lisa412

Trådstartare
jag ska köpa en ny dator (ä n t l i g e n!) men har ingen kunskap alls om datorer. Jag avskyr att fråga de som jobbar i databutikerna för de säger oftast bara en massa saker som jag inte förstår nått av.

Kollar runt på Netonnet. Vad ska man titta efter när man ska ha en ny dator, vad betyder allt? Jag behöver ju inte den dyraste värstingdatorn men jag vill ändå ha en som funkar till allt :D tex kolla filmer, fotoredigering och vanligt surf.

Är den här bra tro? 8 GB minne och 1000GB hårddisk lät ju...bra? :down::nailbiting::arghh:
 
Har du kommit fram till något? Jag vill nog göra ungefär samma saker som du och hittade en modell av samma som du visar fast snäppet "mer" - om jag nu fattade det rätt. Priset gäller till i dag, så jag försöker febrilt lära mig vad olika saker betyder just nu. :nailbiting: Jag kan alltså inte mer om det här än du, ska jag tillägga.

http://www.elgiganten.se/product/da...or/LE90BJ001AMT/lenovo-h30-05-stationar-dator

En jämförelse mellan de båda:
http://www.elgiganten.se/INTERSHOP/...-elgigantenSE|LE90BJ001AMT@store-elgigantenSE
 
Jag hade nog valt en bättre skärm, IPS eller liknande teknik gör stor skillnad och jag hade också velat haft högre upplösning. För mig är skärmen det klart viktigaste, resten har mindre betydelse förutom att den skall vara tyst och ha bra tangentbord.
 
Jag misstänker att jag kommer att hamna i samma dilemma snart... Den här apparaten går i snigelfart emellanåt. Jag pysslar om den och klappar på den, men den är ingen ungdom längre.

Följer alltså tråden med intresse. Även om jag inte tänkt byta skärm för den jag har fortfarande är riktigt bra.
 
Jag hade nog valt en bättre skärm, IPS eller liknande teknik gör stor skillnad och jag hade också velat haft högre upplösning. För mig är skärmen det klart viktigaste, resten har mindre betydelse förutom att den skall vara tyst och ha bra tangentbord.

Jag visste att det skulle vara för mycket för att jag riktigt skulle orka med detta, haha. :D För mig blir det nog mycket foton och film, så det var en bra lärdom, tack för input.
 
Prisjakt har väldigt bra möjligheter att sortera efter de saker som är viktiga (jag tycker ofta, väldigt ofta, att de maskiner som säljs på tex Elgiganten och liknande har helt bisarra specs...), vill man kunna spela på datorn är grafikkortet bland det viktigaste, gott om ramminne är också väldigt viktigt (oavsett vad man ska ha datorn till i stort sett), en någorlunda kraftfull psu är betydligt viktigare än många tänker på också. Men börja lek med filtren där och se vad du hittar i din prisklass - och som allmän regel är det oftast bättre att beställa en dator än köpa i butik.
 
Oj vad dyrt det är med paketdatorer :o
Har byggt själv i så många år att jag glömt hur mkt mer jag får för pengarna.

Jag skulle satsa på bra processor (helst intel), mkt ram och bra grafikkort. Helst vill jag ha en SSD hårddisk så den startar snabbt, och sen vanlig hårddisk för att förvara saker på.
Man behöver inte jättemkt plats i datorn, skulle lägga mer pengar på sakerna ovan och isf köpa en extern hårddisk senare om du fyller den interna.
 
Jag tycker oftast att om man frågar dom i butiken och berättar vad man tänkt använda datorn till kan ge en bra bild av utbudet, är det något man inte förstår så kan man fråga dom direkt. De ska kunna svara, kan de inte det, så hade jag troligen inte handlat där alternativt frågat om de har någon som är kunnig inom ämnet.
 
Jag tycker oftast att om man frågar dom i butiken och berättar vad man tänkt använda datorn till kan ge en bra bild av utbudet, är det något man inte förstår så kan man fråga dom direkt. De ska kunna svara, kan de inte det, så hade jag troligen inte handlat där alternativt frågat om de har någon som är kunnig inom ämnet.

Fast de gånger jag handlat i affär (har hänt när någons dator dött plötsligt och de behövt en ny omedelbart) har det varit mer regel än undantag att när de inte vet något (vilket är så gott som jämt...) så hittar de på (och/eller upprepar vad någon annan hittat på, som de tror på)... De flesta säljare tycks inte veta mer än vad som står att läsa innantill i beskrivningen, och frågar man dem närmare om vad som står där förstår de ofta inte vad de olika sakerna betyder.
 
Fast de gånger jag handlat i affär (har hänt när någons dator dött plötsligt och de behövt en ny omedelbart) har det varit mer regel än undantag att när de inte vet något (vilket är så gott som jämt...) så hittar de på (och/eller upprepar vad någon annan hittat på, som de tror på)... De flesta säljare tycks inte veta mer än vad som står att läsa innantill i beskrivningen, och frågar man dem närmare om vad som står där förstår de ofta inte vad de olika sakerna betyder.
Va konstigt, för när jag varit i butik har de varit kunniga och vet vad de pratar om. Jättemärkligt att det ska skilja så.
 
Säljare i butiker är där primärt för att sälja, inte för att informera...
När jag skulle köpa min första TV gick jag till närmsta handlare och sa mitt maxpris. Han föreslog en som var 1000 kr dyrare, bredvid den TV:n stod en i min prisklass, som dessutom hade VHS-spelare (det hade inte den dyrare TV:n). :meh:

Så info skulle jag söka på nätforum och bekanta som kan datorer, inte av den som tjänar pengar på en.
 
Jag hade nog valt en bättre skärm, IPS eller liknande teknik gör stor skillnad och jag hade också velat haft högre upplösning. För mig är skärmen det klart viktigaste, resten har mindre betydelse förutom att den skall vara tyst och ha bra tangentbord.


Jag köpte datorn jag skrev om i mitt första inlägg och ja.. lite besviken på skärmen är jag. Den är inte så bra när man ska redigera bilder eftersom ljuset ändras så mycket beroende på hur man har den vinklad..
Redigerade en bild igår och tyckte det såg ok ut, sen titta jag på samma bild i I-paden och då såg jag att bilden var jättemörk... :meh:

Några tips på en bättre skärm till ungefär samma pris? :)
 
Jag köpte datorn jag skrev om i mitt första inlägg och ja.. lite besviken på skärmen är jag. Den är inte så bra när man ska redigera bilder eftersom ljuset ändras så mycket beroende på hur man har den vinklad..
Redigerade en bild igår och tyckte det såg ok ut, sen titta jag på samma bild i I-paden och då såg jag att bilden var jättemörk... :meh:

Några tips på en bättre skärm till ungefär samma pris? :)
Kolla efter skärmar med IPS, då skall färger och ljus vara (nästan) samma oavsett vinkel. De är lite dyrare men inte mycket, finns ganska många mellan 1000-1500kr men vilken av dem som är bäst vet jag inte. Jag har bara en laptop men med IPS-skärm som är suverän.
 
Kolla efter skärmar med IPS, då skall färger och ljus vara (nästan) samma oavsett vinkel. De är lite dyrare men inte mycket, finns ganska många mellan 1000-1500kr men vilken av dem som är bäst vet jag inte. Jag har bara en laptop men med IPS-skärm som är suverän.

Ok, tack!
 

Liknande trådar

IT & mobiler Köpte en ny laptop i höstas då jag började på universitetet. En billigare Asus som ska vara utmärkt till skolarbete och surf enligt...
Svar
17
· Visningar
659
Senast: Kristall10
·
IT & mobiler Behöver köpa ny dator men har ingen aning om vad jag ska välja. Enligt sambon ska det kollas Råd och Rön och se där vilken dator som är...
Svar
4
· Visningar
1 350
Senast: terwa
·
IT & mobiler Jag kommer att använda den ganska mycket när jag är på resande fot, så att den inte väger för mycket är ett av huvudkraven, tror att...
Svar
7
· Visningar
2 767
Senast: Sassy
·
IT & mobiler Sonen (11 år) sparar till en ny laptop. Håller på och kollar lite olika alternativ, men vet ju inte vad som passar bäst. Han surfar...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp