Nu vill jag ha en oberoende diskussion.

F

fälttävlansnörd

Idag när jag skulle ta in en av mina hästar från hagen så gick en annan häst till attack - jag ska ta det från början.

Hästarna går på stora ytor, mina två som fungerar MKT bra tillsammans, samt en häst som tidigare stått i stallet men nu flyttat och är tillbaka på sommarbete - och går tillsammans med mina hästar. Mina går ute mellan 7-19 ungefär. Beteshästen är ute dygnet runt. I hagen går även en shettis, som står i stallet och alla tre hästarna (mina och beteshästen) har gått med den tidigare. Shettisen är ute dygnet runt. IDAG gick där även ett ungsto på två år, som samtliga hästar i hagen gått med tidigare. ALLA hästarna har tidigare gått tillsammans.

Beteshästen har nu gått där i snart en vecka och allt har gått som man önskat, det har varit lugnt och stillsamt - mina hästar har hållt sig för sig själva (åh, vad glad jag är för det :love: ) och shettisen och beteshästen har gått i närheten av varandra. Tidigare har ungstoet och beteshästen varit MKT kärvänliga mot varandra, de putsar på varandra osv, men ungstoet är en sådan häst - hon har varit sådär med shettisen samt min valack också.

Idag så "buntade" de ihop höbalar på ängen brevid hagarna, med traktor samt en del folk som gick omkring på marken och hjälpte till. Hästarna brydde sig inte nämnvärt när jag kom - det var lugnt i hagen och ingen av hästarna hade synbara tecken på att de skulle ha varit oroliga tidigare. Har ytterst svårt att tänka mej att det SKULLE ha varit tumult innan, det är inga hästar som har några som helst problem med traktorer eller liknande i vanliga fall.

Men i alla fall, när jag började gå med min valack uppåt mot grinden (han är världens snällaste och rel. ranglåg) så följer ungstoet och beteshästen med bakom, på avstånd. Mitt sto går neråt i hagen för att sällskapa med shettisen (hon har mkt svårt att vara ensam och håller sig gärna intill en annan häst) så min häst och shettisen var inte i närheten. Iaf, jag bryter en kvist från ett träd för att ha den att "putta" bort hästarna med - ungstoet är MKT närgånget på människor och går inte alls att vifta bort med en hand och lite smackningar. När jag har två-tre meter kvar till grinden så ser jag bara i ögonvrån hur beteshästen fullkomligen VRÄKER sig framåt mot min häst och hugger efter honom. Det är här jag vill ha hjälp med resonemang. Min häst gick då helt lugnt innan och de andra hästarna var inte direkt i rumpan på honom utan gick ca två meter bakom. Inga tecken på att de skulle kunna skapa bråk, utan beteshästen kastar sig bara fram HELT omotiverat på min häst. Jag reagerar då med att dra till beteshästen med kvisten över rumpan och han samt ungstoet (som egentligen bara fanns med vid sidan om just för att hon råkar ha fattat tycke för beteshästen, har eg. inget att göra med situationen) sticker då iväg neråt hagen. Min häst är vid det här laget rejält skakis och uppe i varv, dock utan skador.

Precis då kommer beteshästens ägare, som jag vet INTE har särskilt höga tankar om mej - något som är ömsesidigt. Hon undrar vad det är som händer och jag säger, ganska upprört att hennes häst helt omotiverat kastade sig på min häst när jag skulle ta ut honom. Hon säger då inte så mkt, typ jaha oj då. Och jag säger att visst, det kan bero på att de tar hö i andra hagen och att ungstoet går här idag - men att jag inte accepterar ett sådant beteende och ffa inte när JAG står i princip mitt emellan hästarna och kunde ha blivit skadad.

Jag går därifrån och upp i stallet. Hon kommer upp efter ett tag och jag ser på henne att hon är arg och upprörd - hon vill ha en hink med havre för att nu går inte hennes häst att få tag på eftersom att jag har slagit honom. Hon frågar ännu en gång vad det var som hände och jag ger samma svar och motivering till mitt beslut att tillrättavisa hennes häst - hon påstår då att anledningen till att han inte går att få tag på är att jag slagit mot hans ansikte.

Det är dock inte sant - hästen hade vänt rumpan till när jag slog efter honom eftersom att han hade reagerat på att jag röt till - dels av rädsla, förskräckelse och sedan ilska när jag förstod vad som hände.

Det jag nu sitter och tänker på är - om jag gjorde rätt eller fel förstås. Beteshästen är en egentligen ganska mild häst, dock ranghög och även lite nafsig och påflugen mot människor - dock inte "elak" eller liknande. Aldrig tidigare varit misshandlad eller dåligt behandlad/fått dåliga erfarenheter av människor. Har från att han flyttade från vårat stall fram till att han kom tillbaka på bete gått ensam så som jag förstått det.

Så, nu vill jag ha en OBEROENDE, LUGN OCH SAKLIG diskussion om detta. Inga galna människor som skriker och kallar mej för djurplågare osv, är det någon som vill göra det - skicka ett PM tack.
 
Sv: Nu vill jag ha en oberoende diskussion.

Ingen som orkar läsa och ta sig en funderare?
 
Sv: Nu vill jag ha en oberoende diskussion.

Jag hade reagerat precis som du och tycker du gjorde helt rätt!

Jag tycker inte att man ska "lägga sig i" hästarnas rangordning generellt utom just i läget när man själv är i hagen/i närheten! Som du säger; du kunde själv ha fått dig en känga eller bett om de ska hålla på och göra upp när du är där. Det ska inte förekomma "diskussioner" mellan hästarna när man själv är nära dem. Då är det människan som bestämmer och det ska inte hållas på och gruffas, sparkas eller bitas sinsemellan i det läget.
 
Sv: Nu vill jag ha en oberoende diskussion.

Jag tycker att du gjorde rätt, om inte den andra hästen lyssnar på mildare tillsägelse. Jag anser att man har rätt att freda sig och sin häst om man är på väg att hämta den.

:bow: :bow: :bow:

Jag markerar att jag står högre i rang än ledarstoet om hon gruffar med min häst, när jag ska hämta henne. Min häst är underlägsen och går hellre undan. Ledarstoet springer ofta på min häst och hugger efter henne, när jag ska ut och hämta henne

Där räcker det att jag bestämt går mot ledarstoet, stampar i backen, viftar med armarna eller grimskaftet för att hon ska flytta på sig. När hon flyttar på sig, så att jag utan problem kan fortsätta fram och hämta min häst, så låter jag ledarstoet vara i fred.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu vill jag ha en oberoende diskussion.

Hur beter sig beteshästen vid intag i vanliga fall?

Jag tycker du gjorde rätt, jag tillåter inte att en annan häst attackerar min om jag håller på med den å har den i grimskaft. Å har aldrig hört något från ägaren utöver det. Jag var en utav få som stog installade där som fick respekt från den hästen å den hästen hade inga problem att umgås med mig trots att jag slängt grimskaft på den, när den försökte jaga min häst när jag skulle ta ut henne ur hagen. Jag var även den enda som kunde ta in å ut min häst utan problem å den ranghöga hästen lysnade på mina komandon.

Skulle snarare tro att det var något annat som var "fel". Hästen ville bussa/ägaren var på dåligt humör å fick därför inte tag på hästen. Eller något liknande.

Jag personligen anser att jag gör vad som krävs för att vissa att jag är högsta hönset i gruppen när jag är i hagen. Något annat kan vara farligt. Å anfaller hästen mig/min häst när jag ska ta in den så utmanar den mig å får ta konsekvenserna. jag vill inte bli översprungen på grund av någon annan häst tror att det är den som bestämmer.
 
Sv: Nu vill jag ha en oberoende diskussion.

moonlightgarden skrev:
Hur beter sig beteshästen vid intag i vanliga fall?

Den har aldrig tidigare ens brytt sig, och då har jag ändå ibland fått hämta mina hästar med hink för att de inte velat gå in från gräs, frihet och kompisarna.

Det är det jag tycker är konstigt, att det blev en sån himla grej idag - ville beteshästen visa att ungstoet var "hans" gentemot min häst eftersom att ungstoet följde efter min häst på väg mot grinden?
 
Sv: Nu vill jag ha en oberoende diskussion.

Jag personligen anser att jag gör vad som krävs för att vissa att jag är högsta hönset i gruppen när jag är i hagen. Något annat kan vara farligt. Å anfaller hästen mig/min häst när jag ska ta in den så utmanar den mig å får ta konsekvenserna. jag vill inte bli översprungen på grund av någon annan häst tror att det är den som bestämmer.

Exakt!

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Nu vill jag ha en oberoende diskussion.

Jag syftade på när ägaren ska ta in hästen i vanliga fall. Du får ursäkta det var lite luddet skrivet utav mig.

Eller så försökte hästen vissa att den bestämer. Själv hade jag tagit in min många gånger från hagen utan problem, när en dag helt plötsligt skulle hästen med högre rang jaga henne lite smått. Den försökte några gånger med mig anfallandes tillbaka varje gång så slutade den ganska snabbt. Ingen anning om varför det var en helt normal dag i hagen samma tid som vanligt ungefär.
 
Sv: Nu vill jag ha en oberoende diskussion.

Jaha okej, missförstod.

När ägaren tar in hästen är det inga problem, den är lätt att fånga och protesterar inte på några sätt och vis. Är inte heller hotfull/aggressiv mot de andra hästarna. Det här är första gången jag sett den här sidan hos den hästen.
 
Sv: Nu vill jag ha en oberoende diskussion.

Kanske var irreterad på något. Hästar har ju dåliga dagar dom oxå. Om den i vanliga fall är snäll och började med att attackera din häst när ni skulle in å sedan vägrade bli fångad. Skulle jag nog gissa på att den hade en dålig dag eller liknande. Tillochmed den snällaste hästen kan få sina dagar å hitta på saker den i vanliga fall inte skulle tänka tanken på att göra.
 
Sv: Nu vill jag ha en oberoende diskussion.

Jo, fast att den sedan vägrade bli fångad kan nog bero på att jag slog till den och att han och ungstoet jagade upp varandra när de galopperade iväg - även fast jag INTE slog i ansiktet.


Dålig dag kan de säkert vara i kombination med att det hände saker runtom, men det jag funderat på var om jag då gjorde rätt som gick in och bestraffade... Ja, du förstår väl säkert att tankarna snurrar när man smällt till en annan häst inför ögonen på ägaren som inte tycker om en ens när man är på sitt bästa humör...
 
Sv: Nu vill jag ha en oberoende diskussion.

Jag tycker du gjorde helt rätt

Jag har varit med om det som hände dig, nästan. fast jag hann inte se vad som hände, och det slutade med att jag blev översprungen av en tung nordsvensk. ägaren sa att hon bara var avundsjuk... Och då hade vi endock en som stod i hagen och försökte mota henne med longpisk, men det brydde hon hon sig föga om. :(

Så det är bättre att sätta gränser nu, än som i vårat fall... där ägaren aldrig hade satt gränser.
 
Sv: Nu vill jag ha en oberoende diskussion.

Blev till viss mån nog en reaktion. Tycker det låter som att dom bussade upp varandra efter det att du gav tillrätavisningen.

Hästar blir inte huvudskyga utav en smäll på baken. Isåfall skulle dom ju aldrig tolerera att en annan häst kliade dom som är högre i rang än dom själva eftersom att den hästen med högre rang tillrätavisar då och då. Eller när dom tillexempel står å leker med grimmorna så att dom går sönder.

Kan förstå att det inte var så roligt med en ägare man inte tycker om ens i vanliga fall. Min har alltid haft dagar då hon är mer svårfångad än andra, värsta skitvädersdagen på vintern skulle hon absolut inte ut ur hagen tyckte hon.
 
Sv: Nu vill jag ha en oberoende diskussion.

Om en häst försöker gå/springa över mig så får den ta konsekvenserna av att jag gör det som är nödvändigt, funkar inte smackningar och bestämt gående mot den så kan det mycket väl hända att grimskaftet drämmer till den en gång i rumpan, sidan eller var det nu passar (dock ej på huvudet) detta för att starkt markera, detta är INTE ok.
 
Sv: Nu vill jag ha en oberoende diskussion.

fälttävlansnörd skrev:
ville beteshästen visa att ungstoet var "hans" gentemot min häst eftersom att ungstoet följde efter min häst på väg mot grinden?

Ja det tror jag. Två valacker o nytt sto (även om de känt varandra tridigare har hon inte gått med dem nu vad jag förstod.) Ett sto som dessutom visar intresse för valackerna. Om det var hon som började följa din häst så.

Grinden brukar också vara revir som vaktas, där sker en del bråk.

Om det inte hjälpte att du motade på annat sätt tycker jag att du gjorde rätt. Du kunde dessutom ha fått med dej valacken och stoet ut om det blivit fortsatt tjafs vid grinden. Det hade nog ägaren inte gillat.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nu vill jag ha en oberoende diskussion.

Fler åsikter och tankar?
 
Sv: Nu vill jag ha en oberoende diskussion.

Jag har varit med om samma sak som islands_lover. Hovslagaren kom för att sko hästarna och jag gick och tog fast min häst (dåvarande medryttarhäst). Jag glömde bort att vara uppmärksam och gick bara med hästen bakom mig som vanligt. Då anfaller ena stoet honom varpå medryttarhästen bara har en väg ut, springa på mig. Jag blev omkullsprungen, vägrade släppa grimskaftet först men gav upp efter ett tag coh släppte. Hämtade medryttarhästen (samtidigt som jag skämdes oerhört mkt för att jag hade slarvat och "sänkt garden") och ledde in honom utan problem. Stoet som bråkade mot honom var allmänt grinig denna dag och reste sig på bakbenen när hon skulle skos osv (det var hennes ägare som höll i henne) :crazy: Jag blev irriterad och körde lite markövningar med stoet och hon har varit bättre sen dess men hon jagar dock min häst när man rider på ridbanan. (Hästarna hade ridbanan som hage ett tag). Det går bra när vi skrittar men sen kommer hon farandes och ska bita och sparka på min häst så fort han travar eller galopperar. Brukar rida med dressyrspö för att ha som "petpinne" så då petar jag till henne när hon kommer mot oss. Om jag står på backen så kommer hon inte och bråkar längre..

Till TS: jag tycker att du gjorde helt rätt, hästar ska inte börja bråka när en människa håller i den ena hästen i grimskaft...

mvh Anna
 
Sv: Nu vill jag ha en oberoende diskussion.

visst är det mysigt att bli översprungen :angel: :devil:
Och detta sto måttade efter mig, Jag fick inte ta ut ut hästen, hon attackerade inte Grásida, utan mig... *ryser en idag*
 
Sv: Nu vill jag ha en oberoende diskussion.

Jag hade nog gjort ungefär som du, för att få slut på en FARLIG situation. En så att säga normalt funtad häst bör ha reagerat på din reaktion ungefär så som beteshästen gjorde, tycker jag, men inte fått några "men" efteråt. Att det däremot var svårt att fånga den direkt efteråt, det kan jag förstå. Också den hästen var säkert "uppe i varv" efter händelsen och tyckte säkert att du var lite läskig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 382
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 728
Senast: Joro253
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 302
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 150
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp