Bukefalos 28 år!

ny dragbil med ett par krav...

Seabaz

Trådstartare
Jag sitter och kikar på om jag ev. ska byta min bil, en Hyundai Santa Fé mot något annat med lite bättre drag i, i all betydelse som går ;)

Min Santa Fé gör noll till hundra på 15 minuter och den dricker bensin snabbare än jag dricker vin och dessutom är den värre än en Ford Focus att dra med!!


De kraven jag har är

*4WD
*Diesel
*Automat

Jag letar efter en begagnad bil för absoluta MAX 200 000kr. Helst inte över 170 000kr. Till saken hör då att jag vill inte att miltalet ska vara över 12000 mil och bilen ska helst inte vara mer än 5-7 år gammal max.

Det som jag hittar när jag söker runt lite är ju en hel drös med Volvo V70?
Och alla dessa nissan pickisar då men det vill jag inte ha. Det ska ju ändå vara en "familjebil".

Hur är KIA SORENTO?? Har kollat på en sådan och den får dra upp till 2800kg den jag såg på annons. Såg fin ut!

Jag har BE-kort och äger ett släp med totalvikt 1990kg så bilen ska helst få dra 2000kg minst!

Santa Fe jag har idag får enbart dra 1650kg :cool:


Men är V70 bra? Bör man köpa Volvo idag? Alltså jag kan inget om bilar själv, jag vill ha en bil som går i ur och skur! Har fått för mig att Volvo gör det ;)
 
Sv: ny dragbil med ett par krav...

V70 ar ju en bra familjebil, gar att fylla med massa packning, och man har gott om plats att aka bekvamt osv.
En fordel med Volvo ar ju att det ar sapass vanligt, sa lar vara enkelt att hitta reservdelar och reparatorer om det nu skulle vara sa. Min pappa har en V70 som val ar en sisadar 3-4 ar gammal, han kor valdigt mycket i jobbet, och har inte haft nagra problem med den, utan ar helnojd.
Det som ar ar att svangradien ar jattestor, sa kan vara svart komma runt med transport pa tranga tavlingsplatser..
 
Sv: ny dragbil med ett par krav...

Jag har den äldre modellen av v70, med samma motor som är i mellanmodellen och jag är supernöjd! Min har gått snart 40 000 mil, 30 000 mil med gamla motorn dvs snart 70 000.. går fortfarande bra, är lättstartad och stark som dragbil (min är dock dieseldriven).
Har fått byta en del slitdelar i framvagnen på den, men är ju inte så konstigt med tanke på hur mkt jag kör med den. Börjar bli dags att byta bil snart och då lutar det åt en nyare v70, min gamla är såpass sliten nu och jag har ingen möjlighet att fixa den själv och det blir för dyrt att fixa allt slitage på den men, jag älskar min bil och kommer gråta floder när jag byter bort den ;)
 
Sv: ny dragbil med ett par krav...

V70 brukar ju vara bra att dra med. Gott om plats att packa grejer med ;)

Men titta på Ford Kuga... Jag har en och gillar den verkligen. Bra att dra med också
 
Sv: ny dragbil med ett par krav...

dock diesel skriver du, men det är ju en diesel jag vill ha! :idea: ;)

Vad får V70 dra? Jag kollade upp en, den fick dra 1800, det är kanske rätt normalt för en V70 då?

Det är ju inte 2000 men 150 mer än min SUV nu får dra så det är ändå okej.


Vad är det för årsmodell på din?


Jag har provkört både spritt ny XC60 och XC90 förra veckan, uuuuunderbara bilar men XC-bilarna är långt över min maxbudget idag tyvärr!
 
Sv: ny dragbil med ett par krav...

Titta på bmw, starka motorer, får dra mycket och är relativt bensinsnåla.
Och SJUKT roliga att köra :) och varför måste du ha automat? Dom drar ju per atutomatik mer soppa.
 
Sv: ny dragbil med ett par krav...

Volvo är riktigt bra bilar, är inne på min 4e volvo nu.
Men v70 är ju inte fyrhjulsdriven som du hade som krav?
jag har en xc70 nu och är supernöjd med den!!
 
Sv: ny dragbil med ett par krav...

Volvo är riktigt bra bilar, är inne på min 4e volvo nu.
Men v70 är ju inte fyrhjulsdriven som du hade som krav?
jag har en xc70 nu och är supernöjd med den!!

Är den inte?? Vi har en V70 på jobbet med 4WD är jag helt säker på... Men jag ska kolla igen! Bra att du sa!


Bam Bam:
På A svarar jag Nej, den är för dyr i både inköp, drift och ev. reparation.
På B svarar jag Nej, jag är så gammal att jag redan har lekt av mig när det kommer till bilkörning.
Och på C svarar jag Nej, när jag kör automat så går mindre soppa än om jag kör med växellåda :angel:
 
Sv: ny dragbil med ett par krav...

Har kollat nu, V70 D5 AWD är fyrhjul automat diesel, finns ju massa olika V70 såg jag nu :idea:
 
Sv: ny dragbil med ett par krav...

Jag tycker du ska provköra en Sorento. De är supertrevliga bilar. Är det den gamla eller den nya modellen du tittat på?
 
Sv: ny dragbil med ett par krav...

haha min är urgammal, -99
Min får dra 1600 på be, men det är ju olika beroende på årsmodell och storlek på motor :)

Diesel är bra, min är dessutom LB-reggad, vilket innebär att jag kommer billigt undan :angel:

finns en hel del fyrhjulsdrivna v70 ute nu, så det borde inte vara så svårt att hitta :)
 
Sv: ny dragbil med ett par krav...

Hur är KIA SORENTO?? Har kollat på en sådan och den får dra upp till 2800kg den jag såg på annons. Såg fin ut!

Nu vet jag inte hur just KIA Sorento skiljer sig mellan USA och Sverige. Men vi var nyligen på resa i USA och hade då en Sorento som hyrbil. Automat, bensinare med en V6:a under huven. Den gick som ett spjut :D

Vi var mycket nöjda med bilen, har alltid innan tyckt(läs:trott) att KIA varit skit. Dock verkar svenska versionen med V6:a dra mycket soppa. På resan tyckte vi den drog väldigt lite med tanke på hur vi körde (icke bensinsnålt alls...

Vi funderar på att skaffa oss en, just pga att den var rolig att köra och har bra dragvikt!
 
Sv: ny dragbil med ett par krav...

Jag förstår att du vill ha automat, det är ju sååå skönt! :love:

Sorenton har fått jättebra recensioner, så det är nog ingen tokig bil. Min stora favorit är Toyota Landcruiser; stark som en oxe och mycket bra kvalitet, och ett bra andrahandsvärde. Sköter du den ordentligt, så går den nästan hur långt som helst. Det finns ju även många fina pickup:er med dubbelhytt att välja mellan och då kommer du ju ner mycket i skattekostnad jämfört med om du har en personbilsreggad SUV.
 
Sv: ny dragbil med ett par krav...

Är den inte?? Vi har en V70 på jobbet med 4WD är jag helt säker på... Men jag ska kolla igen! Bra att du sa!


Bam Bam:
På A svarar jag Nej, den är för dyr i både inköp, drift och ev. reparation.
På B svarar jag Nej, jag är så gammal att jag redan har lekt av mig när det kommer till bilkörning.
Och på C svarar jag Nej, när jag kör automat så går mindre soppa än om jag kör med växellåda :angel:

En beggad bmw kan du får för bra pris, och nej, dom drar faktiskt inte så mkt soppa, och det kan väl fortfarande få vara roligt att köra bil även om man är äldre?

Kör jag min pappas volvo 850 automat med släp dricker den lätt 1,5 l milen, våran bmw däremot drar inte mer än max litern.

Men smaken är som den berömda baken, delad ;)
Annars håller jag med pontevecchio, de nya passaterna är riktigt bra.
 
Senast ändrad:
Sv: ny dragbil med ett par krav...

Volvo XC70 är bra bilar, snygga och "rejäla". Fördelen med Volvo är att de är vanliga, lätt att få reservdelar till och det finns verkstäder överallt. Finns i olika motoralternativ, men D5 ska tydligen gå riktigt bra.

Nackdelen med tex Kia och liknande är att det är svårt att hitta reservdelar och verkstäder.

Själv kör jag BMW och rekommenderar dom varmt, min förra BMW var en 530xi kombi. Går riktigt snålt landsväg (0,6-0,7 utan släp, runt litern med släp) och dieslarna är ännu snålare, fyrhjulsdrift och en riktigt skön körkänsla. Nu har jag en SUV som älskar bensin och som är snordyr och äga, så den rekommenderar jag inte ;)
 
Sv: ny dragbil med ett par krav...

Vi har en V70 fyrhjulsdriven automat 270 hästars, bensinare. Känns inte att man har släp bakom. 1,2 liter/milen med en ponny (kör oftast 2 och då drar den väl ännu lite till) 0,8 landsväg utan släp.
 
Sv: ny dragbil med ett par krav...


Håller med. Vi hade en fyrhjulsdriven dieselpassat som taxi ett år. Jag körde häst med den, och den var helt suverän.
Jag bestämde att jag skulle ha den som privatbil när den var klar som taxi, men tyvärr totalkvaddades den. :cry:
 
Sv: ny dragbil med ett par krav...

Tack för alla svar!

Pratade lite med gubbarna på jobbet idag och dom sa att det kan skilja väldigt mycket i skatt mellan diesel och bensinare? Det ska jag kolla upp, jag fick en liten aha-are där så kanske att även bensinare är intressant ;)

Vi har även en firmabil passat, dock inte 4hjulsdrift men den är faktiskt inte tokig alls att köra! Trodde inte den var nåt att dra med bara men det ska också kollas upp! :idea:

Min pappa har en liten KIA Ceed diesel som jag har kört nu i två månader då han varit utomlands. Riktigt fint går den. Vi har tom en KIA-verkstad här i Norrtälje så just KIA passar mig riktigt bra om man ska kolla på "andra märken".

BMW och AUDI vill jag inte ha. Det blir för dyrt för mig hur roliga dom än må vara att köra. Min kompis har en Audi A4 Quattro (?) automat. Den har nog stått på verkstad lika många dagar som den är körd sedan dom köpte den :angel: Måndagsex månne men självklart tar man åt sig av sånt...
 
Sv: ny dragbil med ett par krav...

Volvo är bra bilar, men se till att ha så stor motor som möjligt! Dom små motorerna är urkassa att dra med... Sen har jag hört att både v70 och s60 årsmodell 01 till 06 kan ha mycket problem med framvagnarna, styrstag som måste bytas en gång om året etc., men du verkar ju va inställd på nyare bil, så då är det ju lugnt :)
 

Liknande trådar

Utrustning Då vår älskade XC90 sjunger på sista versen är det dags att se sig om efter något nytt. Just att dra hästsläpet med har den varit helt...
Svar
11
· Visningar
2 808
Äldre Behöver tips, erfarenheter o åsikter om ny dragbil. Krav: diesel, ska kunna dra 2 ton på BE kort. Vad skulle ni välja av följande...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 763
Senast: lil-sis
·
Utrustning Ja, nu är det dags. Dragbilen med stort D ska inhandlas. Efter år av runtåkande med våran fullständigt värdelösa Volvo V70 -04 så ska...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 999
Senast: Larka
·
Utrustning Eller SUV som man kanske säger? :angel: Vi har kikat på fyra bilar,Honda cr-v,Toyota RAV-4,Nissan x-trail och Suzuki grand vitara. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
4 182
Senast: Lillypilly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp