Bukefalos 28 år!

Ny bukehund =D

Varmblod90

Trådstartare
Har blivit ägare till en liten collievalp, hane på 8 veckor som jag fick av mamma som väldigt tidig födelsedags present.
Har alltid gillat honom sen han va typ 3 veckor. Tyckte redan då att han va den bästa i hela kullen. Och ville naturligtvis ha honom, och så fick jag honom:bump::banana:
Första natten i sitt nya hem har gått jätte bra. Sovit så gott som hela natten utan några problem. Bajsat en gång men annars ingenting.
Gick upp kl 8 för att ta ut honom så han kunde kissa och bajsa. Och han gjorde båda delarna, duktiga pojke. Sen va det frukost och han åt upp all sin mat och efter det gick vi ut igen och då både kissade han och bajsade igen.
Efter det fick han sova lite och nu har vi precis varit ute igen. Kan inte vara ute så himla länge då det små regna ute, lite trist då han tycker det är himla kul att få vara ute. Men men, vad ska man göra.

Lite bilder på den lille som jag har döpt till Atlas. I sin stamtavla heter han Ottey's Watch His Name
22294_1253559240.jpg

70002_1253559274.jpg


Visst är han snygg:love:
 
Sv: Ny bukehund =D

Tack till er båda :D

Det ska bli en utställningshund av honom tänkte jag. Se om han själv tycker det är kul förstås :)
Och så bli det lite vardagslydnad tänkte jag:laugh: Så det blir inget speciellt direkt.
 
Sv: Ny bukehund =D

Jättesöt. :laugh::love:

En sak jag undrar över är varför man väljer att para två individer där båda har CRD, den ena måttlig och den andra lindrig?
Enligt rasklubben ska man ju bara använda individer som är u.a.

Detta är inte riktat mot dig personligen utan jag är bara nyfiken eftersom jag själv inte är insatt i ögonproblematik.
 
Sv: Ny bukehund =D

Jag har fått förklarat för mig att det helt enkelt inte finns tillräckligt många snygga/bra hundar utan CRD.
 
Sv: Ny bukehund =D

Inom collie rasen är det väldigt vanligt att du få CRD på valparna, vanligast är lindrig och måttlig CRD. Du får avla på det då det inte är farligt och ha oftas försvunnit när de är vuxna.
Hade du endast fått avlat på collie med ua som valp så hade det knappt funnits några collie att avla på
 
Sv: Ny bukehund =D

Fast det du säger stämmer ju inte riktigt - enligt collieklubben så uppvisar nära hälften av alla hundar CEA som valpar (halva beståndet är väl inte "knappast några kvar") men att alla hundar som ska gå i avel bör omspeglas efter ett års ålder och ska då vara u.a.

Såg att hanen var u.a som vuxen men mamman är inte speglad alls som vuxen.
Detta gör alltså inte er kennel? Det och om det är så som squarepants säger så är det tragiskt...

Tragiskt är ju också att det bara är 44% av alla colliekullar som uppfyller kraven för valphänvisning via rasklubben (enligt klubbens hemsida). Hur (o)seriösa är egentligen hälften av alla uppfödare?
 
Senast ändrad:
Sv: Ny bukehund =D

Jag läste det med, och jag blir chockad.
Hur kan man inte vilja omspegla en vuxen hund som används i avel :crazy::crazy:

Söt valp f ö :love:
 
Sv: Ny bukehund =D

Märks att ni inte är involverade i rasen....För då hade ni förstått
 
Senast ändrad:
Sv: Ny bukehund =D

Förstått vad? Det är ju bättre om du förklarar hur det ligger till istället, du som är insatt i rasen.
 
Sv: Ny bukehund =D

Citat från http://www.ssvo.se/

" En felaktig utveckling av blodkärlen i åderhinnan som ligger under näthinnan. Denna defekt syns ibland endast på valpar under 12 veckors ålder. Senare i livet kan åderhinnans blodkärl kamoufleras av normalt pigment i näthinnan. Undantag är albinoiska ögon, där syns defekten hela livet. CRD är den vanligaste och lindrigaste defekten vid CEA och ger inte några synproblem."

Att hunden är UA på ögonen betyder alltså inte att defekten inte finns kvar, den är bara döljd.

Faktum är ju fortfarande att CRD kan utvecklas till näthinneavlossning och blindhet. CRD i sig kanske inte är farligt, med dess följder är mao det.

Och är man seriös, borde man inte då till den yttersta grad vara intresserad av att uppfylla kraven för valphänvisning till det yttersta?

Det är ju en ganska klassisk sak att som rasfantast är en viss ras ärftliga sjukdomar med stor utbredning inget stort problem, men som utomstående är det det. Inom Cane corson till exempel avlar man på C-höfter och anser att det inte är ett stort problem eftersom dessa hundar väger upp det med mentaliteten. Rättfärdigar mentaliteten att avla på sjuka djur? Nej, det säkrar bara att rasen kommer fortsätta finnas.
 
Senast ändrad:
Sv: Ny bukehund =D

Söt hund, lycka till med valpisen.:laugh:

Ni andra:
Lite trist ämne och ta upp i en tråd där hon vill visa upp sin nya valp, Ts är glad över att ha fått en egen hund och så drar ni upp en massa om colliens problem. Och sen får ni det även att låta som att det är hennes fel, skulle ni ha ställt en annan valpköpare till svars om hon köpt från en uppfödare som hon inte var släkt med?
Det är V_L´s mamma som har kennel och tar alla besluten ingenting som V_L sitter och styr över.
Jag säger inte att ni har fel, bara lite fel tråd att diskutera det på.:(
 
Sv: Ny bukehund =D

Söt hund, lycka till med valpisen.:laugh:

Ni andra:
Lite trist ämne och ta upp i en tråd där hon vill visa upp sin nya valp, Ts är glad över att ha fått en egen hund och så drar ni upp en massa om colliens problem. Och sen får ni det även att låta som att det är hennes fel, skulle ni ha ställt en annan valpköpare till svars om hon köpt från en uppfödare som hon inte var släkt med?
Det är V_L´s mamma som har kennel och tar alla besluten ingenting som V_L sitter och styr över.
Jag säger inte att ni har fel, bara lite fel tråd att diskutera det på.:(

I agree, om colliens problem kan man ju ta i en annan tråd så att TS får ha sin ifred.
 
Sv: Ny bukehund =D

Jag tycker att detta är så sjukt tråkigt, här vill TS visa upp sin fina valp, å ni börjar direkt babbla på om vad som är rätt å fel inom avel? Tycker inte att det hör riktigt hit, för det första så finns det gamla trådar om detta ämne å om det inte passar kan ni ju starta en egen tråd.. Jag kommer inte att lägga mej i själva diskussionen ang avel på colllie, för det leder igen vart.

Pojken är för övrigt super söt:love:
 
Sv: Ny bukehund =D

Söt hund, lycka till med valpisen.:laugh:

Ni andra:
Lite trist ämne och ta upp i en tråd där hon vill visa upp sin nya valp, Ts är glad över att ha fått en egen hund och så drar ni upp en massa om colliens problem. Och sen får ni det även att låta som att det är hennes fel, skulle ni ha ställt en annan valpköpare till svars om hon köpt från en uppfödare som hon inte var släkt med?
Det är V_L´s mamma som har kennel och tar alla besluten ingenting som V_L sitter och styr över.
Jag säger inte att ni har fel, bara lite fel tråd att diskutera det på.:(

Tack för dem orden. Skönt att någon förstod att nu gick faktiskt några lite för långt. :bow:

Jag känner mig, ärligt nu, inte ens välkommen här på hundforumet. Trots jag ha hund och vill mer än gärna visa upp och berätta. Men varje gång jag gör det slutar det bara att man bli så ledsen och besviken på folk som JÄMT ska klaga och gnälla. Och vad beror det på, jo jag äger en collie. En ras som väldigt många tycker är en fruktansvärt dålig ras men som i mina ögon är världens finaste, jag älskar rasen! Och som tex här. Ni kollade upp föräldrarna, såg att de hade gått MH med bra resultat. Alltså kunde ni inte gnälla på det, då letade ni upp något annat som ni kunde gnälla på och då var det ögonen. Så kände jag det som i alla fall. Och ni får gärna rätta mig om jag ha fel. Men säg inte heller att ni INTE hade gnällt om föräldrarna har gått MH med tex 5:a på skott eller avbrutet MH. Då hade ni gnällt på det och INTE ögonen.
Men snälla, kan ni inte bara låta människor som är glada och stolta vill visa upp sin valp/hund låta dem vara glada och stolta. Sluta hitta en massa fel. Varje gång sårar ni människor. Ni sårade mig, väldigt djupt ska jag säga. Jag älskar min valp, jag är stolt över min mamma som ha fått en sån bra kennel(enligt många uppfödare inom collie)
Ni verkar gilla att såra människor. Verkar inte ha annat för er.
Snälla jag ber er. Låt oss collie ägare vara, för det ofta vi som får skit. Just för att vi äger en collie....
 
Sv: Ny bukehund =D

Jag måste säga att det var en riktigt söt valp. :)

PS. Skit i vad andra tycker, tänker. :)
 
Sv: Ny bukehund =D

Jag gnällde inte utan jag undrade eftersom jag, precis som jag sa, inte är insatt i ögonproblematik. Du uppdag hundens hela namn, varför gjorde du det kan man ju undra om du ville ha hunden anonym?

Detta handlar överhuvudtaget inte om att det är en collie du har, hade du fått en dobermann och uppgivit hela namnet hade jag nog för nyfikenhetens skulle kollat den också - helt enkelt för att jag är en nyfiken person.
Hade föräldrarna haft 5:a på skott hade jag reagerat ja, men inte för att de är collies utan för att de fått en 5:a.

Eftersom jag själv är uppfödare så är jag mycket mån om att enbart använda det bästa materialet - ibland finns det ju saker man känner att man kan tumma på för att det finns andra kvalitéer som uppväger och jag ville mest höra varför man valde att göra si eller så, kanske fanns det andra kvalitéer? men den enda slutsatsen jag nu kan dra är att det finns ingen tanke bakom utan man väljer att avla på det mesta som friröntgas typ (?). Men jag kanske har fel, vad vet jag, tyvärr är det ju den bilden man får men jag ska inte fortsätta gnälla om detta.

En sak förstår jag dock inte, det är varför man väljer att skita i rasklubbens rekommendationer? Gör man det så är man inte så himla seriös enligt mig (om det nu inte finns såna där andra kvalitéer som jag pratade om högre upp) speciellt när det verkar vara genomgående på kennelns avelsdjur.

Ledsen om du kände dig sårad, det var inte alls meningen, det är ju inte du som är uppfödaren, däremot verkar du ju tycka att aveln är klockren och det är den ju inte.

Men nu ska jag inte förstöra din tråd mer. Hoppas din lilla valp blir allt du drömt om och att ni får ett långt och fint liv tillsammans :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
783
Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
426
Senast: Harrysen
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 220
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp