Nu ska jag svära i kyrkan

Nu ska jag komma med några kommentarer utan att ha läst alla inlägg. Har inte den tiden idag.

Den förra boken av Plank ansågs felaktig för flera år sedan, av författaren. Husdjursagronomerna fick ett tilläggskompendium för att få rätt siffror på kursen där boken används. Den nya boken har varit planerad sedan länge (vet detta eftersom jag studerat vid SLU en gång i tiden).

Det står ingenstans, vad jag vet, att alla siffror måste följas till punkt och pricka. Allt är riktlinjer som ska anpassas efter individerna. Samma sak är det för människor, det finns riktlinjer för hur vi ska äta. Riktlinjer uppkommer av människors forskning och kunskap, skall denna förkastas? Jag jobbar med forskning och man lär sig nya saker hela tiden. Vi kan inte förkasta bara för att vi lär oss nya saker. Då skulle vi behöva förkasta allt möjligt. Ta en sådan enkel sak som att förr trodde man att magsår enbart orsakades av stress. Nu vet man att det även kan orsakas av bakterier. Istället för operation så kan patienten få antibiotika. Ska vi förkasta det också? ;)

Hur ska hästen kunna anpassa sin mat själv när det står på ett antal utfodringar i veckan. Det är inte alla hästar förunnat att ha fri tillgång till grovfoder. Och alla hästar kan inte gå på fri tillgång utan att bli smällfeta, samma sak med människor faktiskt. Så, riktlinjer som man kan börja med för att sedan anpassa efter hur hästen reagerar på fodret. Varför skulle detta vara så fel? :confused:

En sak som jag blir förundrad över. LIA du beter dig exakt så som anti-nh-are beter sig när de rackar ner på NH. En tanke bara...
 
Men sissu... nu när du HAR analys och har kollat vad din häst åt och mådde bra på förra året, så är det ju enkelt att hålla dig till samma i år, och nästa år, och nästa år. Du har själv kommit fram till att din häst inte är en "genomsnittshäst" utan mår bättre av en ganska låg kvot. Alltså lär din häst må bättre om du räknar och håller dig till hans behov i framtiden! Eller ska du gå tillbaka och chansa varje höst?

Oavsett om man räknar eller inte så MÅSTE ögat och känslan finnas med.
 
Men det kan ju vara intressant att veta vilka mängder de får i sig. Hade jag fortsatt med förra årets foderstat hade jag haft en häst med otroligt mycket överskottsenergi nu.

Skillnaden på höet var så stort att jag fick sänka kraften 2kg. Skulle jag kommit på det med ögat hade jag hunnit åka av fem gånger minst.
 
Det är många som råkar ut för det som du beskriver, hästar med överskottsenergi som ofta beror på felaktiga fodringar.

Ryttaren skäller på hästen för att den inte vill samarbeta och inte kan stå still och kallar den för "dum i huvudet". Tragiskt.

mvh Jessica
 
Svarade på sista inlägget av lathet, det är inte riktat specifikt till den som skrev inlägget jag svarar på!

Men oanalyserat hö.

Jag har haft häst sen jag var liten, pappa hade ponnyer i 30 år. De visste inte hur en foderanalys eller en uträknad foderstat såg ut ens på bild. Det gick förvisso bra, men som Magda var inne på, så vissa år var det bättre/sämre med hullet än andra. Fanns alltid en förklaring (kyla, annat väder etc etc). Men frågan är hu mycket som berodde på fodervariationer. När hästarna gick ner fick de kraftfoder och då löste det sig ju (rena turen iofs, men).

Ena ponnyn var hälsan själv och blev 33 innan han togs bort av åldersskäl. Sista åren åt han gräs, uppnlött lucern i fri tillgång, groov i fri tillgång och detsamma med betfor och havre. Andra ponnyn var hälsan själv och blev 28 år. Då lyckades pappa mata ihjäl den (fast det har jag inte haft hjärta att säga till honom, han har inga hästar nu). Den fick fång, smygande sådan. Ställdes på box, fick bara lite hö samt vatten. Skulle medicineras men den ville ju inte ha medicinen så pappa satte ut den *stön* Gick inte att rädda och fick tas bort. Jag var lite förvånad eftersom den gått på samma bete (och varit smällfet iofs) i 24 år. Men, konstiga saker händer. Sen när jag städade ur efter honom hittade jag en säck krafft grund. Visade sig att pappa hade gett den kraft med som "lite godis". =/

Sen kan nog betet varit boven där iaf, mitt sto fick fång på samma bete sen, trots invänjning etc enligt alla konstens regler. Hon klarade sig dock.

Iaf, när jag sen skaffade egna hästar så gjorde jag ju som det alltid gjorts. Dvs avmaskade höst och vår, ingen analys utan fodrade med ögat. Fungerade det med (men det finns ett men, kommer sen)

När stoet fick fång, och jag fick en unghäst, så började jaga analysera. Och visade sig att den bondens hö (som vi köpt av i alla år) konsekvent höll sig kring 30 gr srp. provräknade på ponnyerna (som då var döda) och insåg att de faktiskt hade fått sitt behov av protein täckt, men ganska rejält med protein. Det passade ju uppenbarligen den ena men inte den andra. ca/p kvoten var däremot åt skogen.

Iaf, analyserat hö och uträknad foderstat. Och stoet som stått på outräknad innan och mått bra mådde ÄNNU bättre. Svårt att tro, men..

Sen har jag analyserat varje år, och haft värden från 13 gr srp/kg foder till 64 gr srp/kg foder. Hade jag gett fri tillgång på det sämsta höet, då hade det gått käpprätt åt skogen. Jag fick tvärtom BEGRÄNSA högivan för att hålla koll på energin, och sen trycka i dem proteintillskott.

Höet med värden från 40 gr srp och uppåt har fungerat finemang att ge fri tillgång p däremot (och det har jag gjort) och inget behov av kraftfoder.

Så, jag skulle aldrig våga chansa mer. Spec som valacken kräver betydligt över normen, och han rasar snabbt i vikt, men tar evigheter på sig att gå upp det. Så när jag ser att det är problem är det försent..
 
Nej då det ska jag inte :idea: Nu håller vi oss till detta så länge det går och fungerar. Men sommaren som började så bra har tyvärr förstört en del nu mot slutet.
Det blir nog aldrig mer ett "riktigt" sommarbete, bara att inse verkar det som, och fortsatt koll för nu är han dålig igen och det känns som om jag är på G att ge upp :cry:.

(lite utanför ämnet)
MVH/
 
Det du beskriver med oanalyserat foder ska visst vara en av de vanligaste frågorna husdjursagronomer får.
"Varför flukturerar hästarnas prestationer så mycket." Sambandet med foderbyten (ny höleverans t.ex.) har varit mycket stort. När fodret börjar analyseras och övergångarna gjorts med blandning av foder osv så har hästarna hållit sig på en jämnare prestationsnivå och fysik. Jag har arbetat på en ridskola som hade mycket litet utrymme för förvaring av hö och man blandade aldrig nya och gamla höet vid övergångarna. Faktiskt så märktes det rätt mycket på de hästar som var känsliga.

Att analysera foder och beräkna foderstater för hästar kan vara det som gör att man får de extra procenten i prestation hos elithästar. Lär man sig sedan exakt vad varje individ ska ha så är det ju givet. Det är hos de hästarna man märker de små skillnaderna i foder. Hos frititdryttarens häst så kanske det inte märks lika mycket. Men varför ska man låta bli bara för det? Det är intressant att lära sig och alla vill vi ju att våra hästar ska ha det så bra som möjligt. Vet inte hur många gånger jag sett att hästar har fått foderknölar, sådant kan enkelt undvikas av att man analyserar fodret och förstår vad det är man ger sin häst.
 
Svar till bla: "En människa behöver få i sig vissa nödvändiga ämnen för att överleva ja, men vi är långt ifrån så känsliga som hästarna."

För att överleva ja, men för att må bra räcker det inte med vissa nödvändiga ämnen.
Tycker att jämförelsen barn-hästar är alldeles strålande, fast det märks att kunskapen inte är särskillt stor när det gäller vad människan behöver äta. Inte är det de raffinerade och fabriksframställda produkter som står på hyllorna på ICA i allafall. Och det är definitivt inte alla de kolhydrater från mjölprodukter som rekommenderas av socialstyrelsen. Även när det gäller människans föda behöver vi komma närmre våra ursprungliga behov, de som vi har anpassats till under miljoner år, men som det tas väldigt lite hänsyn till idag.

Och jo, det är så att vi har dålig koll på vad vi stoppar i våra barn, och oss själva. Annars hade vi inte haft benskörhet, diabetes typ 2, hjärt-kärlsjukdomar etc. etc.

Så jämförelsen är inte alls irrellevant, bara obehaglig...
 
Hur är det egentligen med mjölken? Är det inte så att den egentligen är avsedd för kalvarna och inte för människobarnen. Vi behöver inte mjölk när vi slutat amma, vilket de flesta barn får sluta med alldeles för tidigt om de få amma över huvudtaget.
Dessutom finns det studier som bekräftar att a-vitamin hämmar upptaget av kalcium, kanske inte så lämpligt då att tillsätta det i mjölken?? Sverige som är mjölkdrickarlandet nr. 1 har ochså den största andelen fall av benskörhet...
Då är det bättre att ge kalktabletter. Eller gör en foderstat åt era barn...

(Tycker också att det är gott med mjölk)
 
Just a-vitaminen har varit uppe för debatt då det visade sig att sverige är enda land som tillsätter detta. Dessutom har vi högsta benskörheten. MEN så har vi inte så mycket sol här uppe och får därför inte i sig a-vitamin på den vägen. Så den frågan är väl inte riktigt utredd än.

Skillnaden mellan mig och min häst är att den äter vad den får, jag kan äta vad jag vill.

Men visst är kunskapen om sin egen mat skrämmande liten bland ryttare.Det visar sig rätt tydligt i maten som serveras på tävlingar...
 
Men, jag läste nånstans att de som hade mest problem var invandrarbarn som kommer från soliga länder, och inte har som vana att dricka/äta mjölkprodukter. De fick a-vitaminbrist.
 
Men ett stort problem i sammanhanget är ju barnens vilja till självständighet :crazy:. Om vi som vuxna talar om för barnet/tonåringen vad de bör äta så kan man ge sig den på att ungen vill ha något helt annat.

Foderstat till barn funkar nog endast när barnen är så små så de inte kan protestera :D, men då köper vi ju faktiskt till stor del "färdigfoder" (läs burkmat) till våra småttingar.

Det finns ju perioder i små barns liv där föräldrar är lyckliga om de kan få i barnet en glass om dagen, för man tycker att det är bättre än inget alls.

mvh Jessica
 
Orkar inte läsa alla inlägg så det kanske redan är någon som skrivit detta; men det är så att man forskat fram att kvoten mellan protein och energi bör ligga på 6 för underhållsbehovet. För arbetsdelen är det faktiskt så att man inte riktigt vet (om det inte kommit ny forskning kring detta det senaste halvåret?), men för enkelhetens skull antar man att den bör ligga på 6 också. Det borde i alla fall bli minst fel eftersom underhållsbehovet ligger där.
mvh Maria
 
Plocka inte ut delar att citera. Meningen fortsatte.
Ja, det gjorde den, och det tog jag upp i citatet efter. Såg du inte det? Det var förresten din andra oförskämdhet i samma inlägg. Där ställde jag en fråga. Varför svarar du inte på den? :(

Men för att förklara: Skulle min häst få klara sig på hö (fri tillgång är helt ok) och något "naturligt" foder (du svarade inte på vad du menade med det) som t.ex havre, så skulle hon se ut som en KO.
Jag svarar, vilket är mer än vad du gör. Jag har aldrig talat om "fräsh havre" eller hur? Javisst, tillhör havre gruppen naturligt foder, liksom andra typer av spannmål etc samt grankvistar, aspar, örter, rötter, tistel, äpplen, gammal bräda osv, osv.
Visst, det förutsätter att hästarna får leva i sådan miljö, så att dom kan välja att äta det dom vill, när dom vill. Det är väl så vi har våra hästar, du och jag?

Att du inte kan läsa din hästs behov utan tabeller och listor är tråkigt. Undrar du inte VARFÖR hon ser ut som en "uppstallad ko" tom under betesgång? Kanske är lösningen på den frågan något annat än att proppa henne full med protein?


Slutligen vill jag veta vad du menar med:
Som vanligt LIA så rättfärdigar du bara din egen "lathet" eller snålhet (vilket det nu är).
Att du inte gillar min attityd är en sak. Det får stå för dig. Men det ger dig banne mig inte rätt att kalla mig för varken snål eller lat! Du vet ingenting om varken det ena eller andra, och även om det vore sant ........ vad har det med den här tråden att göra?
Tycker du, att andra som retar sig på din attityd, har fritt fram med vilka förolämpningar som helst? Är det på den nivå du vill diskutera på Bukefalos?

LIA
 
En sak som jag blir förundrad över. LIA du beter dig exakt så som anti-nh-are beter sig när de rackar ner på NH. En tanke bara...

Vet du, samma tanke slog mig när jag satt och skrev inläggen. :o Hade jag smittats av det viruset? :(
Nej, det finns några avgörande skillnader. Jag tror mig om att vara vida mer insatt i utfodring, än vad NH-hatarna är insatta i NH. Dom angriper fenomenet NH, dvs hela forumet, medan jag nöjer mig med att kritisera den överdrivna synen på foderstater. Dessutom hånar jag inte varken foderstater eller andra "inläggare". Inte heller skriver jag i varje tråd om foderstater.

Hur ska hästen kunna anpassa sin mat själv när det står på ett antal utfodringar i veckan. Det är inte alla hästar förunnat att ha fri tillgång till grovfoder.
:) Vad skall vi dra för slutsatser av den iaktagelsen?

Så, riktlinjer som man kan börja med för att sedan anpassa efter hur hästen reagerar på fodret.
Javisst, om dom ändå presenterades som just riktlinjer, istf att framställas som den nödvändiga utfodringen med millimeterprecision.

Nu ska jag komma med några kommentarer utan att ha läst alla inlägg.
Hoppas du läser dom nu! Lättare att diskutera då. :)

LIA
 
Till dom som reagerat på mina inlägg.
Låt mig klargöra! Jag är INTE emot forskning, framsteg, upptäckter, kunnande, nyheter osv. Tvärtom. (Min inställning till NH borde väl bevisa det?! :) ) Inte heller är jag emot att man tar reda på vad fodret innehåller, fr a grovfodret. Vi analyserade under några år, men eftersom värdena var tämligen konstanta, har vi tagit en paus.
Vad jag reagerat emot under flera år är, som jag skrivit tidigare, denna okritiska tro på foderstater och dess tabeller och listor och matematiska uträkningar. Läs bara i alla trådar här. Typ: men om jag ökar med ett hekto havre, skall jag ta bort två hekto hö då? Typ, alltså.

Min jämförelse med barnens "utfodring" var för att påpeka det uppenbara. Men tyvärr är det några som inte förstod min tankegång. Man ser liksom inte skogen för alla träd.
Det var ett antagande om att man t ex inte räknar kvoter, energiåtgång etc. Om det är så viktigt för hästar, är det då inte lika viktigt för andra? Eller hellre omvänt! Läs alltså resten i inläggen också.

Ett par svar;
Förlåt mig, men HUR kan du jämföra en häst matrutiner med en människas?!
Det gör jag alltså inte. Däremot jämförde jag HUR man resonerar visavi utfodringen av hästar resp barn (och för all del även andra husdjur).

. Inte ens dagens betesmarker är tillräckligt varierade för att hästen ska kunna välja exakt det den behöver.
Inte vet jag. Gör du? Dessutom, VARFÖR skulle det behöva vara exakt? Som jag skrev, är hästar antagligen begåvade med mycket stora marginaler att röra sig med. Huvudsaken är väl att dom får i sig mängden, dom behöver?

Men jag måste säga att jag blir nyfiken på hur du löser utfodringen av dina hästar
Våra hästar lever i högsta välmåga, både fysiskt och mentalt, trots avsaknaden av våg och dl-mått. Dom har (utom betestiden) fri tillgång på hösilage, får en näve havre, en skvätt mineraler ibland, frukt, grönsaker och "left overs" lite då och då, samt har tillgång till det naturen har att erbjuda. Ingen av dom är "högpresterande" (då skulle även jag vara mer noga- av tävlingsskäl), utan verksamheten ligger på klubb- och motionsnivå. Ungefär som majoriteten av våra hästar, tror jag.
En sak till jag tror fullt och fast på, är att dom känner sina behov och kan välja att komplettera, bara dom får. En liten parantes: Gammelhästarna äter just så mycket havre dom vill ha för tillfället ur krubban. Därefter lämnar dom den. Nog vet dom vad dom pysslar med.

LIA
 
Du kan inte dela upp ett citat, du tog ju bort hela syftet med meningen.

Och varför min häst inte klarar sig på "naturligt" foder. Tja, betesmarkerna är för ensidiga, hon har ett otroligt högt behov, SÄRSKILLT av protein, då hon går med föl, och alltså ger di och ger det mesta till fölet (som ser utmärkt ut till skillnad från andra föl jag sett där mammorna ser ok ut). Och som en upplysning så har jag inte analys på betet (duh...) utan fodrar enbart med ögat, och det är proteiner som saknas när hon börjar ser ut som hon gör. Jag lovar, lite örter och en planka skulle inte göra nån större skillnad... För att förtydliga ytterligare så är den här hästen lättfödd i normala fall, men när hon har föl ger hon allt till fölet och behöver alltså mycket mer än normalhästen för att klara sig utan att bli en kossa i utseendet.

Det skulle vara intressant att se hur hon sett ut om DU haft henne under den här tiden. Vad skulle du erbjuda henne att äta och välja på? Jag kan gissa och du kan få en länk till hur mitt andra sto såg ut när hon kom hem efter att ha varit utlånad och fått foder "på ett naturligt sätt"... då talar vi inte ens kossa, utan skelett.
 
Det har kommit ett datavirus, som smittar människor. :o :D

Att alla hästar inte har tillgång till fri utfodring pga att alla stall har inte den möjligheten. Sedan vill man ju att hästarna ska leva i sällskap med andra och då ska vissa ha mer och andra mindre. Vissa hästar som ska ha mindre vet inte om det själva och blir smällfeta. Alla kan inte reglera sitt eget foderintag. Det krävs ofta individanpassning och då kan hästarna inte ha fri tillgång till grovfoder. Sätt en lättfödd ponny med ett svårfött fullblod. Sätt den svårfödda ranglåga hästen med en lättfödd ranghög. Hur blir det.

Menar du att de här på buke inte framställs som riktlijer? Eller att de inte framställs som riktlinjer i Planks böcker? Du skrev att hon tjänar pengar på att skriva nya biblar, så det verkar som du ändå fått intrycket av att hon skriver att man ska utfodra med millimeterprecision.

Naturlig mat måste vi gå ifrån så fort vi använder hästen som ett tamdjur. Den har inte en enda möjlighet att själv komponera ihop en allsidig kost med växter som står på olika typer av jordar. Fö så har vildhästen ett väldigt hårt liv, med stora problem med svält på vintrarna, vattenbrist mm. (men jag vet att det inte är det naturliga du tänker på :))

Det är få höanalyser som jag känner till som man helt sonika kan ställa hästen på fri tillgång. Ofta så behövs kompletteringsfoder för det saknas ämnen.
 
En liten parantes: Gammelhästarna äter just så mycket havre dom vill ha för tillfället ur krubban. Därefter lämnar dom den. Nog vet dom vad dom pysslar med.

Det rekommenderas av veterinär att man ska ta reda på varför hästar lämnar kraftfoder i krubban, eftersom det kan bero på att de inte kan tugga maten ordentligt, kanske för att det gör ont!?!. Om någon av mina hästar lämnar mat som jag vet att de tycker om i krubban så skulle jag bli mycket orolig och misstänka att något var fel.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
3 709
Senast: super
·
Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 106
Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 376
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Så länge behoven är tillgodosedda, finns det några viktiga begränsningar i kvoterna Ca/P och Ca/Mg? Jag räknar med SLUs behov för en...
Svar
4
· Visningar
985

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp