Nu ska jag svära i kyrkan

Det rekommenderas av veterinär att man ska ta reda på varför hästar lämnar kraftfoder i krubban, eftersom det kan bero på att de inte kan tugga maten ordentligt, kanske för att det gör ont!?!. Om någon av mina hästar lämnar mat som jag vet att de tycker om i krubban så skulle jag bli mycket orolig och misstänka att något var fel.

Ingen fara. Inget problem med varken tänder (kollade) eller något annat. Det här varierar naturligtvis. Ibland äter dom mer, ibland mindre. Det är när dom får "för mycket" (inga större mängder dock), som dom lämnar. Dom känner väl helt enkelt, att dom fått nog. Så småningom åker även resten med. Jag ser det som tecken på fodersök, dvs att dom varierar kosten.

Och ja, våra hästar är nog lite annorlunda. :p Miljön?
Dom kan t ex dricka sakta och länge, vilket hästar inte gör enligt expertisen. :confused:

LIA
 
Det du beskrev nu har jag också märkt med min häst, att han inte äter allt kraftfodret i ett nafs utan han kan avbryta ätandet och ta lite hö emellan, men det är alltid slut på morgonen.

Det tyder på en avstressad ätmiljö, tror jag. De vet att maten inte kommer att försvinna. Men han kastar sig ofelbart över kraftfodret direkt när det kommer. :D

Min häst står på halm, vilket jag tror gör att han vet att han alltid har lite att tugga på, vilket i sin tur leder till att han inte panikäter allt han kan få i sig, så fort som möjligt.

mvh Jessica
 
LIA jag gillar verkligen din standardfråga :rofl: Glest med svar även nu verkar det som...
 
Standardfrågan var "Varför gör ni inte foderstat till era barn?" :angel:

Den är redan besvarad i tråden, tycker jag.

mvh Jessica
 
Jag svarade inte på den eftersom jag tyckte andra gjort det bra, men ok då :D .

Om mitt barn hade så begränsat med livsmedel som vi ger hästarna, dvs en standardmat den fick varje dag, då skulle jag banne mig räkna så noga jag bara kunde!! Men med människor har vi det så förspänt att vi inte behöver bekymra oss över ensidig kost, det finns t.o.m färska grönsaker året runt!

Jag ser till att mitt barn varje dag får i sig av de nödvändiga näringsämnena. Skulle det bli lite av något en dag så kompenseras det med största sannorlikhet en annan dag.

Hästen har det inte så "förspänt" att den får olika foder varje dag (eller tur är väl det, hästens mage är inte gjord för det). Hö från olika fält och jordmån, olika kraftfoder osv med exakt samma smaklighet så inte hästen valde efter smaklighet enbart, tja då kanske det skulle fungera att hästen valde själv. Tyvärr är det ju så att vi säger att "det här höt ska du äta" och då får man ju se till att man kompenserar de brister/obalanser höt med största sannorlikhet har.

På sommaren är det annorlunda. En "normal" häst får i sig det den behöver på betet, MED RÅGE. Undantag hästar med extremt behov, som digivande ston t.ex.
 
Jag håller med LIA! Jag fodrar min häst "efter ögat" och så känner jag ju också när jag rider om han mår bra! And believa me, min häst strålar som en sol och är perfekt i hull och humör!
När man räknar ut foderstater är det alldeles för få faktorer som man skall ta hänsyn till för att det skall bli bra. I princip går man efter hästens ålder, kön, vad den presterar, om den är lättfödd/svårfödd. Och oftast räcker detta ej till, eftersom alla hästar är individer!! Jag har sett så många hästar som varit för smala eller för tjocka bara för att folk räknar fel. Och missförstå mig inte: Heders åt er som trots allt lyckas i uträkningarna med att få en häst i perfekt hull osv, men klanka inte ner på oss som inte räknar ut foderstaterna, men ändå lyckas få en frisk häst! Det går väl jämnt upp, eller hur!?!
 
Vi klankar inte, vi upplyser. :banana:

Faktum är att mångas problem med hästen skulle kunna botas med mer kunskap om foder.

Också många hästars problem skulle kunna botas.

Visst, din häst ser fin ut i hullet men den är mer vild än tam (tex). Helt plötsligt har den fått otroligt med energi eller blivit slö. Få människor sätter det i samband med sitt nya hö eller sitt sätt att utfodra.

Folk rider och rider men hästen får inga muskler utan blir bukig.

Exempel som lätt botas med kunskap och beräkningar.

Vi som analyserar sätter ju inte på oss skygglappar när vi får analysen. Vi följer inte heller allt slavlikt men vi vet vad våra hästar får och kan ge de en balanserad foderstat år ut och år in.
 
Hur ser du att din häst inte får urkalkat skelett då?

Varför kan man inte ha analysen som en komplettering till att fodra med ögat? Man har den som stöd och herregud, du vet ju vad krafftfodren innehåller, varför inte veta vad ditt hö innehåller?

Snålhet och okunskap tror jag att de största orsakerna är till att folk inte analyserar.
 
Ursäkta, men VAR står det att man måste sluta titta på hästen när man tagit analys på höt? Självklart tittar jag på min häst och korrigerar om det behövs. Skillnaden är att jag inte behöver höfta, utan kan öka/minska i balans och inte gå på måfå. Samma sak varje höst, jag har en gratishjälp av att jag vet var min häst brukar funka bäst, jag behöver inte kolla hur hästen reagerar på årets skörd och korrigera försent.
 
Det skulle vara intressant att se hur hon sett ut om DU haft henne under den här tiden. Vad skulle du erbjuda henne att äta och välja på? Jag kan gissa och du kan få en länk till hur mitt andra sto såg ut när hon kom hem efter att ha varit utlånad och fått foder "på ett naturligt sätt"... ”
Tack, länken skulle vara intressant att titta på. Sedan undrar jag, varför du förutsätter, att andra (t ex undertecknad) inte skulle se hur hästen mår och utvecklas?

Så poppar det upp intressant information här, såsom fölsto och ”ensidiga” betesmarker. Hur ovanligt är det att man extrautfodrar fölston? Vi håller alltid kollen på dom, ifall behovet skulle uppstå, men det gör det sällan. Om det beror på betesmarkerna, hästarnas behov eller annat, vet jag inte. Inte ens under de senaste vintrarna har det behövts någon egentlig tillförsel av kraftfoder till fölstona. Både dom och fölen har tillräckligt på benen ändå.


”Jag ser till att mitt barn varje dag får i sig av de nödvändiga näringsämnena. Skulle det bli lite av något en dag så kompenseras det med största sannolikhet en annan dag.”
Sannolikt??? Det räcker väl inte? Inte när ni räknar foderstater till hästar så varför till barn? Ser du inte skillnaden i tänkande?
”Jag ser till”… gör du verkligen det? Jag menar, har en noga, på grammet, uträknad foderstat, där alla små ingredienser kommer med i resp mängd, så förhållanden etc stämmer? Tänk att jag tvivlar på det. Menar nu INTE (!) att du på något sätt missköter ditt barn! Jag tror nämligen inte heller, att man behöver sitta med närings- och övrigt innehåll från burkar, omslag och stora kokboken och räkna fram dagsbehoven.
Men om det inte behövs för barnen, varför i glödheta behövs det för hästarna? Räcker inte en grovfoderanalys, blick, kunskaper och erfarenheter?

”Hästen har det inte så "förspänt" att den får olika foder varje dag (eller tur är väl det, hästens mage är inte gjord för det).”
Se jag tror att du har fel här. Hästen behöver visst omväxlande foder, givetvis med gräs/hö som bas. Du skulle se kusarna här hemma, hur dom äter än det ena, än det andra. Tom ”oätliga” tistlar.
Slutsatsen av dina, mina m fl:s inlägg blir för mig, att det inte är foderstater som behövs, utan omväxlande, naturligt foder kompletterat med lite vitaminer etc. Då ger sig resten liksom självt. Naturligtvis en slutsats som ingen med anknytning till foderindustrin gillar, men ”so what”?

Slutligen vill jag påminna dig om, att jag ställt ett antal frågor till dig i tidigare inlägg. När kommer svaren?

LIA
 
”Naturlig mat måste vi gå ifrån så fort vi använder hästen som ett tamdjur.”
Nej, nej! Varför det?
Att vi, som du skriver, har hästar på så sätt ”Att alla hästar inte har tillgång till fri utfodring pga att alla stall har inte den möjligheten” får inte betyda, att vi går ifrån den naturliga maten, NÄR och DÄR vi kan använda den. Nu tror jag iofs inte att du menade riktigt som det blev att stå?

”Det är få höanalyser som jag känner till som man helt sonika kan ställa hästen på fri tillgång.”
Det går alldeles utmärkt här hemma. Vi kompletterar lite, vilket jag redan skrivit om, och i övrigt plockar dom själva i sig div från växt och mineralriket.

Understyrker än en gång, att jag INTE är emot grovfoderanalyser. Det är naturligtvis bra att veta om något saknas, t ex. Jag är emot foderstatshysterin! Varför? Läs alla trådar där osäkra hästägare vill ha en bruksanvisning, i detalj, för att kunna utfodra sina hästar. Säger inte det en hel del? Har inte du också sett tjejer stå och plocka in grässtrån i foderpåsen, för att mängden skall bli exakt? Jag har sett det mer än en gång. Riktlinjer eller ”exakt så måste det vara”? Se fö originalinlägget i den här tråden.

Givetvis kan man vara tvungen att särbehandla olika hästar i en flock. Det görs med fördel under boxtimmarna. Ett sätt kan ju vara att minska på kraftfodret i st f grovfodret. Självklart? Nej du, inte för dom som läst bruksanvisningarna.
En tanke i det här sammanhanget är skillnaden mellan betesgång och uppstallning (=hö). Inte gör väl någon en analys av gräset på betet. Trots att hästarna äter det under en tredjedel av året? Här är det inte fråga om foderstater, ej heller individuell tilldelning (undantag finns av olika anledning, jag vet).
Så tänker man vidare på att hö oftast är skördat i juni= höga halter av protein mm. Alltså minst lika rikt som sensommarens gräs. Så om det fungerade på sommaren ….

Död åt alla datavirus! ;)
LIA
 
”Hur ser du att din häst inte får urkalkat skelett då?”
Det trodde jag att vi redan klarat av ovan?

Så vore det bra om vi kunde lämna detta med analys av grovfodret därhän. Ingen har sagt nej till det, såvitt jag vet. Att kolla fodret några gånger (eget foder) eller varje gång (köpefoder) för att få en bild av innehållet, är inte fel. Däremot kanske onödigt om man har informationen ändå.

Till Pontevecchio; ”Frågetecken” beskriver sin häst både till utseende och sätt. Varför tror du inte på det som står? :confused:

LIA
 
Intessant att du "tror" jag har fel när jag säger att hästar inte mår bra av att få olika foder. Kanske du skulle ta del av forskning om hästens matsmältning? Och tistlar är knappast oätliga, mina hästar tycker det är en delikatess!

Tyvärr är det väldigt många fölston som tappar massor, och man får från ägaren att "de blir så". Det är MER ovanligt att stona håller hull och muskulatur, tyvärr. På samma sätt som många är rädda för att ge fölen och unghästarna kraftfoder, sorgligt men sant.

Jag skickar länken i ett PM.

Och jo, när det gäller människor så räcker det med att man får kompenserat senare, vi har reserver att ta av. De viktigaste näringsämnena finns det riktmärken för från BVC där alla föräldrar får info ifrån. Bl.a får barnen AD-droppar för att säkerställa att de får tillräckligt med vitaminer, samt hur mycket mjölkprodukter de bör äta varje dag. En häst som utfodras FÅR ALDRIG den kompensationen som vi människor får (om det nu var dan efter eller två dar efter) eftersom de får samma fodergiva eller samma foder dag efter dag.

Vad jag vet har jag svarat på dina frågor. Vilka har jag missat?

DU har däremot inte svarat på hur du fodrar dina hästar så allsidigt som du tycker man ska göra. Det skulle vara intressant.
 
Intessant att du "tror" jag har fel när jag säger att hästar inte mår bra av att få olika foder. Kanske du skulle ta del av forskning om hästens matsmältning? Och tistlar är knappast oätliga, mina hästar tycker det är en delikatess!
Läs vad jag skrev: "Hästen behöver visst omväxlande foder, givetvis med gräs/hö som bas." Det där med tistlar (obs citationstecknen) var bara en kul kommentar, tänkt mot människosmak.

En häst som utfodras FÅR ALDRIG den kompensationen som vi människor får (om det nu var dan efter eller två dar efter) eftersom de får samma fodergiva eller samma foder dag efter dag.
Jamen, det är ju det jag försöker få fram! Dom behöver också omväxlande diet!

Det är förmodligen så att vi ser helt olika "bilder", när vi tänker utfodring. Absolut BARA ämnat som ett försök att förstå. :idea:
Du ser ett stall med ett antal pytsar vid varje box, var och en innehållande en viss mängd av olika ämnen samt en hötuss?
Jag ser en stor hög hö i hagen, aspar, saltsten, granar, buskar som jag inte vet namnet på osv!
Nu menar jag inte en ute/inne konflikt, utan just bara tankebilden. Självklart får våra käk, även när dom står inne för natten. :)
F ö har jag faktiskt skrivit om "vår utfodring".


Frågorna? Några kommer här:

Du beskyllde mig för att "chansa med fräsh havre som kraftfoder".
Jag undrade var du sett mig säga det?

Så den här som du fått flera gånger:
--------------------------------------------------------------------------------
Som vanligt LIA så rättfärdigar du bara din egen "lathet" eller snålhet (vilket det nu är).
--------------------------------------------------------------------------------

Att du inte gillar min attityd är en sak. Det får stå för dig. Men det ger dig banne mig inte rätt att kalla mig för varken snål eller lat! Du vet ingenting om varken det ena eller andra, och även om det vore sant ........ vad har det med den här tråden att göra?
Tycker du, att andra som retar sig på din attityd, har fritt fram med vilka förolämpningar som helst? Är det på den nivå du vill diskutera på Bukefalos?


Och en till: Sedan undrar jag, varför du förutsätter, att andra (t ex undertecknad) inte skulle se hur hästen mår och utvecklas?


Vore det inte trevligt, om vi kunde hålla oss till sakfrågor framöver? Ha en skön kväll! :)

LIA
 
Men Lia, det är ju jättebra att du har tillgång till hagar som du beskrivit ovan, men vad gör man om man har en gräsplätt, som förvandlas till lervälling större delen av året? Tycker du det är mer okej att vara noggrann med sina fodergivor då?

Det är alltså ingen ironisk underton i min fråga bara en enkel undran. :smirk:

mvh Jessica
 
Hej Jessica.
Min uppfattning är, att kan man inte erbjuda sin häst ordentlig livskvalité, skall man överväga sitt hästinnehav! Brutalt, men ärligt.

Nu är jag ju medveten om situationen i dagens hästsverige, och att alla hästar skulle få leva som mina, eller bättre, är en utopi. Givetvis ställer utfodring i ett fängelse (förlåt!) större krav på människan och vederbörandes kunskaper om utfodring, men det ändrar inte min uppfattning om foderstatshysterin.

Om jag, av någon anledning, var tvungen att ha mina hästar "på en lervällingsplätt", skulle mycket av min tid gå åt till att vara med dom på andra platser. Alltså "rasta" dom i naturen. Förmodligen är jag rubbad? :smirk:

Undrar om du fick svar på din fråga?? :confused:

LIA
 
För att jag inte tror att hon lyckas hålla den på samma jämna nivå när hon inte har en aning om vad den får i sig.

Mitt hö skiftar varje år och jag slipper diverse avvikelser genom att jag läser analysen och kan sänka/höja fodret innan.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
3 693
Senast: super
·
Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 104
Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 372
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Så länge behoven är tillgodosedda, finns det några viktiga begränsningar i kvoterna Ca/P och Ca/Mg? Jag räknar med SLUs behov för en...
Svar
4
· Visningar
982

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp