svar även på ditt inlägg (vilket jag i stort instämmer i) i dom som kommer till övriga "foderstatare". :)

Vänligen
LIA
 
Heeej!

Så här på kvällskvisten ska jag väl försöka förklara vad jag menar med exakt. Jo, det är att pricka energibehovet ganska så precis. Om hästen behöver 80 MJ, vill jag ligga på 80 MJ, men 79-81 är okej. Övriga värden anpassar ju sig utefter energin (man räknar ut de andra värdena efter energin alltså) och då bör det ju helst stämma rätt bra. Men nu snurrar jag till det kanske, hoppas du förstår nu LIA. :cool:

Jag ska läsa dina övriga svar nu.

Mvh Nina
 
Förlåt mig, men HUR kan du jämföra en häst matrutiner med en människas?! Människan är ett rovdjur som kan äta ett stort mål mat och sedan leva länge på det, vi har en stor magsäck och möjlighet att äta mycket på en gång. Hästen är ju som bekant rakt tvärtom. Den har en liten känslig magsäck som pga det sätt vi håller hästar på idag (dvs oftast inte mat 18 tim/dygn) behöver fasta matdoser, rutiner och små avvikelser i matintaget. Jag väger absolut all mat jag ger min häst, men därför inte sagt att alla siffor i böckerna är bibeln, ögat måste få vara med i svängen också.

Snälla jämför inte människor med hästar när det gäller mat, vi är som natt och dag. En människa behöver få i sig vissa nödvändiga ämnen för att överleva ja, men vi är långt ifrån så känsliga som hästarna.

Dessutom är argumentet "om våra barn inte behöver uträknad foderstat, behöver inte hästarna det" ohållbart för det förutsätter att det är ett givet samband som också säger att vi inte har nån koll på vad vi stoppar i vära barn. Hört talas om innehållsförteckning? Hört talas om de olika fack vår föda delas in i och som vi behöver något från varje dag? Hört talas om tallriksmodellen?

Det är inte relevant hur vi "fodrar" människor för hur vi ska fodra hästar. Vi ska utfodra dem efter vad de själva har för behov, jämföra dem inom sin egen art för att få fram det bästa utfodringssättet för just Deras art.

Menar inte att vara bitsk, men lämna den jämförelsen utanför diskussionen är du snäll, den är orelevant.
 
"Jag skulle inte ens våga titta på min häst om jag följde ditt råd om fri tillgång på grovfoder"

Nehej, varför inte? Jag skrev: "hästar mår bättre av en allsidig kost (precis som vi människor) och klarar utmärkt att disponera födointaget själva." Tror du att din häst har svårare för det än mina?

Plocka inte ut delar att citera. Meningen fortsatte. Men för att förklara: Skulle min häst få klara sig på hö (fri tillgång är helt ok) och något "naturligt" foder (du svarade inte på vad du menade med det) som t.ex havre, så skulle hon se ut som en KO. Du vet hur uppstallade kor ser ut, höftknölarna sticker ut, ryggraden sticker upp, inte en muskel på hela överlinjen. I dagsläget har jag fullt sjå att få i henne den proteinmängd hon behöver för att inte tappa mer än hon redan gjort, och då har jag tillskottsfodrat HELA SOMMAREN, alltså trots det mest naturliga = gräs, som de andra stona klarar sig gott och väl på. Hade jag väntat och sett efter vad som kanske skulle behövts hade jag inte haft en chans på många månader att få henne i normalt skick igen. Förresten, de andra stona som går på gräs, lite hö och havre+betfor skulle behöva mer tillskott (protein för att förklara tydligt) eftersom det nu börjar synas att de trots allt saknat den del protein under sommaren.

"Det är inte Planck som "hittar på" nya saker, utan forskning som går framåt."

Den gör väl så. Samma sak sade man för 15 år sedan. Det som då var ett absolut måste, för att hästarna skull överleva, är fel idag. Hur ser det ut om 15 år från nu?

Tja, tittar man på bilder från förr, eller lyssnar på "hästgubbar" så talades det mycket om bra och sämre årgångar av hästarna. Det går lätt att hänvsia de sämre årgångarna till de åren höt var lågt i protein pga skördevädret. Så nog stämde det vi kommit fram till idag då också. Om 15 år har de säkert kommit på ännu mer, som skulle vara bra om hästarna fick i sig idag också (fast vem säger att de inte får det?). För 15 år sen var det säkerligen en stor andel hästar som fick en kvot på 6 eller mer, även om det stod lägre i exemplen i foderstatsböckerna.

Och nej, jag tycker INTE det var ett slag under bältet, utan rätt passande till din attityd.
 
"Jämför t.ex. veganer som måste vara mycket mer noggranna med sin kost eftersom deras matvariation är mkt mer begränsad. "

Det är det jag gör! Se mitt svar till Jessica.
Det är JAG som vill att hästarna skall ha en omväxlande, allsidig kost och inte industri-koncentrat.

Det är här problemet uppstår. Du KAN inte ge hästen en så varierad kost, eller komma nära det naturliga så den kan välja själv, även om du blandar och mixar själv ditt foder istället för köper färdigblandat. Inte ens dagens betesmarker är tillräckligt varierade för att hästen ska kunna välja exakt det den behöver.

DU har tagit över som hästens försörjare och bestämmer vad den ska äta. Den KAN alltså inte välja själv enligt sitt behov. Det enda du uppnår med fri tillgång på hö är att hästens tuggbehov blir tillfredsställt (fortfarande är jag helt för fri tillgång på hö, och jag blandar mitt eget foder).
 
Men hur menar du rent praktiskt att man ska göra för att hjälpa hästen att variera sitt födointag själv?

Det finns ju de som anser att hästar kan känna om de lider brist på diverse mineraler exempelvis, men hur löser man det hela rent praktiskt? Ska man ha små skålar i boxen med olika mineraler så hästen kan välja och vraka, som ett smörgåsbord :confused:.

Självklart ska hästarna har både äpplen och morötter under hela året.

Problemet med de mineralfoder som finns idag är ju att de innehåller olika mineraler och för att hästen ska få i sig den ena mineralen så får den även i sig de andra i fodret och då blir det ändå fel. Och det finns väl inga tveksamheter om att en varelse, häst eller människa, som får brist på någonting, mår dåligt.

Och förresten, vad gäller ditt ifrågasättande av hur man vet att en häst behöver si eller så mycket protein så kan du väl inte på allvar mena att du inte har hört talas om att det finns fastlagda behovstabeller för i princip alla tänkbara levande varelser som existerar, bara man har lust att leta upp dem. (Okej kanske inte insekter då.)

Och nog är man orolig för sina barns skelett alltid, det finns väl inte en enda mamma/pappa som inte blir orolig om ens barn inte äter mejeriprodukter?

Men jag måste säga att jag blir nyfiken på hur du löser utfodringen av dina hästar? Lägger du bara ut ett hö och en jättelik balja med havre och låter hästarna göra som de vill, eller?? Och hur löser du intaget av mineraler?

Förklara gärna. Jag väntar med spänning på ditt svar.

mvh Jessica
 
Du kan inte bara fodra efter tabeller och uträkningar.
Som hästägare måste man använda sunda förnuftet och ögat lika mkt när man sätter samman en foderstat.

Precis som man säger att "de flesta hästar" reagerar si och så under inridning. Inte ALLA reagerar likadant, och "under resans gång" måste man ju då för vissa hästar ändra hur man planerade från början.
 
Ang människor så får de flesta barn mjölk (kalcium) regelbundet och godis endast på lördagar av en anledning...

De flesta föräldrar har koll på barnens mat men kanske slarvar med sig själva.
 
Utvecklingen går framåt genom forskning.
Inget annorlunda angående foder mot ngt annat!

Finns hur många exempel som helst på att forskning förbättrat och gjort nya upptäckter!
Tex så ansågs dyslektiker ointelligenta för många år sedan. Nu vet vi att så absolut inte är fallet!

De som behärskade läkeörter ansågs som häxor och brändes på bål.
Nu vet vi bättre.

För 50 år sedan var ett tjockt tvådelat bett det snällaste du kunde ha i en hästmun vid ridning.
Nu är det påvisat att det inte är så längre.
Och anledningen till just det, är ju att hästmunnar förändrats på DE FLESTA hästar under dessa 50 år.

Akupunktur ansågs som kvacksalveri förr i tiden.
Nu använder läkarna det!

Så hur mkt vi utvecklas beror på hur mkt vi är villiga att ta till oss utveckligen, bla genom att då ta till oss nya forskningsrön!

Visst kan man hårdnackat hävda "så här har jag alltid gjort, och kommer alltid att göra".
Men då får man ju räkna med att utvecklingen med stormsteg springer ifrån en...
 
Födde vi upp barn i prestationssyfte så räknade man nog på ett annat sätt.....kanske ligger dagens allergier i människans foderstat som gravida...vem vet??
Jag vill gärna ha en grovfoderanalys(prestationshästar)men därifrån så fodrar jag individuellt...men då har man iallafall vetskap om hur grovfodret ligger...är det högt eller lågt?? svårare än så behöver det inte vara...
dels så går mina hästar i hagar med både löv o barr skog, berg och öppna fält...ganska mycket kan dom plocka i sig där som dom tycker sig behöva, sen fodrar jag ett örtbaserat mûslifoder...örter är nåt hästar ätit i urminnes tider som de flesta inte har tillgång till idag, det gör nytta i både hjärta o själ....dyrt??...Ja...men det är ju upp till mig vad jag vill och har råd att ge.

Inlägget är allmänt och inte riktat till spec dig ponte :D
 
Vilken tur för jag tycker precis likadant!

Jag själv lider av en matallergi jag inte haft några besvär av på 1800-talet men som är för jävligt jobbiga idag.

Tack vare alla färg och smakämnen, tillsatser och gud vet allt.

/"ponte" :banana:
 
Tryckt ja, men när reviderad? Jag kan köpa en bok som är tryckt i år men skriven 1912, är den uppdaterad då tror du?
 
Jag har alltid fodrat med sunda (under ca 10 år tid som jag haft egen/na hästar) förnuftet och ögat, har alltid fungerat bra. När jag sedan blev påverkad på gamla dagar och blev "duktig" och följde mer riktlinjerna så gick det åt fanders mer eller mindre.
Jag är således ingen stor "fan" av uträknade foderstater enl. vetenskapen, tyvärr är det ju inte acceptabelt med ögat, så om man får problem så får man knappt någon hjälp för att man INTE har uträknad foderstat, samtidigt som uträknad foderstat inte heller är bra. Så vilket ben ska man stå på.
Skulle var mkt. trevligare om ALLA kunde acceptera varandras kunskaper och ge hjälp oavsett hur man gör utan att vara nedlåtande.

Kanske hade det fungerat bättre om ja haft "normala" hästar, men det har jag aldrig haft har jag märkt. Eller annars är jag mer uppmärksam än många andra.
MVH/
 
Här ligger det mycket i vad du säger och så kommer det alltid att vara.

Det jag vet idag om vissa saker vi ni andra inte om idag. Men vissa saker har jag ju behandlat här och då mer eller mindre inte blivit trodd.

Så jag säger precis som du Kopparberg, det jag vet idag kommer ni att uppleva som självklart om 3-5 år......... och jag kommer hela tiden att vara 3-5 år före er så länge som jag lever :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
3 648
Senast: super
·
Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 098
Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 369
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Så länge behoven är tillgodosedda, finns det några viktiga begränsningar i kvoterna Ca/P och Ca/Mg? Jag räknar med SLUs behov för en...
Svar
4
· Visningar
979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp