Nu var velandet igång igen.. (stalltråd)

Domino_s

Trådstartare
Får nog ta alltihopa från början för att alla ska hänga med. Köpte förra året en mindre gård (sommaren). Hade en dröm att ha hästarna hemma, frågade grannar om vi fick låna mark, vilket vi fick. Sommarhagar av granne 1 och lite extra mark för att vinterhagen inte skulle bli för liten av granne 2.
Tanken var sen att bygga 2 uteboxar/lösdrift och ett separat rum med uppvärmd sadelkammare/skötselplats.

Till senhösten förstod vi att vi skulle få problem med att bli klara och i samband med att de började gräva för avlopps/vattenledning på den mark vi lånat av granne 2 för större vinterhage så hittade vi ett stall ca 7 km bort att stå i över vintern (vi hade inte fått info om att de skulle gräva just där, eller när).

Tanken var att ta hem dem igen till utesäsongen, nu fick vi tidigarelägga detta då min ena häst blev så sjuk att enda lösningen var att fixa så hon kunde stå i utebox eller lösdrift. Vi fixade därför ett par tillfälliga boxar och hästen blev omgående frisk. De kom hem i slutet av februari.

Nu är marken granne 2 grävt på iordningställd och vi har även dubbelkollat att vi fortfarande får låna marken och det va samma som innan, alltså inga problem. Vi hade tänkt sätta staket nu i nästa vecka för att få denna hage färdig.

Nu har det blivit så tydligen så är det någon kommunikationsmiss emellan granne 2 och hans son som nu har gjort att den marken vi blivit lovade att få låna nu längre inte går att använda. Kan förklara närmare varför om någon vill det. Vi ska naturligtvis prata med granne 2 igen, men känner att det börjar bli lite väl mycket missar nu och vi känner oss allt annat än säkra på att saker som sägs kommer att hållas även i framtiden.

Det kommer krävas en del jobb, pengar och framför allt planerande för att göra iordning för hästarna här hemma. Och detta är inget vi vill göra i onödan.
Detta har gjort att jag har dragit öronen åt mej och börjat kika på lite stallannonser, men utan resultat. Tanken är då att kanske ha dem hemma uteperioden och installade på vintern, även om jag helst vill ha dem hemma.

En jobbarkompis till min sambo har precis köpt egen gård, där finns stooor lösdrift, flera boxar, stora hagar och tjejen som har det är jättegullig! Och det största plusset, en stor ridanläggning med både ridhus och enorm utebana finns 3 min gåväg därifrån. Jag som inte ens har ridbana hemma och verkligen saknar träningen anser ju att detta mycket väl kan vara drömstallet.. Det finns bara ett problem, stället ligger 2,5 mil bort..:( Det låter inte långt, men jag har tyvärr inte fått tummen ur och tagit mitt körkort så min sambo kör mej. Vilket kan ställa till problem om vi inte är lediga samtidigt. Nu är den här tjejen så gullig att hon menade att se till/mata två hästar till 1-2 dagar i veckan, det gör henne inget, hon är bara glad för sällskapet i stallet. Vilket betyder att jag inte behöver åka alla dar i veckan. Detta innebär också att jag får ridsällskap, vilket jag inte har hemma.

Jag känner att jag är världens veligaste person och mina anhöriga är trötta på mitt vägande för och emot, så nu råkar buke illa ut stället..;)

Så, hur hade ni gjort..?

Mvh Domino_s
 
Senast ändrad:
Sv: Nu var velandet igång igen.. (stalltråd)

Jag vill kunna ta mig till stallet när jag vill, utan att vara beroende av någon, så för mig hade det inte varit ett bra alternativ. I så fall hade jag tagit körkort illa kvickt.

Å andra sidan är det som du märkt inte så bra att basera sin hästhållning på lånad mark; alltid, alltid skriftliga avtal när det gäller sådant!
 
Sv: Nu var velandet igång igen.. (stalltråd)

Jag tycker att om man bygger stall utan att ha egen mark, men är beroende av att låna av grannar, så kommer man alltid sitta i en jobbig sits vilket du nu upptäckt.

Så jag hade stallat upp dem tillsvidare och letat efter en gård att köpa där det fanns plats för hästar.
 
Sv: Nu var velandet igång igen.. (stalltråd)

Det är en tabbe att köpa gård utan mark, i hopp om att få låna av grannen. Vare sig det är ett muntligt avtal eller ett skriftligt arrende på lång tid.

Hade sålt gården och köpt antingen en villa nära det nya stallet (som låter lovande) eller en ny gård med mark som räcker.
 
Sv: Nu var velandet igång igen.. (stalltråd)

Jag vill kunna ta mig till stallet när jag vill, utan att vara beroende av någon, så för mig hade det inte varit ett bra alternativ. I så fall hade jag tagit körkort illa kvickt.

Å andra sidan är det som du märkt inte så bra att basera sin hästhållning på lånad mark; alltid, alltid skriftliga avtal när det gäller sådant!

Ja, det är precis så jag känner. Nu är ju tanken att ta körkortet i sommar, men man ska aldrig anta att saker blir som man har planerat..

När vi tittade på huset hade vi inte tänkt att ha hästarna hemma, men granne nr 1 lånade gärna ut sommarhage och då tänkte vi att jamen visst, hemma över sommaren vore ju smidigt när vi ändå renoverar. Sen fick vi då även låna av granne nr 2 och möjligheten att ha dem hemma över vintern började växa fram. Jag har inte tidigare haft något emot att ha dem istallade, utan tycker det är trevligt i rätt stall. Men när ena hästen blev så sjuk i vintras och inget hände så tröttnade jag och är väl ganska rädd för att stalla in dem igen, men risk för att samma sak ska upprepas..

Nu ska de vara hemma hela sommarn fram tills vädret blir sämre i höst, så än finns det tid att hitta en lösning. Men jag är inte den som gillar att göra saker i sista minuten, utan löser gärna problemet nu så jag vet exakt hur det blir till hösten.

Tack för ditt svar!

Mvh Domino_s
 
Sv: Nu var velandet igång igen.. (stalltråd)

Jag tycker att om man bygger stall utan att ha egen mark, men är beroende av att låna av grannar, så kommer man alltid sitta i en jobbig sits vilket du nu upptäckt.

Så jag hade stallat upp dem tillsvidare och letat efter en gård att köpa där det fanns plats för hästar.

Nu har vi inget byggt ännu (tack och lov), det vi gjorde i höstas var att riva ut och rensa i byggnader och mark. Det vi gjort i sadelkammare/skötselplatsen kan lätt utan ansträngning göras om och användas som verkstad (sambon hurrar..;)).

Sälja detta och köpa något annat är inget vi har tanke på att göra i dagsläget, först ska det renoveras färdigt, men om ett par år finns tanken att sälja och köpa större..

Tack för ditt svar!

Mvh Domino_s
 
Sv: Nu var velandet igång igen.. (stalltråd)

Det är en tabbe att köpa gård utan mark, i hopp om att få låna av grannen. Vare sig det är ett muntligt avtal eller ett skriftligt arrende på lång tid.

Hade sålt gården och köpt antingen en villa nära det nya stallet (som låter lovande) eller en ny gård med mark som räcker.

Som jag skrivit tidigare så var inte tanken från början att ha dem hemma, tanken var att stalla upp, så någon tabbe har vi inte gjort.

Kommer heller inte sälja gården inom de närmsta åren, först ska det bli färdigt.
Att köpa nära nya stallet hade i vilket fall inte varit något alternativ då det ligger längre ifrån skola och jobb än vad vi bor nu (och nej, vi tänker inte byta jobb/skola heller)..

Som sagt, jag har egentligen inget emot att ha den uppstallade, på rätt ställe.. Men blev ordentligt rädd där i vintras när jag såg häststackarn bli sämre och sämre och ingenting hände för att göra saken bättre. Är livrädd att det ska upprepas igen i något nytt stall. Hemma är hon frisk och symptonfri och mår toppen. Nya stallet ger dock en möjlighet att ha henne på lösdrift vilket vore det absolut bästa för henne.

Tack för ditt svar!

Mvh Domino_s
 
Sv: Nu var velandet igång igen.. (stalltråd)

Ser att jag har skrivit lite dumt i första inlägget. Så väljer att förtydliga lite här.

Drömmen att ha dem hemma har alltid funnits och kommer alltid finnas. Men jag hade inte det i tanke när vi köpte detta stället. Tanken var att stalla upp någonstans. Granne 2 frågade vi om mark efter det att vi fått låna av granne 1, granne 1 "halvfrågade" vi, jag frågade vi ett av våra första samtal hur mycket mark som var hennes runt om (ren nyfikenhet) då nämner hon att hon har mer än hon hinner beta av, vilket ledde till att vi lånade det vi använder som sommarhage..

Mvh Domino_s
 
Sv: Nu var velandet igång igen.. (stalltråd)

Finns det möjlighet till att åka moped till "nya" stallet? Då kan du ju ta dig dit själv,och kan fixa körkortet under sommaren,eller senare.

Annars:

Har du råd att pendla? Jag har 1,6 mil till mitt stall,kostar 1500:- i bara bensin/månad. (Nu har jag dock köpt moppe för att minska kostnaderna..)

Hur löser ni det om din häst blir sjuk igen?

Hur mycket ansvar behöver du ta i stallet,fodringar/pass?

Hur är resvägen? 2,5 mil kan ta en jäkla tid om det är en trafikerad väg genom tex massa rödljus osv.

Vad händer om stallägaren blir sjuk och inte kan ta sig utanför huset,hur löser ni passen då?

Hur ser det ut med bla hö,ska ni ordna det själva eller finns det på gården?

Och vad säger din sambo? Och om han ska skjutsa,ska han vänta där medans du rider/sköter hästen,eller åker han hem igen? Han kanske inte tycker det är så kul att sitta där och vänta på dig varje dag,och ska han åka hem emellan så får ni en resa på 10 mil!

Jag tycker nog att du måste ha en lösning på att kunna ta dig dit själv,löser det sig får du räkna på bensinkostnaderna om ni klarar den,är det inga problem så är det bara att flytta om du inte tycker det tar för lång tid att resa! :D
 
Sv: Nu var velandet igång igen.. (stalltråd)

Finns det möjlighet till att åka moped till "nya" stallet? Då kan du ju ta dig dit själv,och kan fixa körkortet under sommaren,eller senare.
Njae, visst går det.. Men det är i längsta laget. Men är fullt inställd på att tvinga ut sambon för övningskörning i e.m..;) Har kört ganska mycket när jag var yngre. Så tanken är absolut att ett körkort ska finnas i handen när de ska stallas in i sep/okt.

Annars:

Har du råd att pendla? Jag har 1,6 mil till mitt stall,kostar 1500:- i bara bensin/månad. (Nu har jag dock köpt moppe för att minska kostnaderna..)
Ja, det har vi.

Hur löser ni det om din häst blir sjuk igen?
Detta är alltid ett ständigt orosmoment. Risken minskas dock betydligt av att hon kan gå ute, hon fick en kraftig luftrörsinfektion i vintras pga att det förvarandes dåligt foder/strö i stallet där hon stod och blev inte frisk trots upprepade behandlingar.. Hon blev frisk nästintill under natten när hon väl kom hem.

Hur mycket ansvar behöver du ta i stallet,fodringar/pass?
Som det lät på tjejen, när jag kan.

Hur är resvägen? 2,5 mil kan ta en jäkla tid om det är en trafikerad väg genom tex massa rödljus osv.
Det finns två vägar, den ena är en mindre asfaltsväg. Den andra är en större fartled, inga rödljus, bra underhållen vintertid!. Raka spåret hela vägen.

Vad händer om stallägaren blir sjuk och inte kan ta sig utanför huset,hur löser ni passen då?
Detta är inget vi har tänkt på, stallägaren har en sambo så de är två och problem är till för att lösas..

Hur ser det ut med bla hö,ska ni ordna det själva eller finns det på gården?
Detta har vi inte diskuterat, men tanken som jag förstod det är att vi ska köpa gemensamt och att det ska köras dit, ingen hämtning av oss alltså. Vilket är lite av en förutsättning.

Och vad säger din sambo? Och om han ska skjutsa,ska han vänta där medans du rider/sköter hästen,eller åker han hem igen? Han kanske inte tycker det är så kul att sitta där och vänta på dig varje dag,och ska han åka hem emellan så får ni en resa på 10 mil!
Det är mest jag som backar på resvägen, han är den som är mest inne på att flytta dem dit (kanske vill han ha sin verkstad..;)).. Vi har diskuterat lite fram och tillbaka och han har inget emot att vänta medans jag rider, då kan han träna sin hund under tiden.

Jag tycker nog att du måste ha en lösning på att kunna ta dig dit själv,löser det sig får du räkna på bensinkostnaderna om ni klarar den,är det inga problem så är det bara att flytta om du inte tycker det tar för lång tid att resa!
:D
Ja, jag tycker det också. Jag vill kunna vara mer oberoende, men jag vet att sambon ställer upp i alla lägen, han avgudar mina hästar och vill att det ska vara så bra som möjligt för dem.

Vi ska åka över och prata med dem ordentligt en dag framöver och se vad vi kan komma fram till. Sen ska vi prata igenom det ordentligt här hemma ikväll.

Mvh Domino_s
 
Sv: Nu var velandet igång igen.. (stalltråd)

Vill tillägga att jag håller fortfarande ögonen öppna och har metkrokar ute överallt i närheten ifall tillfället att ett annat bra stall skulle få lediga platser till hösten. Men dels är det svårt att hitta till två stycken och sen hitta något där jag kan vara trygg med att min häst inte blir sjuk igen..

Mvh Domino_s
 
Sv: Nu var velandet igång igen.. (stalltråd)

Jag hade:

1. Aldrig, aldrig baserat mitt intresse på andras goda välvilja ( lånat mark gratis, bli skjutsad fram och tillbaka..)
2. Stallat upp på ett ställe dit jag kunnat ta mig själv, skrivit kontrakt och betalat för mig.
3. Om omöjligt att hitta stallplats- lagt hästeriet på is
 
Sv: Nu var velandet igång igen.. (stalltråd)

Tycker det låter toppen på det nya stället,närhet till ridhus är ju helt underbart! JAG skulle inte se milen som något större problem om det är bra väg. Jag har riksväg hela vägen till stallet,tar ca 15 min att åka,perfekt till att kunna planera passet på vägen dit,och kunna utvärdera passet på vägen hem,vad som gick bra,vad som gick mindre bra,och vad vi behöver träna på.

Men då har jag också en suverän stallägare som ställer upp i vått och torrt,som i vintras när min häst var jättesjuk så hjälpte hon mig med att ta in och ut han dom stunder han orkade vara ute,samt lade på och tog av täcken,så jag behövde bara åka ut en gång om dagen som vanligt. Jag var höggravid vid tillfället så det var ganska tungt och svårt för mig att fixa allting,men hon ställde upp utan att blinka,det var t.om hon som erbjöd sig. Kvällen han insjuknade så stog hon ute med mig i stallet till kl halv ett på natten och hjälpte mig hänga upp droppåsar,och höll mig sällskap,samt att hon bjöd in mig på kvällsmat,hur go som helst! :love:

En riktigt vettig stallägare och stallkamrater är värt mest av allt! Där jag står så finns det ca 20 hästar på gården,och vi är ett helt underbart gäng,alla trivs i varandras sällskap,och vi hittar på en massa skoj ihop!

Jag har haft eget stall på gården en gång i tiden,och ärligt talat så var det skittråkigt! :wtf: Det vart inte kul förrens jag bestämde mig för att hyra ut en boxplats! :p
 
Senast ändrad:
Sv: Nu var velandet igång igen.. (stalltråd)

Tycker det låter toppen på det nya stället,närhet till ridhus är ju helt underbart! JAG skulle inte se milen som något större problem om det är bra väg. Jag har riksväg hela vägen till stallet,tar ca 15 min att åka,perfekt till att kunna planera passet på vägen dit,och kunna utvärdera passet på vägen hem,vad som gick bra,vad som gick mindre bra,och vad vi behöver träna på.

Men då har jag också en suverän stallägare som ställer upp i vått och torrt,som i vintras när min häst var jättesjuk så hjälpte hon mig med att ta in och ut han dom stunder han orkade vara ute,samt lade på och tog av täcken,så jag behövde bara åka ut en gång om dagen som vanligt. Jag var höggravid vid tillfället så det var ganska tungt och svårt för mig att fixa allting,men hon ställde upp utan att blinka,det var t.om hon som erbjöd sig. Kvällen han insjuknade så stog hon ute med mig i stallet till kl halv ett på natten och hjälpte mig hänga upp droppåsar,och höll mig sällskap,samt att hon bjöd in mig på kvällsmat,hur go som helst! :love:

En riktigt vettig stallägare och stallkamrater är värt mest av allt! Där jag står så finns det ca 20 hästar på gården,och vi är ett helt underbart gäng,alla trivs i varandras sällskap,och vi hittar på en massa skoj ihop!

Jag har haft eget stall på gården en gång i tiden,och ärligt talat så var det skittråkigt! :wtf: Det vart inte kul förrens jag bestämde mig för att hyra ut en boxplats! :p

Körvägen blir ca 20-25 minuter beroende på väglag, men vägen är välskött och saltas alltid, tack och lov!

Ja, tjejen som har det är supergullig och verkar se fram emot att jag skulle flytta dit mina hästar. Och det är ju bara halva året jag behöver åka (beroende på väder förstås), utemånaderna är de hemma..:)

Och jag säger som du, skönt med att ha eget och kunna bestämma allt själv. Men hu så ensamt det blir tidvis.. Och att inte kunna träna utan att lasta och åka iväg, närmsta bra ridhus att köra till är just det jag får tillgång till om jag flyttar. Och så underbart kul med ridsällskap igen!

Mvh Domino_s
 
Senast ändrad:
Sv: Nu var velandet igång igen.. (stalltråd)

Jag hade:

1. Aldrig, aldrig baserat mitt intresse på andras goda välvilja ( lånat mark gratis, bli skjutsad fram och tillbaka..)
2. Stallat upp på ett ställe dit jag kunnat ta mig själv, skrivit kontrakt och betalat för mig.
3. Om omöjligt att hitta stallplats- lagt hästeriet på is

1. Det är därför jag nu vill ha en lösning, så att jag inte ska behöva ha dem på lösa löften. Skjutsandet är inget problem, min sambo gör det gärna, jag ställer upp med annat för hans del istället. Det är han som är mest drivande i att flytta dem. Men jag förstår precis hur du tänker.

2. Jag förstår inte riktigt vad du menar med "betalar för mej", vem har sagt att jag inte betalar/skulle betala för det jag lånar hemma. Jag har dem inte hemma för att spara pengar, det gör man sällan. Jag har dem hemma för att jag tycker att det är mysigt.

3. Detta är inget alternativ för mej. Stora hästen har jag har i 10 år och skulle hellre hoppa framför ett tåg än göra mej av med, det är en "once in a lifetime häst" och ponnyn har jag lovat att ge ett sista hem. Det skulle kunna gå mycket illa om hon hamnade hon fel människor. Hästarna är min familj, de stannar livet ut! Stallplatser finns, men jag har inte hittat någon med lösdrift och träningsmöjligheter under vintern än, förutom detta stället.

Mvh Domino_s
 
Sv: Nu var velandet igång igen.. (stalltråd)

Sambon vill, du vill, stallägaren vill och det låter som att hästarna också vill så vad är att tveka över?
 
Sv: Nu var velandet igång igen.. (stalltråd)

Se till att skriva avtal om du väljer att stalla upp . Inte så mycket på ämnet , men allt "som det låter " och "vän till sambos kollegas sambo" osv . Kan bli jävligt jobbigt om konflikt/missförstånd ang "som det låter" å det minsta uppstår .

Inte så mkt på ämnet som sagt , men utifrån ekvationen med din situation i fråga om pendling, behov av skjuts osv , hade jag tryckt på vikten av detta ytterligare .

Tyvärr kan det väldigt lätt bli mycket fel hur bra det än känns . Menar inte att vara negativ men det är verkligen viktigt .

Överväg även om ridhus osv verkligen är en aspekt i sammanhanget för dig och din ridning/hästar osv just nu . Lätt att bli attraherad av bekvämligheter utan att man Flr den skull egentligen nyttjar osv om man letar alternativ uppstallning pga att nuläget inte funkar och behöver lösas .
 
Senast ändrad:
Sv: Nu var velandet igång igen.. (stalltråd)

Har haft hästarna hemma och förlitat mig på snälla grannar för att ha nog med mark. Det gör jag inte om, jäkla slit är det att ha dem hemma vintertid.
Skulle jag göra om det skulle jag ordna uppstallning vintertid och ha dem hemma på sommaren.
Tveklöst.
 
Sv: Nu var velandet igång igen.. (stalltråd)

Börja på körskolan direkt,då har du körkortet till hösten. Jag övningskörde hur mycket som helst från 17-19 års ålder,sen helt plötsligt som 21-åring så fick jag för mig att nu var det dags,gick in och köpte 10 lektioner,och oj vad mycket mer det var man skulle tänka på än vad pappa/mamma/kille lärde mig.

Lättare att lära, än att lära om.

Så skulle faktist rekomendera till att ta en-två lektioner på körskolan nu direkt,SEN köra hemma! Då får du tips på hur du ska ha koll i alla speglar,senaste uppdateringar m.m. Jag tex hade ju aldrig hört talas om ecodriving! :o Sen när du kört hemma mycket med någon enstaka lektion på körskolan för att checka av,så går du bara och tar några lektioner till på raken,halkbanan,sen prov och uppkörning! KLART! ;) Jag fick mitt körkort på 3 månader,men då kuggade jag på första uppkörningen pga jag körde för fort på en sträcka där dom precis sänkt hastigheten,och jag var så van att köra 70 där (Hade alltså blivit 60) + att läraren fick lov att ingripa och bromsa en gång då en unge på cykel kastade sig rakt ut bakom en buske,annars så hade det gått ännu snabbare.

Jag hade även den där Bonniers trafikskola på datorn,jättelärorikt! Jag HATAR att plugga genom att läsa sida efter sida i en bok,tillslut så läser jag bara utan att fatta VAD jag läser,så jag öppnade knappt teoriboken,utan pluggade allt via datorn,är ju 65 frågor varav 52 ska vara godkända,jag hade 62 rätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu var velandet igång igen.. (stalltråd)

Se till att skriva avtal om du väljer att stalla upp . Inte så mycket på ämnet , men allt "som det låter " och "vän till sambos kollegas sambo" osv . Kan bli jävligt jobbigt om konflikt/missförstånd ang "som det låter" å det minsta uppstår .

Inte så mkt på ämnet som sagt , men utifrån ekvationen med din situation i fråga om pendling, behov av skjuts osv , hade jag tryckt på vikten av detta ytterligare .

Tyvärr kan det väldigt lätt bli mycket fel hur bra det än känns . Menar inte att vara negativ men det är verkligen viktigt .

Överväg även om ridhus osv verkligen är en aspekt i sammanhanget för dig och din ridning/hästar osv just nu . Lätt att bli attraherad av bekvämligheter utan att man Flr den skull egentligen nyttjar osv om man letar alternativ uppstallning pga att nuläget inte funkar och behöver lösas .

Självklart ska det skrivas papper om vi stallar där, precis som på alla andra ställen. Jag har stått på tillräckligt många ställen för att vid det här laget ha hyfsat koll på vilka ev problem som kan uppstå, även om man aldrig upphörs att bli förvånad..;)
Ridhus är något jag är van vid sedan tidigare ställen och det är något jag verkligen använder mej av under vintertid för att underhålla träningen på ridhästen.

Mvh Domino_s
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 227
Hästhantering Jag har fått ett intressant problem. Vi bor på egen gård och jag har min ridhäst hemma, tillsammans med en ponny som sällskap. Fram...
Svar
3
· Visningar
1 818
Senast: Piek
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 291
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
3 929
Senast: Jakobine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp