Nu tar jag ett uppehåll från alkohol 1/2 år! (minst)

Vitavi

Trådstartare
Ni som läst mina tidigare trådar vet att jag till från druckit alkohol på ett destruktivt sätt.
Jag har druckit alkohol som ångestdämpande bland annat.
Jag har nu nått en gräns där jag till fullo bestämt mig för att ha uppehåll. Har även fått ett ultimatum av anhöriga att jag måste ta tag i mitt problem. För en vecka sen blåste jag 3 promille och kunde både konversera och gå, skrämmande att ha byggt upp sån tolerans... jag som brukade bli full på en folköl.

Nu blir det minst ett halvårs uppehåll och jag hoppas jag kommer börja må bättre utan! :)
 
Om du behöver pepp så tänk på att fråga efter den här. Det finns massor av folk som gärna ställer upp och peppear :)
 
Heja heja. Bra beslut du har tagit. När halvåret har gått är det bara att ta ett nytt halvårsbeslut. Och så glöm inte be om pepp ifall du behöver det. Många som kan peppa här.
 
Jag slutade dricka alkohol 2008 och har aldrig ångrat det. Jag hade inga problem alls, drack bara några glas vin per år typ, men eftersom jag väntade mitt första barn och är uppvuxen med alkoholister så var mitt val givet. Idag tänker nästan aldrig på det, det känns bara så självklart för mig. Jag tränar mkt så därför är det också bra.
 
Var det tufft för dig i början? Har du blivit piggare sen du slutade? :)

Nej, det var inte svårt. Jag har alkoholister i släkten och känner varenda gång jag tar ett glas vin att jag MÅSTE dricka ett glas till, och ett till, och ett till - det är som att kroppen är programmerad för att vilja ha mer. Det är därför lättare att inte dricka alls än att bara dricka ett glas då och då. Jag vill inte hamna i samma sits som min morbror och moster som båda delar samma känsla som jag har. (Undrar om det finns vetenskapliga bevis att beroende är genetiskt betingat - är det någon som vet? I så fall har vi absolut den genen i familjen.)

Jag tycker mest att jag känner mig mentalt friskare men det är klart att det är härligt för kroppen att slippa dem onödiga extra kalorierna. Midjemåttet håller med, inbillar jag mig. :)
 
Nej, det var inte svårt. Jag har alkoholister i släkten och känner varenda gång jag tar ett glas vin att jag MÅSTE dricka ett glas till, och ett till, och ett till - det är som att kroppen är programmerad för att vilja ha mer. Det är därför lättare att inte dricka alls än att bara dricka ett glas då och då. Jag vill inte hamna i samma sits som min morbror och moster som båda delar samma känsla som jag har. (Undrar om det finns vetenskapliga bevis att beroende är genetiskt betingat - är det någon som vet? I så fall har vi absolut den genen i familjen.)

Jag tycker mest att jag känner mig mentalt friskare men det är klart att det är härligt för kroppen att slippa dem onödiga extra kalorierna. Midjemåttet håller med, inbillar jag mig. :)

Det finns absolut bevis för en genetisk sårbarhet för alkoholberoende.
 
Nej, det var inte svårt. Jag har alkoholister i släkten och känner varenda gång jag tar ett glas vin att jag MÅSTE dricka ett glas till, och ett till, och ett till - det är som att kroppen är programmerad för att vilja ha mer. Det är därför lättare att inte dricka alls än att bara dricka ett glas då och då. Jag vill inte hamna i samma sits som min morbror och moster som båda delar samma känsla som jag har. (Undrar om det finns vetenskapliga bevis att beroende är genetiskt betingat - är det någon som vet? I så fall har vi absolut den genen i familjen.)

Jag tycker mest att jag känner mig mentalt friskare men det är klart att det är härligt för kroppen att slippa dem onödiga extra kalorierna. Midjemåttet håller med, inbillar jag mig. :)

Härligt att höra! :)
Jag har vad jag vet ingen alkolism i släkten men jag är en beroendemänniska överlag, blir beroende av träning, godis, alkohol osv. Allt som tillfredsställer belöningssystemet. Sen jag slutade för 10 dagar sen har jag haft absolut noll sug! Känner mig fri på något sätt!
 
Härligt att höra! :)
Jag har vad jag vet ingen alkolism i släkten men jag är en beroendemänniska överlag, blir beroende av träning, godis, alkohol osv. Allt som tillfredsställer belöningssystemet. Sen jag slutade för 10 dagar sen har jag haft absolut noll sug! Känner mig fri på något sätt!
Det låter jättebra, men... Det svåra är inte att sluta, det är att inte börja igen... Gäller det flesta beroenden.
 
Ni som läst mina tidigare trådar vet att jag till från druckit alkohol på ett destruktivt sätt.
Jag har druckit alkohol som ångestdämpande bland annat.
Jag har nu nått en gräns där jag till fullo bestämt mig för att ha uppehåll. Har även fått ett ultimatum av anhöriga att jag måste ta tag i mitt problem. För en vecka sen blåste jag 3 promille och kunde både konversera och gå, skrämmande att ha byggt upp sån tolerans... jag som brukade bli full på en folköl.

Nu blir det minst ett halvårs uppehåll och jag hoppas jag kommer börja må bättre utan! :)

Oh lord, är i precis samma sits. Också blåst nästan 3 promille och ändå vart "stadig". Har också anhöriga som tycker jag ska ta tag i problemet. Dricker också mest alkohol som ångestdämpande. Har också tänkt försöka vara nykter minst ett halvår.

Är helt säker på att du kommer må sååååååå mycket bättre utan alkohol! Gått i perioder utan och jag mår fan så mycket bättre. Så då kan man ju fråga sig varför man ska på´t igen, men men.

Lycka till!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 127
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp