Nu ska sadeln skickas till Tyskland...

lizzie

Trådstartare
Nu ska det bli gjort. En av mina hoppsadlar - en gammal Passier Comet - ska skickas till Passier i Tyskland. Jag har haft sadeln i 4 år och den har behövts vidgas en gång, vilket Sadelndoktorn fixade.

Hästen är nu 8 år och det är dags att anpassa den så sadeln ligger bra. För i nuläget har den blivit för smal igen. Dessutom behöver kanalen breddas, och jag hittar ingen sadelmakare i Sverige som vill åta sig uppgifter.

Så här ligger sadeln i dagsläget. Ska bli väldigt spännande och se resultatet när den kommer tillbaka. Vi har använt Passiers mätmall och instruktioner för att mäta in ryggen på hästen.

/Lizzie
 

Bifogade filer

  • 20220409_173553.jpg
    20220409_173553.jpg
    366,3 KB · Visningar: 448
Intressant, ska bli spännande att se resultatet :)
Enligt mailkorrensspondens med Passier så ska jobbet ta cirka 3 veckor. Så jag hoppas det stämmer. Jag ska skritta igång hästen efter behandling pga kotledsbehandling. Så det funkar att skritta ett tag från marken.

Kalaset kommer gå på drygt 4000 kr inkl frakt ToR Tyskland, då ska sadeln breddas, kanalen breddas och så ny helomstoppning.

Jag har funderat länge på att shoppa en begagnad Passier, men av nyare modell, men inser att den skulle också behöva skickas till Tyskland för att passa ordentligt.

Enligt Sadeldoktorn har min häst en mycket knepigt sadelläge. Väldigt bred över manken, även en lång manke, men smal och platt rygg.

Så rapport kommer när sadeln är tillbaka :)

/Lizzie
 
Nu ska det bli gjort. En av mina hoppsadlar - en gammal Passier Comet - ska skickas till Passier i Tyskland. Jag har haft sadeln i 4 år och den har behövts vidgas en gång, vilket Sadelndoktorn fixade.

Hästen är nu 8 år och det är dags att anpassa den så sadeln ligger bra. För i nuläget har den blivit för smal igen. Dessutom behöver kanalen breddas, och jag hittar ingen sadelmakare i Sverige som vill åta sig uppgifter.

Så här ligger sadeln i dagsläget. Ska bli väldigt spännande och se resultatet när den kommer tillbaka. Vi har använt Passiers mätmall och instruktioner för att mäta in ryggen på hästen.

/Lizzie
Spännande. Men lite konstig att Ingen sadelmakare ville hjälpa dig?
 
Spännande. Men lite konstig att Ingen sadelmakare ville hjälpa dig?
Ja, det tyckte jag också. Dock tror jag att de unga sadelmakarna inte är speciellt intresserade utav just Passiersadlar. En sa att det är vanligt att bommen vrider sig när man vidgar den och vågade sig inte på det. Enligt Passier kan man justera en PSL-bom hur många gånger som helst.

Sedan var det sadelmakare som sa att de inte får bredda kanalen på Passiersadlar, för Passier då. Jag har svårt att förstå argumenteten 🤔. Orkade inte håll på och krångla så då blev det kontakt med Passier.

De var mycket tillmötesgående och dessutom billigare än svenska sadelmakare. Så jag väntar med spänning på att få tillbaka sadeln. Jag tror inte de kommer göra ett dåligt jobb, utan jag är mest nervös för att jag har mätt hästen fel 😬😬😬.

/Lizzie
 
Blir den inte alldeles för svängd för hästen?

Sadeln har blivit vidgad en gång tidigare och blev inte mer svängd.

Varför skulle den bli det?

Passier har 3 mätpunkter över ryggen plus ryggens kurvatur som man skickar med sadeln.

/Lizzie
 
Idag har jag fått mail om att min sadel är klar. Bara att betala så skickas den tillbaka till mig.

Utfört arbete enligt fakturan är:
sadelbommen kontrollerad och bedömdes vara ok.
bomvidden är vidgad till 29 cm (var 28,5 tidigare)
komplett ny fyllning av sadelbossorna, inkl breddning av kanalen.

Arbetet gick på 310 EUR och frakten 20 EUR. Vilket blev nu vid betalningen 4 106,50 kr. Och jag har gjort min livs första utlandsbetalning :D .

Räknar med att få hem sadeln i nästa vecka och jag väntar med spänning. Jag räknar med att Passier har gjort ett bra jobb, men jag håller tummarna hårt att JAG har mätt rätt :crazy::crazy::crazy:

/Lizzie
 
Nu är sadeln hemma! Det kändes som om jag fick hem en ny sadeln och inte en med de 30 år som den har på nacken!

Jag är nöjd! Sadeln ligger an hela vägen under bossorna och ligger helt stilla på hästen. Som ren bonus fick jag också med ett fleecefodrat sadelöverdrag på köpet.

Försökte lägga in bild, men det funkar inte 🙄
 
Nu är sadeln hemma! Det kändes som om jag fick hem en ny sadeln och inte en med de 30 år som den har på nacken!

Jag är nöjd! Sadeln ligger an hela vägen under bossorna och ligger helt stilla på hästen. Som ren bonus fick jag också med ett fleecefodrat sadelöverdrag på köpet.

Försökte lägga in bild, men det funkar inte 🙄
Super! Jag har också en 30 år gammal passier Grand Gilbert. Om den inte hade passat min nuvarande häst hade jag nog gjort som du. Älskar den sadeln och tycker den är värd att försöka fixa om det är möjligt 😍😍😍
 
Nu fick jag in en bild. Sadeln släpper lite bak, men den ligger helt stilla. Eftersom bossorna är komplett omstoppade med ny ull så ska sadeln ridas in och då kommer bossorna platta till sig och forma sig mer efter hästens rygg.
 

Bifogade filer

  • Sadel efter.jpg
    Sadel efter.jpg
    292,4 KB · Visningar: 229
Sadelskyddet - älskar det - mycket fiffig lösning med hål för sadelgjorden så skyddet ligger kvar över hela kåpan även när man lägger över sadeln. Skyddet passar även på dressyrsadel och en kortare gjord får man då plats att stoppa ner sadelgjordsänden ner i fickan så gjorden ligger stilla. Där det står Passier är det en stor ficka (lika på båda sidorna).
 

Bifogade filer

  • Sadelskydd.jpg
    Sadelskydd.jpg
    292,5 KB · Visningar: 147

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som har erfarenhet av att skicka sin Passiersadel till Tyskland. Jag har en Passier Comet till min unghäst bomvidd 27,5...
Svar
2
· Visningar
928
Senast: lizzie
·
Utrustning Som ni ser av rubriken så undrar jag alltså om det är någon här som skickat sin sadel till fabriken för att få bommen vidgad. Eller...
Svar
5
· Visningar
1 281
Senast: oki
·
Utrustning Är det någon här som nyligen skickat sin Passiersadel till Passier i Tyskland? Skickade ni privat, eller gick ni genom någon...
Svar
8
· Visningar
1 352
Senast: lizzie
·
Utrustning Låter som en korkad fråga, men nu när jag är ute i sadeldjungeln så har jag sett så mycket olika typer så jag bara måste fråga...! Jag...
Svar
1
· Visningar
2 215
Senast: Happy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp