Ny bur ska byggas!

Nu ska tjejerna få en ny fin bur!

Jag är helt okej nöjd med deras gamla men nu när de ska bli tre igen så tycker jag att den blir för liten för den är så smal. Den är dock laglig för 7-10st :crazy::down: Inte en chans någonstans att jag skulle sätta fler än tre i den! I juni får jag hem Ailyns mamma och eftersom hon eventuellt kommer att vara dräktig då så måste buren vara klar och betydligt större än vad den är nu.

Imorgon får jag hem två lackbord från Ikea på 118*78cm som buren ska byggas av så hela buren blir 236*78cm och laglig för 12 marsvin så upp till 6st kan jag ha då utan att det känns för trångt, men jag känner att nu vill jag inte ha fler än högst fyra för att inte ta på mig mer jobb än jag orkar.

Jag funderade på att köpa två bord till för att ställa buren på men där satte snålnerven stopp så idag har jag byggt botten och ben av två gamla trasiga bord jag hade stående i källaren. Jag tyckte att jag mätte så noga men ändå räknade jag fel på 11cm på längden :meh: Men jag tror att det blir bra ändå för den kommer ju att stå under själva buren så bara benen syns.

Borden är vita och så ska jag ha plexiglas som frontväggar och vita bakväggar. Benen är träfärgade så det kommer att matcha köksbordet och husen tänkte jag ha vita med svarta knutar för att matcha tavlorna ovanför :D

Såhär ser deras bur ut nu
F700B138-7669-4A44-BC33-A8A3A38DE9A6.jpeg
 

Såhär hade buren blivit om jag hade köpt två bord till att ha under men nu hamnar benen längre in istället. Fördelen med att använda lackborden är att jag mycket lätt kan bygga en våning till om jag känner att jag vill starta upp min avel på allvar igen i framtiden 🙂
Istället för att ha alla grejer och hö i byrån som med nuvarande buren så kommer jag att ha det i lådor under buren istället
DCE13A7F-57C3-4460-84B1-47962D79D799.jpeg
 
Och så måste jag ju lägga in bild på mina fina flickor 😍 Ailyn (som heter Duettens Cookie Dough i stamtavlan) är den mörka och hon är snart ett år. Den ljusa är Epica som jag har fött upp själv. Hon är den sista som lever i min linje som härstammar från mina allra första marsvin. Jag valde att avsluta den linjen då det plötsligt dök upp flera hälsoproblem 😞 Epica är drygt fyra år nu men jag hoppas så mycket jag bara kan på att hon kommer att bli sju år som sin pappa! Hennes mamma blev bara 1,5år 😢
2EF158C7-16CF-49D4-BD98-1C9D743EFD17.jpeg
 
Jag hoppas att det kommer att bli så fint som det är i mitt huvud! Och lackborden är iallafall väldigt lätta att bygga ihop så det blir förhoppningsvis inte alltför många svordomar innan det är klart :angel:
 
Fråga: kan de inte hoppa alls?
Jodå, men det är inte så många som gör det. Vill de verkligen någonstans så kan de hoppa upp till ca 50cm, men jag har bara haft två som har hoppat nästan så högt på alla mina marsvin. Rymma ur buren är vanligare om de är påhittiga men så länge de inte kommer på att de faktiskt kan ta sig ut så gör de inte det
 
Idag kommer borden 😃 Jag måste också fixa något form av skydd i bottnen kom jag på, tex plastmatta eller vaxduk. I vanliga fall brukar jag bara ha trä men misstänker att billiga lackbord inte är lika tåliga. Hur jag ska få dit plexiglaset är också lite osäkert fortfarande. Antingen kabelränna, vita spik eller rundad kvartslist.

Här är mitt konstverk till benställning 😂
413FF8FA-8BFF-4F43-A71B-25E9C0BD3B52.jpeg
 
Halva min lägenhet ser ut som hej katastrof men Epica bryr sig inte ett dugg om att hennes bur flyttat, att det bärs grejer överallt och snickras. Mat är godare 😂
A6A2D2A0-EC22-4AFC-8A68-1255B480B11B.jpeg
 
En vän fick en superfin supertålig plastmatta från sitt jobb till mig så den behöver jag inte byta på minst 20år 😁 Plexin kommer att sättas fast med kvartslister i nederkant men på sidorna vet jag inte. Tanken var kvartslister där också men hur jag än vänder och vrider så lyckas jag inte såga så listerna passar ihop 😑
 
Jag får inte ordning på den och jag hatar den 😭 Hade jag haft råd så hade jag slängt ut den och börjat om!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp