Nu ska ni får höra nåt fruktansvärt!!!

Nea86

Trådstartare
Jag känner att bara måste få skriva av mig lite ang. en fruktansvärd grej!
Jag ska försöka göra det så kortfattat jag kan.

Jag hade min gamla sköthäst i ett stall ca 1 mil från stan.
Hade stått där i ca 2 år när jag bestämde mig för att flytta honom närmare stan. Tjejen som äger stallet jag stått i (vi kan kalla henne P) har alltid varit lite speciell på många sätt. Kritiserat oss andra för hur vi rider och hur vi sköter våra hästar etc. Men vi har bara ignorerat henne.
Så flyttade jag min sköthäst i somras och allt gick bra. Men P uppförde sig knepigt och undrade om jag inte skämdes för att flytta hästen(!) tex (Två dagar senare gick omkull i hagen i det nya stallet och bröt benet. Jag fick ta bort honom på plats...:cry: De andra hästarna fick inte komma honom nära och började jaga honom en del.) Det är dock inte detta jag ska komma till just nu.

Här om dagen träffade jag en av de andra tjejerna från det gamla stallet som jag red mycket med och kom jättebra överens med (vi kan kalla henne K)
Hon var jätteupprörd och berättade att P blivit psykiskt störd eller nåt. För då hade en av de andra tjejerna flyttat sin ponny i höstas och då berättade P för K att hon gett ponnyn massa havre dagen innan den skulle flytta! (Ponnyn fick inte äta havre alls) och att hon även gjort det ett tag! :o(P och K var ganska goda vänner då).
Antagligen för att jävlas för att de skulle flytta hästen eller för att hästen skulle bli sjuk eller tokig! Nu gick det bra som tur var.

K kände att inte hon heller ville ha kvar sin häst efter detta och började kolla efter nytt stall. Hon fick en ny stallplats som låg mycket närmare henne och skulle säga upp platsen hos P.
Hon åker dit tillsammans med sin man och talar om detta för P.
P blir rasande och börjar skrika och gapa och uppträder väldigt otrevligt och rusar iväg. Efter detta vägrar hon prata med K. Åker bara förbi stallet med bilen då K är där och vägrar svara i telefon.
K känner nu att hon vill flytta sin häst så fort som möjligt och fixar med transport och grejer två dagar senare.
K känner att hon inte vill åka med och flytta sin häst från P:s stall så hennes man och en vän till dom åker dit. P vet inte om att K ska flytta sin häst just denna dagen, och när K:s man och vännen kommer dit så står hästen inne :confused:
De upptäcker då att krubban är breddfull med havre!!! Denna krubba rymmer 12 LITER. Hästen står alltså och håller på att tugga i sig 12 LITER HAVRE!!!
Sån jäkla tur att de kom just då, för annars kunde ju hästen för f*n DÖTT!!
De får flyttat hästen och sedan dess har K och P inte pratat med varandra. (Inte så konstigt)

P har även betett sig konstigt innan, tex. låtit hästar som inte kommer i hagen få stå kvar ute, satt kanyler i K:s hästs hals för att visa att hon kunde!(?):mad: och antagligen är det hon som kastat in skit från min hästs box in i K:s hästs box och skyllt på min sköthästs ägare! mm...

Vilken j***a människa!! Jag blir så arg!!!
Så nu undrar jag ju självklart vad hon gjorde mot min stackars sköthäst innan jag flyttade!!?? :cry::confused::mad:
Man undrar ju om hon gjort nåt mot honom som gjorde att han inte ville vara nära de andra hästarna, eller att hon gjort nåt mot hans ben... :cry:
Ja, jag tänker massa hemska konstiga tankar.

Vet att K inte har anmält henne, men det borde hon väl göra. Även om det inte skulle leda någonstans så kanske det skrämmer P iaf...
Ville bara skriva av mig ilskan känner jag...

Hur sjutton ska man kunna varna andra i området för den här människan???
 
Sv: Nu ska ni får höra nåt fruktansvärt!!!

Jättetråkigt att du fick ta bort din häst på det nya stället! Tråkigt att den gamla stallägaren ställer till med sådanna där fasoner när inackorderingarna inte vill vara kvar. Hon mår säkert inte alls bra, som ni nog redan listat ut.

Jag har svårt att tro att hon skulle ha påverkat vad som hände din förra häst. vad skulle det vara? Det är ju tyvärr så att det händer olyckor och speciellt vid såndanna tillfällen, ihop släpp med nya hästar i ny hage osv.

Jag förstår att din kompis är upprörd, det hade jag med varit. Skönt att hon hittat nytt stall nu, då behöver hon inte oroa sig längre. (inte för att jag tror att hästen skulle ha dött av 12 liter havre, men bara att det gjordes pga att jävlas får en ju att sova dåligt, det förstår jag.)

Hur man ska varna andra vet jag inte. Ofta brukar ryktet sköta den biten. Har hon fler hästar i stallet? Andra som är inackorderade?
 
Sv: Nu ska ni får höra nåt fruktansvärt!!!

Vilken människa :mad::mad::mad:

Djungeltelegrafen kan säkert funka bra i närområdet, men det lär ju alltid finnas risk att någon utan kontakter i närområdet nappar på ett erbjudande om stallplats.

Jag hoppas du kan övertala den som blev utsatt för havrematningen att anmäla. Jag kan inte fatta ifall man inte vill anmäla i ett sådant fall om man inte planerar att ta lagen i egna händer. Det man skulle önska är ju någon form av djurförbud. Även ifall denna anmälan inte får önskad effekt kan det ju vara bra ifall det redan finns gamla anmälningar ifall någon annan anmäler i framtiden.
 
Sv: Nu ska ni får höra nåt fruktansvärt!!!

Ja, hon har fler inackorderingar...
Vi hoppas att så många som möjligt får höra historien...
 
Sv: Nu ska ni får höra nåt fruktansvärt!!!

Detta låter ju helt otroligt!!! Hur i jisse namn kan man börja att gå på stackars oskyldiga djur som att ge 12 liter havre?? Det är ju fullkomligt sjukt!
Hoppas att det sprids snabbt hur denna P är. Hon är ju dirrekt livsfarlig.
Huuuu...:mad:
 
Sv: Nu ska ni får höra nåt fruktansvärt!!!

13 år mentalt... är ju tragiskt.. men det finns ju inte så mycket man kan göra åt sånna här dessvärre genom anmälan.. det bästa är ju att se till att folk vet vad det är för en typ, så man sätter de i en ekonomiskt sett dålig sits..

dvs att man ser till att hästägare, hovslagare och dyl får redan på vilket rötägg det är.. det är svårt att överleva då.
 
Sv: Nu ska ni får höra nåt fruktansvärt!!!

Tänk på att när stallet/stallägaren börjar avanonymiseras kan det börja klassas som Förtal, dvs både straffbart i civilrättsligt mål samt bryter mot bukefalos regler.
 
Sv: Nu ska ni får höra nåt fruktansvärt!!!

...och ger stallägaren fördel vid eventuella rättsliga åtgärder...
Det som hänt är hemskt (i det närmaste otroligt, men det finns folk till allt så egentligen borde man väl inte bli förvånad...) och ska anmälas, BUMS!
Allt som det finns att anmärka på, som det går att vittna om och så vidare!
Kommer det ut (via media eller djungeltelegrafen t.ex.) så kanske fler träder fram som råkat ut för människan och så åker hon dit så det sjunger om det...

Men som sagt, se till att hon förblir anonym här, ingenting ska gynna människan om det blir en rättssak.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu ska ni får höra nåt fruktansvärt!!!

Låter helt sjukt... Vad är det för människor som offar livet på andras hästar för sin egen stolthet..

Där i mot kan hon nog inte göra något så att benet skulle gå av utan det är nog en olycka, Även om jag hade gått i samma tanke bana som du gör.

Förhoppningsvis kanske hon inte gjorde något utan blev galen och klarade inte fler efter dej skulle flytta.

Men hur tror hon att hon ska få andra folk ditt?
Jag hade spridit rycktet till folk runt om och varnat de....
 
Sv: Nu ska ni får höra nåt fruktansvärt!!!

Nej, jag ska såklart hålla stället anonymt här på Buke, ingen fara... Jag har inte skrivit något som skulle kunna avslöja henne.
 
Sv: Nu ska ni får höra nåt fruktansvärt!!!

Jo, du hade skrivit ut var det låg, men det är raderat nu. :)
 
Sv: Nu ska ni får höra nåt fruktansvärt!!!

Jo, men området jag skrev är ett STORT område med mycket stall mm så ingen hade kunnat klura ut det ändå. ;)
Men det spelar ingen roll, det kanske var onödigt att skriva det iaf, men man blir bara så jäkla arg när någon beter sig så illa! Så det är nästan inte lätt att behärska sig!
Hoppas bara att andra slipper henne i framtiden.
 
Sv: Nu ska ni får höra nåt fruktansvärt!!!

Människan verkar ha uppenbara psykiska problem. Jag skulle se till att få alla djuren därifrån bums och försöka erbjuda henne proffesionell hjälp i form av psykolog/psykiater.
 
Sv: Nu ska ni får höra nåt fruktansvärt!!!

Du kan nog vara lugn Nea86. Jag har ingen aning om vem vare sig människan är eller ens vilket område stallet ligger i trotts att jag bott många år i samma stad! Klurar dock på om du kan vara den lilla hästtokiga tjejen vi bodde granne med under ett par år och som brukade rasta våran vovve ;D. Har du ramlat av och brytit armen någon gång?
 
Sv: Nu ska ni får höra nåt fruktansvärt!!!

Hehe okej. Nej, jag har faktiskt inte ramlat av och brutit armen någon gång :grin:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 183
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
597
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
627
Senast: yamyam
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 890
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp