Nutrition Score

Smoothi

Trådstartare
Har inte Sverige det på sina matförpackningar? Jag vet att man har en liknande form för energiförbrukning på tex vitvaror. Men inte på mat???

Här ser man tex att sallad är bra att äta medans den här juicen är mer onyttig än chipsen 😊
 

Bifogade filer

  • 20231107_102922.jpg
    20231107_102922.jpg
    257,9 KB · Visningar: 208
Nej, det är inte särskilt utbrett i Sverige och jag hoppas att det förblir så. Det är ett tämligen trubbigt, förvirrande och på många sätt värdelöst verktyg enligt min åsikt.

I nuläget får svenska företag inte använda sig av NutriScore, men det kan fortfarande dyka upp på produkter i svenska matbutiker eftersom det inte finns något som stoppar varumärken från andra europeiska länder från att använda märkningen. Jag vet att t.ex. Nestlé är väldigt förtjusta i att använda den.
 
Nej, det är inte särskilt utbrett i Sverige och jag hoppas att det förblir så. Det är ett tämligen trubbigt, förvirrande och på många sätt värdelöst verktyg enligt min åsikt.

I nuläget får svenska företag inte använda sig av NutriScore, men det kan fortfarande dyka upp på produkter i svenska matbutiker eftersom det inte finns något som stoppar märken från andra europeiska länder från att använda märkningen. Jag vet att t.ex. Nestlé är väldigt förtjusta i att använda den.
Varför får dom inte det? Kanske EU kommer att trycka på för Nutri score
 
Har inte Sverige det på sina matförpackningar? Jag vet att man har en liknande form för energiförbrukning på tex vitvaror. Men inte på mat???

Här ser man tex att sallad är bra att äta medans den här juicen är mer onyttig än chipsen 😊
Med så mycket processad mat som finns idag så blir det ju otroligt vilseledande? Tex så betyder ju inte många kalorier automatiskt att något är dåligt. Vad är dåligt förresten? Sötningsmedel och annat som vi gärna tillsätter till vår mat lär ju inte ge så stort minus på kalori och näringsfronten men betraktas nog av de allra flesta som mindre nyttigt och bra.
Dessutom är det ju otroligt individuellt vad som är lämpligt att stoppa i sig, alldeles beroende på livsstil i övrigt.
Utöver det så beräknas det väl på en viss mängd, säg 100 g tex, smör som säkert får en ”sämre märkning” än tex chips äts ju sällan i de mängderna och vill man ha ett enkelt system för att tala om vad som är bra och dåligt så måste det ju isf vara baserat på någon form av ”normal portion” vilket i sig är väldigt problematiskt.
 
Med så mycket processad mat som finns idag så blir det ju otroligt vilseledande? Tex så betyder ju inte många kalorier automatiskt att något är dåligt. Vad är dåligt förresten? Sötningsmedel och annat som vi gärna tillsätter till vår mat lär ju inte ge så stort minus på kalori och näringsfronten men betraktas nog av de allra flesta som mindre nyttigt och bra.
Dessutom är det ju otroligt individuellt vad som är lämpligt att stoppa i sig, alldeles beroende på livsstil i övrigt.
Utöver det så beräknas det väl på en viss mängd, säg 100 g tex, smör som säkert får en ”sämre märkning” än tex chips äts ju sällan i de mängderna och vill man ha ett enkelt system för att tala om vad som är bra och dåligt så måste det ju isf vara baserat på någon form av ”normal portion” vilket i sig är väldigt problematiskt.
Jag tror man behöver ett enkelt system som tex nutri score för att människor ska haja till och äta lite bättre för att inte belasta sjukvården
 
Jag tror man behöver ett enkelt system som tex nutri score för att människor ska haja till och äta lite bättre för att inte belasta sjukvården
Men problemet är ju att det inte finns ett enkelt sätt att tala om vad som är ”lite bättre”, det blir alldeles tokigt. Tror du att det skulle hjälpa sjukvården om alla åt 200 g chips till frukost istället för att ta ett glas juice?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 939
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Jag har vetat sedan barn att jag har mild allergi mot björkpollen (märks bara när det är som värst typ). Med tiden har jag dock märkt...
2
Svar
21
· Visningar
1 292
Senast: Harmomini
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
19 043
Senast: Nytant
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 235
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp