Bukefalos 28 år!

Ny dressyrsadel? - "Globus - Crincle"

C

cerrox

Läste om den nu på Globus hemsidan.....det måste väl vara en ny sadel, hur länge har den funnits ute på marknaden? Har inte hört talas om den innan. Någon som har hunnit känna på den eller rida i den? Hur är den?


Globus_crincle.jpg

Globus_crincleb.jpg



DRESSYRSADEL "Globus - Crincle"
Komfortabel dressyrsadel med djupare sittläge och extra mjuk sits. Sadeln är mer framskuren för en bättre sittpostition samt vinkel för benen. Den nyutvecklade träbommen gör att sittpunkten kommer längre fram. Ullstoppad.
Garanti: 3 år på bom, material och arbete.



Vad tror ni om den? Den ser ju lite annorlunda ut jämfört med deras andra sadlar? Undrar om det är samma passform/bomform på denna sadeln som deras andra dressyrsadlar?
 
Sv: Ny dressyrsadel? - "Globus - Crincle"

Den såg väldigt skön ut.. Kul att de kommer med nya modeller. Dock vet jag inget om den så jag kan inte hjälpa dig med det...
 
Sv: Ny dressyrsadel? - "Globus - Crincle"

Tycker också att den såg mycket skön ut, därför jag blev nyfiken på den!! Får hoppas att det dyker in någon som har varit i kontakt med den modellen. ;)
 
Sv: Ny dressyrsadel? - "Globus - Crincle"

Dock tycker jag det är synd att den inte finns i 38 bom.. Varför kan inte fler märken göra breda sadlar?
 
Sv: Ny dressyrsadel? - "Globus - Crincle"

De hade dåligt med storlekar ja, men tror du inte att de kommer utöka så de har till 38 som sina andra sadlar?
 
Sv: Ny dressyrsadel? - "Globus - Crincle"

ser nästan ut som en kopia av Jaguar?
Inget negativt med det, jättebra tkr jag fler som kan köpa en bra sadel som passar utan att lägga ner mer pengar på sadel än på hästen:D
 
Sv: Ny dressyrsadel? - "Globus - Crincle"

Jag är osäker på det, för det är möjligt att den här dressyrsadeln tillverkas nånannanstans, som deras nya hoppsadel gör. Därför kan passformen vara annorlunda än deras övriga sadlar med... Men jag hoppas ju givetvis att de gör den t.o.m 38 bom och helst större...
 
Sv: Ny dressyrsadel? - "Globus - Crincle"

Jag kollade på sadeln och provsatt på mässan nu i Sadeldoktorns monter. Sadeln verkar prisvärd. Mjukt skinn och OK hantverk. Globus beskrivning av sadeln stämmer. Den var väldigt mjuk att sitta i och bör vara intressant för de som gillar sadlar med smal midja.

Jag pratade med en man i montern som om jag fattade rätt hade utvecklat sadeln. Enligt honom passar sadeln på de flesta hästar. Sadeln såg rakare ut än t ex Jaguar som fanns bredvid i montern. Sits och stöd påminner helt klart om Jaguar och vissa av Prestiges modeller.

En intressant parantes i sammanhanget var att han menade att det är Globus Turner som passar hästar med raka ryggar i första hand och inte Clic som en del brukar skriva här. Vem som har rätt eller fel har jag ingen uppfattning om. Jag har inte provat Turner och Clic har jag bara prövat på min häst som inte är särskilt svängd eller rak.
 
Sv: Ny dressyrsadel? - "Globus - Crincle"

Jag tycker att den ser skön ut - liknar min Amerigo väldigt mkt i utseende iaf :)
 
Sv: Ny dressyrsadel? - "Globus - Crincle"

Jag kan intyga om att Clic och Turner har samma passform och båda passar hästar med raka ryggar, och jag har också bildbevis :D
Dock kanske de har ändrat passformen sen 2004 (då jag köpte min) men på den tiden var de för raka ryggar iaf.
 
Sv: Ny dressyrsadel? - "Globus - Crincle"

För det priset får man hoppas på att lädret är bättre än i deras övriga sadlar. Jag hade inte köpt en Globus för 12 000 när jag kan få en Stubben för 11 000...
 
Sv: Ny dressyrsadel? - "Globus - Crincle"

Lädret kändes bättre än i övriga. Kvalitetsmässigt skulle jag också hellre köpa en Stübben, men en ny dressyrsadel från Stübben är inte billigare än Crincle. Men om Stübben inte passar hästen, men Crincle gör så löser det ju problemet. Man köper Globusen eller letar vidare efter en sadel med högre kvalitet som också passar hästen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp